ماهان شبکه ایرانیان

کتابخانه رضوی علیه السلام

این کتابخانه که در خیابان خسروی نو، ابتدای کوچه آیت الله خامنه ای واقع شده است به همت حجة الاسلام الهی خراسانی تاسیس شده و از سال ۱۳۵۹ رسما فعالیت خود را آغاز کرده و ۴۰۰ متر مربع زیربنا دارد.

تاریخ تاسیس

این کتابخانه که در خیابان خسروی نو، ابتدای کوچه آیت الله خامنه ای واقع شده است به همت حجة الاسلام الهی خراسانی تاسیس شده و از سال 1359 رسما فعالیت خود را آغاز کرده و 400 متر مربع زیربنا دارد.

منابع

کتابخانه رضوی در حدود 12000 جلد کتاب فارسی و عربی در موضوعات گوناگون دارد که به روش دیوئی رده بندی شده است و بیشترین منابع آن مربوط به علوم اسلامی از قبیل: علوم قرآنی، تفسیر، فقه، اصول، کلام و فلسفه و سیره معصومین علیهم السلام است. بنا به اهمیت کتب مرجع، حدود 500 جلد واژه نامه به زبانهای مختلف و انواع دایرة المعارفهای عمومی و اختصاصی در این کتابخانه موجود است. علاوه بر این دارای بخش مستقل روزنامه و نشریات ادواری است و سه روزنامه کثیرالانتشار و16 نشریه ادواری (عموما در موضوعات اسلامی) را مرتبا دریافت می کند. و اخیرا بخش کودک و نوجوان نیز بدان افزوده شده است و کتب متنوع و متناسب کودکان و نوجوانان را در اختیار مراجعان قرار می دهد و از این طریق برای پر کردن اوقات فراغت این آینده سازان خدمات مؤثری را ارائه می کند.

تجهیزات

وسایل و تجهیزات این کتابخانه از قبیل قفسه، میز، صندلی و غیره مطابق استانداردهای جهانی تهیه شده و دارای 32 قفسه یک رو و29 قفسه دورو است و می تواند همزمان 100 نفر را با استفاده از میز و صندلی عمومی و نیز انفرادی بپذیرد. همچنین مجهز به قفسه های کوتاه مخصوص کودکان، چرخهای حمل کتاب و قفسه های مخصوص نشریات می باشد و برای سهولت بازیابی منابع، سه برگه دان مؤلف، عنوان، و موضوع در اختیار مراجعان قرار دارد. علاوه بر برگه دان، نصب علایم راهنمای موضوعات بر روی قفسه ها استفاده از منابع را آسان می سازد.

خدمات

با توجه به موقعیت محلی این کتابخانه که در مرکز شهر واقع شده است و از طرفی همجواری با مدارس علوم دینی، اغلب مراجعان آن را طلاب حوزه علمیه، دانشجویان، دانش آموزان و دانش پژوهان تشکیل می دهند. این کتابخانه دارای 330 عضو است که علاوه بر بهره مندی از کتابها در فضای دلپذیر کتابخانه، می توانند کتاب به امانت بگیرند و در صورتی که کتابی متقاضیان فراوان داشته باشد نسخه های متعددی از آن خریداری می شود. برای درخواست کتاب مورد نیاز دفتر مخصوصی در اختیار مراجعان قرار دارد. روزانه بطور متوسط پنجاه نفر به کتابخانه مراجعه می کنند که در موقع امتحانات این تعداد افزایش چشمگیری می یابد و به لحاظ کیفیت و کمیت و تنوع کتابها در موضوعات علوم اسلامی بیشترین مراجعان، طلاب و دانشجویان علوم اسلامی می باشند. ساعات کار کتابخانه در نیمه اول سال از ساعت 30/7 تا ساعت 30/13 و در نیمه دوم سال از ساعت 8 تا ساعت 14 می باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان