دومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی/ در حال تکمیل

قاضی مقیسه اتهامات مهدی شمس را قرائت کرد/ انتقاد رئیس دادگاه از وعده‌های بدون عمل متهمان پرونده فساد نفتی

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی صبح امروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی صبح امروز در شعبه 28 دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.

در جلسه روز گذشته پس از قرائت کیفرخواست از سوی نجفی نماینده دادستان، متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی به دفاع از خود پرداخت.

قاضی مقیسه: به رسیدگی اتهامات آقای شمس ادامه می‌دهیم

قاضی مقیسه در ابتدای جلسه امروز گفت: در جلسه امروز 18/4/96 به اتهامات آقای شمس پیروی جلسه مورخه 17/4/96 ادامه می‌دهیم.

وی به بیان اتهامات متهم ردیف دوم این پرونده که روز گذشته از سوی نماینده دادستان قرائت شده بود پرداخت و گفت: افساد فی لارض از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم با موثر بودن اقدامات در ضربه به نظام مقدس جمهوری اسلامی، مشارکت عالمانه و عامدانه در تشکیل و اداره شبکه سازمان یافته که سران این شبکه آقای زنجانی است که محکومیت وی قطعی شده است، از جمله اتهامات این فرد است.

قاضی مقیسه در ادامه قرائت اتهام اول این متهم تصریح کرد: دو نفر از متهمان این پرونده (آقای شمس و آقای فلاح) که مرتکب جعل شده‌اند، با استفاده از اسناد مجعول و با کلاهبرداری و پولشویی به منافع خود دست یافتند.

وی در بیان اتهام دوم این فرد گفت: مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، شرکت اچ کی و صندوق بازنشستگی نفت به مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون یورو از طریق استفاده از اسناد مجعول، صورتحسابت‌های بانکی مجعول، فیش‌های بانکی مجعول، استفاده از اعتبارات اسنادی مجعول گشایش شده توسط شرکت سهامی اس سی تی بنکرز از دیگر اتهامات این فرد است.

قاضی مقیسه اتهام سوم مهدی شمس را اینگونه بیان کرد: مشارکت در پولشویی و عواید حاصل از جرم به مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون یورو.

قاضی مقیسه خطاب به مهدی شمس: توضیح دهید نفت را به کجا فروختید؟ 

وی در ادامه از مهدی شمس خواست که در جایگاه حاضر شود و در رابطه با چگونگی اخلال در نظام اقتصادی کشور توضیح دهد.

قاضی دادگاه خطاب به مهدی شمس تصریح کرد: سه سال و اندی است که از زمانی که بازداشت این افراد را امضا کرده‌ام، می‌گذرد و هم بابک زنجانی، هم شمس و هم فلاح می‌گویند پول را پرداخت می‌کنیم و هیچگونه اقدامی در جهت اموال به غارت رفته از بیت المال انجام نداده‌اند. 

وی ادامه داد: آقای شمس توضیح دهند نفت را به کجا فروختند؟ پول آن را چگونه گرفتند و چه شد که یک ارز فروش را با مسئولان شرکت نفت و سه وزیر اقتصادی و صنعت و معدن و رئیس بانک مرکزی آشنا کردند و سه وزیر حاضر شدند با آنها قرارداد امضا کنند و این مقدار از نفت را تحویل فردی دهند و اگر یک مقدار عقبه را نگاه می‌کردند متوجه می شدند که بانکی در مالزی و بانکی به نام کنت در تاجیکستان وجود نداشته و اعتباری ندارند.

قاضی مقیسه بیان داشت: آقای شمس توضیح دهند که چگونه این مقدار پول و محموله‌های نفتی در اختیار این سه نفر گذاشته می‌شود و پول آن را جز مقداری اندکی، مشخص نیست در کجا خرج کرده‌اند و در کجا مخفی است.

در ادامه مهدی شمس در جایگاه حاضر شد و به دفاع از خود پرداخت.

به گزارش خبرگزاری میزان، آذرماه سال گذشته بود حکم اعدام بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی به جرم افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور از سوی دیوان عالی کشور تایید شد؛ اما حکم اعدام متهم ردیف دوم و سوم نقض و به شعبه هم عرض ارجاع داده شد.

رسیدگی به اتهامات متهم ردیف دوم و سوم پرونده فساد بزرگ نفتی که پیشتر در شعبه 15 دادگاه انقلاب و ازسوی قاضی صلواتی انجام می‌شد، صبح دیروز در شعبه هم عرض توسط قاضی مقیسه در دستور رسیدگی قرار گرفت و متهم ردیف دوم و سوم پرونده فساد بزرگ نفتی در شعبه 28 دادگاه انقلاب برای رسیدگی به اتهاماتشان حضور یافتند و بقیه رسیدگی به امروز موکول شد.

خبر در حال تکمیل است....
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر