زردی در نوزادان

زردی که نام دیگر آن یرقان است، در حدود روزهای سوم تا پنجم پس از تولد به صورت زرد شدن پوست بدن و همچنین سفیدی چشمهای نوزاد ظاهر می گردد

زردی در نوزادان
زردی که نام دیگر آن یرقان است، در حدود روزهای سوم تا پنجم پس از تولد به صورت زرد شدن پوست بدن و همچنین سفیدی چشمهای نوزاد ظاهر می گردد. این نوع زردی که طبیعی است که حدود 10 الی 12 روز ممکن است به طول انجامیده سپس برطرف گردد. علت آن را به زبان ساده می توان چنین بیان کرد: هنگامی که کودک در درون رحم مادر به سرمی برد، با کمبود اکسیژن مواجه می شود و به همین دلیل سیستم دفاعی او از طریق کبد تعداد بیشتری گلبول قرمز در پاسخ تولید می کند.
پس از تولد، کبد نوزاد برای دفع این گلبول های قرمز اضافی، ماده ای زرد رنگ به نام بیلی روبین تولید می کند. اما ازآنجائی که دستگاه کبد در نوزاد، هنوز به اندازه کافی کامل نشده تا بتواند به همان سرعتی که این ماده را تولید می کند، آن را دفع نیز بکند، رنگ پوست نوزاد به زردی می گراید. اما اگر زردی بیش از 10 تا 12 روز به طول انجامد. دیگر نمی توان آن را طبیعی و فیزیولوژیک دانست و باید کودک را به سرعت نزد پزشک متخصص اطفال برد.
نوع دیگری از یرقان نیز وجود دارد که ناشی از نوعی ناهماهنگی در سطح خون است. وقتی مادری با RH منفی فرزندی با RH مثبت به دنیا می آورد، این نوع یرقان ظاهر می شود که باید تحت درمان ویژه قرار گیرد. این نوع یرقان در فرزند اول به ندرت مشاهده می شود.
منبع: کتاب کودک من

تصاویر زیبا و مرتبط با این مقاله
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر