دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد پیوستن به تجارت جهانی

 آماده پیوستن به تجارت جهانی نیستیم[۱]


 

کارشناسان برجسته اقتصادی در گفتگوهای مختلف با استقبال از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه آماده نبودن کشور برای پیوستن به تجارت جهانی تاکید کردند: تا زمانی که شاخصهای اقتصادی کشور به میزان مناسبی نرسد، جهانی شدن موجب هضم اقتصاد ایران می شود .

 

دکتر حسن سبحانی گفت: یکپارچه شدن اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی باعث هضم شدن در اقتصاد قوی جهانی می شود . عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد، با پذیرش اصول تجارت جهانی در شرایط فعلی به تدریج شکاف طبقاتی زیاد و بیکاری نیز افزایش می یابد .

 

وی افزود: تنها راه نجات از این وضعیت تقویت تولیدات داخلی است و در شرایط کنونی اقتصاد ایران، اگر اصول تجارت جهانی را بپذیریم، باید تعرفه ها را کاهش بدهیم که در نتیجه آن واردات افزایش یافته و اقتصاد فلج می شود .

 

دکتر پژویان - استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی - نیز تاکید کرد: پیوستن به سازمان تجارت جهانی در شرایط نامساعد فعلی اقتصادی، هزینه های زیادی برای ما در بردارد .

 

وی که در گفتگو با خبرگزاری فارس سخن می گفت، افزود: هر چند پیوستن ما به این سازمان یک باید است، اما این اقدام می بایست در شرایط مساعد اقتصادی صورت گیرد تا بتوانیم ما نیز از این پیوستن منتفع شویم .

 

پژویان اضافه کرد: اگر این پیوستن با آمادگی کامل همراه نباشد، نتیجه ای جز شکستن آنچه تاکنون مهیا کرده ایم، نخواهد بود .

 

دکتر کمال طیبی - استادیار دانشگاه اصفهان - نیز گفت: شاخصهای فعلی اقتصادی ما اجازه الحاق به این سازمان را نمی دهد .

 

وی افزود: ایجاد استراتژی و توجه به ابزارهای هدفگذاری برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی از اولویت زیادی برخوردار است . وی تاکید کرد: البته عزم در این مورد وجود دارد که باید به WTO ملحق شد .

 

رئیس خانه صنعت و معدن تهران نیز تاکید کرد: با الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی در شرایط فعلی، صنایع موجود از پا در خواهد آمد .

 

هادی غنیمی فرد اضافه کرد: امروز امکان حضور در مسابقه اقتصاد جهانی و WTO برای صنعت داخلی وجود ندارد .

 

وی افزود: خصوصی سازی از بسترهای لازم برای پیوستن به WTO است و باید در این جهت حرکت شود .

 

لازم به ذکر است که رهبر معظم انقلاب در دیدار چندی پیش خود با کارگزاران کشور با اشاره به آماده نبودن وضعیت اقتصادی کشور برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی تاکید کردند: بازی در این میدان مانند فرستادن یک تیم بدون آمادگی به مسابقات جام جهانی است .



[1].پایگاه حوزه مجله مبلغان شماره 46، گزیده خبرها.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان