فصلی نو در داده پردازی علوم اسلامی

امسال نسیم بهاری، سرشار از عطر «ولایت »، از کوی غدیر وزیدن گرفت و سال جدید با شمیم جان افزای «امامت » آغاز شد. این تقارن پر معنا برای همه آنانی که هر ساله در فصل شکوفه ها درانتظار رؤیت گل همیشه بهار محمدی لحظه شماری می کنند، نوید طلوع فجری صادق است; به امید سر زدن آن صبح موعود.

امسال نسیم بهاری، سرشار از عطر «ولایت »، از کوی غدیر وزیدن گرفت و سال جدید با شمیم جان افزای «امامت » آغاز شد. این تقارن پر معنا برای همه آنانی که هر ساله در فصل شکوفه ها درانتظار رؤیت گل همیشه بهار محمدی لحظه شماری می کنند، نوید طلوع فجری صادق است; به امید سر زدن آن صبح موعود.

سرفصل بهار در سال جدید با هاله ای از نور مولی الموحدین و امام المتقین علی بن ابی طالب (علیه افضل صلوات المصلین) به نیکویی گشوده شد و به خواست حضرت حق (جل وعلا) با گلبرگهای وحدت و امنیت و سلامت و سعادت ورق خواهد خورد.

ما نیز همراه با پیام حیات بخش بهار در این ایام شور انگیز، شروع سال نو را به همه هموطنان و خوانندگان عزیز تبریک و تهنیت می گوییم و سالی سرشار از معنویت و صفا و خیر و برکت را برای همگان آرزومندیم.

امسال به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیة الله خامنه ای (مد ظله العالی) سال امنیت ملی و وحدت ملی است; دو عنصری که تداوم و حیات عزتمند و سرافراز جامعه اسلامی بدان نیازمند است. تحقق خواست رهبر اندیشمندمان را از ایزد منان مسئلت داریم .

اینک دهمین شماره مجله ره آورد نور پیش روی شماست. یک سال است دست اندرکاران مجله ره آورد نور کوشیده اند تا صفحاتی از اخبار و اطلاعات مربوط به داده پردازی علوم اسلامی را -هر چند به طور محدود- به همراه مطالب آموزشی و فنی در این ارتباط در مقابلتان بگشایند. یک سال تجربه در انتشار نخستین مجله در زمینه مطالعات رایانه ای علوم اسلامی نشان داد که سخن در این موضوع بسیار و اطلاعات پیرامون داده پردازی علوم اسلامی روزبه روز در حال افزایش است.

سال گذشته قریب به یکصد نرم افزار با درونمایه های اسلامی به بازار نشر عرضه گردید که تنها تعداد محدودی از آنها در مجله ره آورد نور معرفی شد. این آمار که در پنجمین نمایشگاه سراسری نرم افزار علوم اسلامی در آذر ماه 78 منتشر شد نشانگر جنب وجوشی است که برای اشاعه فرهنگ و علوم اسلامی از طریق فن آوری جدید رایانه ای و استفاده از شبکه های جهانی به وجود آمده است . از سویی عدم وجود یک سامانه اطلاع رسانی در این عرصه و وجود مشکلات فراوان در مسیر تولید کنندگان محصولات نرم افزاری علوم اسلامی و نبود تشکلی منسجم در حمایت از این جریان فرهنگی، همچنان رنج آور و تاسف انگیز است.

چنانکه تولیدکنندگان محصولات نرم افزاری اسلامی و مراکز تحقیقاتی رایانه ای ضرورت سامان بخشی به وضعیت اطلاع رسانی در زمینه مطالعات رایانه ای علوم اسلامی را درک کنند و به حمایت فکری و معنوی از حرکتهایی که موجب به گردش در آمدن چرخه فن آوری اطلاعات در این عرصه می شود برخیزند; به طور قطع بسیاری از مشکلات موجود دراین زمینه مرتفع خواهد شد.

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در طی یک سال حمایت معنوی و مادی از مجله ره آورد نور قدمهای بلندی را در معرفی و شناسایی نرم افزارهای علوم اسلامی و به طور کلی مقوله انفورماتیک علوم اسلامی برداشته است.

حمایت بی دریغ مدیرعامل محترم مرکزتحقیقات و بخشها و معاونتها و مؤسسات و سازمانهای وابسته راه ناپیموده ای را هموار و تجربه نیازموده و جدیدی را با موفقیت به انجام رساند.

اکنون می توانیم با سرافرازی بگوییم که یک سال تلاش مستمر در انتشار و توزیع ره آورد نور و ارسال آن به بیش از چهارصد مرکز فرهنگی و پژوهشی به صورت ماهانه در سراسر کشور باعث طرح هر چه بیشتر انفورماتیک علوم اسلامی در این مجامع گردیده است. همچنین خوشنودیم که در این مدت ضمن برقراری ارتباطی مستمر با مراکز تحقیقاتی رایانه ای علوم اسلامی و با دریافت نقطه نظرهای آنان در خصوص مشکلات و راهکارها و انعکاس برخی از تلاشها و دستاوردها، موفق به برداشتن گامهایی در این عرصه شده ایم; و این همه بی شک مرهون فضل و لطف الهی و عنایتی است که خداوند به ره آورد نور و دست اندرکاران آن عطا فرموده است.

سردبیر

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر