زیارت اهل قبور از دیدگاه پیشوایان اسلام و آثار آن

به دنبال بحث از این مسائل که انسانها بعد از مردن، مثل سایر موجودات، فانی می شوند و در عالم مثال و عالم برزخ موجودند و به زندگی خود، خوب یا بد در باغ فردوس و یا در عذاب، ادامه می دهند، و پس از اثبات عالم برزخ از دیدگاه قرآن و احادیث، حال این مسائل مطرح است که چگونه انسانهای موجود در دنیا می توانند با ارواح موجود در قالب مثالی در عالم برزخ رابطه برق ...

به دنبال بحث از این مسائل که انسانها بعد از مردن، مثل سایر موجودات، فانی می شوند و در عالم مثال و عالم برزخ موجودند و به زندگی خود، خوب یا بد در باغ فردوس و یا در عذاب، ادامه می دهند، و پس از اثبات عالم برزخ از دیدگاه قرآن و احادیث، حال این مسائل مطرح است که چگونه انسانهای موجود در دنیا می توانند با ارواح موجود در قالب مثالی در عالم برزخ رابطه برقرار کنند؟ و این ارتباط، چه نتایج مثبت در وضعیت زندگی انسان های موجود در عالم برزخ و عالم مثال، می تواند داشته باشد؟ .

روایتی از «امام صادق » علیه السلام نقل شده است که فرمود: «قبور مؤمنین و مؤمنات را زیارت کنید» زیرا:

«انهم یانسون بکم فاذا غبتم عنهم استوحشوا» یعنی: «آنان با شما انس می گیرند، وقتی که از آنان دور می شوید، دستخوش وحشت می شوند» .

علت اینکه خوب است به زیارت مؤمنین و مؤمنات بروید و در رابطه با آنها قرار داشته باشید این است که آنان در دنیا با شما انس داشتند و هنگامی که شما از آنان دور شدید (و آنان نیز از شما دور شدند) چه بسا حالت وحشت، ارواح آنان را فرا می گیرد . پس برای رفع نگرانی و وحشت مردگان، با آنها در تماس باشید (1) .

حال این سؤال مطرح است که آیا مردگان درک می کنند که چه کسی به زیارت آنها آمد و یا کسانی که به زیارت آنها آمده اند چه حالی دارند؟ و باید داشته باشند؟ .

این مساله را نیز راوی از «امام موسی کاظم » علیه السلام امام هفتم شیعیان جهان سؤال نمود و پاسخ آن را دریافت کرد، روایت چنین نقل شده است:

«قال: قلت له: المؤمن یعلم بمن یزور قبره قال: نعم و لا یزال مستانسا به مادام عند قبره فاذا قام و انصرف من قبره دخله من انصرافه عن قبره وحشة » .

یعنی: «راوی از امام هفتم شیعیان سؤال کرد: آیا روح مؤمن مرده، علم پیدا می کند که چه کسی به زیارت قبر او می رود؟ فرمود: آری، روح مؤمن موجود در عالم برزخ مادامی که زیارت کننده، کنار قبر او قرار دارد با او انس پیدا می کند و هنگامی که از سر قبر او منصرف شده برگشت، میت را وحشت فرا می گیرد (2) » .

پس رابطه داشتن انسانهای موجود در دنیا با مردگان از قبیل فامیل و خویشاوندان و بزرگان دینی و مذهبی و ... می تواند آثار نیک و مؤثری در روحیه مردگان و نیز آمرزش آنها نزد خداوند و در نتیجه آرامش روحی آنان، داشته باشد .

حال این سؤال نیز مطرح است که راههای ارتباط انسان های دنیائی با مردگان موجود در عالم مثال کدام بوده؟ و رابطه ها چگونه برقرار می گردد؟ . در این خصوص روایتی از امام صادق علیه السلام چنین وارد شده است:

«عن عبدالله بن سنان قال: قلت لابی عبدالله علیه السلام: کیف التسلیم علی اهل القبور؟ فقال: نعم: تقول: السلام علی اهل الدیار من المسلمین و المؤمنین انتم لنا فرط و نحن ان شاء الله بکم لاحقون » ، و در حدیثی دیگر چنین وارد است که بگویند: «السلام علیکم من دیار قوم مؤمنین و انا ان شاء الله بکم لاحقون (3) » .

یعنی: «راوی این روایت، عبدالله بن سنان نقل می کند که از امام صادق علیه السلام سؤال کردم آیا سلام بر اهل قبور چگونه است؟ فرمود: آری، [برای ایجاد رابطه بین خود و اهل قبور] چنین می گوئی: «درود و سلام می فرستم بر اهل دیار از مسلمین و مؤمنین و نیز خطاب بر ارواح مردگان کرده، می گوئی که: شما از ما دور شده اید و ما به زودی به شما ملحق خواهیم شد (یعنی دیگر نگران نباشید و مشکل دوری ما از شما بالاخره حل خواهد شد) .

و در روایت دیگری نیز چنین وارد شده است که:

«عن جراح مدائنی سالت ابا عبدالله علیه السلام: کیف التسلیم علی اهل القبور قال: تقول: السلام علی اهل الدیار من المسلمین و المؤمنین، رحم الله المستقدمین منا و المستاخرین و انا ان شاء الله بکم لاحقون (4) » .

«جراح مدائنی می گوید: من از امام صادق علیه السلام سؤال کردم که بر اهل قبور چگونه سلام بدهم؟ یعنی با آنان چگونه رابطه نزدیک برقرار کنم فرمود: «در کنار قبر مؤمنین و مؤمنات، قرار گرفته چنین می گوئی: درود بر اهل دیار از مسلمین و مؤمنین باد، خداوند رحمت کند پیشینیان از مردگان و آنهائی را که بعدا به شما ملحق شده اند و ما نیز بالاخره به شما ملحق خواهیم شد . (پس نگران نباشید و وحشت و ترس از دوری، شما را ناراحت نکند) .

حتی اگر در حال زیارت قبور، دست خود را روی قبر بگذارد و سوره «انا انزلناه فی لیلة القدر» را هفت مرتبه بخواند ایمنی آنان از عذاب و گرفتاریها، بیشتر خواهد بود .

بدیهی است که این، یکی از نتایج و آثار مفید و پرارزش زیارت اهل قبور و رابطه با آنها است که سختی زندگی در عالم مثال را برای آنها کم کرده، در روح آنان ایمنی و آرامش، ایجاد خواهد کرد . «علی بن بلال » از امام رضا علیه السلام روایتی را چنین نقل می کند که فرمود:

«من اتی قبر اخیه ثم وضع یده علی القبر و قرا سورة: [انا انزلناه فی لیلة القدر] سبع مرات امن یوم الفزع الاکبر او یوم الفزع (5) » .

«از امام رضا علیه السلام نقل فرمود: کسی که کنار قبر برادر [دینی] خود آمده، دستش را بر روی قبر او نهاده و سوره قدر یعنی [انا انزلناه فی لیلة القدر] را هفت مرتبه بخواند از گرفتاریها و سختی های روز قیامت که باید پاسخ گوی اعمال خویش باشد، ایمنی پیدا می کند . یعنی خداوند فضل و کرم و رحمت خود را شامل حال مؤمنان مرده می نماید و آنها را از عذاب و درد و گرفتاری روز قیامت نجات می دهد» .

پس زیارت اهل قبور یکی از راههای عفو گناهان مردگان بوده و برای آنها راه نجاتی از این طریق پیدا می شود که بتوانند گناهان خود را سبک گردانند و از عذاب و گرفتاری نجات پیدا کنند . پس زیارت اهل قبور، یک مساله اساسی برای ارواح موجود در عالم مثال بوده، سبکی گناهان را در بردارد .

ثمره زیارت اهل قبور از دیدگاه پیشوایان اسلامی، منحصر به مردگان نیست، بلکه دعای انسان ها در کنار قبور مؤمنین و مؤمنات، مورد پذیرش قرار گرفته، به برکت و احترام مردگان حاجت زندگان را نیز برآورده می کند .

چنانکه محمد بن مسلم از «امام صادق علیه السلام » به آن حضرت نیز از امام علی علیه السلام نقل می کند که فرمود:

«زورو امواتکم فانهم یفرحون بزیارتکم و لیطلب احدکم حاجته عند قبر ابیه و عند قبر امه بما یدعوا لهما (6) » .

«مردگان فامیل و عشیره خود را زیارت کنید زیرا آنان با زیارت شما، شاد می شوند و علاوه بر این مناسب است همراه زیارت اهل قبور (و بخصوص) زیارت پدر و مادر خود، حاجت خود را از خداوند خواسته دعا کنید» .

در روایت دیگری از امام محمد باقر علیه السلام نقل شده است که راوی می گوید: من با آن حضرت بودم که با هم داخل قبرستان بقیع شدیم در آنجا امام باقر علیه السلام در کنار قبر فردی از شیعه از اهل کوفه ایستاد: و چنین فرمود:

«اللهم ارحم غربته و صل وحدته و آنس وحشته و اسکن الیه من رحمتک ما تستغنی بها عن رحمة من سواک و الحقه لمن کان یتولاه (7) » .

«پروردگارا، غربت و تنهائی او را رحم کن و وحشت او را تو، مانوس باش و از رحمت خود، او را آرامش ده بطوریکه از رحمت غیر تو بی نیاز گردد، او را به کسی که دوست دارد، ملحق کن » .

از این روایت و روایات دیگر معلوم می شود که در عالم پس از مرگ گرفتاریهای روحی فراوانی وجود دارد که ارواح مردگان با آنها، هم ساز بوده، مواجه هستند .

پی نوشت:

1) فروع کافی، ج 3، ص 228، تالیف: ابی جعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی رازی، متوفای سال 328329ه . ق، ناشر: شیخ محمد آخوندی، سال 317ه . ق .

2) فروع کافی، ج 3، ص 228، باب زیارة القبور .

3) فروع کافی، ج 3، ص 229، باب: زیارة القبور، ح 5 و 7 .

4) همان، ح 8 .

5) فروع کافی، ج 3، ص 229، ح 9 .

6) فروع کافی، ج 3، ص 230، ح 10 .

7) فروع کافی، ج 3، ص 229، ح 6 .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان