تعریف مد

مدها الگوهای فرهنگی هستند که توسط بخشی از جامعه بذیرفته می شوند و دارای یک دوره ی زمانی نسبتاً کوتاهند و سبس فراموش می شوند.بنابراین مدگرایی آن است که فرد سبک لباس پوشیدن و طرز زندگی و رفتار خود را طبق آخرین الگوها تنظیم کند و به محض آن که الگوی جدیدی در جامعه رواج یافت از آن یکی پیروی نماید.

مدها الگوهای فرهنگی هستند که توسط بخشی از جامعه بذیرفته می شوند و دارای یک دوره ی زمانی نسبتاً کوتاهند و سبس فراموش می شوند.بنابراین مدگرایی آن است که فرد سبک لباس پوشیدن و طرز زندگی و رفتار خود را طبق آخرین الگوها تنظیم کند و به محض آن که الگوی جدیدی در جامعه رواج یافت از آن یکی پیروی نماید.

واژه ی مد (فشن)واژه ی فرانسوی است وبه معنی اسلوب عادت شیوه سلیقه روش رسم موافق و باب روز میباشد مد پدیده ای است نوظهور که پایگاه اجتماعی ثابت و پایداری ندارد بلکه یک باره در جامعه ظاهر و به تدریج ناپدید می شود این واژه پس از جنگ جهانی اول در پی نفوذ تمدن غرب وارد زبان فارسی شد.

 

تعریف مد از منظر جامعه شناسی

به رفتار جمعی نوظهور که به قدر رسم اجتماعی تثبیت شده باشد مد می گویند.

مد عبارتند از روش و طریقه ای موقتی که بر اساس ذوق و سلیقه ی افراد یک جامعه و سبک زندگی از جمله  شکل  لباس بوشیدن نوع آداب پذیرایی ،معاشرت وتزیین و معماری خانه و غیره را تنظیم می کند.مد عبارتند از روش و طریقه ای موقتی که بر اساس ذوق و سلیقه ی افراد یک جامعه و سبک زندگی از جمله  شکل  لباس بوشیدن نوع آداب پذیرایی ،معاشرت وتزیین و معماری خانه و غیره را تنظیم می کند.

مد سبک خاصی از پوشاک در زمانی خاص است. مفهوم مد یک فرایند تغییر سبک را نشان می دهد . زیرا مد در لباس اشکال بسیاری متفاوتی در زمان های مختلف تاریخ به خود گرفته است. مد جامعه ای را منعکس می کند که بخشی از آن است و توسط جنگ ها ،پیروزی ها ،قوانین ، تحت تاثیر گرفته است. اشراف و روسای حکومت ها مد را ساخته اند و ستاره های بر جسته رسانه های قرن بیستم بعنوان پیشروان مد ظهور کرده اند آناتول فرانس نویسنده فرانسوی گفت:اگر می توانست صد سال بعد از مرگش به زمین باز گردد تنها مجله مد را برای خواندن انتخاب می کرد زیرا راه زندگی مردم را نشان می دهد.

مد همچنین منتقدین خود را دارد که کاملا مد را بعنوان غیر معنوی ،بی معنی ،جبار ،غیر اخلاقی قلمداد کرده اند. سرانجام مد تغییر می کند زیر بسیاری از مردم ، سبک های جدید و متفاوت را می پسندند.

برخی مد ها به صورت مبهمی از بین می روند در حالی که برخی دیگر باز می گردند ،دوباره احیا ء می شوند رنگ و لعاب تازه می گیرند و به مدد فراموشی به شکل جدیدی ارائه می گردند ،نسل های آتی را خشنود می سازند . آزادی های که توسط تولید کنندگان لباس در زمان های گذشته حاصل شده ،راه را برای تعمیم بی حدی آزادی های خلق کنندگان امروز ین باز کرده است.

 مد :

یک پدیدۀ اجتماعی است که افراد را با یکدیگر همرنگ می کند و موجب  شادی، نشاط و نوگرایی زندگی انسانها است و از طرفی موجب متفاوت بودن و جدا بودن از سایر افراد است. 

در رابطه با مد و خصوصاً در بخش پوشش ،لباس پوشیدن را از دیدگاه های مختلفی چون روانشناسی ،اخلاق واقتصاد، قانون ، مذهب قابل مطالعه می داند.منشا اصلی پیدایش لباس را نیاز به محفوظ ماندن و عفیف ماندن و زیبا بودن باید دانست.و رابطه فر هنگ و لباس را در طول رابطه لباس با سایر عوامل اجتماعی اقلیمی ،اقتصادی و تاریخی باید دانست نه در عرض آن.

 با ارزیابی زندگی بشر و تحولات آن می توان مشاهده نمود که انسان از همان آغاز پیدایش کوشیده است تا پوشش مناسبی برای خود تهیه کند به گواه تاریخ حداکثر در قریب به اتفاق کشورهای جهان ،مساله پوشش و به ویژه حجاب زنان ، امری معمول بوده است. هر چند در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی طی کرده است.

عام بودن پوشش و حجاب به معنای همه زمانی و همه جایی بودن آن در میان ملل گوناگون به رغم عقاید ،مذهب و شرایط جغرافیایی متفاوت نشانگر آن است که تمایل به پوشش و حجاب از فطریات درونی انسان سر چشمه می گیرد نه از تمدن ،فرهنگ ،ویا عقاید مذهبی خاص . مقوله پوشش و لباس منحصر به انسان است. لذا از جمله مسائلی است که انسان همواره در زندگی خود با آن در ارتباط بوده است. و به عنوان نیاز ضروری است. 

Imaxtree.com / home page banner

 

لباس همراه همیشگی تمدن و زیست انسان به دور از توحش بوده است .از آن فراتر تاریخ نشان می دهد که انسان همیشه لباس می پوشیده است . در تمام ادیان الهی به ویژه دین مبین اسلام به مسئله پوشش به عنوان یک نیاز طبیعی و امری ارزشمند توجه خاصی نموده و ابعاد معنوی آن را مطرح کرد. مسئله پوشش و لباس در احکام و تعالیم دین اسلام از اهمیت خاصی بر خوردار است.که مباحث آن در کنار موضو عات مربوط به روابط میان زنان و مردان و مسائل شرعی آن مطرح می شود.

از نظر عمر خیام: نیز پیدایش اولین لباس ها با شاه هوشنگ بوده است. اما تابیدن و نساجی به دوران شاه طهمورث مربوط می شود. بنابر اسناد و سنگ نوشته های به جا مانده از دوران باستان در دوره های مختلفی از تاریخ ایرانیان پیشتاز پوشاک در جهان به شمار می رفته است. و مربوط به قبل از اسلام در ایران است و هم بعد از اسلام . طرز دوخت لباس نیز از تعالیم خداوندبه بشر  است. از طریق پیامبر الهی، به دست حضرت ادریس (ع) صورت گرفته است.آن حضرت اولین کسی است که خیاطی کردو لباس دوخته پوشید.

پیروی از مد مستقیما به سطح در آمد ،ونوگرایی جوامع بر می گردد مد با سن وجنس رابطه مستقیم دارد.به طوری که جوانان و دختران بیشتر دنباله رو مد هستند.

Imaxtree.com / home page banner


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر