ماهان شبکه ایرانیان

تازه های نشر/ کتاب شناسی ۱۳۸۱

موضوع انقلاب اسلامی و در پی آن جمهوری اسلامی از اصیل ترین موضوعاتی است که در دو دهه ی گذشته همواره مد نظر اهل تحقیق در حوزه های علوم اجتماعی بوده است. کتاب شناسی حاضر که مجموعه ی اطلاعات مربوط به کتاب های منتشره در سال ۱۳۸۱ با موضوعات فوق را در خود جای داده است، براساس اطلاعات ثبت کتب در «خانه ی کتاب» تهیه و تنظیم شده است.

کتاب های مرتبط با انقلاب و جمهوری اسلامی

موضوع انقلاب اسلامی و در پی آن جمهوری اسلامی از اصیل ترین موضوعاتی است که در دو دهه ی گذشته همواره مد نظر اهل تحقیق در حوزه های علوم اجتماعی بوده است. کتاب شناسی حاضر که مجموعه ی اطلاعات مربوط به کتاب های منتشره در سال 1381 با موضوعات فوق را در خود جای داده است، براساس اطلاعات ثبت کتب در «خانه ی کتاب» تهیه و تنظیم شده است.

این فهرست و جمع آورنده ی آن به یقین کامل نیستند، اما به حتم بیشترین اطلاعات را در اختیار پژوهندگان قرار خواهد داد. همچون بسیاری از امور امروزینه کمبود وقت گریبانگیر تهیه ی این فهرست بود پس در موارد متعدد زمانی برای افزودن معرفی توصیفی به اطلاعات کتاب شناسی نبود.

امید که این مختصر نیز کارساز باشد.

آذرخشی بر تاریکی

نویسنده: حسن زاده - رسول، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 96، تیراژ: 3000، قیمت: 4000

آشنایی با نظام جمهوری اسلامی ایران

نویسنده: خدادادی - محمداسماعیل، قم: نشر یاقوت، تعداد صفحه: 120، تیراژ: 3000، قیمت: 4200

آیت الله سیدمحمود طالقانی

تهران: وزارت اطلاعات، مرکز بررسی اسناد تاریخی، تعداد صفحه: 608، تیراژ: 3000، قیمت: 25000

آیینه زن: مجموعه موضوعی سخنان مقام معظم رهبری

نویسنده: عبدالرضایی احمد، تدوین: بانکی پورفرد امیرحسین، قم: کتاب طه، تعداد صفحه: 408، تیراژ: 5000، قیمت: 22000

در این مجموعه سخنرانی ها و پیام های مقام معظم رهبری درباره زنان، از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 1380 گردآوری و در یازدهمین فصل موضوعی تنظیم شده است: 1 منزلت و نقش زن در اندیشه اسلامی، 2 زن و الگو، 3 زندگی و شخصیت فاطمه زهرا (س)، 4 ویژگی ها و ارزش های زن مسلمان، 5 زن و خانواده، 6 تعلیم و تربیت زنان، 7 زن و حضور اجتماعی، 8 ویژگی های حضور اجتماعی زن، 9 زن و عوامل انحطاط، 10 ظلم به زن، 11 نظام اسلامی و زنان. گفتنی است هر یک از فصول یاد شده از موضوعات جزئی تری برخوردارند. صفحات پایانی فهرست های مختلفی است از جمله: فهرست تفصیل مطالب، آیات، اعلاماحادیث، مکان ها، مراکز و موسسات و منابع.

احکام امر به معروف و نهی از منکر از حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت ا... خامنه ای (مدظله العالی)

تهران: فن و هنر، تعداد صفحه: 68، تیراژ: 10000، قیمت: 2500

بخش اول این مجموعه مشتمل بر کتاب «امر به معروف و نهی از منکر» است که عینا از ترجمه جلد دوم «تحریرالوسیله» اثر امام خمینی (ره) اقتباس شده است. در این بخش اقسام امر به معروف و نهی از منکر و کیفیت وجوب آنها، شرایط وجوب و مراتب امر به معروف و نهی از منکر تشریح می شود. بخش دوم کتاب نیز به مجموعه استفتائات گردآوری شده در کتاب «امر به معروف و نهی از منکر» آیت الله خامنه ای در «اجوبة الاستفتاءات» اختصاص یافته است.

ارتجاع روشنفکری در ایران

نویسنده: باباپورگل افشانی محمدمهدی، ویراستار: نقویان محمد، قم: آل صمد، تعداد صفحه: 160، تیراژ: 3000، قیمت: 7500

نگارنده در این نوشتار سعی دارد دو موضوع را مطرح سازد: نخست، معانی و مقاهیم روشنفکری و نسبت آن با دین، و دوم، مقوله روشنفکری و تاثیر و تاثرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی؛ اما این دو مبحث بیشتر به خاستگاه روشنفکری در غرب، و جریان روشنفکری ایران (از آغاز دوره قاجار تا انقلاب اسلامی) اختصاص دارد. به زعم نگارنده کوشش برخی جناح های روشنفکری در ایران ماهیتی، ضد دینی، باستان گرایی و غرب گرایی دارد. وی با همین دیدگاه جریان روشنفکریدر ایران را بررسی و ارزیابی می کند.

ارتش و انقلاب اسلامی ایران: بررسی ساختار ارتش ایران و تاثیر روند انقلاب در گرایش ارتش به ...

نویسنده: لطفیان - سعیده، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 532، تیراژ: 2000، قیمت: 22000

کتاب حاضر در پنج بخش فراهم آمده است. در بخش نخست مباحث نظری مربوط به مداخله نظامیان در سیاست بیان شده است. مطالب بخش دوم، به ساختار ارتش پیش از وقوع انقلاب اسلامی ایران و منابع تاریخی برای تعیین جایگاه ارتش در سیاست و جامعه اختصاص یافته است. نویسنده در این بخش به تاریخ پیدایش ارتش نوین در دوران پهلوی، شناسایی صاحب منصبان ارشد ارتش و نخبگان نظامی می پردازد. در بخش سوم که «قدرت سیاسی و عملکرد ارتش پیش از انقلاب اسلامی ایران» نام دارد. نگارنده به طور عمده به مطالعه وظایف و ماموریت های نیروهای نظامی، بررسی رابطه نظامیان با شاه و ارزیابی میزان وابستگی ارتش توجه نموده است. در بخش چهارم تاثیر عوامل روان شناسی و اجتماعی و اقتصادی بر گرایش ارتش به همبستگی با انقلاب، بررسی شده است. آخرین بخش کتاب مربوط می شود به نتیجه گیری و پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی در باب جایگاه و عملکرد ارتش در سیاست.

استراتژی سلطه: تهدیدات، راهبردها، رسالت روشنفکران و آینده ایران

نویسنده: واعظی - فرزانه، تهران: سروش، تعداد صفحه: 308، تیراژ: 2000، قیمت: 15000

در این کتاب طی پنج فصل سیاست خارجی آمریکا تحت عنوان «استراتژی سلطه» اقدامات آمریکا در مناطق مختلف جهان، به ویژه در ایران بر اساس این استراتژی، پیامدهای داخلی و خارجی این استراتژی آمریکا برای ایران و راه کارهای مقابله با آن به بحث گذاشته شده است. در فصل اول با عنوان «ساز و کارهای سلطه گری نو» اصول اساسی و محورهای اصلی استراتژی سلطه گری آمریکا برای قرن بیست و یک بازشناسی شده که از آن جمله اند: تابع سازی حکومت ها با اعمال فشارهای اقتصادی و نظامی، نفی حق حاکمیت ملت ها بر سرنوشت خود، سلب حق افزایش توان ملی کشورها، مشروعیت بخشیدن به سلطه گری، کنترل اقتصاد جهانی و رویکرد میلیتاریستی. نویسنده در فصل دوم از «استحاله از درون» به منزله مهمترین استراتژی سلطه گری آمریکا یاد می کند و معتقد است، اصلاحات یکی از شیوه های استحاله است. وی از استحاله فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و وجوه مختلف آن سخن می گوید و استراتژی براندازی را هدف اصلی آمریکا به حساب می آورد. موضوع اصلی فصل سوم بررسی «استحاله فرهنگی» و «تهاجم فرهنگی» و به طور کلی شیوه فرهنگی سلطه گری آمریکا است که در آن تلاش برای نفی حکومت دینی ترویج سکولاریزم، خط مشی های سیاسی و اجتماعی برای مقابله با حکومت اسلامی، بحران هویت، چالش های سیاسی و اجتماعی و امنیتی و اصلاحات صحبت شده است. فصل چهارم به بررسی یازده راه کاری اختصاص دارد که از جانب گروه ها و احزاب مختلف برای آینده ایران مطرح گردیده است: از آن جمله: مذاکره با آمریکا، اتکا به غرب، جدایی دین از سیاست، حذف مردم سالاری، توهم توطئه و نظایر آن. آخرین فصل کتاب، جمع بندی و راه کارهایی است که نگارنده مطرح ساخته است.

امام خمینی (س) و نهادهای انقلاب اسلامی: تبیان آثار موضوعی (دفتر سی و هشتم)

تدوین: حاضری - مهدی، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره)، تعداد صفحه: 342، تیراژ: 3000، قیمت: 12500

در این مجموعه، احکام، وظایف و اهداف کلی و بیانات صریح امام خمینی (ره) درباره نهادها و تشکیلاتی گردآوری و در هفت فصل موضوعی تنظیم و تدوین گردیده است: 1 نهادهای تقنینی (شامل شورای انقلاب اسلامی، شورای شهر و روستا، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای بازنگری قانون اساسی)، 2 نهادهای قضایی (شامل: دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی، هیات رسیدگی به شکایات، هیات عفو زندانها، سازمان تعزیرات حکومتی، هیات گزینش اداری، ستاد اصلاح زندانها، تلفیق دادستانی کل انقلاب و کشور، دادگاه های خاص، دادگاه ویژه روحانیت، دادگاه امور صنفی، دادگاه ارتش، دادگاه ویژه شهرداری ، تهران، دادگاه انتظامی قضات، دادگاه اصل 49 قانون اساسی)، 3 نهادهای فرهنگی (شامل: نهضت سوادآموزی، ستاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم، مکتب بانوان قم، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی)، 4 نهادهای خدماتی (شامل: بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام (ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی، بیاد شهید انقلاب اسلامی، بنیاد پانزده خرداد)، 5 نهادهای دفاعی (مشتمل بر: کمیته های انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی کل قوا، بسیج مستعضفان، شورای عالی پشتیبانی جنگ)، 6 نمایندگی های امام (ره) (شامل: نمایندگی در استان ها و شهرستان ها، در نیروهای مسلح، در اوقاف و تولیت های تابعه، در امور سیاسی و قضایی، در امور خدماتی، در امور فرهنگی، در امور خارج از کشور، در حج)، 7 نهادهای موقت و مقطعی (شامل: هیات رسیدگی به اوضاع شرکت ملی نفت، کمیته تنظیم اعتصابات، صندوِ ملی ترمیم خسارات انقلاب، هیات بررسی جنایات امریکا در ایران، همایش رسیدگی به تخلفات، بنیاد امور مهاجرین، ستاد پیگیری فرمان هشت ماده ای، ستاد رسیدگی به امور مناطق بمباران شده، هیات رسیدگی بر انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی. مباحث کتاب با فهرست تفصیلی مطالب و فهرست منابع و ماخذ به پایان می رسد.

انقلاب اسلامی ایران در یک نگاه

نویسنده: رحیمی - غلامرضا، قم: بوستان کتاب قم، تعداد صفحه: 168، تیراژ: 1000 ، قیمت: 9000

در این کتاب، مولف کوشیده است خاستگاه و عوامل تداوم انقلاب، همچنین علل و عوامل بروز انقلاب، نیز آسیب ها و چالش های فراروی انقلاب را بررسی و تجزیه و تحلیل کند. فصل اول حاوی این مباحث است: تعریف انقلاب، انقلاب در اصطلاح، کودتا، شورش، و اعتصاب، تمایز انقلاب از کودتا، تحلیل انقلاب از دیدگاه های اندیشوران شرِ و غرب، ماهیت انقلاب اسلامی ایران، خاستگاه انقلاب، ارکان بقا و تداوم انقلاب اسلامی. در فصل دوم پس از تقسیم بندی انواع انقلاب ها(اجتماعی و فردی)، از عوامل ایجاد انقلاب یاد شده که عبارت اند از: مذهب و ایدئولوژی، اسلام زدایی نظام حاکم، سلطه سیاسی فرهنگی بیگانگان. در پایان این فصل راز موفقیت امام (ره) در انقلاب بازگو شده است. مباحث فصل سوم از این قرار است: ویژگی های انقلاب اسلامی، دستاوردهای انقلاب، آسیب شناسی انقلاب، توطئه های استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی، مسائل و مشکلات انقلاب، انقلاب اداری، انقلاب فرهنگی، چند توصیه به جوانان دانشجو و شناخت مقایسه ای انقلاب. مطالب کتاب با فهرست منابع به پایان می رسد.

انقلاب اسلامی ایران (علل، مسائل و نظام سیاسی)

نویسنده: عمیدزنجانی - عباسعلی، قم: معارف، تعداد صفحه: 287، تیراژ: 5000، قیمت: 15000

کتاب حاضر، ویراست جدید از کتاب «انقلاب اسلامی و ریشه های آن» است که طی سال های گذشته بارها به چاپ رسیده است. مباحث کتاب که به چیستی، چرایی، علل و زمینه ها، چگونگی و پی آمدهای انقلاب اسلامی اختصاص دارد در یازده فصل با این عناوین تنظیم شده است: 1 رویکردها و تحلیل ها، 2 چیستی انقلاب اسلامی و ویژگی ها و اهداف آن، 3 ریشه های عقیدتی انقلاب اسلامی، 4 ریشه های تاریخی انقلاب اسلامی، 5 مروری بر شرایط سیاسی، اجتماعی قرن اخیر ایران، 6 ریشه های اجتماعی انقلاب اسلامی در دوران حکومت پهلوی، 7 علل پیروزی انقلاب اسلامی ایران، 8 بازتاب ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، 9 آسیب شناسی انقلاب اسلامی ایران، 10 انقلاب اسلامی و نظام سیاسی، 11 انقلاب اسلامی (گذشته، حال، آینده). در صفحات پایانی، کتاب نامه درج گردیده است.

انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک: کتاب نهم مرداد سال 1357 (ادامه)

تدوین: مرکزبررسی اسنادتاریخی وزارت اطلاعات، تهران: وزارت اطلاعات، مرکز بررسی اسناد تاریخی، تعداد صفحه: 456، تیراژ: 3000 ، قیمت: 22500

نهمین کتاب از مجموعه «انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک»، حاوی اسناد ساواک مربوط به مرداد ماه سال 1357 است که به اهتمام «مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات» تنظیم و چاپ شده است. در تنظیم سندها اولویت با وقوع حادثه بوده است. در کنار متن حروفچینی شده سندها، تصویر اصل سند نیز به چاپ رسیده است. در زیرنویس ها، اعلام و موضوعات متن سند نیز با توضیحاتی درباره وقایع مهم درج گردیده است. این مطالب با فهرست اعلام به پایان می رسد.

انقلاب اسلامی، چالشها و بحرانها

نویسنده: فراتی - عبدالوهاب، قم: معارف، تعداد صفحه: 288، تیراژ: 3000، قیمت: 13000

در این کتاب، در دو بخش «گفت و گوها» و «مقالات»، چالش ها و بحران های انقلاب اسلامی بحث و بررسی می شود. در بخش اول، انقلاب اسلامی و نسل دوم، تمدن سازی انقلاب اسلامی، وفاق سیاسی در جمهوری اسلامی و تئوری انقلاب اسلامی در مصاحبه با صاحب الزمان و اندیشمندان به بحث گذاشته شده است. در بخش دوم نیز مقالاتی در حوزه آسیب شناسی انقلاب در عصر تاویل، مسئله عادی شدن در انقلاب اسلامی، انقلاب و گسست اجتماعی، آسیب های انقلاب از منظر استاد مطهری و هفت نظریه درباره اصلاحات، فراهم آمده است. گفت و گوها با آیت الله هاشمی رفسنجانی، دکتر فرهنگ رجایی، دکتر داود فیرحی، و دکتر عماد افروغ است.

انقلاب اسلامی در شهرستان میانه

نویسنده: اباذری - عبدالرحیم، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 424، تیراژ: 1500، قیمت: 23000

انقلاب اسلامی، ریشه ها و پیامدها

نویسنده: فرهنگی محمدحسین، تبریز: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تعداد صفحه: 312، تیراژ: 3000 ، قیمت: 15000

این کتاب طی 10 فصل به بررسی علل، زمینه ها، حوادث و پی آمدهای انقلاب اسلامی تا نهضت دوم خرداد 1376 اختصاص دارد. عناوین فصل های کتاب به این قرار است: 1 جایگاه مباحث اجتماعی و انسانی در میان معارف بشری، 2 مباحث عمومی انقلاب ها، 3 شرایط محیطی، بررسی تقابل در مبانی فکری، 4 حاکمیت های سیاسی ایران، قبل از انقلاب، 5 پیروزی انقلاب اسلامی، 6 سال های اول انقلاب، 7 دوره سوم: دوره جنگ، 8 دوره چهارم: دوران سازندگی، 9 دوره پنجم: دوم خرداد 1376 و حوادث پس از آن، 10 پیامدهای کلان انقلاب اسلامی. کتاب با پی نوشت ها و فهرست منابع به پایان می رسد.

انقلاب اسلامی و بازتاب آن

نویسنده: فراتی - عبدالوهاب، قم: زلال کوثر، تعداد صفحه: 96، تیراژ: 3000، قیمت: 6000

در تحقیق حاضر تلاش شده تاثیر انقلاب اسلامی در دو حوزه: «تئوری های اجتماعی» و «جنبش های اسلامی معاصر» مطالعه و بررسی می شود. در بخش اول تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر نوع نگرش برخی تئوری های اجتماعی و دیدگاه ها ارزیابی شده که از آن جمله اند: «تئوری های مارکسیستی»، «نظریه سیستم اقتصاد جهانی»، «تئوری های دولت»، «استراتژی مبارزه»، «تئوری های امنیتی و استراتژی»، «جامعه شناسی دین»، «اندیشه های پست مدرنیسم» و «بنیادگرایی». در پایان بخش نخست رابطه انقلاب اسلامی با نهضت های شیعی معاصر ایران بررسی شده است. در بخش دوم طی دو فصل، ابتدا تاثیرگذاری انقلاب اسلامی در بروز جنبش های اسلامی در خاورمیانه عربی ارزیابی شده و از کشورهای لبنان، عراق، عربستان سعودی، تونس، الجزایر، مراکش و فلسطین با عنوان «کشورهای تحت تاثیر مستقیم» و مصر و سوریه به «صورت غیر مستقیم» یاد شده است. فصل دوم بخش دوم نیز به جنبش های اسلامی کشورهای غیر عربی اختصاص دارد که تحت تاثیر انقلاب اسلامی بوده اند؛ مانند افغانستان، پاکستان، جامو و کشمیر، کشورهای آسیای مرکزی، جمهوری آذربایجان و ترکیه. فهرست منابع پایان بخش کتاب است.

انقلاب اسلامی و دستاوردها:به انضمام دستاوردهای انقلاب اسلامی در ارتش جمهوری اسلامی ایران

تهران: سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تعداد صفحه: 98، تیراژ: 10000

کتاب مروری است بر انقلاب اسلامی ایران که طی آن، ابتدا مهمترین ویژگی ها عوامل موثر در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی به اختصار معرفی می شود؛ سپس دستاوردهای مهم این رویداد در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بررسی می گردد. در پایان تحولات صورت گرفته در ارتش جمهوری اسلامی ایران به مثابه نمونه ای از تحول نهادها پس از انقلاب بررسی و ارزیابی شده است.

انقلاب اسلامی و سازمان مجاهدین خلق

تهران: موسسه فرهنگی قدر ولایت، تعداد صفحه: 156، تیراژ: 3000، قیمت: 6000

انقلاب و اندیشه: مباحثی در جامعه شناسی انقلاب اسلامی

نویسنده: حاضری - علی محمد، تهران: پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی، معاونت پژوهشی، تعداد صفحه: 288، تیراژ: 2000، قیمت: 12000

کتاب حاضر، مجموعه مقالاتی از نویسنده است که آن را در فواصل مختلف زمانی به رشته تحریر در آورده است. وی در این مقالات از زاویه ای جامعه شناسانه، سر چشمه های اندیشه ای و جریانات فکری موثر در وقوع و فرایند انقلاب اسلامی را بررسی و تبیین کرده است. عناوین مقالات عبارت اند از: «فرایند بالندگی ایدئولوژی انقلاب اسلامی»، «هویت تاریخی و انسان شناسی انقلاب عامل مغفول تبیین انقلاب اسلامی»، «روند تحول آموزش و پرورش انسان در دوره معاصر»، «ارزیابی نظریه کاریزما در تطبیق با واقعیت انقلاب اسلامی ایران»، «تاملی در علل و پیامدهای انقلاب فرهنگی»، «امام خمینی فقیه و فیلسوف عقل گرا»، «مسائل اجتماعی متاثر از تعارض ارزشها در دوران گذار»، «واگرایی و همگرایی علم و دین در تاریخ معاصر ایران»، «هویت فرهنگی و گفتگوی تمدنها»، «آرمان وحدت حوزه و دانشگاه، آسیب ها و خطرات» و «بررسی عوامل موثر بر وحدت نخبگان در حوزه فرهنگ».

ایدئولوژی انقلاب ایران

نویسنده: اخوان مفرد - حمیدرضا، تهران: پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی، معاونت پژوهشی، تعداد صفحه: 344، تیراژ: 2000، قیمت: 18000

در مقدمه به طرح مسئله، سوال اصلی، فرضیه و متغیرها، راه و روش آزمون فرضیه، اهمیت و حدود آن اشاره شده است. در فصل نخست روند انقلاب به شکلی روایت گونه و کوتاه بیان شده است. در فصل دوم متون وآثار موجود در ارتباط با انقلاب در چهار چوب رهیافت های کلی به انقلاب مرور می شود. فصل سوم به ایدئولوژی کارکردها و جایگاه آن در نظریه های انقلاب اختصاص دارد. در فصل چهارم، ضمن بحث درباره مفهوم تشیع، تاریخ سیاسی آن مرور می گردد؛ سپس از تشیع، روحانیت شیعه و سیاست در ایران بحث می شود و از برداشت های سنتی از آموزه ها و نمادهای شیعی سخن به میان می آید. در فصل پنجم عوامل موثر در برداشت مکتبی از اسلام شیعی و رواج و گسترش آن بررسی شده است. در این فصل همچنین نشان داده شده که چگونه تحول درونی تفکر اسلامی شیعی در ایران. تغییر در شکل های مذهبی و سازماندهی روحانیت و تغییر در کمیت و کیفیت فعالیت های مذهبی، بر روند ایدئولوژیک شدن مذهب تشیع و رواج چنین برداشتی تاثیر گذاشته اند. در فصل ششم بر عوامل موثر در هژمونیک شدن تشیع طی فرایند انقلاب تمرکز شده تا نشان داده شود چگونه تشیع به مثابه یک ایدئولویک مقبول و در دسترس توانست در روند بسیج سیاسی منجر به انقلاب، کارکردهای معمول یک ایدئولوژی را به نحو مطلوبی انجام دهد. سرانجام در فصل هفتم، وضیعت عینی یا عوامل بیرونی بررسی می شوند. کتاب با نتیجه گیری و فهرست منابع و فهرست اعلام به پایان می رسد. «نگارنده در هفت فصل این کتاب تلاش می کند که به این پرسش پاسخ دهد که »چرا و چگونه در بسیج مردمی منجر به انقلاب اسلامی ایران، اسلامی شیعی در وجه و قالب یک مکتب ظاهر و با اقبال عمومی روبه رو شد و به ایدئولوژی مسلط و غالب تبدیل گردید

ایران و سازمان کنفرانس اسلامی «بررسی عملکرد سازمان کنفرانس اسلامی در دوره ریاست جمهوری ...»

نویسنده: عنادی الموتی مراد، مترجم: زنگنه - صباح، تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات، تعداد صفحه: 202، تیراژ: 1000، قیمت: 9500

دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه در این کتاب گزارشی از عملکرد سازمان کنفرانس اسلامی در دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران بر این سازمان (از آذرماه 1376 تا آذرماه 1379) فراهم کرده است. در این گزارش موضوعاتی از این دست بررسی شده است: «تدوین چارچوب و محورهای اعتمادسازی و گفت و گو بین کشورهای اسلامی»، «میزان و سطح همکاری سازمان کنفرانس اسلامی با سایر سازمان های بین المللی»، «حضور ایران در مباحث مهم بین المللی»، «افزایش هم گرایی بین کشورهای اسلامی در دوره ریاست ایران برسازمان» و «گفت و گوی تمدن ها و سازمان کنفرانس اسلامی».

این ابرها خواهند بارید (مجموعه یادداشتهای سیاسی)

نویسنده: دیهیمی - خشایار، تهران: طرح نو، تعداد صفحه: 154، تیراژ: 2200، قیمت: 12000

برادر بزرگتر مرده است: جنبش اصلاحات در احتضار

نویسنده: قوچانی - محمد، تهران: نقش و نگار، تعداد صفحه: 240، تیراژ: 4200، قیمت: 18000

کتاب «برادر بزرگتر مرده است» نگاهی است به جریان اصلاحات و فراز و فرود آن در ایران. نویسنده در چهار فصل کتاب و طی مقالات متعدد، می کوشد تا محافظه کاران، اصلاح طلبان، چپ گرایان و ملی گرایان را با توجه به مواضع و جهت گیری های سیاسی اجتماعی دو دهه اخیر ارزیابی کند. اغلب مقالات، کوتاه و مختصر و با نثری ساده و روان نوشته شده است. این مقالات جملگی مربوط به روند اصلاحات در ایران نیست، بلکه پاره ای از آنها، به جریانات فراسوی مرزها، از جمله افغانستان و پاکستان و آمریکا نیز اشاره دارد. نویسنده معتقد است که «از هیچ نویسنده ای نباید انتظار داشت که بر سر نوشته ی خویش با حاکمان به توافق برسد حتی اگر آن حاکمان نیک خواه ترین مردمان باشند...سیاست مداران اگر حتی اصلاح طلب هم باشند به هنگام ورود به قصر قدرت، مسخ می شوند. آنان را باید هر از گاهی به سیلی دوستانه ایبیدار کرد و اگر نه، خواب خوش قدرت همه را می رباید...».

برانداز کیست؟ براندازی چیست؟ گفت وگوی مهندس میثمی با چشم انداز ایران

نویسنده: میثمی - لطف الله، ویراستار: احمدزاده - ناصر، تهران: نشر صمدیه، تعداد صفحه: 56، تیراژ: 2000، قیمت: 5000

در این کتاب ابتدا متن گفت و گویی با لطف الله میثمی درباره مفهوم برانداز و مصداق براندازی درج شده که پیش از این در نشریه چشم انداز ایران به چاپ رسیده است؛ سپس متن دو نامه از نامبرده بهرئیس جمهور درباره دستگیری عزت الله سحابی به چاپ رسیده است.

برخورد شایسته با جوانان: از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای، مدظله

نویسنده: خامنه ای - علی، تهران: موسسه فرهنگی قدر ولایت، تعداد صفحه: 312، تیراژ: 5000، قیمت: 9000

کتاب حاوی سخنرانی های «حضرت آیت الله خامنه ای» خطاب به جوانان است. کتاب در دوازده فصل تنظیم شده است که عبارت اند از: کلیات، توصیه به تقوی، توصیه به علم و تحقیقات و ورزش، توصیه به کار و تلاش توصیه به آگاهی های سیاسی، وظایف و نقش جوانان، برنامه ها و نیازهای جوانان، بسیج مجموعه جوانان فداکار، طلاب جوان، الگو شدن جوانان، و نقشه های آمریکا و غرب برای جوانان.

پرتوی از خورشید: داستانهایی از زندگی مقام معظم رهبری

نویسنده: شیرازی علی، قم: بوستان کتاب قم، تعداد صفحه: 2000، تیراژ: 3000، قیمت: 9000

این کتاب به منظور معرفی جنبه های مختلف شخصیت مقام معظم رهبری تهیه شده است. خاطرات دوستان و همرزمان ایشان در دوران مبارزه رژیم پهلوی و پس از انقلاب، نیز خاطرات گروهی از فرماندهان ارتش درباره ایشان ذیل شانزده بخش موضوعی در کتاب بازگو می شود. عناوین بخش ها عبارت اند از: 1 علم و آگاهی، 2 لیاقت و شایستگی، 3 ساده زیستی، 4 معنویت و عرفان، 5 تواضع، 6 توجه به خانواده های شهدا، 7 رابطه با مردم و جوانان، 8 دقت ها و ظرافت ها، 9 مبارزه و شجاعت، 10 جنگ و جهاد، 11 بی توجهی به دنیا، 12 رعایت بیت المال، 13 تدبیر، 14 امر به معروف و نهی از منکر، 15 نظم وانضباط، 16 ورزش.

پیام آور امید

نویسنده: مشایخ - فهیمه، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 80، تیراژ: 2000، قیمت: 4000

تئوریهای انقلاب و انقلاب اسلامی ایران: تمهید یک چهارچوب تحلیلی برای شناخت و بررسی انقلاب اسلامی

نویسنده: بصیرنیا - غلامرضا، تهران: معارف، تعداد صفحه: 110، تیراژ: 2000، قیمت: 6000

نویسنده در این کتاب برخی دیدگاه ها، تحلیل ها و بررسی های مربوط به انقلاب اسلامی را گردآوری تبیین و تجزیه و تحلیل کرده می کوشد چارچوبی برای شناخت و بررسی انقلاب اسلامی به دست دهد. کتاب از هفت فصل تشکیل شده است. فصل های اول و دوم در اصل، مقدمه ای نظری برای مباحث اصلی کتاب است. در فصل اول حدود یازده نظریه عمده درباره انقلاب به اختصار بررسی شده که عبارت اند از: تئوری پیترم سوروکین، تئوری آلکس دوتوکویل، تئوری هانتینگتن، تئوری چالمرز جانسون، تئوری اسکاچپول، تئوری کرین برینتون، تئوری جیمز دیویس، تئوری رابرت گار، تئوری مارکس، تئوری مارکسیستی، تئوری لنین. فصل دوم به گزارش بسیار مختصر از دو انقلاب انگلستان و روسیه تعلق گرفته است. فصل سوم به تجزیه و تحلیل چند نظریه در باب انقلاب اسلامی اختصاص دارد که عبارت اند از: تئوری توسعه نابرابر یرواند آبراهامیان، تئوری نوسازی شتابان یا مدرنیزاسیون، تئوری توطئه، تئوری فرهنگ و مذهب. در فصل چهارم تحولات ایران قبل از انقلاب به گونه ای که منجر به انقلاب شده معرفی و بررسی می شود. فصل پنجم تحلیلی است درباره علل وقوع انقلاب اسلامی. فصل ششم به بررسی رابطه فقه شیعه و انقلاب اسلامی و نظریه امام خمینی (ره) درباره جایگاه حکومت در اسلام اختصاص دارد. فصل هفتم، شامل بررسی جریان های مهم در انقلاب اسلامی به ویژه جریان های مذهبی و نقش و عملکرد آنها در انقلاب اسلامی است. مطالب کتاب با فهرست منابع به پایان می رسد.

تاریخ رویدادهای نیم قرن سال 78 - 1328 شمسی

نویسنده: خانجانی گلوندانی - حسین، رشت: خانجانی، حسین، تعداد صفحه: 504، تیراژ: 1000، قیمت: 25000

این کتاب زندگی نامه و خاطرات خودنوشت مولف از دوران حیات و خدمت در ارتش است که بخش عمده آن را دوران پهلوی دوم شامل می شود. مولف در سال 1328 ش در روستای «سیاهگلوندان» شهرستان رشت متولد گردید. او پس از پایان دوران شش ساله اولیه تحصیل و انجام کارهای متفرقه، وارد خدمت ارتش شد و در سال 1348 به استخدام قوه مجریه درآمده، در سال 1378 بازنشست گردید. نگارنده اینک اوضاع و احوال زندگی خود، محیط اطراف، جامعه، ارتش، دولت و رویدادهای مهم سیاسی ایران در دوران مورد بحث را به رشته تحریر کشیده گاه بر آن است نمونه ها و زمینه های فساد و علل سقوط رژیم شاه و پیروزی انقلاب اسلامی را برنمایاند. نویسنده علاوه بر ارتش، پس از انقلاب در نهادهای مختلف فعالیت داشته، بخش عمده خاطراتش به گزارش رویدادهای سال های قبل و پس از انقلاب اختصاص دارد که تا حد زیادی وضعیت انقلاب در شهرستان های کشور، به ویژه رشت و حوالی آن را روشن می سازد.

تفکیک قوا در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: به همراه متن قانون اساسی

نویسنده: نصیری - مصطفی، تهران: اجتماع، تعداد صفحه: 200، تیراژ: 3000، قیمت: 9500

در بخش نخست کتاب به منظور آشنایی اجمالی با مفهوم تفکیک قوا، تاریخچه مختصری از آن آمده است. در بخش دوم تحت عنوان «تفکیک قوا در قانون اساسی»، مناسبات بین سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه تشریح می شود. مباحث بخش سوم درباره این موضوعات است: تحقیق و تفحص، مصونیت ناشی از نمایندگی و شائبه های نقص حریم مقننی قوه مقننه، و مفهوم انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان، نظارت استصوابی، و اخطار قانون اساسی. مطالب بخش چهارم به بررسی رابطه رهبر با هر یک از سه قوه اختصاص دارد. و در نهایت، در بخش پنجم موضوع نظارت رهبری برقوای سه گانه با اصل تفکیک قوا تطبیق داده شده است.

توصیف خاکیان از آفتاب

نویسنده: فیض - مصطفی، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 360، تیراژ: 2500، قیمت: 18000

در این مجموعه، اشعاری از سرایندگان مختلف در مدح و توصیف امام خمینی (ره) گردآمده که طی آن، وقایع انقلاب از شروع نهضت تا قبل از 12 فروردین 1358 منعکس شده است. اشعار کتاب برحسب تاریخ نظام یافته، و در پایان هر سروده ویژگی های آن از قبیل قالب وزن و تعداد ادبیات درج گردیده است.

تولد یک انقلاب (زمینه ها و عوامل پیدایش انقلاب ایران) جلد2

نویسنده: باقی - عمادالدین، تهران: نشر سرایی، تعداد صفحه: 384 ، تیراژ: 2200، قیمت: 25500

موضوع این کتاب، شناخت و تحلیل عوامل و زمینه های انقلاب است که با «روش تاریخ و منطق جامعه شناختی» صورت گرفته است. نگارنده در بخش اول طی سه فصل به پایه های نظری انقلاب اشاره می کند و تعاریفی از واژه «انقلاب» و مباحث کلی درباره قوانین و علل تحولات اجتماعی به دست می دهد. وی در بخش دوم نظریه های مهم و مطرح درباره «انقلاب» را بازگو کرده بر آن است انقلاب اسلامی را با اصول آن نظریه ها تطبیق و تحلیل نماید. در بخش سوم که بخش اصلی کتاب را تشکیل می دهد عوامل و شرایط انقلاب ایران در شش فصل بررسی می شود: 1 تاثیر مذهب و عوامل مذهبی در انقلاب اسلامی، 2 زمینه های فکری انقلاب، 3 عوامل و زمینه های اجتماعی انقلاب، 4 عوامل و زمینه های سیاسی انقلاب، 5 نقش عوامل و زمینه های بین المللی، 6 ملاحظاتی چند درتحلیل انقلاب ایران. صفحات پایانی به نمایه اختصاص یافته است.

جامعه تعلیمات اسلامی (آیت الله شیخ عباسعلی اسلامی و نقش ایشان در انقلاب اسلامی)

تدوین: کرمی پور - حمید، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 332، تیراژ: 3000، قیمت: 15000

چگونگی تاسیس جامعه تعلمیات اسلامی و مدارس دینی وابسته به آن، ویژگی ها و مبارزات بینانگذار آن شیخ عباسعلی سبزواری و ارتباط جامعه تعلیمات با مراجع تقلید، همچنین کیفیت علمی و دینی مدارس جامعه و سرانجام آن، عمده مطالب کتاب را تشکیل می دهد. در این مطالب مولف با به دست دادن تصویری از تاریخ ایران در زمان حکومت محمدرضا پهلوی، از ارتباط جامعه تعلیمان اسلامی با بازاریان و طبقه متوسط شهر سخن گفته است. در بخشی از کتاب، اسناد و نامه هیا محرمانه ساواک در خصوص جامعه تعلیمات اسلامی و بنیانگذار آن به طبع رسیده است.

جامعه شناسی جنبشهای اجتماعی با تاکید بر جنبش اصلاحی دوم خرداد

نویسنده: جلائی پور - حمیدرضا، تهران: طرح نو، تعداد صفحه: 476، تیراژ: 2000، قیمت: 38000

موضوع اصلی این کتاب، جامعه شناسی جنبش های اجتماعی با تاکید بر جنبش اصلاحی دوم خرداد است. بدین منظور، نویسنده ابتدا با تعریف شاخصه ها و ویژگی های انواع نظریه های جنبش های اجتماعی، می کوشد جنبش دوم خرداد را از نوع جنبش های اصلاحی و دموکراتیک معرفی کند. وی همچنین سعی دارد نسبت این جنبش را با جنبش های جدید، خصوصا با جنبش دانشجویی زنان بنیادگرا و ناسیونالیستی و نیز مسائل ناشی از جهانی شدن نشان دهد. کتاب از پنج بخش تشکیل شده است. تمرکز بخش اول (تقریبا نیمی از کتاب) عمدتا بر مباحث نظری جنبش های اجتماعی است. در این بخش جنبش دوم خرداد به صورت فرعی مطرح می شود. اما بخش های دیگر عمدتا مبتنی بر مولفه های اصلی جنبش دوم خرداد و نمودهای عمده آن در عرصه های سیاسی و انتخاباتی است که از این بخش ها تشکیل شده است: حاملان جنبش؛ چالش های گفتمانی؛ چالش های انتخاباتی؛ پس از انتخابات. کتاب با 10 پیوست (شامل مقالات، نوشته ها و گفت و گوهای نویسنده درباره حوادث سیاسی اجتماعی ایران و جنبش دوم خرداد که در سال های گذشته به چاپ رسیده) خاتمه می پذیرد. پیوست ها عبارت اند از: 1 نتیجه انقلاب، 2 اولترا اصلاح طلبی، 3 نگاهی به روزهای داغ در کردستان، 4 جنبش کردی: پویشی رهایی بخش یا عقیم، 5 جنبش دوم خرداد و چالش با جامعه توده ای، 6 اصلاح طلبان و چالش با جامعه حامی پرور، 7 توقیف مجله روشنفکری کیان، 8 کاریزمای خاتمی، 9 این جنبش هفت جان دارد، 10 بن بست با اصلاح دائمی. مطالب کتاب با فهرست منابع و نمایه اسامی به پایان می رسد.

جامعه مدنی، دولت و نوسازی در ایران معاصر

نویسنده: کمالی - مسعود، مترجم: پولادی - کمال، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران، تعداد صفحه: 336، تیراژ: 2400، قیمت: 23000 نویسنده در این کتاب با تمرکز بر دو انقلاب بزرگ در ایران قرن بیستم یعنی انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی می کوشد تا تجزیه و تحلیل جامعه شناختی از نقش جامعه مدنی در اسلام به دست دهد. وی جامعه مدنی را در عرصه ای اجتماعی تعریف می کند که افراد و گروه هایی در آن جا با یک دیگر وارد مراوده و تعامل می شوند و زندگی اجتماعی را سامان می دهند. مقایسه نتایج انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، محور تحقیق نگارنده درباره قرن بیستم ایران به منطله تاریخ جامعه مدنی آن است. وی نشان می دهد که در انقلاب اول، نخست روحانی نتوانست در یک جامعه سنتی قدرت سیاسی را به دست گیرد. اما در انقلاب دوم، توانست بدین کار موفق شود. نویسنده که تحولات انقلابی ایران از دیدگاه جامعه شناسی سیاسی بررسی کرده است. در پایان الگویی تاریخی و تطبیقی برای این تحلیل عرضه می کند.

جریان سوم: نگاهی به چالش های سیاسی ایران امروز

نویسندگان: صادقی - فواد، نظافتی - نوید، کلانتری - عمار، تبریز: عمار کلانتری، تعداد صفحه: 186، تیراژ: 3000، قیمت: 9000

جمهوری مقدس: برش هایی از تاریخ جمهوری اسلامی

نویسنده: قوچانی - محمد، تهران: نقش و نگار، تعداد صفحه: 312، تیراژ: 4200، قیمت: 22000

این کتاب، حاوی مقالات متنوعی است که «محمد قوچانی» به مناسبت های مختلف در روزنامه ها، مجلات و نشریات مختلف نوشته است. کتاب در چهار فصل تنظیم شده است که عبارت اند از: «بازگشت به گذشته»، «رجال جمهوری اسلامی»، «انقلابی که صادر نشد» و «خاطره قدرت». اولین مقاله کتاب مربوط می شود به «آنانی که رئیس جمهور شدند و آنانی که رئیس جمهور نشدند» و آخرین مقاله کتاب درباره لائیک هایی است که فرار کرده اند. موضوعات کتاب صرفا به جریانات ایران مربوط نمی شود. پاره ای از مقالات به جریانات برون مرزی اختصاص یافته است. نویسنده در این کتاب از اعترافات اپوزیسیون در تلویزیون، آقازاده ها، تاریخ نگاری مستقل چپ ایران، و خط سوم در جای جای کتاب بحث کرده است. وی در «مقاله فیدل کاسترو بیست سال دیر به ایران آمد» می گوید: کاسترو دیر آمد. چریک ها مرده اند و چریک گرایی هم مرده است. اکنون آن که به استقبال او می آید سید محمد خاتمی است: یک اصلاح طلب».

جنبش دانشجویی تبریز به روایت اسناد و خاطرات رحیم نیکبخت

نویسنده: نیکبخت - رحیم، تهران: سوره مهر، تعداد صفحه: 1106، تیراژ: 2200، قیمت: 60000

در تحقیق حاضر، تاریخچه جنبش دانشجویی تبریز به تفصیل روایت شده است. در بخشی از کتاب درباره پیشینه این جنبش آمده است: «پیشینه جنبش دانشجویی در تبریز به دوره ملی شدن صنعت نفت باز می گردد. دوره دوم جنبش بین سال های 1339 تا 1341 روی داد که تحت تأثیر جبهه ملی آذربایجان به رهبری آیت الله سید محمدعلی انگچی بود. دوره سوم را می توان از سال 1346 تا 1352 به حساب آورد که جنبش دانشجویی متأثر از اندیشه چپ بود. از سال 1350 به بعد نیروهای مذهبی کم کم وارد مسائل سیاسی دانشگاه تبریز شدند و سرانجام از سال 1354 هدایت مبارزات دانشجویی را به دست گرفتند.» پژوهش حاضر متکی بر تحقیق میدانی (مصاحبه ها)، تحقیق آرشیوی و تحقیق کتابخانه ای است. کتاب از پنج بخش تشکیل شده است. در بخش اول که مدحل ورود به بحث است، مباحثی مانند اهمیت آذربایجان، پیشینه مدارس عالیه در آذربایجان، پیشینه مبارزات دانش آموزی و دانشجویی، فرقه دمکرات و جنبش دانشجویی و تأسیس دانشگاه تبریز از سوی فرقه دمکرات مطرح شده است. در بخش دوم که به جنبش دانشجویی تبریز در دوره نهضت ملی اختصاص یافته، گزارش هایی از فعالیت های دانشجویان دانشگاه تبریز در این دوره فراهم آمده است. در این مقطع، نخست جریان هوادار حزب توده سپس جریان طرفدار جبهه ملی بر جنبش دانشجویی مسلط است که به کودتای 28 آذر سال 1332 پایان می پذیرد. بخش سوم کتاب به بررسی جنبش دانشجویی تبریز بین سال های 1338 تا 1341 می پردازد؛ دوره ای که آزادی مختصر سیاسی در کشور ایجاد می شود. برخی مطالب این بخش بدین قرار است: تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان پزشکی دانشگاه تبریز، ایجاد اولین نمازخانه در دانشگاه تبریز، سخنرانی جنجالی علی امینی در دانشگاه تبریز، برگزاری جشن نیمه شعبان توسط دانشجویان در مسجد شعبان تبریز، واقعه اول بهمن 1340 دانشگاه و انعکاس آن در تبریز. بخش چهارم به جنبش دانشجویی از سال 1342 تا 1345 اختصاص دارد. این جنبش در سال های 1342 تا 1343 تحت الشعاع مبارزات علما و مراجع به رهبری امام خمینی(ره) است. در بخش پنجم جنبش دانشجویی در سال های 1346 تا 1351 بررسی می شود. در این دوره جریان چپ گفتمان مسلط بر جنبش دانشجویی تبریز است. بخش ششم به جنبش دانشجویی در سال های 1352 تا 1354 می پردازد که دوره تسلط جریان مذهبی بر جنبش دانشجویی است. در سالگرد پانزدهم خرداد 1354 جنبش دانشجویی با اعتصاب گسترده ای توأم می گردد. در بخش هفتم جنبش دانشجویی تبریز در فضای سیاسی بررسی می شود، یعنی سال های 1355 و 1356 در بهمن 1356 قیام تاریخی تبریز با شرکت دانشجویان به وقوع می پیوندد. در فصل هشتم، مسائل و مبارزات عمده دانشجویان در جریان انقلاب اسلامی طرح شده است. در هجدهم اردیبهشت 1357 دانشگاه تبریز سه شهید تقدیم انقلاب اسلامی می کند. «فرجام سخن» هم مروری بر جنبش دانشجویی و نتایج آن از سوی نگارنده است. صفحات پایانی به گزیده ای از اسناد، فهرست نفصیلی اسناد، فهرست اعلام، و عکس هایی مرتبط با موضوع اختصاص دارد.

جنبش دانشجویی در ایران از تاسیس دانشگاه تا پیروزی انقلاب اسلامی

نویسنده: کریمیان - علیرضا، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 372، تیراژ: 2500، قیمت: 20000

چالش های ایران و آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران

نویسنده: معبادی - حمید، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 240، تیراژ: 2500، قیمت: 12000

چهل خاطره (1)

تدوین: خانی - مهدی، تهران: فرهنگ و دانش، تعداد صفحه: 104، تیراژ: 3000، قیمت: 5500

این مجموعه حاوی چهل خاطره از واقعه ششم بهمن 1360 "آمل" است که غالبا از طریق مصاحبه حضوری با افراد تهیه شده است. بیشتر مصاحبه ها در سال های 1379 و 1380 صورت گرفته است.

حدیث عاشقی (زندگی نامه ی شهید آیت الله دکتر محمد مفتح)

نویسنده: زرگر - محمد، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 136، تیراژ: 2500، قیمت: 4500

حضرت آیت الله العظمی آقای حاج سید محمدهادی میلانی جلد3

تهران: وزارت اطلاعات، مرکز بررسی اسناد تاریخی، تعداد صفحه: 720، تیراژ: 3000، قیمت: 35000

جلد سوم این مجموعه مربوط به اسناد ساواک درباره آیت الله "سید محمد هادی میلانی" است که در آن گزارش ها و مکاتبات ساواک از سال 1346 تا 1354 درج شده است. این مجموعه نیز براساس تاریخ اسناد تنظیم شده که حاوی متن حروف چینی شده در کنار تصویر اصل سند همراه با توضیحاتی درباره برخی افراد و حوادث مندرج در اسناد است. آیت اللّه میلانی به دلیل مرجع تقلید بودن و مبارزاتش با استبداد و حمایت از مردم، تحت کنترل ساواک بود؛ به گونه ای که از سوی ساواک تمام فعالیت های روزانه حتی مکاتبات و نامه های آیت اللّه میلانی کنترل می شد. در پایان فهرست اعلام و عکس هایی از آیت الله میلانی به چاپ رسیده است.

خاطرات آیت الله خاتم یزدی

تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 227، تیراژ: 2000، قیمت: 13000

مرحوم «آیت الله سید عباس خاتم یزدی (ره)» از زمان حضور امام خمینی (ره) در نجف، یعنی از سال 1343، از نزدیکان و یاران امام (ره) بود یکی از فعالیت های ایشان، رساندن پیام های انقلابیون به امام و متقابلا ابلاغ پیام های امام به انقلابیون بود. کتاب حاضر، خاطرات آیت الله خاتم یزدی (ره) است که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی استان قم تدوین گردیده است. درج اطلاعات بسیار از زمان اقامت امام در نجف و تحلیل حوادث و وقایع مربوط به انقلابیون، همچنین تحلیل مواضع مخالفین نهضت امام (ره) از جمله ویژگی این خاطرات است. کتاب از پنج فصل تشکیل شده است. فصل اول شامل زندگی نامه و دوران تحصیل آیت الله خاتم یزدی در یزد، قم و نجف است. در فصل دوم، خاطرات و تحلیلی از اوضاع سیاسی اجتماعی دوران پهلوی اول و دوم، از جمله فداییان اسلام، مرحوم آیت الله کاشانی و نیز مرحوم آیت الله العظمی بروجردی آمده است. مطالب فصل سوم به شخصیت و نهضت امام خمینی به خصوص در دوران تبعید در ترکیه و نجف مربوط می شود. در این فصل از خصوصیات اخلاقی سایر مراجع تقلید در نجف نیز سخن به میان می آید. فصل چهارم به خصوصیات اخلاقی و جریان رحلت مشکوک آیت الله مصطفی خمینی اختصاص دارد. در فصل پنجم از مواضع سیاسی علمای نجف، نیز ارتباط آنها با یکدیگر، همچنین ارتباط آنان با حضرت امام صحبت شده است. این علما عبارت اند از: سید محمد شیرازی، سید عبدالعلی سبزواری، میرزا باقر زنجانی، میرزا حسن بجنوردی، سید عبدالله شیرازی و شهید محمد باقر صدر. کتاب با فهرست اعلام، تصویر نمونه ای از اسناد وعکس هایی از آیت الله خاتم یزدی همراه است.

خاطرات آیت الله مسعودی خمینی

تدوین: امامی - جواد، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 452، تیراژ: 2500، قیمت: 23000آیت الله مسعودی خمینی در این نوشتار به دلیل همشهری بودن با امام خمینی (ره)، خاطراتی از دوران طفولیت، کودکی، نوجوانی و جوانی امام (ره)، نیز برخی از اطرافیان و وابستگان امام (ره) بیان می کند که در شناخت شخصیت امام (ره) حائز اهمیت است. این خاطرات همچنین حاوی نکات و اطلاعاتی درباره قلمرو جغرافیایی، پیشینه و تاریخ سیاسی اجتماعی شهرستان خمین است. کتاب از هفت فصل تشکیل شده است. در فصل اول شرح زندگی، دوران تحصیل در حوزه و نیز معرفی استادان آیت الله مسعودی آمده است. در فصل دوم به مناسبت مسئولیت ایشان در آستانه حضرت معصومه (س)، شرح مختصری از آن در قبل از انقلاب و نیز فعالیت های ایشان در دوران تصدی ذکر گردیده است. فصل سوم به اوضاع اجتماعی سیاسی شهر خمین، زادگاه امام خمینی (ره) اختصاص دارد که شامل این مطالب است: وضعیت معیشت مردم، ظلم و تعدی خان ها، مبارزه پدر امام (ره) و شهادت ایشان، علمای این شهر و خصوصیات فردی و اخلاقی خاندان امام (ره) به ویژه مرحوم آیت الله پسندیده برادر امام (ره). فصل چهارم نیز به بررسی و معرفی ابعاد مختلف شخصیت امام (ره) اختصاص دارد که شامل دوران کودکی، نبوغ و استعداد، اساتید عرفان، ازدواج، و مرجعیت است. اخلاِ و شخصیت دو فرزند امام (ره)، آیت الله حاج مصطفی و مرحوم حاج احمد نیز از مطالب این فصل است. فصل پنجم درباره نهضت امام خمینی (ره) است. در ابتدای این فصل شخصیت سیاسی و علمی مرحوم آیت الله بروجردی به این دلیل که نهضت امام (ره) از روزهای پایانی عمر ایشان آغاز شد، بررسی می شود؛ سپس به ترتیب توالی زمانی، حوادث و تحولات مربوط به نهضت امام (ره) ذکر گردیده، همچنین خاطرات مربوط به آنها درج می گردد. فصل ششم به فعالیت های انقلابی آیت الله مسعودی در دوران اقامت چند ساله ایشان در سیرجان مربوط می شود. آخرین فصل به حوادث دهه 1350 اختصاص دارد. در صفحات پایانی عکس هایی از آیت الله مسعودی و نمایه اسامی آمده است.

خاطرات حجه الاسلام موحدی ساوجی (ره)

تدوین: پناهی - عباس، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 388، تیراژ: 2000، قیمت: 20000

خاطرات دکتر مهدی حائری یزدی

ویراستار: لاجوردی - حبیب، تهران: نشر کتاب نادر، تعداد صفحه: 144، تیراژ: 5000، قیمت: 10000

دکتر مهدی حائری یزدی (1302 1378)، فرزند آیت الله عبدالکریم حائری یزدی مرجع تقلید شیعیان و بینانگذاران حوزه علمیه قم پس از تحصیل در رشته علوم اسلامی و اخذ درجه اجتهاد، در آمریکا و کانادا به آموختن فلسفه غرب پرداخت و سال ها به تدریس و تحقیق در زمینه های فلسفی و فکری مشغول شد. به دلیل آشنایی دکتر حائری با جریان های سیاسی و اجتماعی ایران از دوره رضا شاه تا سال های پس از انقلاب حایز اهمیت است. این خاطرات به صورت گفت و گو در سلسله «طرح تاریخ شفاهی ایران» (مرکز مطالعات خاورمیانه، دانشگاه هاروارد) تنظیم شده است. مطالب کتاب و مباحث مورد گفت و گو از این قرارند: سوابق خانوادگی، تاسیس حوزه علمیه قم، سردار سپه و نهضت جمهوریت، تحصیلات در قم، تدریس در مدرسه عالی سپهسالار و دانشگاه ، تحصیل در آمریکا، اولین سفر به ایران بعد از انقلاب دکتر مصدق و حکومت او، نامزدی وکالت مجلس از یزد، نماینده آیت الله بروجردی در آمریکا، آیت الله بروجردی و روابط او با دولت، آیت الله بهبهانی و رویداد 28 مرداد، مبارزه با آیت الله بروجردی با حزب توده ایران، درباره آیت الله سید ابولقاسم کاشانی، ملاقات آیت الله خمینی با محمدرضا شاه، مبارزه با بهائیان، نقش آیت الله بروجردی در سیاست کشف حجاب و رویداد مسجد گوهر شاد، رهبر شیعیان جهان و مرجع تقلید، مفهوم شیعیان، مرجع تقلید پس از در گذشت آیت الله بروجردی، درباره آیت الله خمینی (ره)، درباره آیت الله شریعتمداری، آغاز اختلاف بین سلطنت و روحانیت، درباره رویداد پانزدهم خرداد 1342، آیت الله خمینی در تبعید، سرپرستی سفارت ایران در واشنگتن پس از انقلاب، آیت الله خمینی و مجلس خبرگان، سناتور ادوارد کندی و آزادی گروگان ها، آخرین دیدار با آیت الله شریعتمداری، سردار سپه و تمایل او به جمهوریت، اختلاف وزارت فرهنگ و آیت الله بروجردی، امام موسی صدر، ملاقات با اسدالله علم پس از پانزده خرداد 1342، پایان کتاب شامل نمایه اسامی است.

خاطرات سیاسی دکتر کریم سنجابی

نویسنده: سنجابی - صابر، تهران: صدای معاصر، تعداد صفحه: 476، تیراژ: 3300، قیمت: 40000

این کتاب از مجموعه طرح تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد است که در آن مصاحبه ای دیگر با دکتر کریم سنجابی، یکی از موسسان جبهه ملی درج شده است. وی در این مصاحبه، درباره خاطراتش از دوران رضاشاه، مصدق و محمدرضا شاه سخن گفته است. گفت و گو با خلاصه ای از سرگذشت دکتر سنجابی، از تولد تا زمان اشتغال و ورود به عرصه اجتماع و مبارزات سیاسی آغاز می شود. در این بخش از این موضوعات و وقایع سخن رفته است: اشغال ایران در جنگ بین الملل دوم، نهضت ملی کردن صنعت نفت و زمامداری مصدق، زمامداری دکتر مصدق و تغییرات دولت او، کودتای 28 مرداد 1332، جبهه ملی دوم، برگشت به دیکتاتوری، استبداد و دیکتاتوری محمدرضا شاه، انقلاب ایران، در دیدار با پادشاه، رفراندوم و فشارهای سیاسی، و جبهه ملی و دولت موقت و رژیم اسلامی. دکتر سنجابی در پایان کتاب دیدگاه و نظر خود را درباره سرگذشت و مواضع و اقدامات سیاسی اجتماعی این اشخاص بیان کرده است: امیراسدالله علم، جمشید آموزگار، دکتر مظفر بقایی کرمانی، میرزا شهاب کرمانی، تیمور بختیار، ابراهیم حکیمی (حکیم الملک)، هاشمی رفسنجانی، صادِ قطب زاده، عبدالحسین هژیر، حسین علای، سردار فاخر حکمت، نورالدین کیانوری، آیت الله بهشتی، حسین فردوست، آیت الله طالقانی، محمود مستوفی الممالک. در صفحات پایانی، تعدادی نامه و سند سیاسی از تلاش های دکتر سنجابی، آورده شده است. سپس مقاله ای با عنوان «مصدق، سنجابی، جبهه ملی پیوندها و گسست ها» به قلم مسعود بهنود از نشریه آدینه و مقاله ای با عنوان «به یاد دکتر سنجابی» نوشته علی اردلان از همان نشریه به چاپ رسیده است. لازم به توضیح است که دکتر کریم سنجابی از بنیانگذاران و رهبران جبهه ملی و نهضت ملی کردن نفت، قاضی اختصاصی ایران در دادگاه بین المللی لاهه، وزیر فرهنگ کابینه دکتر مصدق و وزیر خارجه دولت موقت به ریاست مهندس بازرگان پس از پیرزی انقلاب بود. این مصاحبه در اواخر عمرش در آمریکا صورت گرفته و اندکی پس از وفاتش، منتشر شده است.

خاطرات شعبان جعفری

به اهتمام: سرشار - هما، تهران: نشر ثالث، تعداد صفحه: 484، تیراژ: 5100، قیمت: 25000

«شعبان جعفری» معروف به «شعبان بی مخ» از جمله افراد فرودست جامعه ایرانی بود که پس از پیوستن به زورخانه لوطی گری به سرسپردگی محمدرضا شاه درآمد. او در وقایعی که منجر به سقوط دکتر مصدق شد، نقشی مهم داشت، اما اندکی قبل از سقوط رژیم پهلوی از ایران گریخت که ابتدا به اسرائیل و سپس به آمریکا رفت. این کتاب حاصل هشتاد ساعت گفت و گو و سی ساعت مصاحبه ضبط شده با وی است که به صورت پرسش و پاسخ، خاطرات شعبان جعفری را شامل می شود. حضور و نقش او در سال های پر آشوب 1329 تا 1332 و رویدادهای 14 آذر، 30 تیر، 9 اسفند و 28 مرداد بیانگر گوشه هایی از حوادث تاریخ معاصر ایران است. کتاب با این موضوعات تدوین شده است: سجل احوال، سربازی، چگونه سیاسی شدم؟، فدائیان اسلام، آیت الله کاشانی، 14 آذر 1330، 30 تیر 1331، 9 اسفند 28،1321 مرداد 1332، باشگاه جعفری، 15 خرداد 1342، طیب حاج رضایی، شاه ودربار، انقلاب 1357، در خارج، و کلام آخر. در پایان کتاب پیوست هایی شامل برخی گزارش ها و مقالات درباره وقایع کودتای 28 مرداد و اقدامات شعبان جعفری، همچنین واژه نامه، زورخانه و ورزش باستانی، عکس های پهلوانان و نامداران زورخانه ای ایران، فهرست و منابع و نمایه اسامی آمده است.

خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ)

نویسنده: دباغ مرضیه، به اهتمام: کاظمی - محسن، تهران: سوره مهر، تعداد صفحه: 336، تیراژ: 2200، قیمت: 17000

خانم مرضیه حدیدچی (دباغ) از سال 1340 به جمع مبارزان با رژیم شاه پیوست و پس از دو بار زندانی شدن و تحمل مشقات شاهد پیروزی انقلاب بوده است. در این کتاب شرحی از خاطرات وی درج گردیده است. او در سال 1318 در همدان متولد شد. درسال 1333 با محمد حسن دباغ ازدواج کرد. در ، تهران تحصیلات علوم دینی را تا سطح ادامه داد و در عین حال به فعالیت های سیاسی روی آورد و هم زمان مادر هشت فرزند بود. فعالیت های او با توزیع اعلامیه در سال های 41 1340 آغاز شد و با ورود به تشکیلات شهید سعیدی شدت یافت. با دانشجویان مبارز دانشگاه های ، تهران همکاری کرد. «مرضیه حدیدچی» در سال 1352 توسط ساواک دستگیر و به همراه دخترش شکنجه می شود. در سال 1353 برای ادامه مبارزاتش به خارج از کشور می رود و تا پیروزی انقلاب در خارج به سر می برد. او در پایگاه های نظامی در مرز لبنان و سوریه آموزش های رزمی و چریکی می بیند. با گروه روحانیت مبارز خارج از کشور زیر نظر شهید محمد منتظری فعالیت می کند. در راه پیمایی ها، تظاهرات و اعتصابات خارج از کشور فعالانه شرکت کرده است. پس از هجرت امام به پاریس در سال 1357 به ایشان می پیوندد و وظایف اندرونی بیت امام را به عهده می گیرد. پس از پیروزی انقلاب به کشور باز می گردد.

خاطرات و حکایتها جلد8

گرداورنده: موسسه فرهنگی و هنری قدر ولایت، تهران: موسسه فرهنگی قدر ولایت، تعداد صفحه: 152، تیراژ: 5000، قیمت: 6000

در جلد هشتم از مجموعه «خاطرات و حکایت ها» هشتاد خاطره و حکایت کوتاه از زندگی و دوران مبارزات و مسئولیت های مقام معظم رهبری از قول ایشان بازگو می شود. در این خاطرات، گوشه هایی از تاریخ معاصر و حوادث پس از انقلاب، به ویژه سال های اخیر منعکس شده است.

خلیج فارس و مسائل آن

نویسنده: اسدی - بیژن، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، تعداد صفحه: 640، تیراژ: 3000، قیمت: 26000

دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجویی مسلمان: مجموعه سخنرانی های مقام معظم رهبری پیرامون دانشگاه ...

تدوین: نهادنمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاهها، قم: معارف، تعداد صفحه: 104، تیراژ: 5000، قیمت: 6000

در کتاب، مجموعه سخنرانی های مقام معظم رهبری درباره دانشگاه و دانشجو در سال 1380، گردآوری و چاپ شده است. این سخنان در جمع گروه های مختلف ایراد شده که عبارت اند از: دانشجویان شرکت کننده در طرح ولایت، گروهی از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، نمایندگان ولی فقیه در دانشگاه ها، اساتید بسیج دانشجویی، اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه های اصفهان، دانشجویان، اعضای شورای عالیانقلاب فرهنگی، روسای دانشگاه ها.

در پرتو ولایت: سازمان عقیدتی سیاسی از نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری از آغاز تا امروز ...

نویسنده: ابراهیمی - محمدنبی، تهران: سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تعداد صفحه: 140، قیمت: 4000

در این کتاب تاریخچه مختصری از تشکیل و تداوم سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران و مجموعه ای از رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درباره این سازمان در دو بخش گردآوری شده است. در بخش اول ابتدا به اصول ویژگی های ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره شده تا با توجه به این اصول و ویژگی ها، ضرورت تشکیل سازمان عقیدتی سیاسی در ارتش تبیین گردد؛ آن گاه تاریخچه تشکیل سازمان و وظایف کلی آن بررسی شود. در بخش دوم رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و همچنین چند سخنرانی درباره رسالت و ماموریت سازمان عقیدتی سیاسی از رهبر معظم انقلاب، آیت الله شهید دکتر بهشتی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله هاشمی شاهرودی و حجت الاسلام کروبی آورده شده است.

در سایه خورشید: نیم نگاهی به زندگانی و خاطراتی از مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ...

نویسنده: قطبی هادی، قم: هادی قطبی، تعداد صفحه: 128، تیراژ: 2000، قیمت: 5000

در این کتاب ابتدا خلاصه ای از زندگی، تحصیل، مبارزات، مسئولیت ها و برخی تألیفات مقام معظم رهبری بازگو می شود؛ سپس هشتاد و چهار خاطره از مسئولین کشور، نزدیکان، شاگردان و اشخاص مختلف درباره جنبه های مختلف زندگی و شخصیت ایشان برگرفته از منابع مختلف، درج می گردد. صفحات پایانی شامل عکس هایی از مراحل مختلف زندگی آیت الله خامنه ای است.

در فضای مجازی: پرسش و پاسخ اینترنتی با: عباس عبدی، علی مزروعی، علی شکوری راد، سیدمصطفی تاج زاده..

نویسنده: جبهه مشارکت ایران اسلامی، تهران: جبهه مشارکت ایران اسلامی، تعداد صفحه: 172، تیراژ: 3000، قیمت: 10000

دشمن شناسی از دیدگاه مقام معظم رهبری

تهیه کننده: دفترسیاسی سازمان عقیدتی سیاسی - ، تهران: دفاع، تعداد صفحه: 120، تیراژ: 5000، قیمت: 3500

در این کتاب از مجموعه «سلسله رهنمودهای موضوعی»، بیانات مقام معظم رهبری درباره «دشمنان» انقلاب اسلامی گردآوری و در هفت فصل موضوعی تنظیم گردیده است: 1 کلیات، شامل مطالبی درباره تاریخچه دشمنی استکبار با انقلاب، شناخت دشمن، درجات دشمن، حقوِ دشمنان، ضرورت دشمن شناسی، اهداف دشمن، 2 شیوه های دشمن (نظامی و سیاسی، فرهنگی و تبلیغی)، 3 زمینه های نفوذ دشمن، 4 راه های مقابله با دشمن، 5 شرایط مبارزه با دشمن، 6 ابزارهای دشمن، 7 رمز پیروزی بر دشمن.

دشمن شناسی از دیدگاه مقام معظم رهبری

قم: سطر، تعداد صفحه: 28

در این کتابچه، بیانات مقام معظم رهبری درباره دشمن شناسی، با این مضامین گرد آمده است: مقابله با دشمن، تعریف دشمن، کانون های دشمنان، ضرورت و اهمیت شناخت دشمنان نظام جمهوری اسلامی، دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، راه های نفوذ دشمن، و خنثی کردن توطئه دشمنان.

دولت، فساد و فرصت های اجتماعی: تعامل اندیشه ها در اقتصاد سیاسی توسعه

نویسنده: کاکس رابرت و دیگران، مترجم: راغفر - حسین، تهران: نقش و نگار، تعداد صفحه: 400، تیراژ: 2000، قیمت: 30000

مجموعه مقالات این کتاب، منتخبی است از نوشته های تنی چند از متفکران برجسته حاضر در عرصه جهانی. مسئله اساسی این مقالات نوعی بررسی نقش دولت در توسعه اقتصادی اجتماعی است؛ به ویژه بررسی نقش دولت و تعیین حیطه بازار که طی آن ابعاد مختلف این نقش در بستر اقتصاد سیاسی خاص، و در چارچوب روابط قدرت در مقیاس جهانی به نقد و تحلیل می کشند. این مقالات عبارت اند از: «غرب و بقیه: گفتمان و قدرت/ استوارت هال»، «اقتصاد سیاسی و نظم جهانی: مشکلات قدرت و دانش در آغاز هزاره سوم/ رابرت کاکس»، «مردم سالاری بازار در یک نظم نئولیبرال/ نوآم چامسکی»، «نا اطمینانی و خلاقیت/ ایمانوئل والرستین»، «استبداد، مردم سالاری و توسعه/ منسر اولسن»، «شناخت فرآیند تحول اقتصادی/ داکلاس نورث»، «نقش دولت در جهان معاصر/ ژوزف استیگلیتز»، «توسعه اقتصادی و فرصت های اجتماعی/ آمارتیاسن و جین درز»، «بسیار فراتر از آزاد سازی/ آمارتیاسن و جین درز»، «نامه سرگشاده به مهدی بازرگان/ میشل فوکو»، «طغیان بی حاصل/ میشل فوکو»، «فساد و دولت: علل، نتایج و اصلاحات/ سوزان رز اکرمن»، «یک سیاست اقتصادی جدید برای روسیه/ مایکل اینتریلیگیتور»، «من در جست و جوی آموزش خشم بوده ام/ پائولو فریره» و «به سوی مابعد توسعه: جست و جو برای راهنماها/ مجید راهنما». یادآور می شود در «نامه سرگشاده به مهدی بازرگان»، فوکو به «محاکمات کوتاه و اعدام های عجولانه» در اوایل انقلاب اشاره می کند و نقش خطیر دولت را در جلوگیری از بی عدالتی، نیز مسئولیت حاکمان در مقابل وظایفی که کسب کرده اند یادآور می شود. وی در مقاله دوم به نقش انقلاب ها و قیام های مردمی برای مبارزه با ظلم و مظاهر آن (فقر و فساد) اشاره می کند و انقلاب ها را واقعیت های تاریخی می داند که در پاسخ به نیازهایی بروز می کنند. مقاله دوازدهم، خلاصه کتاب «فساد و دولت» است. مقاله چهاردهم ترجمه مصاحبه ای است که در سال 1990 با «پائولو فریره» صورت گرفت. مقاله آخر نیز ترجمه فصل پایانی کتاب «مقالاتی در باب مابعد توسعه» است.

دولت موقت

نویسنده: اسماعیلی - خیرالله، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 260، تیراژ: 3000، قیمت: 12000

نگارنده در کتاب حاضر تلاش می کند تا علل روی کار آمدن دولت موقت «مهندس بازرگان» و نیز دلایل سقوط آن را بررسی کند. مباحث کتاب براساس نظریه «کرین برینتون» شکل گرفته است. نویسنده در فصل اول به چارچوب نظری و تحلیلی تحقیق اشاره می کند. وی در فصل دوم علل و زمینه های به قدرت رسیدن دولت موقت را در قالب دلایل اصلی و فرعی برمی شمارد. در فصل سوم، ویژگی ها و ترکیب کابینه دولت موقت بازرگان معرفی می شود. فصل چهارم به بررسی تعامل و تقابل دولت موقت با رهبری انقلاب، نهادها و جریانات انقلابی اختصاص دارد. در فصل پنجم از روند تحکیم و تثبیت قدرت دولت موقت بحث می شود. فصل ششم درباره برنامه های اصلاحی مورد نظر دولت موقت است. در فصل هفتم سیاست خارجی دولت موقت ترسیم شده و در فصل هشتم علل سقوط دولت موقت به بحث گذاشته شده است. نتیجه گیری و فهرست منابع، پایان بخش کتاب است.

دیباچه ای بر جامعه شناسی سیاسی ایران: دوره جمهوری اسلامی ایران

نویسنده: بشیریه - حسین، تهران: نگاه معاصر، تعداد صفحه: 194، تیراژ: 5500، قیمت: 15000

سومین کتاب از مجموعه «دانش سیاسی به قلم »حسین بشیریه«، به قصد کاربرد برخی از روش ها و چارچوب های جامعه شناختی در دوران جمهوری اسلامی تدوین شده است. در گفتار نخستین، تصویری از طبقات اجتماعی، نیروها و منازعات سیاسی در دوران پس از انقلاب به دست داده شده است. در گفتار دوم با توضیح گفتمان های سیاسی رایج در تاریخ معاصر ایران، شیوه های ظهور و صورت بندی نیروهای اجتماعی سیاسی نشان داده می شود. در گفتار سوم، چهارم و پنجم کتاب بحران های دولت ایدئولوژیک (بحران مشارکت سیاسی، بحران مشروعیت سیاسی، بحران سلطه سیاسی) و زمینه های تحول در دولت ایدئولوژیک و مبانی ثبات واستمرار دولت ایدئولوژیک به بحث گذاشته شده است.

دین و سیاست از دیدگاه مقام معظم رهبری

تهیه کننده: دفترسیاسی سازمان عقیدتی سیاسی - ، تهران: دفاع، تعداد صفحه: 116، تیراژ: 5000، قیمت: 3500

در دفتر پنجم از مجموعه «سلسله رهنمودهای موضوعی»، بیانات و دیدگاه های مقام معظم رهبری درباره دین و سیاست و ارتباط آنها با هم در 9 فصل موضوعی تنظیم گردیده که عبارت اند از: 1 کلیات، 2 اصول و مبانی تفکر پیوستگی دین و سیاست، 3 تاریخچه اندیشه تفکر جدایی دین از سیاست در ادوار مختلف، 4 اهداف و سیاست های استکباری در ترویج اندیشه جدایی دین از سیاست، 5 شیوه ها و ابزارهای دشمن در ترویج اندیشه جدایی دین از سیاست، 6 آفات اندیشه جدایی دین از سیاست، 7 انقلاب اسلامی سر آغاز نوین پیوستگی دین و سیاست، 8 نقش امام خمینی (ره) در ایجاد پیوستگی دین و سیاست، 9 مقایسه تطبیقی اندیشه اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی در پیوستگی دین و سیاست.

رخدادهای سیاست خارجی ایران (1377)

گرداورنده: مرکزاسنادوتاریخ دیپلماسی، تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات، تعداد صفحه: 196، تیراژ: 1000، قیمت: 8000

رقابت ها و چالش های سیاسی در ایران امروز (مجموعه مقالات) جلد 2

نویسنده: مجموعه ای ازنویسندگان سیاسی، تهران: فرهنگ گفتمان،ریاست جمهوری، مرکز بررسی های استراتژیک، تعداد صفحه: 288 شماره ، تیراژ: 3000، قیمت: 19000

مقالات این مجموعه در زمینه علوم سیاسی و اجتماعی، درباره مقولاتی است چون مردم سالاری، رقابت های سیاسی، امنیت ملی، چالش های سیاسی، وفاق سیاسی، وحدت ملی، احزاب، وفاق اجتماعی و اقتدار ملی. عناوین مقالات و اسامی نویسندگان عبارت اند از: «فردگرایی افراطی در عمل و اندیشه سیاسی مسلمانان / شجاع احمدوند»، «نقش رقابت سالم سیاسی در نهادینه سازی وفاداری ملی / علی امیدی»، «بررسی های اجمالی پیرامون رقابت های سیاسی و اثرات آن به امنیت ملی / اسدالله بادامچیان»، «اپوزسیون ایرانی واستراتژی عبور از شکاف / دکتر محمدرضا تاجیک»، «وفاق سیاسی و امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران (آسیب شناسی دهه سوم انقلاب) / بابک خبیری»، «مساله وحدت ملی و الگوی سیاست قومی در جمهوری اسلامی ایران / ابراهیم زندی»، «اثر وحدت یا جدایی میان نخبگان سیاسی بر رقابت های سیاسی و امنیت ملی / مراد علی صدوقی»، «حزب های سیاسی، جایگزینی گفتمان وفاق ملی به جای قاعده امنیت ملی / داوود غرایاق زندی»، «رقابت سیاسی و مسئله وفاق اجتماعی / داوود میرمحمدی» و «چالش های اقتدار ملی در روند رقابت های سیاسی / دکتر ابراهیم متقی».

رنسانسی دیگر

نویسنده: افروغ - عماد، تهران: کتاب آشنا، تعداد صفحه: 412، تیراژ: 2200، قیمت: 21000

در این کتاب اندیشه و تاملات نویسنده درباره مباحث اجتماعی و سیاسی امروز در سه بخش تدوین شده است. بخش اول که عمدتا معطوف به مباحث فکری اندیشه ای و بطور خاص فلسفه سیاسی است، این مباحث را شامل می شود: «روش شناسی علوم اجتماعی»، «وضعیت تفکر در ایران»، «نسبت فلسفه و نظریه سیاسی، درآمدی بر فلسفه سیاسی اسلام»، «شاخص های توسعه سیاسی»، «تحزب و نظریه سیاسی»، «توسعه و وجه تعامل دین و جامعه»، «بنیادگرایی». مباحث بخش دوم عمدتا ناظر به بحران ها، چالش ها و مناقشات فرهنگی است که از این قرارند: «چالش ها و بحران های معرفتی غرب»، «جهانی شدن و حقیقت غایی»، «جهانی شدن چالش ها و تعارض ها»، «مبانی تبادل فرهنگی»، «شرایط فرهنگی و اقتصادی در گفت و گو با فدریکو مایور»، «پارادوکس های بیانیه شبه روشنفکران آمریکایی». بخش سوم عمدتا درباره موضوع انقلاب اسلامی و چالش های فرهنگی بوده که این مباحث را در بر دارد: «انقلاب اسلامی و رنسانس دیگر»، «انقلاب اسلامی و بحران هویت»، «اهداف انقلاب اسلامی»، «دستاوردها و چالش های انقلاب اسلامی»، «جوان و هویت»، «محدوده دخالت دولت در امور دینی»، «مدیریت فرهنگی» و «آسیب شناسی دانشگاه».

روایتی آسیب شناختی از گسست نظام و مردم در دهه دوم انقلاب

نویسنده: قبادزاده ناصر، مقدمه: تاجیک - محمدرضا، تهران: فرهنگ گفتمان، تعداد صفحه: 292، تیراژ: 3000، قیمت: 17000

مؤلف بر این باور است که دوم خرداد 1376 برآیندی است از تغییرات به وجود آمده در بستر جامعه و واکنش مثبتی که حاکمان در مقابل این تغییرات نشان دادند. وی این نظر را بر پایه تئوری انقلاب «جانسون» تبیینمی کند. براساس این تئوری تغییر و تحولات در بستر جامعه منجر به وقوع تحول جدی نظیر انقلاب یا اصلاح و به زعم مولف، پدیده دوم خرداد می شود نه یک حرکت هدایت شده به دست عده ای از نخبگان؛ بنابر این پیش از ورود به بحث اصلی اشاره ای کلی به تئوری انقلاب جانسون می شود؛ سپس با استفاده از بررسی تحولات تاریخی ایران تئوری یاد شده بررسی می شود و در فصول بعدی در خصوص تغییرات ارزشی و تغییرات در واقعیت های محیطی و منابع تغییرات سخن به میان می آید. پس از آن وضع جامعه در آستانه انتخابات دوم خرداد 1376 تبیین می شود که به زعم مولف یک وضعیت نامتعادل را شامل می شد. دلایل و معیارهای این مدعا نیز در طول این فصل عرضه می شود. در پایان، چگونگی واکنش نخبگان در مقابل این جامعه نامتعادل تحت عنوان «مصالحه پذیری نخبگان» بررسی شده است. پایان کتاب شامل کتاب شناسی است. .در کتاب حاضر پدیده دوم خرداد از دیدگاه جامعه شناسانه تحلیل شده است. پرسش اصلی نگارنده کتاب این است که آیا دوم خرداد 1376 حاصل برنامه ریزی و هدایت عده ای از نخبگان بود یا این که تغییراتی در متن جامعه صورت گرفته که دوم خرداد 76 تنها نمایانگر و متجلی کننده این تغییرات بود

روزهای سیاه، روزهای سپید (وقایع دی و بهمن ماه 1357)

نویسنده: پاک نیا - امید، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 184، تیراژ: 2000، قیمت: 7000

بیست و پنجمین کتاب از مجموعه «دانستنی های انقلاب اسلامی برای نوجوانان» مروری است بر حوادث انقلاب اسلامی که در دو بخش تدوین شده است. در بخش اول با عنوان «روزهای سیاه» گزارشی از دوران سلطنت محمدرضا شاه تا آستانه انقلاب درج شده است. در بخش دوم، حوادث انقلاب اسلامی، به صورت روزانه، از 27 دی تا 30 بهمن 1357 بازگو می شود. کتاب با فهرست منابع به پایان می رسد.

رهبری، جوان و شیوه های رفتار

نویسنده: طهماسبی - احمد، عبدالرضایی احمد، قم: نشر یاقوت، تعداد صفحه: 120، تیراژ: 3000، قیمت: 4500

در این مجموعه سخنان، توصیه ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار مختلف با جوانان گردآمده و در برخی موارد توضیحاتی از نگارنده نیز بدان افزوده شده است. سخنان و توصیه های یاد شده ذیل عناوینی از این دست سامان یافته است: «دوران بلوغ و اهمیت آن از دیدگاه اسلام»، «جوان و جوانی در سیره معصومین (ع)»، «تمایلات و انگیزه های دوران جوانی»، «ویژگی های دوران جوانی»، «علل و عوامل بزهکاری نسل جوان»، «جوان بسیجی از نظر رهبری»، «توصیه های رهبری به جوانان»، «جوانان و تهاجم فرهنگی» و «شیوه های برخورد با دیگران».

رهبری و انقلاب: نقش امام خمینی در انقلاب اسلامی ایران

نویسنده: حسینی - حسین، تهران: پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی، معاونت پژوهشی، تعداد صفحه: 350، تیراژ: 2000، قیمت: 18000

ریشه های انقلاب اسلامی ایران و شرحی از 17 شهریور

نویسنده: علامه نوری - حسینعلی، تهران: نوید نور، تعداد صفحه: 584، تیراژ: 5000

سیاست حسینی از دیدگاه مقام معظم رهبری

تهیه کننده: سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع وپشتیبانی - نیروهای مسلح،دفترسیاسی، تهران: دفاع، تعداد صفحه: 132، قیمت: 3500

در این کتاب بیانات مقام معظم رهبری در باب «سیاست حسینی» و معیارهای سیاست مبتنی بر محور مکتب حسین (ع) ذیل هفت فصل موضوعی تدوین شده است: 1 کلیات، 2 وضعیت سیاسی اجتماعی جامعه در دوران امام حسین (ع)، 3 عوامل و زمینه های سیاسی اجتماعی نهضت حسینی، 4 اهداف و انگیزه های سیاست حسینی، 5 اصول و ارزش های اخلاقی حسینی، 6 هزینه های اجرای سیاست حسینی، 7 امام خمینی (ع) الگوی موفق اجرای سیاست حسینی در ایران.

سیاست علوی از دیدگاه مقام معظم رهبری

تهیه کننده: سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع وپشتیبانی - نیروهای مسلح،دفترسیاسی، تهران: دفاع، تعداد صفحه: 124، تیراژ: 5000، قیمت: 3500

در نوشتار حاضر دیدگاه مقام معظم رهبری درباره شخصیت و زندگی سیاسی و اجتماعی امام علی (ع) با استناد به بیانات و نوشته های ایشان تبیین شده است. کتاب ذیل این عناوین سامان یافته است: «ضرورت الگو پذیری از حاکمیت و سیاست علوی»، «اوضاع سیاسی اجتماعی جامعه اسلامی در زمان امیرالمومنین علی (ع)»، «اهداف و انگیزه های سیاسی در نظام علوی»، «اصول و مبانی سیاست علوی» و «شخصیت ها و گروه های سیاسی در نظام علوی».

شقایقهای سبزپوش

نویسندگان: اصغری - غلامحسین، میرمحرابی رضا، میرمحرابی محمد، مشهد: شاملو، تعداد صفحه: 288، تیراژ: 2000

در این مجموعه، زندگی شهدای نیروی انتظامی زابل به اختصار بازگو شده است. درباره هر شهید، افزون بر شرح حال اجمالی، این مشخصات درج گردیده است: درجه، نام، نام خانوادگی، نام پدر، محل تولد، تاریخ تولد، وضعیت تاهل، تعداد فرزندان، محل شهادت و تاریخ شهادت. هر زندگی نامه با تصویری از شهید مورد نظر همراه است. کتاب با نوشته ای از فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان آغاز می شود؛ در پی آن، گردآورنده به اختصار درباره سیستان سخن می گوید؛ سپس زندگی نامه شهدا به طبع می رسد.

شمیم ولایت: مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در استان اصفهان

تهیه وتنظیم: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اصفهان، اصفهان: بصائر، تعداد صفحه: 184، تیراژ: 4000، قیمت: 8000

در این کتاب مجموعه بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم و نهادهای مختلف استان اصفهان به طبع رسیده است. این بیانات که در آبان ماه سال 1380 ایراد شده در این کتاب، ذیل یازده عنوان سامان یافته است. عناوین برخی از سخنرانی ها بدین قرار است: «بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع بزرگ مردم اصفهان»، «بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار طلاب و روحانیون» و «بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه های اصفهان».

شهید آیه الله حاج شیخ حسین غفاری

تهران: وزارت اطلاعات، مرکز بررسی اسناد تاریخی، تعداد صفحه: 320، تیراژ: 3000، قیمت: 16000

بیست و دومین جلد از مجموعه «یاران امام به روایت اسناد و مدارک ساواک» و حاوی زندگی نامه کوتاه و اسناد ساواک درباره «شهید آیت الله حاج شیخ حسین غفاری» است. نامبرده از یاران نزدیک امام خمینی (ره) و مبارزان رژیم پهلوی بود که در سال 1353 بر اثر شکنجه ساواک به شهادت رسید. کتاب با شرحی درباره زندگی تولد در آذرشهر تبریز در سال 1292 ه ش، دوران جوانی و تحصیل، مبارزات سیاسی از سال های قبل از 1340 تا 1353 و شهادت شهید غفاری آغاز می شود؛ سپس اسناد ساواک به ترتیب تاریخی درج می گردد که بیشتر آنها مربوط به سال 1353 است. متن حروف چینی شده با تصویری از اصل سند همراه شده و در ابتدای هر یک مشخصات فرستنده و گیرنده، تاریخ و شماره نامه درج گردیده است. توضیحات مربوط به افراد یا وقایع مندرج در متن اسناد، به صورت پانوشت در کنار اسناد آمده است. صفحات پایانی به فهرست اعلام، تصاویری از اسناد و عکس هایی از شهید غفاری اختصاص یافته است.

شهید بهشتی

نویسنده: طاهرنیا ناصر، تهران: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دفتر انتشارات کمک آموزشی، تعداد صفحه: 118، تیراژ: 10000، قیمت: 3000

"چلچراغ مجموعه ای است حاوی زندگی نامه داستانی مشاهیر، اندیشمندان و برجستگان تاریخ و علم و فرهنگ ایران که برای آشنایی نوجوانان گروه سنی «د» و «ه» با ایشان تهیه می شود. این کتاب از مجموعه یاد شده در بردارنده زندگی نامه شهید بهشتی است که به گونه داستان روایی بازگو شده است. کتاب با سال شمار زندگی شهید بهشتی آغاز می شود. در پایان نیز آثار، توضیح اعلام متن، چند عکس و فهرست منابع آمده است. گفتنی است شهید بهشتی در سال 1307 در اصفهان به دنیا آمد. پس از تحصیل در دبیرستان و حوزه های علمیه اصفهان، وارد دانشگاه ، تهران شد. در مبارزات نهضت ملی نفت حضور فعال داشت. در سال 1338 در رشته فلسفه به اخذ دکتری نائل آمد و در سال بعد در شهر قم مدرسه حقانی را تاسیس نمود. در سال 1342 به جمع مبارزان هم صف امام خمینی (ره) پیوست. پس از سال ها فعالیت تحقیق، سفر تبلیغی به آلمان، نیز سفر به مکه، سوریه، لبنان، عراِ، همچنین چندین بار دستگیری و زندانی شدن، سرانجام در هفتم تیر سال 1360 در حادثه بمب گذاری در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید.

شهید حجت الاسلام محمدعلی حیدری نهاوندی به روایت اسناد ساواک

تدوین: مرکزبررسی اسنادتاریخی وزارت اطلاعات، تهران: وزارت اطلاعات، مرکز بررسی اسناد تاریخی، تعداد صفحه: 336، تیراژ: 3000، قیمت: 15000

شهید حجت الاسلام محمد علی حیدری نهاوندی یکی از یاران امام خمینی(ره) بود که در جمع 72 تن، پس از انقلاب به شهادت رسید. او در قم متولد شد و پس از دوران تحصیل حوزوی، به جمع مبارزان سیاسی پیوست. بارها به دست عوامل رژیم شاه دستگیر، زندانی و تبعید شد. فعالیت اصلی وی در شهر نهاوند متمرکز بود. نامبرده پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت های متعددی بر عهده داشت که عبارت اند از: امامت جمعه نهاوند، سرپرستی کمیته انقلاب اسلامی نهاوند، سرپرستی دادگاه های انقلاب اسلامی استان همدان، عضویت در شورای سرپرستی جهاد سازندگی، سرپرستی کمیته امداد امام خمینی (ره) و نمایندگی مجلس شورای اسلامی از طرف مردم نهاوند. ایشان در سال 1360 در ماجرای بمب گذاری منافقین، در جمع 72 تن به شهادت رسید. اسناد این مجموعه که در سی امین کتاب از مجموعه «یاران امام به روایت اسناد ساواک» است سیر مبارزات نامبرده را از سال 1342 تا پیروزی انقلاب اسلامی نشان می دهد. در این مجموعه، اسناد به ترتیب تاریخ تنظیم شده؛ علاوه بر متن حروفچینی شده، تصویر اصل سند نیز در کنار سند به طبع رسیده است. در ابتدای هر سند مشخصاتی شامل فرستنده، گیرنده، تاریخ و شماره نامه درج شده است. توضیحاتی مربوط به اشخاص یا وقایع مربوط به هر سند در زیرنویس همان سند آمده است. صفحات پایانی به نمایه اسامی، تصویر تعدادی از اسناد و عکس هایی از شهید حیدری اختصاص یافته است.

شهید صدوقی (ره) و انقلاب اسلامی

محقق: اخوان فرد - محمد، ویراستار: انصاری فرد - جواد، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، تعداد صفحه: 104، تیراژ: 1500، قیمت: 5000

کتاب حاضر که از سوی کنگره بزرگداشت سومین شهید محراب آیت الله صدوقی تهیه و تدوین شده مروری است بر زندگی نامبرده ونقش ایشان در انقلاب اسلامی که در سه بخش «مبارزات علنی»، «اقدامات فرهنگی» و «اقدامات بازدارنده» سامان یافته است. در پایان کتاب روزشمار جنبش مردم استان یزد در پیروزی انقلاب اسلامی آمده است. صفحات پایانی به تصویر اسنادو عکس هایی از مبارزات مردم یزد اختصاص یافته است. نمایه اسامی پایان بخش کتاب است.

شیفته ی خدمت: نگاهی به زندگی شهید بهشتی (ره)

تدوین: میزبانی - مهناز، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 148، تیراژ: 2000، قیمت: 4500

عادی سازی جنبش های مردمی در ایران معاصر: تحلیلی از نقش سیاسی روشنفکران در جنبش های مردمی معاصر

نویسنده: مهدوی زادگان - داود، تهران: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، تعداد صفحه: 300، تیراژ: 3000، قیمت: 13000

کتاب از سه بخش تشکیل یافته است. بخش نخست مربوط به فرجام عادی سازی جنبش های مردمی تا پیش از انقلاب اسلامی 1357 است. در بخش دوم، چگونگی و ابعاد تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر جریان روشنفکری بررسی و تبیین شده، همچنین تحلیل از فعالیت گروه های مختلف روشنفکر فراهم آمده است. در بخش سوم نیز تحلیلی از تاثیرات انقلاب اسلامی از منظر جامعه شناختی و معرفت شناختی با این موضوعات درج گردیده است: «پدیده انقلاب و نظم موجود»، «تفاسیر مدرنیستی از انقلاب اسلامی»، «پروژه خنثی سازی اندیشه انقلاب اسلامی»، «تحلیل های فرسایش از رهبری نهضت اسلامی» و «چالش با نخبگان دینی و مردم انقلاب».

عروج خونین: به مناسبت کنگره بیستمین سالگرد شهادت عالم و مجاهد پارسا چهارمین شهید محراب حضرت ...

نویسنده: اشرفی اصفهانی - محمد، تهران: نشر شاهد،بنیاد شهید انقلاب اسلامی، معاونت پژوهش و تبلیغات، تعداد صفحه: 210، تیراژ: 2000، قیمت: 10000

عزت و افتخار حسینی در سایه وفاق ملی و دفاع همه جانبه

تهران: موسسه فرهنگی قدر ولایت، تعداد صفحه: 64، تیراژ: 10000، قیمت: 2000

در این مجموعه، سخنرانی امام خمینی (ره) در مهرماه 1361 در حسینیه جماران، سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی در اسفند 1380 و سخنرانی رئیس جمهور در دیدار مسئولان نظام با مقام معظم رهبری هر سه درباره محرم، عاشورا، شهادت امام حسین (ع) و تاثیرپذیری از این رویداد مهم به چاپ رسیده است.

عزت و افتخار حسینی: گزیده مقالات گردهمایی بازشناسی عزت و افتخار حسینی، عظمت و اقتدار سیاسی - نظامی

گرداورنده: هیات تحریریه دفترسیاسی، تهران: سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تعداد صفحه: 316، تیراژ: 10000، قیمت: 9000

در تاریخ 17/7/1381، همزمان با سوم شعبان، سالروز میلاد امام حسین(ع) گردهمایی بازشناسی، «عزت و افتخار حسینی، عظمت و اقتدار سیاسی نظامی» در ارتش جمهوری اسلامی ایران به اهتمام سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار گردید. در این کتاب گزیده مقالات همایش مذکور با این عناوین درج شده است: 1 تاثیر انقلاب اسلامی از قیام امام حسین (ع)/ امیر دبیری مهر، 2 امام حسین (ع) و اقدام برای تشکیل حکومت عدل الهی/ ناخدا سوم پرشک محمد سیاحی، 3 مفهوم امنیت و اقتدار ملی و رابطه آن با عزت و افتخار حسینی/ محمد نصرالهی، 4 تبیین رابطه اقتدار و امنیت با عزت و افتخار حسینی/ معاونت پژوهش و تحقیقات دانشگاه افسری امام علی (ع)، 5 عزت و افتخار حسینی در اندیشه اندیشمندان غیر مسلمان/ عبدالصمد پورنظمی، 6 مصادیق عزت و افتخار حسینی در آجا/ محمد حسین مردانی نوکنده، 7 جایگاه عزت و افتخار حسینی در رسالت نیروهای مسلح/ محمد سلمانی، 8 راه کارهای سیاسی و نظامی آجا در رسیدن به عزت و افتخار حسینی/ رضا علی جهانگیری، 9 تبعات سیاسی، نظامی و منطقه ای پذیرش عزت و افتخار حسینی برای کشور/ محمد حسین رجایی فر، 10 نقش و وظایف کارکنان آجا در رسیدن به عزت و افتخار حسینی/ سرهنگ سید مهدی اختریان، 11 چگونگی تاثیر آموزش نظامی و آموزش عقیدتی و سیاسی در رسیدن به عزت و افتخار حسینی/ دکتر جعفر رحمانی، 12 راه کارهای نظامی و معنوی نیروی زمینی آجا در رسیدن به عزت و افتخار حسینی/ مجتبی جعفری، 13 سروده ای در وصف فراخوان/ اقدس کاظمی.

عصر امام خمینی قدس سره

نویسنده: حاجتی - احمدرضا، قم: بوستان کتاب قم، تعداد صفحه: 400، تیراژ: 3000، قیمت: 20000

چهار بخش این کتاب، تصویری است از وضعیت بین المللی به هنگام قیام امام خمینی (ره) و تاثیر انقلاب اسلامی در ساختارها و تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورها و ملل مختلف. در بخش اول نخست شناختی همه جانبه از شخصیت امام خمینی (ره) عرضه می گردد؛ سپس عصر امام خمینی (ره) معرفی و ویژگی های آن برشمرده می شوند. در بخش دوم درباره رویکردهای دینی و معنوی غربیان، دانشمندان و شهروندان جوامع غربی به دین گفت و گو شده و بر توجه فزاینده به کارکردهای مثبت دین در عصر امام خمینی (ره) تاکید شده است. در بخش سوم از چهار رویکرد دینی و معنوی انسان معاصر صحبت شده که عبارت اند از:

1 حقیقت جویی، 2 سرخوردگی از خلأ روحی روانی، 3 سرخوردگی از نابسامانی روزافزون تمدن مادی، 4 سرخوردگی بشر از انحطاط معنوی و اخلاقی تمدن مادی. در بخش چهارم ابعاد مختلف نهضت اسلام گرایی در عصر امام خمینی (ره) به بحث گذاشته شده مطالب کتاب، سرانجام با بیان سخنان و دیدگاه امام خمینی (ره) نسبت به عصر خویش به پایان می رسد.

فرآیند گذار و موانع توسعه و دمکراسی در ایران

نویسنده: فریدیحیایی - علی، تبریز: فرید یحیایی، علی، تعداد صفحه: 218، تیراژ: 3000، قیمت: 10000

نگرانی ها و مشکلات دوران گذار در ممالک کم توسعه با اشاره به آسیب های موجود در راه توسعه موزون و برقراری دمکراسی در جامعه ایران، موضوع اصلی مقالات نویسنده در این مجموعه است که در روزنامه های تعطیل شده خرداد و فتح و روزنامه در حال انتشار «امین» تبریز طی سال های 1376 تا 1379 درج گردیده است. عناوین و مباحث مقالات از این قرار است: «عوامل بی ثباتی اجتماعی سیاسی در جوامع در حال گذر»، «تحول مفهومی قدرت در گذار از سنت به مدرنیته، مظاهر خشونت و راه های مقابله با آن»، «شهروند عقلایی، نهادهای مدنی و نظم سیاسی»، «مشارکت: مبانی و موانع آن»، «بحران مشارکت و پیامدهای آن»، «آفت های سیاست زدگی اجتماعی و پیامدهای تداوم شکاف میان افکار عمومی و نهادهای حکومتی»، «کیفیت حاکمیت و تاثیرات آن در رشد اقتصادی»، «عوامل موثر در گسیختگی توسعه کشور»، «فرهنگ عمومی جامعه ما و موانع تشکیل سرمایه»، «پرورش و بهسازی منابع انسانی کلید اصلی توسعه در ایران»، «تغییرات جمعیتی ایران و بازتاب های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی آن»،«کم توسعه سیاسی، ایران و موانع تحزب»،« نگرشی بر مفهوم توسعه سیاسی و موانع و مشکلات آن در کشور»، «مروری بر عوامل نا تمامی دمکراسی در ایران»، «آسیب شناسی جنبش مدنی ایران و درمان جویی آن». در چند جمله کوتاه و گزیده که در حکم جمع بندی و حاصل مباحث کتاب است چنین می خوانیم: «حاکمیت سال های طولانی نظام های استبدادی و فرمانروایان و اربابان و والیان بی فرهنگ و کم سواد در طول تاریخ کشورمان همراه با عوامل اقلیمی و خونریزی های مستمر ایلات و عشایر ساکن در فلات ایران و تاخت و تازهای بیگانگان و لشکرکشی های سلاطین مطلقه دو عنصر متضاد سلطه پذیری و سلطه جویی را در تربیت ما ایجاد کرده است. به طوری که در جایگاه زیردستی، افراد ذلت پذیر و خوار و بر عکس در موضع سرپرستی و فرماندهی به انسان های زورگو تبدیل می شویم. این گونه کنش و واکنش در واقع نشان از شکل گیری رفتار و روانی با عنوان »خوی استبدادی« در بین ما ایرانیان است. جلوه ها و مظاهر این حالت روانی در کردارهای روزمره ما از درون خانواده تا مدرسه و محیط کار و تربیت و عرصه های مدیریت و هدایت به انحای گوناگون ظهور دارد و طبعا این خوی مانع از تقویت روحیه احترام به اندیشه وری و شخصیت دیگران که از مولفه های توسعه سیاسی است، می گردد».

فراگرد تخمین در سیاست و اطلاعات

نویسندگان: بن اسرائیل - اسحاق، سکالینگی - پوئولا، دونوان - مایکل، مترجم: سلطانی - مهدی، مقدمه: تاجیک - محمدرضا، تهران: ریاست جمهوری، مرکز بررسی های استراتژیک،فرهنگ گفتمان، تعداد صفحه: 224، تیراژ: 3000، قیمت: 13500

این کتاب شامل مقالاتی است که در زمینه سازمان های اطلاعاتی، انواع تخمین های اطلاعاتی و شیوه های تحلیل اطلاعات فراهم آمده است.

عناوین مقالات از این قرار است: «تحلیل، تعلیل و پیش بینی در عرصه مطالعات استراتژیک/ محمدرضا تاجیک»؛ «فلسفه و متدولوژی فعالیت های اطلاعات (منطق فراگرد تخمین/ اسحاق بن اسراییل»؛ «آیا کاربرد روش های نقادانه در فعالیت های اطلاعاتی امکان پذیر است/ اسحاق بن اسراییل»؛ «خلع سلاح، کنترل تسلیحات و توسعه سلاح های کشتار جمعی وهسته ای/ پائولال سکالینگی» و «اطلاعات آمریکایی ها در خصوص انقلاب(اطلاعات ملی و انقلاب ایران/ مایکل دونوان».

فردایی دیگر

نویسنده: آوینی - مرتضی، تهران: نشر ساقی، تعداد صفحه: 216، تیراژ: 5500، قیمت: 14500

مجموعه حاضر هشتمین کتاب از مجموعه آثار شهید سید مرتضی آوینی است. مولف، این کتاب را مدتی پیش از شهادت، از میان مقالات متعددی که بین سال های 60 تا 71 نوشته بود انتخاب و آماده چاپ نموده بود. مقالات، مجموعه ای از نوشته های تاریخی، فلسفی، ادبی و هنری هستند که در دو بخش تنظیم شده اند. بخش اول شامل سه مقاله است: 1 راز سرزمین آفتاب (درباره کشور و مردم و آداب و روش زندگی و شیوه پیشرفت ژاپن)، 2 بشر در انتظار فرداییدیگر (درباره مدرنیسم و مکاتب فکری جدید غرب)، 3 آخرین دوران رنج (درباره نیهیلیسم، تکنولوژی، غرب، مدرنیسم و...). بخش دوم از پنج مطلب درباره، «شعر» تشکیل شده است: 1 راز و رمز، 2 شعر و جنون، 3 غزال غزل، 4 یاد بهشت و نوحه انسان در فراِ، 5 ختم ساغر.

فقه و قانون گذاری: آسیب شناسی قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی

نویسنده: شفیعی سروستانی ابراهیم، قم: موسسه فرهنگی طه، تعداد صفحه: 256، تیراژ: 3000، قیمت: 13500

فلسفه ی نهضت امام حسین (ع) جلد2

نویسنده: رستمی - منصور، کرمانشاه: چشمه هنر و دانش، تعداد صفحه: 250، تیراژ: 2000، قیمت: 15000

جلد دوم از کتاب «فلسفه نهضت امام حسین» حاوی وقایع و رویدادهای پس از شهادت حسین بن علی (ع) به ویژه قیام مردم کوفه و سایر شهرهای بلاد اسلامی علیه یزید است. بخشی از کتاب به توضیحاتی درباره قیام مختار (که به خونخواهی شهدای کربلا صورت گرفت) و همچنین تاثیر قیام حضرت سیدالشهدا بر قیام مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) اختصاص دارد. در بخش پایانی، برخی آفات قیام کربلا، همچین آفات و آسیب های انقلاب اسلامی و راه های مقابله با آن بیان شده است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: قانون اساسی مصوب 1358، اصلاحات و تغییرات و تتمیم قانون اساسی مصوب.

به اهتمام: عباسی - محمود، تهران: حقوقی، تعداد صفحه: 110، تیراژ: 3000، قیمت: 4500

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: مصوب 1358 با اصلاحات سال 1368 همراه با: تاریخچه ...

تدوین: محسنی - فرید، تهران: نشر فردافر، تعداد صفحه: 104، تیراژ: 1000، قیمت: 10000

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: همراه قانون اساسی مشروطه با آخرین اصلاحات ...

قم: نشر جمال، تعداد صفحه: 144، تیراژ: 5000، قیمت: 5000

قانون اساسی مدنی با آخرین اصلاحات بانضمام قانون مسئولیت مدنی

به اهتمام: حسینی نیک عباس، زیر نظر: شهبازی - محمدحسین، تهران: مجمع علمی و فرهنگی مجد، تعداد صفحه: 320، تیراژ: 4300، قیمت: 7500

قربانیان: وقایع نگاری فرازها و فرودهای جنبش نوخاسته اصلاحات

نویسنده: شهلا امیر، مقدمه: زیباکلام - صادِ، تهران: نشر قطره، تعداد صفحه: 228، تیراژ: 2200، قیمت: 14000

کتاب حاوی مقالاتی است که رویکرد جنبش اصلاح گری و مصایب و بحران های وارد شده بر این جنبش را آشکار می کند. نویسنده با ذکر خلاصه ای از زندگی «اکبر گنجی»، «عمادالدین باقی»، «عبدالله نوری»، «سعید حجاریان»، «جعفر پوینده»، «محمد مختاری»، «داریوش فروهر» و «تاج زاده» و بحران های و تلاطم های جنبش اصلاحات را نیز مطرح می سازد. وی در جای جای کتاب اطلاعاتی در باب زندگی خصوصی، تحصیلات، سوابق مبارزاتی، آرای اجتماعی و جهت گیری سیاسی روزنامه نگاران و وقایع نگاران دو دهه اخیر به دست می دهد. نویسنده از سیاست اصلاح گری خاتمی نیز مدام سخن می گوید. محور اساسی کتاب اصلاحات است؛ از همین رو، پاره ای از مباحث کتاب به «خاتمی» و سیاست های او اختصاص دارد. مقدمه کتاب نیز که به خامه «صادِ زیبا کلام» نوشته شده ترسیمی است از وضعیت جنبش دوم خرداد و حوادث مربوط به آن.

قصه آفتاب: زندگینامه مقام معظم رهبری ویژه نوجوانان و جوانان

تدوین: موسسه فرهنگی قدرولایت، تهران: موسسه فرهنگی قدر ولایت، تعداد صفحه: 136، تیراژ: 5100، قیمت: 5000

"قصه آفتاب« زندگی نامه کوتاه مقام معظم رهبری است که برای نوجوانان و جوانان تألیف شده است. مطالب کتاب با اشاره به زمان تولد و دوران کودکی ایشان آغاز می شود و در پی آن، این مطالب به طبع می رسد: دوران نوجوانی و جوانی، دوران تحصیل در حوزه، ازدواج، مبارزات سیاسی و مسئولیت های پس از انقلاب. کتاب با عکس هایی ازرهبر انقلاب همراه است.

کنکاشی در تغییر ارزشها پس از پیروزی انقلاب اسلامی

نویسنده: حاجیلری - عبدالرضا، قم: پژوهشکده فرهنگ و معارف، تعداد صفحه: 268، تیراژ: 2000، قیمت: 10000

نوشته حاضر، متن پایان نامه کارشناسی ارشد »عبدالرضا حاجیلری« است که در سال 1377 دفاع گردید. این پژوهش درباره وضعیت نظام ارزشی در ایران پس از انقلاب نیز تغییر ارزش های جامعه ایرانی طی 22 سال است. نگارنده معتقد است: »تغییراتی که در ساختارهای اقتصادی، جمعیتی، آموزشی، فرهنگی و سیاسی جامعه به وجود آمده، به تبع خود تغییر ارزش ها را به موضوعی جدی و جالب تبدیل کرده و به نظر می رسد صف بندی های مختلفی پیرامون اعتقاد و عدم اعتقاد به ارزش های جامعه خطراتی که نظام ارزشی جامعه را تهدید می کند و راه های اصلاح ارزش ها شکل گرفته است... آن چه می تواند به عنوان نتایج کلی این پژوهش مورد توجه قرار گیرد با توجه به نظریه «کرین برینتون» که چارچوب نظری این پژوهش می باشد، به نظر می رسد انقلاب اسلامی ایران نیز همانند بقیه انقلاب ها از یک مراحل نسبتا مشخصی می گذرد و همان ویژگی ها را تا حدودی دارد. همان طور که گفته شد برینتون با مقایسه چهار انقلاب بزرگ فرانسه، آمریکا، انگلیس و روسیه معتقد است در اوایل انقلاب تندروها مردانی مجاهد، جزم اندیش و ریاضت منش هستند و در شرایط انقلابی پاکدامنی فرمان روز است. انقلاب ها در دوره بحرانی شان یک کیفیت سخت مقدس وارانه و یا پارسایانه دارند. در این دوران مردم از شادی های روزانه بازداشته می شوند. اما در دوره ترمیدور انقلاب از ریاضت طلبی و مجاهدت خبری نیست و ذائقه تبهگین عوام از لقمه های چرب و نرم ترمیدوری شادمان می شوند».

گروهها و جناحهای سیاسی از دیدگاه مقام معظم رهبری

قم: سطر، تعداد صفحه: 22

در این مجموعه، سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره گروه ها و جناح های سیاسی، مرزبندی های سیاسی، رقابت های سیاسی، محیط های سیاسی، مرزبندی های خودی و غیر خودی گردآوری و چاپ شده است.

گزارش / اتی به قاضی حداد

نویسنده: صدرآرا - روزبه، تهران: نگاه سبز، تعداد صفحه: 80، تیراژ: 2000، قیمت: 7500

در این کتابچه نخست به عقاید و نظریات دکتر علی شریعتی درباره سیاست و جامعه شناسی سیاسی اشاره شده، همچنین تعاریفی از دموکراسی و مدل های سه آن ذکر گردیده است. دیگر صفات، مربوط به مقالاتی است که پیش از این در گانه نشریات مختلف توسط نگارنده به طبع رسیده است. عناوین مقالات بدین شرح است: «بنیادگرایی: ایدئولوژی گروه های فشار در ایران»، «دولت خاتمی از منظر شکاف سنت تجدد»، «حزب الله و نور باریدن به قبر لنین»، «کودتای ابله»، «ساخت قدرت سیاسی در جوامع سنتی و مدرن»، «کم توسعه یافتگی و تجدد ناموزون» و «نگاه انتقادی به منابع چهارگانه فقه».

گفت وگو با کوشندگان سیاسی جلد 3

تهران: فرهنگ گفتمان، تعداد صفحه: 100، تیراژ: 1500، قیمت: 13000

کتاب حاضر، مجموعه خلاصه شده مصاحبه هایی است که با فعالان سیاسی صورت گرفته است. این افراد عبارت اند از: علی محمد احمدی، حسین الله کرم، غلامحسین الهام، محمدجواد حجتی کرمانی، سید رضا زواره ای، محمد عبایی خراسانی، محمد عطریانفر، مرتضی لطفی، رجبعلی مزروعی، سید حسین موسوی تبریزی و محمد نعیمی پور. این اشخاص، دیدگاه های خود را درباره مقولاتی چون تعامل جریانات سیاسی موجود، ارزش های انقلاب، گروه ها و احزاب، قانون و قانونگرایی، رقابت های سیاسی، امنیت ملی، چالش های سیاسی، رادیکالیسم، گروه های مخالف نظام به طور کلی اوضاع و احوال سیاسی داخلی کشور مطرح نموده اند.

گلبانگ سربلندی

نویسنده: معراجی پور - محبوبه، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 84، تیراژ: 3000، قیمت: 3000

"گلبانک سربلندی« توصیفی است از زندگی امام خمینی (ره) که برای نوجوانان جوانان به طبع رسیده است این نوع نگارش که بر پایه مستندات تاریخی و نثر و ادبی و معطوف به خواننده خاص می باشد خود سبکی ویژه است که در قالب مجموعه کتاب های دانستنی های انقلاب، شخصیت ها، رویدادها، مفاهیم سیاسی و اجتماعی تاثیرگذار را به روان ترین شکل معرفی می کند. مولف با سبک و سیاق قصه، زندگی حضرت امام (ره) را برای جوانان مطرح می کند. فصول چهارگانه کتاب عبارت اند از: طفل گریز پای، تو با حکم خدایی کینه داری، در پی خیال محال، لطف آنچه تو اندیشی، حکم آنچه تو فرمایی.

متن کامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به اضافه شصت سوال چهارگزینه ای

گرداورنده: احمدی رنانی ناصر، قم: زلال کوثر، تعداد صفحه: 72، تیراژ: 10000، قیمت: 3000

متن کامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1358 همراه با اصلاحات شورای بازنگری ...

تدوین: احمدی - اسماعیل، شیرانی - حمیدرضا، اصفهان: پویش اندیشه، تعداد صفحه: 150، تیراژ: 10000، قیمت: 5500

متن کامل قانون اساسی جمهوری اسلامی: مصوب 1358 همراه با اصلاحات شورای بازنگری قانون اساسی ...

تدوین: احمدی - اسماعیل، شیرانی - حمیدرضا، اصفهان: پویش، تعداد صفحه: 160، تیراژ: 10000، قیمت: 5500

مجلس شورای ملی و تحکیم دیکتاتوری رضاشاه

نویسنده: ملائی توانی - علیرضا، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 320، تیراژ: 3000، قیمت: 18000

در کتاب حاضر، نویسنده روند تحکیم دیکتاتوری رضاخان و نقش مجلس شورای ملی را در این روند بررسی و تبیین نموده است. مباحث کتاب با اشاره به پیشینه سیاسی رضا شاه، مناسبات وی در تعامل با مجلس شورای ملی و ساختار نظام حاکم تحلیل شده است. مولف همچنین، فرآیند صعود وی از سردارسپهی تا پادشاهی را بررسی می کند. ارزیابی عملکرد دو مجلس چهارم و پنجم و چگونگی اثرگذاری رضاخان و جریان اقتدارگرای حامی او بر تصمیمات، مواضع و سیاست های مجلس که با مداخله در امر انتخاباتی، اکثریت کرسی های آن را در اختیار داشتند از دیگر مباحث این کتاب است. کتاب در هفت فصل با این عناوین

تدوین شده است: 1 علل ناتوانی مجلس در استقرار نظام مشروطه (1299 1285)، 2 رضاخان در تعامل با مجلس چهارم و احزاب سیاسی، کشمکش ها و کامیابی ها، 3 مجلس پنجم و جمهوری رضاخانی، واکنش ها و پیامدها، 4 از حکومت نظامی تا سلب اختیارات شاه، 5 مجلس و صعود رضاخان به تخت سلطنت، 6 مجلس در خدمت دیکتاتوری، 7 مجلس و اقدامات شبه مدرنیستی رضاشاه. پایان کتاب شامل نتیجه گیری و جمع بندی مباحث و فهرست منابع و اعلام است.

مجموعه پیامهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای به اجلاسهای سراسری نماز

تهران: ستاد اقامه نماز و احیای زکات، تعداد صفحه: 100، تیراژ: 5000، قیمت: 2000

در این مجموعه، پیام های مقام معظم رهبری، آیت الله خامنه ای به اجلاس های سراسری نماز گردآوری و به تفکیک به چاپ رسیده است. هر پیام از عنوانی مستقل برخوردار است.

مجموعه قوانین انتخابات جمهوری اسلامی ایران (ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری، شوراها)

به اهتمام: دوستان خالق، ساری: نشر شلفین، تعداد صفحه: 140، تیراژ: 4000، قیمت: 15000

مفهوم تروریسم در کلام رسای رهبری

نویسنده: شیرازی - علی، تهران: ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان عقیدتی سیاسی، دفتر سیاسی، تعداد صفحه: 140، تیراژ: 2000، قیمت: 3500

این کتاب با هدف تفسیر و تبیین سخنرانی مقام معظم رهبری درباره تروریسم و اقدامات و سیاست های تروریستی آمریکا در دو بخش به رشت تحریر درآمده است. در بخش اول مباحثی از این قبیل مطرح شده است: تعریف سازمان ملل از تروریسم، تروریسم به منزله پدیده ای سیاسی و ابزاری برای رسیدن به هدف، فلسفه ترور، کاربردهای ترور، برخورد قدرت های جهانی با تروریسم و گاه شمار تروریسم دولتی آمریکا. در بخش دوم بیانات آیت الله خامنه ای درباره تروریسم تشریح و تبیین شده که طی آن از موضوعاتی از این دست سخن به میان می آید: در آمریکا، حمایت آمریکا از سازمان تروریستی منافقین، روح استکباری آمریکا، درک نادرست مفهوم تروریسم، نقش اسراییل در حوادث 11 سپتامبر، شارون و ترور، تقسیم بندی تروریسم، دیدگاه سیاست آمریکا، و اعمال تروریستی آمریکا و اسراییل. در بخش پایانی کتاب، متن کامل سخنرانی مقام معظم رهبری پس از حوادث 11 سپتامبر و حمله تروریستی به شهرهای نیویورک و واشنگتن آمده است.

نظام مردم سالار دینی از دیدگاه مقام معظم رهبری

قم: سطر، تعداد صفحه: 30

در این کتابچه بیانات مقام معظم رهبری درباره ویژگی های نظام مردم سالار دینی، حکومت بر مبنای ولایت، امامت و رهبری، اجرای عدالت، حکومت اسلامی، مردم و حکومت، اصول اساسی نظام مردم سالار دینی، خصوصیات مسئولین نظام اسلامی، و نظام ولایت فقیه گردآوری و چاپ شده است.

نظریه دولت دینی

نویسنده: نوایی - علی اکبر، تهران: معارف، تعداد صفحه: 382، تیراژ: 3000، قیمت: 12000

نقادی قدرت

نویسنده: رحمانی - تقی، تهران: نشر سرایی، تعداد صفحه: 200، تیراژ: 2000، قیمت: 14000

نگاهی بر زندگی برادران شهید رحیمی: شهید حجه الاسلام و المسلمین سید فخرالدین رحیمی، ...

تهران: وزارت اطلاعات، مرکز بررسی اسناد تاریخی، تعداد صفحه: 544، تیراژ: 3000، قیمت: 27000

بیست و سومین کتاب از مجموعه «یاران امام به روایت اسناد ساواک»، حاوی اسنادی درباره دو برادر شهید، حجت الاسلام سید فخرالدین رحیمی و حجت الاسلام سید نورالدین رحیمی است. کتاب با شرح حال کوتاهی از دو شهید یاد شده آغاز می شود؛ سپس اسناد مذکور که مربوط به سال های 1336 تا 1357 است با نظم تاریخی را درج می گردد. متن حروف چینی شده هر سند همراه با تصویر اصل آن به چاپ رسیده و مشخصات فرستنده، گیرنده، شماره نامه، تاریخ و موضع در ابتدای آن درج شده است. توضیحات درباره افراد، حوادث و موضوعات خاص مندرج در هر سند به صورت یادداشت و پانوشت در کنار سند آمده است. در صفحات پایانی فهرست اعلام و تصاویر تعدادی از اسناد مهم و عکس هایی از شهیدان یاد شده به چاپ رسیده است. گفتنی است این دو شهید در استان لرستان متولد شده و سرانجام پس از سال ها مبارزه و فعالیت در جبهه جنگ تحمیلی به فیض شهادت نایل آمدند.

نگرشی نو در تحلیل انقلاب اسلامی: پیشینه ها، پیروزی، تثبیت آینده

نویسنده: عباسی - محمدتقی، تهران: شکوفه های دانش، تعداد صفحه: 254، تیراژ: 3000، قیمت: 12500

نویسنده در دوازده فصل چگونگی شکل گیری انقلاب، ماهیت انقلاب، اهداف انقلاب، آینده انقلاب و عوامل تهدید کننده انقلاب اسلامی را تشریح می کند. وی در فصل اول به ضرورت طرح موضوع و در فصل دوم به تحولات گوناگون اشاره می کند. فصل سوم درباره پیشینه اعتقادی و فصل چهارم در خصوص پیشینه تاریخی انقلاب است. در فصل پنجم روند نهضت تا پیروزی و در فصل ششم عوامل انگیزه ساز انقلاب بررسی می شود. موضوع فصل هفتم، اهداف انقلاب اسلامی است. در فصل هشتم تمایز انقلاب اسلامی با دیگر انقلابات ارزیابی می گردد. توطئه های استعمار، دست آوردهای انقلاب، آسیب شناسی انقلاب، و آینده انقلاب مباحث بعدی کتاب هستند. نگاه نویسنده در کتاب نگاهی تاریخی مذهبی است؛ از این رو، وی می کوشد تا توجه به متون فقهی چگونگی شکل گیری حکومت اسلامی را بررسی کند.

نهضت امام خمینی و مطبوعات رژیم شاه

نویسنده: قاسمی - طهمورث، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تعداد صفحه: 96، تیراژ: 2000، قیمت: 11000

بررسی و تحلیل نگارنده در این کتاب مربوط به روند برخورد مطبوعات با نهضت امام خمینی (ره)، از سال 1341 تا 1357 و عوامل موثر در عملکردهای متفاوت مطبوعات است. در فصل اول، بستر شکل گیری مطبوعات و همچنین وضعیت آن ها در دوران پهلوی اول و دوم به صورت کوتاه و مختصر بررسی شده است. در فصل دوم، نحوه برخورد مطبوعات با امام (ره) و نهضت ایشان و همچنین، نگاه مطبوعات به واقعه پانزده خرداد و نیز کاپیتولاسیون و تبعید امام (ره) در دو طیف موافق و مخالف تبیین می گردد. در فصل سوم، ویژگی های مطبوعات دهه پنجاه و مواضع آن ها در قبال قیام 19 دی و پیامدهای آن، از جمله قیام 29 بهمن، بحث و بررسی می شود. فصل چهارم به بررسی مطبوعات از فروردین 1357 تا پیروزی انقلاب اختصاص یافته که دوره تغییر تاکتیک و همراهی کامل مطبوعات با نهضت امام خمینی، از جمله اعتصاب 62 روزه مطبوعات را شامل می شود. نتیجه گیری مولف در پایان کتاب، با این مضمون درج شده است: «برخورد مطبوعات رژیم پهلوی با نهضت امام خمینی (ره) را می توان به سه مرحله جدا از هم تقسیم کرد. در مرحله اول، نهضت امام(ره) به طور کامل از سوی مطبوعات تحریم می شود و کوچکترین خبری درباره آن در مطبوعات درج نمی شود. در مرحله دوم، بین مطبوعات دو دستگی ایجاد می شود و برخی از آن ها نسبت به نهضت امام خمینی حساس می شوند و اخبار آن را منتشر می کنند. و بالاخره در مرحله سوم، مطبوعات با انقلاب اسلامی همگام می شوند». فهرست منابع و فهرست اعلام، نیز نمونه ای از تصاویر مطبوعات در صفحات پایانی آمده است.

نیروهای مسلح و سیاست از دیدگاه مقام معظم رهبری

تهیه کننده: سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع وپشتیبانی - نیروهای مسلح،دفترسیاسی، تهران: دفاع، تعداد صفحه: 108، تیراژ: 5000، قیمت: 3500

در این کتاب دیدگاه ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره ارتباط نیروهای مسلح با سیاست در هفت فصل موضوعی تدوین شده است: 1 کلیات، 2 جایگاه و نقش نیروهای مسلح در ساختار و ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران، 3 شرایط و زمینه های اقتدارنیروهای مسلح، 4 اصول اخلاقی و انقلابی، 5 آسیب های سیاسی، اجتماعی نیروهای مسلح، 6 توطئه ها و انگیزه های دشمنی با نیروهای مسلح و راه های مقابله با آن، 7 مقایسه نیروهای مسلح در نظام اسلامی با سایر کشورهای جهان.

وحدت و امنیت ملی از دیدگاه مقام معظم رهبری

نویسنده: شایان فر - سلمان، تهران: نشر نذیر، تعداد صفحه: 232، تیراژ: 3000، قیمت: 8500

در کتاب حاضر، دیدگاه مقام معظم رهبری، آیت الله خامنه ای درباره دو مقوله «وحدت ملی» و «امنیت ملی» با استناد به پیام ها و سخنان ایشان، در سه فصل تبیین شده است. در فصل اول «وحدت ملی» از نظر لغوی و اصطلاحی بررسی گردیده و ضرورت، اهداف، فواید و عوامل بسترساز آن در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی یادآور شده است. سپس چالش های وحدت ملی در دو بعد درونی و بیرونی به بحث گذاشته شده و رابطه آن با منافع ملی تشریح گردیده است. در فصل دوم که درباره امنیت ملی بحث شده، ابتدا تعاریف و اصطلاحات، انواع امنیت، ضرورت، فواید، اهداف و عوامل بسترساز آن در ابعاد مختلف بررسی شده، سپس چالش های درونی و بیرونی آن شرح داده شده است. در فصل سوم نیز رابطه وحدت و امنیت ملی با تفسیر ارتباط امنیت و مشارکت و تقابل یا تلازم وحدت با امنیت ملی، ارزیابی گردیده و در خاتمه راه کارهای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی برای تامین شایسته وحدت و امنیت ملی بهدست داده شده است.

ولایت مطلقه، قانون اساسی و امام خمینی (ره) نگاهی به 180 مورد از احکام، نامه ها و پیام های ویژه ...

نویسنده: خمینی(ره) - روح الله، قم: موسسه فرهنگی انتشاراتی ظفر، تعداد صفحه: 320، تیراژ: 3000، قیمت: 14000

هاشمی رفسنجانی: سخنرانیهای سال 1361

زیر نظر: هاشمی محسن، ویراستار: باستانی - قادر، تهران: دفتر نشر معارف انقلاب، تعداد صفحه: 344، تیراژ: 7000، قیمت: 20000

در مجموعه حاضر سخنرانی های حجت الاسلام «هاشمی رفسنجانی» در سال 1361 که ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشتند، گردآوری و به ترتیب زمانی، تنظیم گردیده است. فهرست تفصیلی و موضوعی سخنرانی ها در ابتدای کتاب آمده، در لابه لای صفحات نیز عکس های متعددی از انسان و برخی چهره های دیگر آن دوران، نیز تصاویری مربوط به رویدادها و صحنه های مهم آن سال به چاپ رسیده است. کلید واژه متن در پایان کتاب درج گردیده است.

هاشمی رفسنجانی: کارنامه و خاطرات 1361: پس از بحران

به اهتمام: هاشمی - فاطمه ویراستار: باستانی - قادر، تهران: دفتر نشر معارف انقلاب، تعداد صفحه: 490، تیراژ: 20000، قیمت: 2500کتاب حاوی خاطرات و یادداشت های روزانه حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی مربوط به سال 1361 است. ایشان در سال 1361 علاوه بر ریاست مجلس شورای اسلامی، نمایندگی حضرت امام (ره) در شورای عالی دفاع را عهده دار بوده در تصمیم گیری های مربوط به سیاست های کلان کشور نقش مهم و تاثیرگذاری داشته اند. تداوم جنگ تحمیلی، فتح المبین، آزادسازی نهایی خرمشهر، عملیات رمضان و والفجر مقدماتی، فرماندهی واحد در جنگ اشغال لبنان توسط اسراییل، اجلاس فاس، تاسیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراِ، کنفرانس غیر متعهدها و سفر ب هندوستان، کشف کودتا توسط صادِ قطب زاده، برنامه پنج ساله، تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، فرمان هشت ماده ای امام تاسیس نهاد و تشخیص مصلحت نظام از جمله رویدادهایی است که در این خاطرات از آن سخن می رود. کتاب با عکس های متعددی از شخصیت ها و رویدادهای مورد بحث همراه است. در پایان کتاب فهرست اعلام درج شده است.

یادگار ماندگار «آشنایی اجمالی با ضرورت ها، سازمان، جایگاه قانونی و کارکردهای بسیج»

تدوین: هدایتی - احمدرضا، تهران: سازمان تحقیقات خودکفایی نیروی مقاومت بسیج، تعداد صفحه: 166، تیراژ: 5000، قیمت: 7500

کتاب حاضر با تعاریف کلیاتی درباره بسیج و مبانی تشکیل آن آغاز شده پس از آن توضیح و تفسیر آیاتی از قرآن، احادیث و روایات درباره بسیج فراهم آمده است. در ادامه سخنان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درباره بسیج به طبع رسیده و درباره مراحل تکوین، ویژگی ها، ماموریت، وظایف و ساختار سازمانی بسیج در ایران توضیح داده می شود. در پایان عملکرد و کارکردهای بسیج از گذشته تاکنون تشریح شده و قوانین و مقررات مربوط به بسیج درج گردیده است.

یادنامه بزرگداشت سومین شهید محراب حضرت آیه الله صدوقی (ره) جلد 1

به اهتمام: معزالدینی - محمدحسن، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، تعداد صفحه: 604، تیراژ: 1500، قیمت: 38000

مجموعه حاضر یادنامه سومین شهید محراب، حضرت آیت الله صدوقی است که طی آن، گفته ها، خاطرات و مطالب متنوعی در بزرگداشت آن شهید درج شده است. کتاب مشتمل از دوازده بخش با این مطالب است: پیام های امام خمینی و آیت الله خامنه ای به مناسبت شهادت آیت الله صدوقی و چکیده سخن آیات عظام و علمای بزرگ درباره ایشان، زندگی، مبارزات و خدمات شهید صدوقی، آیت الله شهید صدوقی (ره) به روایت اهل نظر، در آئینه مطبوعات، سروده هایی در رثای سومین شهید محراب، موضوعات درس های اخلاق شهید صدوقی، پیام ها و اطلاعیه ها، دیدگاه های شهید صدوقی، گفتارها و سخنرانی های شهید صدوقی، آخرین نماز، مقالات علمی و پژوهشی، ضمایم (شامل کتابنامه، فهرست مصاحبه ها، تصاویر، اسناد واجازات و نمایه).

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان