ماهان شبکه ایرانیان

با رایانه شخصی از چهار گوشه جهان کتاب بخرید

شبکه جهانی اطلاع رسانی نور (اینترنت) بانک اطلاعات (پژوهش)

پایگاه کتاب فروشی آمازون کام

شبکه جهانی اطلاع رسانی نور (اینترنت) بانک اطلاعات (پژوهش)

از آنجا که کتاب نقش انکارناپذیری در پیشرفت جوامع بشری دارد بر آن شدیم تا بررسی کوتاهی پیرامون کتاب، بخصوص خرید کتاب از طریق اینترنت داشته باشیم; شاید این تلاش ناچیز ره گشای پویندگان علم و فضیلت باشد.

آشنایان با اینترنت می دانند یکی از کارآیی های اینترنت، خرید از طریق آن است و شاید یکی از بهترین موارد خرید، خرید کتاب از این طریق است. در این نوشتار یکی از مراکز مهم عرضه کتاب یا به عبارتی عرضه محصولات فرهنگی در اینترنت را معرفی می نماییم.

پایگاه آمازون یکی از میلیونها پایگاه موجود در اینترنت است که با هدف ارائه اطلاعات، آموزش، خرید کتاب و برخی محصولات دیگر در سال 1995 میلادی شروع به فعالیت نمود. این پایگاه علاوه بر ارائه بیش از سه میلیون کتاب محصولاتی دیگر همچون کتابهای صوتی، دیسکت های ویدئویی (DVD) و بازیهای کامپیوتری را نیز عرضه می کند. از آنجا که استفاده کنندگان از اینترنت این پایگاه را به خوبی می شناسند تاکنون بیش از 5/4 میلیون نفر از 160 کشور جهان از این پایگاه خرید نموده اند.

گزینه های اصلی (محصولات قابل عرضه) این پایگاه عبارت اند از:

کتاب BOOKS موسیقی MUSIC ویدئو (فیلم) VIDEO هدایا GIFTS

برای دستیابی به هر یک از محصولات با انتخاب گزینه مخصوص، زیرمجموعه ای نمایان می شود که دستیابی به موضوع مورد نظر را آسان می سازد.

ما در اینجا فقط گزینه کتاب (BOOKS) را که محصولی کاملا فرهنگی است مورد بررسی قرار می دهیم و بیان می کنیم که چگونه می توان به کتاب مورد علاقه خود دسترسی پیدا کرد. ذکر این نکته ضرور می نماید که منظور از دسترسی به کتاب در اینجا، دسترسی به محتویات کتاب نیست بلکه همانگونه که بیان خواهد شد نیل به اطلاعات کلی درباره کتاب و چگونگی خرید آن منظور است.


تاکنون بیش از 5/4 میلیون نفر از سراسر جهان محصولات فرهنگی مانند کتاب، فیلم ویدئو و موسیقی خریداری نموده اند.

‹ت/›› چهارشنبه هر هفته لیستی از پرفروش ترین کتابهای جهان در شش موضوع در پایگاه آمازون ارائه می گردد.

گزینه کتاب (BOOKS)

حال به شرح هر یک از گزینه ها می پردازیم:

الف - جستجوی کتاب (book search)

در این گزینه که شاید اساسی ترین و کاربردی ترین قسمت این پایگاه باشد، کاربر با نوشتن یکی از مشخصات کتاب (نام مؤلف، موضوع، عنوان، شابک، نام انتشارات و تاریخ انتشار) در محل مخصوص، می تواند به کتاب یا کتابهای مورد نظر دست یابد.

اگر بخواهیم کتاب یا کتابهایی را از طریق مؤلف آن پیدا کنیم در محل مخصوص نام مؤلف را نوشته و کلید search now را فشار می دهیم. مثلا می خواهیم کتابهای «علامه سید محمد حسین طباطبایی » را بیابیم. در قسمت مؤلف Author واژه Tabatabai را می نویسیم، آمازون 8 کتاب را که نویسنده آن طباطبایی است معرفی می کند که یکی از آنها کتاب «تعالیم اسلامی » islamic teaching نوشته علامه طباطبایی است و اگر آن را انتخاب کنیم مشخصات آن را به ما می دهد.

چنانکه بخواهیم از طریق موضوع به کتاب یا کتابهایی دست یابیم، دو راه وجود دارد. یکی اینکه از طریق گزینه «دسته بندی موضوعات » Browse Subjects اقدام نماییم که چگونگی آن در محل خود خواهد آمد. و دیگر اینکه در گزینه «جستجوی کتاب » با نوشتن موضوع مورد نظر در محل مخصوص (Subject) کتابهای مربوط را ببینیم. به عنوان مثال می خواهیم کتابهایی با موضوع فلسفه اسلامی islamicphilosophy را پیدا کنیم; آمازون 152 کتاب را که موضوعشان فلسفه اسلامی است معرفی می نماید.

چنانکه نام کتابی را بدانیم و بخواهیم اطلاعات بیشتری از آن کتاب به دست آوریم در قسمت عنوان (Title) ، آن را نوشته و کلید Enter را می زنیم. مثلا می خواهیم کتابهایی را با عنوان ترجمه قرآن بیابیم. در محل مخصوص عبارت TranslationQuran را می نویسیم، پس از لحظه ای کتابهای موجود در این پایگاه با عنوان فوق ظاهر می شوند - که در مورد مذکور آن 18 کتاب را معرفی می کند - و چنانکه هر یک از آنها را انتخاب نماییم اطلاعات اجمالی از آن کتاب در اختیارمان قرار می گیرد. ما در اینجا یکی از 18 مورد به نام Translation Al-Quran: A Contemporary را انتخاب می کنیم، طرح روی جلد کتاب نمایش داده می شود، مؤلفان («احمد علی » و «علی جمال احمد») را معرفی می نماید، قیمت اصلی را که 95/18 دلار و قیمت فروش این پایگاه را که 16/15 دلار است، همچنین مقدار و درصد تخفیف و نیز نوع جلد و... را معین می کند. همچنین مدت زمانی که طول می کشد تا کتاب به دست خریدار برسد هم ذکر می شود. در مورد کتاب مزبور نوشته شده «این کتاب معمولا دو یا سه روزه به دست شما می رسد».

ب- دسته بندی موضوعات (Browse Subjects)

با انتخاب این گزینه 24 دسته کلی از موضوعات ظاهرمی شود که هر کدام نیز دارای زیرمجموعه ای هستند و با انتخاب هر یک از موضوعات کلی، زیرمجموعه های آن ظاهر می شود و می توان به همین صورت ادامه داد تا به یک موضوع خاص رسید. به عنوان مثال برای یافتن کتابی درباره رمضان ابتدا موضوع کلی دین و معنویت Religion & Spirituality را انتخاب می کنیم و سپس از زیرمجموعه های آن، واژه اسلام و بعد رمضان را انتخاب می کنیم، در این حالت به ما اعلام می دارد که 7 کتاب درباره رمضان وجود دارد. پس این هم روشی است که از طریق آن به راحتی می توان در قلمرو مورد نیاز وارد شده و کتابهای موجود در آن قلمرو را بازبینی کرد.

ج - پرفروش ترین کتابها (Bestsellers)

با انتخاب این قسمت مجموعه ای از پرفروش ترین کتابها در موضوعات مختلف به بازدید کننده معرفی می شود. در اینجا چند روش دستیابی به پرفروش ترین کتابها را ذکر می کنیم.

× از طریق مؤلف Authors

با انتخاب این قسمت نام نویسندگان به ترتیب حروف الفبای لاتین ظاهر می شود و با انتخاب هر نام اطلاعات مفصلی درباره نویسنده از جمله تالیفات، مشخصات فردی و... را بیان می دارد.

× از طریق کشور

در این قسمت کشورهای کانادا، برزیل، انگلستان، هنگ کنگ، ژاپن، زلاندنو و استرالیا را ذکر نموده که با انتخاب هر یک به صفحه مربوط منتقل شده و در آنجا مشخص می کند پرفروش ترین کتابهای آن کشور کدامند. نکته قابل توجه این است که چهارشنبه هر هفته اطلاعات این قسمت روزآمد (Update) می شود و پرفروش ترین کتابهای ماه گذشته را معرفی می نماید.

× از طریق موضوع

از طریق موضوع نیز می توان به پرفروش ترین کتابها دست یافت. پایگاه آمازون 6 موضوع را مطرح کرده است که عبارت اند از:

ادبیات و داستان (Literature andFiction)

کودک و نوجوان (Kids)

علم و طبیعت (Science and Nature)

تجارت و بازرگانی (Business)

بهداشت روح و جسم ( Health Mind & Body)

کتابهای صوتی (Audio Books)

گفتنی است که در قسمت (Bestsellers) بخشی به نام کتابهای در آستانه چاپ (Not-yet-published) وجود دارد و کتابهای در حال چاپ را معرفی می کند.

د - کتابهای عرضه شده در رسانه ها

(Featured in the Media)

این گزینه به معرفی کتابهایی می پردازد که در رسانه های جمعی مانند رادیو و تلویزیون، روزنامه ها، مجله ها و... مطرح و مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند. در این گزینه 18 مورد از رسانه ها ذکر شده است که ما در اینجا چند نمونه از آنها را می آوریم:

نقد و بررسی کتاب در نیویورک تایمز (New york times book review)

تایم (Time)

وال استریت ژورنال (The wall street journal)

× دو قابلیت جالب توجه این گزینه به شرح زیر است:

1- در هر رسانه آرشیوی از کتابهای بررسی شده توسط آن رسانه در ماههای گذشته وجود داردکه با انتخاب سال و ماه می توان به کتابهای نقد و بررسی شده در آن تاریخ دست یافت.

2- هر چند آمازون، خود خلاصه ای از کتاب را ارائه می دهد ولی مزیت این قسمت این است که علاوه بر معرفی اجمالی کتاب توسط آمازون، خلاصه کتاب توسط آن رسانه (مثلا نیویورک تایمز) نیز ارائه می شود.

ه- برندگان جایزه (Award Winners)

در این گزینه پایگاه آمازون 58 جایزه کتاب را معرفی می کند که از دو طریق می توان به کتابهای برتر یا به عبارتی به برندگان جایزه کتاب در آن دست یافت.

اول- انتخاب نام جایزه: (جشنواره یا مؤسسه ای که جایزه را اهدا می کند) از طریق انتخاب حرف اول نام آن جایزه می توان قسمت مربوط را مشاهده کرد. مثلا با انتخاب حرف L دو جایزه معرفی می شود.

دوم- از طریق موضوع: با انتخاب واژه «موضوعات جوایز» (Awards by Subjects) دوازده زیرمجموعه ظاهر می شود که هر کدام نیز شامل چند جایزه می شود. مثلا با انتخاب زیرمجموعه داستانهای علمی، تخیلی Science Fiction andFantasy شش مورد جایزه معرفی می شود.

بنابراین از هر طریق که به جایزه ای دست یابیم با انتخاب آن قسمت دریافت کنندگان جوایز سال جاری و سالهای قبل معرفی شده و به صورت اجمالی درباره کتاب برنده شرح می دهد. مثلا با انتخاب جایزه نوبل (Nobel Prize) برندگان جایزه ادبی نوبل از سال 1901 تا سال 1998 معرفی می گردند.

و- کتابهایی در رابطه با کامپیوتر و اینترنت (Computer & Internet)

در این گزینه که در حقیقت یک گزینه تخصصی است کتابهای مربوط به برنامه های کامپیوتری، اینترنت، نرم افزار و بسیاری امور دیگر درباره کامپیوتر را معرفی می نماید.

ز- کتابهای کودکان و نوجوانان (Kids)

با انتخاب این گزینه می توان به کتابهای مربوط به کودکان و نوجوانان دسترسی یافت. جالب توجه این است که کتابها بر اساس سنین مختلف دسته بندی شده است: دسته اول تا سن سه سال، دسته دوم بین چهار تا هشت سال، دسته سوم بین نه تا دوازه سال و دسته آخر نوجوانان.

ح- مرکز سفارش (Recommendation Center)

طبیعی است که خرید از طریق اینترنت دارای شرایط خاص و ویژه ای است که با خریدهای دیگر متفاوت است. برای خرید از طریق اینترنت معمولا به کارت اعتباری نیازاست و مشتری پس از انتخاب کالای مورد نیاز با فرستادن شماره کارت اعتباری خود و درج مبلغ کالا و دیگر مشخصات، به مرکز مربوط اجازه می دهد که مبلغ فوق را از حساب او کسر و به حساب شرکت یا مؤسسه مورد نظر واریزکند و شرکت نیز پس از تایید واریز مبلغ فرستاده شده، اقدام به ارسال کالا می نماید. البته بدیهی است مراحل فوق - به غیر از ارسال - از طریق شبکه و در کمترین زمان ممکن انجام می پذیرد.

در مورد خرید کتاب نیز همین امر صادق است و مراجعه کننده پس از جستجو و انتخاب کتاب مورد نظر خود، گزینه فوق را انتخاب و دستورهای خرید را اجرا می کند.

دو مزیت دیگر:

اول: زمانی که مراجعه کننده به دنبال کتابی می گردد و آن را می یابد، پایگاه آمازون اعلام می دارد «کسانی که این کتاب را خریداری کرده اند - علاوه بر آن - کتابهای زیر را هم خریداری نموده اند». این بدان معناست که این پایگاه به هر مراجعه کننده علاوه بر کتاب مورد جست و جو کتابهای مشابه با آنچه او یافته است را معرفی و خرید آنها را نیز به او توصیه می نماید.

دوم: هنگامی که مراجعه کننده، کتابی را انتخاب می کند; آمازون اعلام می دارد «شما خریدار محترم می توانید پس از خرید کتاب، آن را خلاصه نموده و برای ما ارسال کنید تا در محل مخصوص از آن استفاده نماییم ».

در همین جا یادآور می شود که با انتخاب هر کتاب، گزینه ای با نام خلاصه نمایان می شود. مراجعه کننده می تواند ضمن انتخاب آن، به خلاصه کتاب که توسط خریداران قبلی فرستاده شده است دست یافته و آن را مطالعه کند.

این امر از آن جهت قابل توجه است که مشتری می تواند با نگاهی دقیق تر، کتاب مورد نظر را خریداری نماید.

در پایان خاطرنشان می شود که امکانات این پایگاه بسیار مفصل است و بررسی آن نیازمند زمان بیشتری است که از حوصله این مقال خارج است.

یک هشدار!

در اینجا ناچاریم بیفزاییم که در خلال پاره ای مراجعات به این پایگاه، با نکته تاسف باری مواجه می شویم که بسیار تامل برانگیز است. ماجرا از این قرار است که این پایگاه بعضا پیامهایی جعلی و غیر واقعی به نام خوانندگان کتابها و کاربران، روی شبکه قرار داده است; پیامهایی که در حقیقت از آن خود پایگاه بوده و یا دست کم با آگاهی آن ساخته و پرداخته شده و بنا بر اهداف و اغراض خاص به مخاطبان عرضه شده است. برای مثال در یک مورد، پیامی به عنوان نظر خواننده یک کتاب کاملا ضد مذهبی به چند تن از شخصیتهای اسلامی بلند پایه، دایر بر تایید محتوای کتاب یاد شده، روی این پایگاه نسبت داده شده است. در صورتی که توجه به مفاد پیام، ذره ای تردید در افترا و کذب محض بودن آن باقی نمی گذارد. بدیهی است استفاده از چنین شیوه های به ظاهر رندانه، از مصادیق بارز خلاف واقع نمایی است و در تضاد کامل با تبلیغات پیرامون جریان آزاد اطلاعات و حق انتخاب کاربران قرار دارد. لذا نظر شریف علاقه مندان و کاربران گرامی را به این جهت نیز جلب می نماید تا در موقع مراجعه به این پایگاه و چه بسا پایگاههای دیگر، نسبت به امکان وقوع چنین مواردی هوشیار بوده و با آگاهی و وقوف نسبت به این پدیده غیر منصفانه و کاملا غیر علمی; با آن برخورد کرده و قضاوت مناسب را بنماید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان
تبلیغات متنی