بررسی کتاب

«من بچه شاه عبدالعظیم هستم و در خانه ای به دنیا آمدم و بزرگ شدم که در هر سوراخش که سرمی کردی به یک خانواده دیگر نیز برمی خوردی»

کلیات

شهید آوینی/حبیبه جعفریان، تهران، کتاب صبح، 1375، چ سوم، 135ص، 2000نسخه .

«من بچه شاه عبدالعظیم هستم و در خانه ای به دنیا آمدم و بزرگ شدم که در هر سوراخش که سرمی کردی به یک خانواده دیگر نیز برمی خوردی»

اینها جملات آغازین زندگینامه شهید آوینی به قلم خودش است . وی از معدود شخصیت هایی بود که پس از انقلاب در عرصه های مختلف و بحث انگیز روز، اظهارنظر کرده و قلم زده است .

این اثربا ریزکردن موضوعات و جریان زندگی وی، به سرفصل های تفکر سید مرتضی اشاره کرده است و کلیدی ترین مباحث و نظرات او را به گونه ای در کنار هم قرار داده است که بتواند منشأ تحولات و راهگشای فضای فرهنگی امروز ما قرار گیرد .

مسیر طالبی/به کوشش حسین خدیوجم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 1373، چ چهارم، 521ص، 1500نسخه .

«مسیر طالبی» یا سفرنامه میرزا ابوطالب خان (1213 - 1271ه . ق)، سفرنامه مسلمان زاده ی ایرانی الاصل، روشنفکر و ماجراجو است که مقیم کشور هند بوده است . چنانکه از نوشته های او برمی آید پدرش در عهد نادرشاه به هند گریخته و درآن دیار سامان می یابد . این سفرنامه سرشار از لغات، ترکیبات فارسی دری است و ارمغانی است از سفر دور و دراز میرزا ابوطالب بن محمد اصفهانی به لندن که نمایشگر نخستین برخورد یک ایرانی مسلمان است با اروپائیان . مطالعه این کتاب، خواننده را درزمینه تشخیص بیماری غربزدگی آگاه می کند و نمونه هایی را پیش روی او قرار می دهد .

این کتاب دربردارنده یک مقدمه بیست و هفت صفحه ای همراه با تصاویر و نقشه است .

دین

از غدیر تا عاشورا/کاظم پرپینچی، قم، نسیم کوثر، 1382، 716ص، 2000 نسخه .

آشنایی با تاریخ صدراسلام و بررسی این برهه از تاریخ پرفراز و نشیب اسلام، بخصوص مقطع «غدیر تا عاشورا» حرکت سودمندی است درجهت تثبیت مبانی فکری و اعتقادی شیعه و آگاهی از توطئه هایی که برای کنارگذاشتن و منزوی ساختن اهل بیت از سوی جاه طلبان و افزون خواهان به عمل آمد .

این کتاب، ضمن دنبال کردن هدف یادشده، با تبیین برخی از زوایای تاریخی در این مقطع، به روشنگری و تحلیل وقایع می پردازد . به همین منظور از یک سو، بیانگر مبانی اعتقادی شیعه است که با مطرح کردن داستان غدیر و اعلام وصایت امیرالمؤمنین (ع) از سوی پیامبر (ص) حقانیت اهل بیت را ثابت می کند و از سوی دیگر، با بیان این رویدادها، به معرفی چهره هایی که در برابر جریان امامت ایستادند، آگاهی لازم را می دهد .

فرقه اسماعیلیه/گودوین سیمز هاجسن، ترجمه فریدون بدره ای، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 1378، چ پنجم، 461ص، 2000نسخه .

«فرقه اسماعیلیه» تاریخ سیاسی و اجتماعی و عقیدتی یکی از مهمترین گروه این فرقه، یعنی نزاریان را طی یکصد و هفتاد سال (483 تا 654)، بازگو می کند .

این کتاب بنا به بیان آشکار مترجم آن، اولین کتاب مستقل درباره اسماعیلیه، زبان فارسی است .

مؤلف با استناد به منابع معتبر چون: جامع التواریخ رشیدالدین فضل الله همدانی، جهانگشای جوینی، الکامل ابن اثیر، تاریخ طبرستان ابن اسفندیار، تاریخ گزیده حمدالله مستوفی، تاریخ مصرابن سیر و تاریخ دمشق ابن قلانسی، اندیشه های نزاریان را پیش روی خواننده گذاشته است .

در ابتدای کتاب، حواشی و مقدمه ای نیز درباره تاریخ و عقاید اسماعیلیان در سی و هشت صفحه از مترجم به چاپ رسیده است .

عشق دمشق/محمد حسن عرب، قم، بوستان کتاب قم، 1383، 136ص، 3000نسخه .

«عشق دمشق» نه صرفا عاشقی و دلدادگی به دمشق، بلکه تصویرگری اطلاعات مربوط به جغرافیای فرهنگی سرزمین سوریه است یا به بیانی دیگر، سفرنامه ای موجز در عرصه سوریه شناسی است با رویکرد شناخت اماکن و بقاع متبرکه معروف این دیار .

در بخشی از این نوشتار، مؤلف تلاش دارد با شیوه های تحقیقی ضمن بیان ابعاد مؤثر رویداد عبرت برانگیز «یاران کهف» زمینه بازاندیشی این واقعه را فراهم آورد .

این کتاب توسط سازمان کارآفرینان جوان تهیه و دراختیار شیفتگان و دلباختگان زیارت پیام رسان عاشورای حسینی، زینب کبری (ع) قرارگرفته است .

ادبیات

لیلی نام تمام دختران زمین است/عرفان نظر آهاری، تهران، صابرین، 3831، 60 ص، مصور، 0005 نسخه .

«خدا مشتی خاک را برگرفت، می خواست لیلی را بسازد .

از خود در او دمید . و لیلی پیش از آنکه باخبر شودعاشق شد .

سالیانی است که لیلی عشق می ورزد، لیلی باید عاشق باشد .

زیرا خدا در او دمیده است و هر که خدا در او بدمد، عاشق می شود .

لیلی نام تمام دختران زمین است، نام دیگر انسان .

حکایت لیلی در این اثر، حکایت انسان هایی است که معنای عشق را با تمام وجود درک کرده اند و در راه رسیدن به معشوق یکتا از همه چیز خود گذشته و در نهایت برای ابد جاودانه خواهند ماند .

نظر آهاری در این اثر چون دیگر آثارش به خوبی از کلمات یاری گرفته و با جملاتی زیبا، کوتاه و اثربخش، از رازی سخن می گوید که برای هر که بخواهد قابل افشا است .

در وادی حیرت/به کوشش عباس براتی پور، تهران، مرکز تحقیقات اسلامی جانبازان، 3831، 92 ص، 3000 نسخه .

«عشق، وادی حیرت است و حیرت، نصیب آنانی می شود که به این وادی گام می نهند، و زندگی را، با عشق می آغازند، هرچه را که محبوب عالم می پسندد، به جان می پذیرند .»

این کتاب، حاوی سروده های شاعران متعهدی است که دل خود را کجاوه نقل تحیر عاشقان زندگی ساز، یعنی رادمردان و جانبازانی که به فرمان خمینی کبیر (ره) به دفاع از حریم دین و غیرت، گام در میدان خطر نهادند و تا مرز شهادت پیش رفتند، ساخته اند تا رسالت ساکنان وادی حیرت را به جوهر عشق و به بهانه سرود شعر بیارایند .

برخی از شاعران این دیباچه عبارتند از: محمود احمدی، معصومه افراشی، رجب افشنگ، عباس براتی پور، مهری حسینی، منصور دولتی، آسیه رحمانی، محمد سراج، پروانه نجاتی و ...

از رنگ گل تا رنج خار، قدمعلی سرامی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 7731، چ چهارم، 7801 ص، 2000 نسخه .

«شکل شناسی» یا «مورفولوژی» علمی است که از ساختمان و شکل ظاهری موجودات زنده و غیرزنده بحث می کند . به کمک این علم می توان افسانه ها و اسطوره های ملت ها را با یکدیگر مقایسه کرد .

در این کتاب، داستان های شاهنامه شکل شناسی شده اند و نویسنده از کتاب شاهنامه مفاهیمی چون «قدرت شیرین است» ، «و از جنایت پنهان نخواهد ماند» ، «شتابکاری اهریمنی است» و «خدا فریادرس درماندگان است» را بیرون می آورد .

با مطالعه این کتاب، در می یابیم که «پوشیده رویان ماهیخوار» «نرم پایان» «جاودان سیاه» و «یاجوج و مأجوج» چه کسانی هستند .

تاریخ

کوروش نامه/گزنفون، ترجمه رضا مشایخی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 3831، 276 ص، 2000 نسخه .

کوروش نامه کتابی است درباره شرح زندگی و کشور گشایی های کوروش، پادشاه هخامنشی . در این کتاب نویسنده که خود مورخ و سردار معروف یونانی است، سرگذشت کوروش را از زمان تولد تا درگذشت، آمیخته باپند و افسانه بیان می کند و بدین وسیله، اطلاعاتی را درباره آداب و رسوم ایرانی، تربیت جوانان، آیین جنگ آوری، وضع اجتماعی و تشکیلات سلطنتی هخامنشیان به دست می دهد .

این کتاب، علاوه بر فایده های تاریخی، از نظر اخلاقی نیز کتابی آموزنده است و قهرمان کتاب کوروش بزرگ، نمونه ای از انسان با فضیلت که دارای سجایای اخلاقی انسانی است، معرفی شده است .

تاریخ تجلیل اسلام/سیدجعفر شهیدی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 3831، 493ص، 0005 نسخه .

مؤلف در سال 2631 در کتابی با همین عنوان به بررسی تحلیل حادثه های تاریخی از زمان مبعوث شدن رسول اکرم (ص): سقوط امویان و به قدرت رسیدن عباسیان تا نیمه نخست سده چهارم پرداخت و اکنون با افزودن اطلاعات جدید مراجع به سده سوم یعنی عصر نخستین دولت عباسیان، نسخه جدیدی از این کتاب، در هشت فصل در اختیار پژوهشگران تاریخ و به ویژه آنان که مشتافند تاریخ تحلیلی اسلام را مطالعه کنند، قرار گرفته است .

بررسی موقعیت جغرافیایی عربستان و اوضاع اجتماعی - سیاسی آن پیش از اسلام در فصل اول صورت می گیرد و سپس ظهور اسلام و به دنبال آن شروع درگیری ها موضوعات فصل دوم و سوم را تشکیل می دهد . در فصل چهارم، خلفای پس از رسول اکرم (ص) تا امام علی (ع) تبیین شده و در فصل بعدی به بررسی حوزه اسلامی پس از شهادت علی (ع) می پردازد . سه فصل آخر حکومت های امویان، مروانیان و سقوط امویان به قدرت رسیدن عباسیان را می کاود .

جهانی سازی/رضا نقیب السادات، تهران، کتاب صبح، 1382، 127 ص، 3000 نسخه .

امروزه جهانی سازی ازجمله مباحث داغ محافل ملی، منطقه ای و جهانی است . اینکه موضوع جهانی سازی از کجا سرچشمه می گیرد ومنشاء آن چیست، و در بین صاحب نظران رشته های مختلف دیدگاه های متفاوتی وجود دارد و یا این که منشاء سیاسی دارد یا اقتصادی و یا مرتبط با سایر حوزه های علمی می شود یا نه، مسایلی است که در این کتاب طی بحثی مقدماتی در خصوص مفهوم و تعاریف مختلف جهانی سازی با عرصه های مختلف مرتبط با این مفهوم پرداخته شد و ضمن جایگاه بررسی منشاء ظهور آن، به آنها پاسخ داده شده است .

زنده باد زاپاتا/جان استین بک، ترجمه همایون نوراحمر، تهران، نشرنی 1378، چ سوم، 199ص، 770 نسخه .

«زنده باد زاپاتا!» ازمشهورترین آثار الیاکازان (کارگردان) و از پرآوازه ترین فیلم های سینمایی موسوم به انقلابی است که به طور مستقیم به زندگی یکی از انقلابی های آمریکای لاتین می پردازد و دوران او را از ظهور تا سقوطش به نمایش می گذارد .

این کتاب، علاوه بر این که مبین سرگذشت یک انقلابی است ترسیم کننده یک دوره تاریخی مکزیک و کاوشی پیرامون مسأله قدرت و نیروی تباه کننده آن نیز هست . بحثی درباره آداب انقلاب که به رغم پیامدهایش، کازان و استین بک با پایان اثرشان نشان می دهند که محرومان و ستم کشان همچنان چشم امید به ظهور نجات بخشی برای تحقیق آن دارند .

ترجمه سه بخش پایانی این کتاب را احمدرضا جلیلی انجام داده است .

فراماسونری/محمدخاتمی، تهران، کتاب صبح، 1375، چ چهارم، 149 ص، 2000 نسخه .

فراماسونری و نقش مخرب آن در جوامع انسانی بر کسی پوشیده نیست اما شاید کمتر کسی با تاریخچه و هدف تشکیل این سازمان مخوف صهیونیستی و نحوه عملکرد آن به صورت دقیق اطلاعی داشته باشد .

در این نوشتار، علاوه بر آشنایی با سازمان های فراماسونری در بعضی نقاط جهان ازجمله ایران، این نکته تذکر داده می شود که سازمان فراماسونری معاصر، زاده ناپاک صهیونیسیم به منظور تسلط بر جهان و استقرار حکومت صهیونیسم و در پی آن ایجاد هرج ومرج و کشت و کشتار و در نتیجه برگشت انسان به حال توحش از نوع توحش فکری است .

این کتاب در مقطع پالتویی و در دو بخش به بررسی فراماسونری و تاریخچه آن در جهان و سپس چگونگی راه یافتن ونفوذ فراماسونری در ایران می پردازد .

چپاول دانش و طبیعت/وانداناشیوا، مترجم حسین داوری، تهران، کتاب صبح، 1382، 178ص، 2000 نسخه .

«چپاول دانش و طبیعت» شیوه انسان مدرن برای استیلاجویی بر طبیعت و جهان است . در گذشته کشورگشایی و سلطه طلبی با تصاحب و تملک جوامع و تمدن های غیرغربی و عمدتا به مددساز و برگ نظامی دنبال می شد . اما امروز شاهد توسل به راهکارها و ابزارهایی هستیم که تجلی عینی اندیشه بنیان گذران علم جدید و مکاتب فکری و فلسفی انسان مدرن است .

واندانا شیوا؛ بوم شناس و فیزیکدان هنری، در این اثر به نفی شیوه سوداگرانه و قدرت مدار انسان و نگاه مادی وی به حیات وطبیعت پرداخته و گامی مفید در راستای شناخت تمدن، علوم و فنون جدید و نیز جریان استعمار نوین برداشته است .

چیستی فلسفه سیاسی در حوزه تمدن اسلامی/محمد پزشکی، قم، بوستان کتاب قم، 1383، 224 ص، 1500 نسخه .

فلسفه سیاسی، اندیشیدن به سیاست به شیوه ای فلسفی است فیلسوفان مسلمان نیز با روش خاص خود به توضیح مسایل مذکور می پردازند . این کتاب، پس از بیان تعریف و ماهیت فلسفه سیاسی در تمدن اسلامی، به بیان فرضیاتی در باب هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی این فلسفه می پردازد .

با پذیرش هر نظریه ای ازمقدمات مذکور، نتایجی درباره ماهیت دولت، آمریت و اطاعت و غایات زندگی سیاسی استنتاج می شود .

به طور کلی مهمترین اشتغال خاطر فلسفه سیاسی اسلامی جست و جوی بنایی برای عدالت و قانون عادلانه در جامعه است .

دانشگاه اسلامی/سال هفتم، شماره هجدهم و نوزدهم، تابستان و پاییز 1383 .

دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در هفتمین سال انتشار فصلنامه علمی - تحلیلی دانشگاه اسلامی، شماره هجدهم و نوزدهم این نشریه را منتشر کرد .

دراین شماره که در پاییز 83 روی پیشخوان روزنامه فروشی ها قرار گرفت، می خوانید: راهکارهایی برای اسلامی شدن دانشگاهها (تأکید بر تقویت علوم انسانی و جنبش تولید علم)، بازخوانی راهبردهای دانشگاه اسلامی از منظر جنبش نرم افزاری، نقش جنبش دانشجویی درشکل گیری انقلاب اسلامی، گزارشی از جلسات مقام معظم رهبری با دانشجویان در دانشگاه تهران، شناخت نگرش دانشجویان پیرامون فعالیت های هسته ای ایران و پیوستن به پروتکل الحاقی، طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری دانشگاه امام صادق (ع)، وحدت حوزه و دانشگاه، بیم ها و امیدها و فرصت ها و تهدیدهای آموزش و پرورش ازنظر اعضای هیئت علمی دانشگاهها و ...

نامه حکمت/سال اول، شماره دوم، پاییز و زمستان 1382

دوفصلنامه، نامه حکمت، نشریه ای علمی - تخصصی ویژه فلسفه است که زیرنظر دانشگاه امام صادق (ع) و به مدیرمسئولی بیوک علیزاده چاپ و منتشر می شود . این نشریه به همکاری گروهی از استادان، استادیاران و دانشیاران دانشگاههای تهران، امام صادق (ع)، تربیت مدرس، علامه طباطبایی و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اداره می شود . در دومین شماره این نشریه می خوانید:

توجیه و تحلیل معرفت، معرفت شناسی کلاسیک و معرفت شناسی جهان سومی، وثاقت گرایی در توجیه، برهان پذیری گزاره های ضروری ازلی، مواضع ناسازگاری مباحث علوم طبیعی و آموزه های دینی از دیدگاه غزالی، سبیت و نفس، ماهیت وحی دراندیشه ابن سینا، نقش استعاره در اصالت وجود، بررسی معناشناختی، تقدم وجود بر ماهیت از دیدگاه سارتر و هایدگر، توجیه استقرار؛ راه حلی عقل گرایانه برای مسئله کلاسیک استقرار و ...

ناشرانی که مایلند آثار چاپ اول آنها در «تازه های کتاب» معرفی شود می توانند دو نسخه از کتاب های تازه منتشره خود را به نشانی:

تهران، خیابان فردوسی ، کوچه شهید شاهچراغی، مؤسسه کیهان، دفتر «کیهان فرهنگی» ارسال کنند .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان