اطلاعات معماری: پروژه طراحی هر معمار با جزییات دقیقی اجرا می شود؛ برای مثال در شروع هر پروژه یا بازسازی ساختمان از ابزار مختلف برای رسم کردن استفاده میشود که یکی از آنها مداد است. مداد باید سبک، با نوک نازک و HB باشد یعنی نه خیلی نرم و نه خیلی سخت است. با این مداد طراحی شروع میشود. بعد از بازدید محل پروژه، اطلاعات آن یادداشت و در دفتر جیبی طراحی می شود. یک طراح حرفه ای می گویند: "همیشه چند مداد رنگی به رنگ کرم، آبی آسمانی، سبز، خاکستری، خردلی و قرمز همراه خود دارم تا طرحها را پر رنگ و مرتب کنم. با این روش پیش میروم و میدانم زمانی که به این ابزارها مجهز هستم، ایدههای بیشتری در ذهنم جریان می یابد." در این مقاله روش های بیشتری برای طراحی معماری خوب و اصول طراحی معماری بازگو می شود. با ما همراه باشید و 8 عادت معماران موفق در روند طراحی را مطالعه کنید.
موضوع و داستان برای طرح مورد نظر
هر خاطرهای از هر مکانی، به یک داستان متصل است. خانهای که داستان یک فرد خاص در یک مکان و زمان خاص را میگوید، پر از تجربه است و به آن دلیلی برای بودن میبخشد. معماران خیلی زود در مدارس میآموزند که چگونه پروژهها را با ساختن داستانی تصور کرده و به صورت طرحهای اولیه درآورند. طرح اولیه مانند یک آیین نامه است. یک آیین نامه خوب به ما اجازه میدهد زمانی که نمیدانیم باید چه کار کرد به آن رجوع کنیم و ما را در چگونگی ارتباط دادن داستان در طراحی مان راهنمایی میکند.
شرکت دکوراسیون هیرادانا می گوید داستان هر پروژه میتواند از هر چیزی شروع شود؛ مثلا یک چیز خاص باشد درختی که به آن علاقه دارید و میخواهید به هر شکل آن را حفظ کنید و یا به شکل عمومیتر مانند اینکه "تمام اتاق ها باید نور طبیعی داشته باشند".
همچنین داستان و روند طرح پروژه میتواند از درخواست ویژه مشتری پدیدار شود؛ برای مثال مشتری میگوید لطفا هیچ چیزی سفید نباشد و یا شکل بخشی از ساختمان این گونه باشد. این کار میتواند در تمام مراحل طراحی، حتی در بازسازی های کوچک و دکوراسیون داخلی هم اعمال شود. پیدا کردن ایده بزرگتر برای راهنمایی در ساخت و روند طراحی در تمام مراحل نفوذ میکند.
ریسک پذیری در طراحی
ریسک کردن در انجام کار غیرمعمول، بخشی از هر رشته خلاقانه است. در انجام کارهای قدیمی تجدیدنظر کنید، دوباره تصور کنید، مجدداً مجهز شوید و روشهای جدید خلق کنید. درحالیکه هنوز قوانین فیزیک اعمال میشوند، حتی جاذبه زمین نیز میتواند از قوانین معمول سرپیچی کند. البته به این معنی نیست که هرکاری به نوآوری یا برجستگی نیاز دارد، اما نگاه به یک مسئله از دیدگاه متفاوت معمولاً راهحل جالبی را پیش پای شما می گذارد که به روش استاندارد وابسته نیست؛ برای مثال تغییر اندازه دربها از اندازه استاندارد 1.8 متر به 2.5 متر کاری بود که یک طراح برای برجسته کردن آن انجام داد. در اجرای دکوراسیون می توانید به ایده های نو و قانون شکنی فکر کنید.
اهمیت به جزئیات در معماری
معمار در درون خود به دنبال حل مسائل میگردد، با این روش قادر به حل مشکلات هستید و میتوانید خوب را از بد تشخیص دهید. طراحی نرده پله به روشهای گوناگونی انجام می شود، اما در تصویر بالا سبک مینیمال توسط طراح انتخاب شده است. کهنگی کابلهای ضد زنگ، فولادی و باریک، پلههای بتنی و ضمیمههای آن عمدی و با فکر قبلی ساخته شده است.
جزئیات مهم هستند چرا که در زندگی روزانه بیشتر با آنها سر و کار داریم. جزییات، تمام اجزا را در یک ساختار با هم ترکیب میکند. ساخت آنچه معماران "گروه جزئیات" مینامند، یک پروژه را منحصر به فرد و بیهمتا میکند. در تصویر بالا الگوهای افقی دیوار چوبی، دیوار بتنی تختهای شکل را به سمت چپ می کشاند. با وجود اینکه از مصالح متفاوت ساخته شدهاند، اما یک زبان مشترک دارند.
ساده کردن مسائل در طراحی
یک نقاش مشهور میگوید: "توانایی ساده کردن به این معنی است که از مسائل غیرضروری اجتناب شود تا مسائل ضروری فرصت نمود بیشتری پیدا کنند". اکثر مواقع به پیچیدگیهای یک مسئله اجازه میدهیم تا پیشتاز شوند. معماران در تنظیم مؤلفههای اصلی آموزش دیده اند. اگر مؤلفهای کاربرد ندارد، باید فهمید آیا لازم است یا نه.
به گفته گروه هیرادانا با این چند نکته می بینید که چگونه سادهسازی، طراحی را قویتر میکند:
- اشکال ساده: اغلب قیمت کمتری دارند، ساختشان راحتتر بوده و زیبا هستند.
- مصالح ساده: نهایتاً از دو یا سه متریال استفاده شود. چگونگی استفاده از آنها را مدیریت کنید. هنگامیکه مصالح به ترتیب از نرم تا سخت به پایان برسند، میتوانید بدون هیچ گونه پیچیدگی به یک تنوع خارقالعاده دست پیدا کنید.
- تزیینات ساده یا نبود تزیینات
- پنجره ساده: دو اندازه پنجره یکی برای بازشوهای بزرگ و دیگری برای بازشوهای کوچک انتخاب کنید.
- ارتباط بین متریال و مصالح را مشخص و واضح کنید. اتصالات پنهان معمولاً گرانقیمت هستند و زمان اجرای کمی دارند.
برقراری نظم در معماری
طراحان ترجیح میدهند در هر مرحله قواعد را به ترتیب اعمال کنند. این کار طبیعتاً به نظم سلسله مراتبی احتیاج دارد؛ یعنی باید تصمیم بگیرید که چه چیزی مهمتر بوده و چه چیزهایی از اولویت کمتری برخوردار هستند.
طراحان هیرادانا می گویند: ما اغلب در هنگام شروع پروژه جدید، سه مورد را ارزیابی میکنیم: محل ساختمان (موجود یا جدید)، مشتری و بودجه. مفهوم کلی از عاملی تبعیت می کند که قویترین نیرو است. سپس شروع به ساخت داستانی در مورد آن نیرو خواهیم کرد؛ اینجاست که نظم دادن شروع میشود. علی رغم نیروی قویتر، تصمیم میگیریم کدام خصوصیات اصلی ساختمان مانند دید بصری، توپوگرافی و ساختارهای دیگر مهمتر هستند.
قبل از اینکه تصمیم بگیرید ساختمان به چه شکل خواهد شد، باید در مورد آن و ترتیب فضاهای محل از عمومیترین تا خصوصیترین فضا فکر کرده و بدانید چگونه می توان به آن رسید. بنابراین ترتیب فضاها آشکار خواهند شد. برای نوسازی و تعمیر خانه، ترتیب اصول توسط آنچه در ساختار موجود کم است (مثل نور طبیعی, فضا، ارتباط با فضای خارجی و غیره) تنظیم میشود. برای بعضی پروژهها میتوان به کتاب قواعد رجوع کرد تا بتوان در آن مدول خاص، شبکه، مصالح و راهنمایی های دیگری پیدا کرد.
اصل تکرار در طراحی
تکرار در معماری اصل مهمی است. زمانی که عناصر کلیدی در طرح تکرار شوند، به برقراری نظم را تقویت می کنند. پنجره، در، ستون، میله، مصالح و ... بخش هایی از ساختمان هستند که نظم طبیعی دارند. این نکته را در هر فضایی می توان به کار برد؛ چه در دکوراسیون منزل، دکوراسیون اداری، فضای تجاری و ...
تکرار معادل با کسلکنندگی نیست، بلکه طراحی را خاصتر میکند. تکرار الگوها، مصالح، شبکهها و تناسبها نظم بوجود می آورند. قاعده اصلی تکرار به این شکل است که حداقل پس از دو تا سه مرتبه تکرار اثرات آن دیده می شود. تکرار با عدد 3 مناسبتر است. تکرار نه تنها توجیح اقتصادی دارد، بلکه نقطه مرجع و پیشزمینهای است تا چیزی برخلاف آنچه فکر میکنید اهمیت دارد، را نشان داده و برای عادت بعدی اصول دیگری بوجود می آورد.
شکستن قوانین معماری و طراحی
شرط لازم برای این نکته توجه به عادات قبلی است. هنگامیکه الگوی تکراری انجام شده داشته باشید، میتوان تصمیم گرفت که چه زمانی قوانین باید شکسته شوند. ردیفی از پنجرهها را تصور کنید که بهصورت شبکه منظم کنار هم قرارگرفتهاند. پنجرهای که این مجموعه قوانین را میشکند باید دلیل بسیار مهم و خاصی داشته باشد برای مثال منظرهای به یک درخت سرو یا یک منظره دوردست را قاب کرده باشد.
زمانی که یک نظم تکرارشونده در پیشزمینه وجود داشته باشد، زمانی می توان قانون را شکست که دلیل حساب شده ای وجود داشته باشد. به دنبال آن اصل تکرار متعادل شده و آن را از آرام و یکنواخت بودن دور نگه می دارد.
پلکان تصویر بالا، قدرت قانونشکنی را نشان میدهد. نبود فعالیت در اطراف قطعا توجه شما را جلب می کند. به طور سنتی، پلهها ترکیبی از تراورس در لبهها، پشت پلههای مکعبی و ترکیبی از نرده و گاردریل هستند. طراحی این پلکان قوانین را شکسته است و با ایجاد تغییرات به یک جسم مجسمهوار تبدیل شده است. پلهای که بر بالاترین قسمت قرار دارد، شخص را مجبور میکند که روند حرکت رو به بالا را از بتون سخت به یک پله بسیار سبکتر طی کند. در بخشی که پشت پله باز است، اجازه ورود نور داده می شود. همچنین قسمت پشتی پله نیز دیده می شود. همچنین نرده چوبی پله نگهبان و محافظ آن است.
اهمیت به احساسات درونی در طراحی
مادامیکه ظاهر حیرتانگیز پروژه های معماری حس بصری را برانگیخته می کنند، تجربه ما از معماری تا حدودی متفاوت خواهد بود. معمار آموخته است که به تمام حواس در زمان طراحی فکر کند. باز شدن درب خانه به سمت یک منظره مناسب، به اندازه محافظت آن از صداهای ناخواسته، بوی اقیانوس و یا درخت سرو در نزدیکی اهمیت دارد.
معماران به تفاوت در حس سرد بتن در مقابل حس گرم چوب در زیر پا و صدای بارانی که بر روی سقف فلزی می بارد، فکر میکنند. زمانی که از سطح حرفه ای به طراحی فکر شود، اغلب فرصتهای معماری گونه ای را آشکار میکند که خانه را به محلی برای زندگی لذت بخش تر تبدیل می کند. معماران و طراحان خوب به نور، سایه، محل حرکت خورشید در طول روز، جهت وزش باد، یا صدا در همسایگی شهری و اینکه چگونه میتوانند در این راستا ایفای نقش کنند، فکر میکنند.
برای داشتن اطلاعات تماس این گروه به پروفایل اهالی فن گروه هیرادانا در وبسایت چیدانه مراجعه کنید. همیشه استفاده از مهارت و اطلاعات افراد متخصص و حرفه ای نتیجه بهتری بر جای می گذارد.
منبع: Houzz ؛مترجم: طلوع حقیقت ؛ تحریریه چیدانه