محقق کرکی، شیخ ابراهیم قطیفی، غیاث الدین منصور، و محقق سبزواری
از دانشمندان شیعی برجسته و نقش آفرین در عصر صفوی بوده اند .
گفته شد که اندیشمندان شیعه در عصر صفویه با بهره گیری از تجربیات
علمای شیعه و عصر کتب اربعه، در دوره حکومت آل بویه شیعه امامی در پنج قرن پیش از
خود، توانستند تشیع امامی را به عنوان مذهب رسمی ایران در قانون اساسی ایران
بگنجانند . و علمای شیعه را از جبل عامل و سوریه و لبنان ... به ایران بکشانند و
مدارس و حوزه های علمی و دینی را رونق بخشند و صدها اندیشمند کلامی، فلسفی، تفسیری
و حدیثی به جهان اسلام تحویل بدهند .
دکتر «عیسی صدیق » می گوید: آثار مهمی که در رابطه با معرفی فرهنگ
تشیع در عصر صفویه تالیف شده، به اندازه همه اعصار و قرون بوده است .
این کارها تنها یک قدم اساسی برای نهادینه کردن اصول فکری و فرهنگی
شیعه برگرفته از کتب اربعه و قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام بوده است .
اینک به شرح حال برخی از این اندیشمندان و نقش آفرینان به طور
فشرده اشاره می شود:
الف: محقق کرکی
نورالدین علی بن الحسین عبدالعالی مشهور به علی بن عبدالعالی، محقق
ثانی، خاتم المجتهدین در سال 870ه در منطقه جبل عامل در کرک نوح متولد و هنگام
(فوت 970ه)، هفتاد دو سال داشت (1) .
در منابع شیعه از نیمه قرن دهم تا عصر حاضر او را محقق ثانی
می نامند (2) «شهید ثانی » ، می گوید: او امام و محقق و نادره زمان بود
. «شاه طهماسب » امور مملکت را به او سپرده و نوشت که همه از او اطاعت کنند; زیرا
اصل حکومت مال نایب امام زمان (عج) است که فعلا او نائب امام می باشد و من (شاه
طهماسب) یکی از عمال او هستم (3) . وی از مشهورترین استاد خود بعد از
پدرش، از «علی بن هلال جزایری » (928ه) نام می برد و احترام زیادی برای او قائل
است . او پس از کسب اجازه نقل حدیث و اجتهاد در سال (909 - 910 ه) به نجف رفت و در
آنجا مشهور گشت و در سفر فتح عراق (914ه) «شاه اسماعیل صفوی » او را به ایران دعوت
کرد، دعوت او به هر علتی که باشد، در راستای تشیع واقعی، مشی جدید سیاسی شاه
اسماعیل در برابر عثمانیها، ... ! . او به مقامات عالی رسید . مذهب رسمی ایران
شیعه اثنی عشری و امامی شده و 70 هزار دینار سالیانه برای او مقرری قرار داد! .
در آن زمان بین ازبکان و صفویان جنگ سختی در گرفت و نیروی قزلباش
صفوی بر ازبکان پیروز شد و هرات; مرکز فرهنگی سیاسی شرق ایران، فتح شد و سعدالدین
تفتازانی عالم مشهور سنی هرات و شیخ الاسلام سی ساله دولت تیموری به جرم تسنن به
قتل رسید . وقتی که کرکی وارد هرات شد، عصبانی گشته و گفت: چرا او را کشتند، زیرا
اگر او زنده بود، با مباحثه و احتجاج با او، می توانستیم بسیاری را هدایت کنیم (4)
. می گویند وی تا آخر عمر بر این قضیه تاسف می خورد .
وی چند اثر خود را به دولت صفوی تقدیم کرد و چند اثر دیگر به
خواست بزرگان صفوی نوشته است، مانند نفحات اللاهوت و جامع المقاصد . وی در عصر شاه
اسماعیل به بسیاری از شهرهای ایران سفر کرد . و پس از پنج سال اقامت در ایران، به
نجف رفت و دیگر بازنگشت (5) .
او امامت را از اصول دین می دانست و به اهل سنت ایراد می گرفت که
چگونه برای قضاوت که منصب خاصی است، علم و عدالت را شرط می دانند ولی برای جانشین
پیامبر صلی الله علیه و آله (خلیفه و امام) فسق و فجور و جهل را تجویز می کنند (6)
.
او بر عصمت امام علیه السلام تاکید می کند و او اولین کسی است که
بر ولایت فقیه در عصر غیبت، تاکید می ورزد (7) .
درباره نمازجمعه در عصر غیبت و اختیارات مجتهد جامع شرایط و
ولی فقیه اختیارات ویژه ای قائل است (8) .
او برای هر شهری امامی برای جماعت و نماز و تعلیم احکام قرار داد .
صاحب لؤلؤة البحرین می نویسد: او مجتهد مطلق و اصولی خالص بود و
لقب شیخ الاسلام یافت! . و زمانی محقق ثانی می خواندند .
شهید ثانی درباره اش می گوید: «امام محقق، نادره زمان بود . او
معاصر شیخ علی بن عبد العالی المیثمی بود» (متوفی شب چهارشنبه جمادی الاولی 988ه)
.
از او دستوراتی در زمینه خراج و مالیات و مقدار آن، که متضمن
قوانین عدل بود، صادر شد .
وی در ترویج مذهب جعفری به قدری فعال بود که برخی از اهل سنت به او
لقب مخترع مذهب شیعه داده اند تالیفات زیادی دارد از جمله کتاب «شرح قواعد» در 6 جلد
(9) . «حواشی الشرایع » ، «و الارشاد» ، «و المختلف » ، «و الخراجیة »
، «و العقود و الایقاعات » . و نیز «رسالة قاطعة اللجاج فی تحقیق اصل الخراج » .
همچنین کتاب «اسرار اللاهوت فی وجوب لعن الجبت و الطاغوت » ... و
«رسالة فی الرضاع و رسالة اقسام الارضین » و «رسالة الجمعه » و «شرح الالفیه » و
«رسالة السجود علی التربة » که از تالیفات او می باشد . سرانجام او در 18 ذیحجه
940ه از دنیا رفت .
ب: شیخ ابراهیم بن سلیمان قطیفی (متوفی
950ه)
از محدثان بزرگ قرن دهم در قطیف از توابع بحرین متولد و در نجف
درگذشت (10) .
او در 913 به نجف رفت و در درس علی بن هلال جزائری شرکت کرد و در
سال 928ه از وی اجازه نقل حدیث گرفت . او مخالف سرسخت محقق کرکی بود و توانست با
جلب برخی از علمای دربار صفویه مخالفت با کرکی را آغاز ولی با حمایت شاه طهماسب از
کرکی، یاران قطیفی وی به بحرین تبعید شدند .
قطیفی 5 اثر از 20 اثر فقهی خویش را بر رد کرکی نوشته است که
بسیاری از محققان، این مخالفت را ناشی از روح اخباری گری او می دانند .
مهمترین محور مخالفت او بحث عدم جواز همکاری با سلطان جائر و بحث
اختیارات فقیه در عصر غیبت بود (11) . و نیز بحث خراج و حلیت عطایای
سلطان بود که قطیفی آنها را حرام می دانست .
قطیفی در رساله «السراج الوهاج لدفع عجاج قاطعة اللجاج » آرای خود
را بیان و نظر کرکی را رد کرده است (12) .
ج: غیاث الدین منصور بن محمد پسر صدر
الحکمای شیرازی
وی متوفای 948 به نقلی 940 و از علما و حکمای به نام است و به
«غیاث الحکما» معروف بود . او از کودکی علوم و حکمت را فراگرفت و در ایام جوانی به
حدی رسید که با علما به بحث و جدل می پرداخت و در 20 سالگی به مدارج عالی تحصیل
رسید .
در عهد شاه طهماسب یکم به مقام صدارت عظمی رسید و به صدرالممالیک
ملقب شد .
وی در اثر اختلافی که با شیخ علی محقق کرکی داشت، از مقام صدر بودن
استعفا کرد . و به شیراز رفت و مدرسه منصوریه شیراز به مناسبت وی تاسیس شد و در
آنجا تدریس می کرد و در همانجا فوت کرد و مدفون شد . کتابهای زیادی منسوب به
اوست برخی از تالیفات او عبارت است از:
1 . حجة الکلام که در آن برخی از اشکالات غزالی را نیز رد کرده است
.
2 . اثبات الواجب تعالی .
3 . اخلاق منصوری .
4 . التصوف و الاخلاق .
5 . جام جهان نما (110) .
6 . محاکمات .
7 . اللوامع و المعارج در هیئت .
8 . تجرید الحکمة و کتاب معالم الشفاء فی الطب .
خوانساری در روضات الجنات، 24 صفحه مصلب را به او اختصاص داده است
.
د . محقق سبزواری
محمد باقر سبزواری از علمای بزرگ عصر شاه عباس دوم و شاه سلیمان
بود و منصب شیخ الاسلامی و امامت جمعه اصفهان را به عهده داشت و سالهای زیادی را
در دربار صفوی گذرانید . وی با فیض کاشانی وزیر دانشمند شاه عباس دوم روابط نزدیکی
داشت و او مهمترین متن سیاسی را برای شاه عباس دوم، یعنی روضة الانوار عباسی را
نوشت . وی در آن کتاب با بیانی سعی دارد دولت صفوی را از زوالی که در اثر سوء
تدبیر و عیاشی، شاهان بی تجربه را تهدید می کند، برهاند . و در جای جای کتاب شاه
را از شرب مدام بر حذر می دارد . و وظایف سلطان را گوشزد می کند . رعایت تقوی و
عدالت و سایر وظایف را یادآور می شود (13) .
پی نوشت:
1) خوانساری، روضات الجنات، ج 4، ص 368 و 362، عبدالله افندی، ریاض
العلماء، به کوشش سید احمد حسینی اشکوری، قم کتابخانه مرعشی .
2) زمین در فقه اسلامی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1362، ج 2،
ص 72 و 95، دکتر نصرالله درباره کرک می نویسد: 18 تن از علمای کرک در عصر صفویه به
مناصب شرعی و سیاسی در ایران رسیدند .
3) نوری، مستدرک الوسایل، ج 3، ص 432، عالم آرای عباسی، ص 480 و
482 .
4) نفحات اللاهوت، به کوشش دکتر محمد هادی امینی، تهران مکتبه
نینوا، ص 29 و ... .
5) لؤلؤة البحرین، تحقیق سید محمد صادق بحرالعلوم، نجف،
مکتبة النعمان، ص 129، بی تا .
6) نفحات اللاهوت، ص 69 - 70 .
7) ابوالصلاح حلبی، الکافی فی الفقه، تصحیح استادی، اصفهان،
مکتبة امیرالمؤمنین، 1362، ص 422 .
8) همان، ص 2071 .
9) اعیان الشیعه، سید محسن امین جبل عاملی، شهداءالفضیلة، چاپ نجف،
عربی - روضات الجنات خوانساری، ج 4، ص 362 - زندگی نامه علامه مجلسی، مصلح الدین
مهدوی، ج 1، ص 283 - 284، عمادزاده، اصفهان .
10) اعلام زرکلی، ج 1، ص 34 - معجم المؤلفین، محمد رضا کحاله،
بیروت، مکتبة المثنی، ص 36 .
11) جعفر المهاجر، الهجرة العاملیة الی ایران فی عصر الصفوی،
بیروت، دارالروضة 1989م .
12) الخراجیات: ص 3، السراج الوهاج لدفع عجاج قاطعة اللجاج: ص 50،
113 و 120 و 122 و 127 .
13) روضة الانوار عباسی، محقق سبزواری، تصحیح اسماعیلی چنگیزی،
تهران، دفتر نشر میراث مکتوب 1377، ص 79 و 68 و 79 و 63 .