دستیابی به سلامت با استروژن های گیاهی

فیتو استروژن ها:   فیتواستروژها ترکیباتی هستند که در بسیاری از گیاهان وجود دارند از خود، خواص استروژنیک (مشابه هورمون های جنسی زنانه) و در بعضی از موارد خواص ضد استروژنیک نشان می دهند

دستیابی به سلامت با استروژن های گیاهی

فیتو استروژن ها:
 

فیتواستروژها ترکیباتی هستند که در بسیاری از گیاهان وجود دارند از خود، خواص استروژنیک (مشابه هورمون های جنسی زنانه) و در بعضی از موارد خواص ضد استروژنیک نشان می دهند. این مواد علاوه بر این خواص، دارای اثرات ضد میکروبی، ویروسی و قارچی، ضد سرطان، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی نیز هستند. مطالعات نشان داده اند که مصرف دراز مدت مواد غنی از فیتواستروژن ها، می تواند موجب کاهش خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی، پوکی استخوان، بعضی از سرطان ها و کاهش عوارض یائسگی مثل گر گرفتگی شود.
مواد حاوی مقادیر بالای فیتواستروژن ها: فیتواستروژن ها در بسیاری از مواد خوراکی و غیر خوراکی از جمله سویا، باقلاسبز، نخود سبز، انواع لوبیاها به خصوص لوبیای سبز، غلات، لپه، ذرت، زیتون، تخم بزرک، پنبه دانه، جلبک یا علف دریایی، بادام زمینی، و روغن و تخمه آفتابگردان، انواع جوانه ها به ویژه جوانه های شبدر قرمز و آلفاآلفا، سیب زمینی، سبزیجات برگ سبز مثل کرفس، کاهو، تربچه، جعفری، نعناع، سبزیجات ساقه چوبی، گوجه فرنگی، هویج، پیاز، انواع کلم ها، فلفل سبز، سیب درختی، مرکبات، انواع توت به خصوص توت سفید و سیاه، زرشک، زغال اخته و ادویه هایی مثل زرد چوبه، آویشن و... یافت می شود.

اثرات مصرف فیتواستروژن ها:
 

فیتواستروژن هایی از قبیل سویا نقش مهمی در کاهش غلظت کلسترول در بدن دارند که احتمالاً یکی از مهم ترین ویژگی های فیتواستروژن ها در پیشگیری از بروز پدیده تصلب شرایین به شمار می رود. مصرف روزانه سویا در کاهش وزن موثر است. به همین دلیل سویا در بعضی از برنامه های رژیم غذایی کاهش وزن، گنجانده شده است. مصرف لوبیا و یا پروتئین سویا، به دلیل وجود مقادیر قابل توجهی پروتئین، فیبر، ویتامین های اساسی، فیتواستروژن ها و املاح، برای کاهش وزن توصیه می شود. مصرف روزانه سویا علاوه بر اینکه کنترل قند خون را آسان تر می سازد، به تنظیم فشار خون ، وزن و چربی های خون این بیماران نیز کمک می کند.
مصرف پروتئین سویا (به عنوان یک ماده غنی از فیتواستروژن ها) در جلوگیری از بروز بعضی از انواع سرطان های پستان، رحم، تخمدان ها، مثانه، پروستات و روده بزرگ موثر است. شیوع کم پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن در زنانی که مصرف زیاد فیتواستروژن ها را دارند، نشان می دهد که مصرف فیتواستروژن ها و پروتئین سویا به عنوان یک منبع مهم در دسترس، می تواند روش پیشگیری مهمی در برابر پوکی استخوان باشد. مصرف حدود 60گرم پروتئین سویا (به طور تقریبی دو سوم یک لیوان) در روز می تواند گرگرفتگی ناشی از یائسگی را در زنان یائسه به طور کامل بهبود بخشد یا به تخفیف آن کمک کند. پژوهشگران اظهار داشته اند که مصرف فیتواستروژن ها اثرات مفید بر کیفیت خواب، بهبود خلق و حتی بیماری آلزایمر دارد. مصرف پروتئین سویا در بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی از جمله نارسایی کلیوی، توصیه می شود.
منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر