مقالات فنی کابل های خود را کنار بگذارید

پرینترها، درایوهای CD ، مودم ها و.....

کامپیوتر خود را به مادون قرمز مجهز کنید

پرینترها، درایوهای CD ، مودم ها و.....

فن آوری مادون قرمز به دلیل سادگی استفاده، سرعت و دقت در انتقال داده ها بدون تردید کاربردی گسترده در دنیای کامپیوتر خواهد داشت.این که دقیقا چه زمانی استفاده ای فراگیر بیابد قابل بحث است. «انجمن داده های مادون قرمز (1) » که به IrDA شهرت دارد گفته است که در سال 1996 بیش از 80 درصد از کامپیوترهای پورتابل حاوی درگاه (port) مادون قرمز بوده اند.تعداد زیادی از چاپگرهای جدید نیز درگاه مادون قرمز دارند.بسیاری از شرکتها رابطهایی می سازند که به وسایل مختلف قابلیت بهره گیری از مادون قرمز را می دهد.سیستم عاملهای پی سی (مانند ویندوز 98) مجهز به دستگاه رانهای (device driver) مادون قرمز شده اند (دستگاه ران نرم افزاری است که سخت افزار را کنترل می کند) .

یکی از اعضای IrDA می گوید که امروزه مسئله اصلی مادون قرمز آموزش کاربران کامپیوتر است.او می گوید باید مردم را با ویژگیهای مادون قرمز آشنا کرد.مردم باید بدانند که شیشه دودی رنگ در پشت کامپیوترهای کیفی به چه درد می خورد.

مادون قرمز چیست؟

به عنوان مثال، نور مرئی بخشی از طیف مادون قرمز یک رشته طول موج در طیف الکترومغناطیسی است.طیف الکترومغناطیسی نوعی انرژی است که حاوی همه طول موجهاست.

الکترومغناطیسی است، البته بخش بسیار کوچکی از آن مادون قرمز پایین تر از طیف نور مرئی، با طول موجهای بلندتر از طول موج قرمز در طیف نور مرئی است. اشعه های مادون قرمز مستقیم می توانند داده ها را بین وسایل مختلف حمل کنند و به این وسایل امکان بدهند که الکتریسیته را روشن یا خاموش کنند.

مادون قرمز در دستگاه کنترل از راه دور تلویزیون به کار می رود، و استاندارد IrDA از همان فن آوری به کار رفته در دستگاههای کنترل از راه دور بهره می گیرد.

دیود (diode) یکی از قطعات الکترونیکی است که انواع مختلفی دارد.یکی از انواع دیود که در فن آوری مادون قرمز به کار می رود دیود مادون قرمز نام دارد و قطعه ای بسیار ارزان قیمت است.اشعه ای که تولید می کند جهت دار است، پراکنده نیست.مانند کنترل از راه دور است که هنگام کار باید به سوی دستگاه مربوط به آن نشانه گیری شود، در واقع وقتی یک وسیله را به سوی وسیله ای دیگر اشاره می دهید، نوعی پیوند داده ای سریع به وجود می آید و به سرعت در می یابد که هدف چاپگر است یا کامپیوتر یا وسیله ای دیگر مانند تلفن.

اشاره و عمل

بسته به نوع وسایلی که دارید فعلا کارهای محدودی را با آن می توانید انجام بدهید.تعدادی از چاپگرها، مثلا چاپگر P5 و Deskjet 340 محصول شرکت «هیولت پاکارد» مجهز به امکانات توکار مادون قرمز هستند.

اگر پیوند کامپیوتر کیفی با رومیزی از طریق مادون قرمز به درستی برقرار شود بدون نیاز به کابل بندی می توانید اسناد خود را چاپ کنید.همچنین می توانید بین دو کامپیوتر پورتابل یا رومیزی مجهز به فن آوری مادون قرمز ارتباط برقرار کنید و داده ها را از یکی به دیگری انتقال بدهید.البته، در این مورد باید نرم افزار انتقال داده های شما فن آور مادون قرمز را پشتیبانی کند.تعدادی از سازندگان تجهیزات کامپیوتر کارتهایی به نام IR می سازند تا به کامپیوترهای رومیزی، پورتابل، چاپگر، و کامپیوترهای شبکه که امکانات توکار مادون قرمز ندارند وصل شود و به شما امکان دهد که ارتباط مادون قرمز برقرار کنید.انتقال داده ای مادون قرمز بسیار سریع است و با سرعتی حدود 115 کیلو بایت در ثانیه (تقریبا به اندازه سرعت دستیابی داده ها از دیسکتران) کار می کند.به تدریج این سرعت به چهار مگابایت در ثانیه خواهد رسید. (هر کیلو بایت معادل حدود 1000 بایت و هر مگابایت حدود یک میلیون بایت است.)

ارتقا به مادون قرمز

اضافه کردن امکانات مادون قرمز به هر وسیله ای نسبتا ساده است.فقط کافی است که یک آداپتور مادون قرمز را به یکی از درگاههای سریال (serialport) آزاد کامپیوتر خود وصل کنید.

درگاه سریال یکی از محلهای اتصال در پشت کامپیوتر است که به آن وسایل ورودی خود را وصل می کنید.کارشناسان مادون قرمز معتقدند که نیازهای سخت افزاری برای امکانات مادون قرمز اندک است.از لحاظ کلی، هر کامپیوتری می تواند از مادون قرمز بهره بگیرد، و به سرعت ریزپردازنده یا توانمندیهای حافظه بستگی ندارد.

اگر از کامپیوترهای پورتابل مجهز به امکانات توکار مادون قرمز بهره می گیرید و همه روزه می خواهید اطلاعات آن را به کامپیوتر رومیزی خود در محل کار یا منزل انتقال بدهید، و قطع و وصل کردن هر روز کابل برای شما کار خسته کننده ای است می توانید از فن آوری مادون قرمز بهره بگیرید و به راحتی اطلاعات خود را نقل و انتقال بدهید.کافی است کامپیوتر پورتابل خود را روی میز بگذارید و هر دو کامپیوتر را روشن کنید و داده ها را از یکی به دیگری انتقال بدهید.

ترکیب مادون قرمز و کامپیوتر پورتابل از ترکیب مادون قرمز و کامپیوتر رومیزی مناسب تر است.اگر از پورتابل استفاده می کنید ممکن است با ارتباطات متنوعی به انواعی از کامپیوترها، چاپگرها، و شبکه ها نیاز داشته باشید. یافتن کابلهای مناسب ممکن است دشوار باشد.از این رو توصیه ما این است که سیستم های خود را به مادون قرمز مجهز کنید.

برگرفته از ریزپردازنده 57

پی نوشت:

1- Infrared Data Association

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان