چگونه سیگار شما را از ریخت و قیافه می‌اندازد؟

سیگار کشیدن علاوه بر این که بر تمام جسم انسان تاثیر مخرب می‌گذارد، بر چهره و بسیاری از نقاطی که باعث زیبا شدن انسان می‌شود نیز تاثیر سوء جبران‌ناپذیری می‌گذارد اما چه بسا بسیاری از افراد از تاثیرات مخرب سیگار بر زیبایی انسان بی‌اطلاع هستند.

چگونه سیگار شما را از ریخت و قیافه می‌اندازد؟

احتمالا بسیاری گمان می‌کنند سیگار کشیدن و زیبایی هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند اما اگر خودتان سیگاری هستید و یا در معرض دود سیگار قرار دارید لازم است بدانید که سیگار باعث از بین رفتن زیبایی چهره به مرور زمان می‌شود. همین ابتدای کار بگوییم که سیگار بر زیبایی زنان بیشتر از مردان آسیب وارد می‌کند.

دکتر مارتین گادفری، متخصص پوست و پو، با اشاره به نقش سیگار در پیری‌زودرس پوست می‌گوید: «متخصصان از مدت‌ها پیش پی برده بودند که سیگار اثرات زیان‌بار بر پوست می‌گذارد. در اوایل دهه‌ی 1970 میلادی پژوهشی که در مدت زمان 20 سال با حضور 1104 فرد سیگاری در کالیفرنیای آمریکا انجام شد به این یافته علمی دست یافت که سیگار عامل اصلی ایجاد چروک بر روی پوست است.»

Reader%27s%20Digest.jpg

Credit: Reader's Digest

وی می‌افزاید آن زمان در برابر این پژوهش موضع گرفته و بیان شد که به صرف یک تحقیق نمی‌شود همه‌ی تقصیرها را بر گردن سیگار انداخت. این بود که در آزمایشگاه‌های متعددی در خصوص تاثیر سیگار بر روی پوست آزمایش‌های فراوانی صورت گرفت و همه یک صد اعلام کردند که سیگار عامل پیری‌زودرس در پوست است.»

اغراق نیست اگر اظهار کنیم که زیبایی یک زن تمام دار و ندار او است. با اشاره به همین موضوع است که دکتر گادفری از جمله عوارض ناخوشایند سیگار بر پوست و زیبایی به مواردی از قبیل خشکی و زبری پوست، تغییر رنگ پوست به دو رنگ زرد و خاکستری، از بین رفتن شفافیت پوست، به وجود آمدن خطوط اضافه و چروک در اطراف دهان و افتادگی پلک چشم به ویژه در زن‌ها اشاره می‌کند. قبول دارید که تنها یکی از موارد کافی است تا زن دیگر خود را زیبا نبیند!؟

در ادامه مطلب قصد داریم تا به عوارض سیگار بر دیگر بخش‌های بدن که به نوعی در زیبایی هر زنی نقش دارد اشاره کنیم:

 

موهای کم پشت

indianapublicmedia.jpg

Credit: Indianapublicmedia 

افراد سیگاری باید منتظر ریزش موهای خود باشند. این در حالی است که مو نیمی از زیبایی چهره را دربر‌می‌گیرد. سیگار باعث کم پشت شدن موی سر می‌شود و با این اتفاق، چهره تا حدود زیادی زیبایی خود را از دست می‌دهد. به گفته‌ی متخصصان، مواد شیمیایی خطرناک موجود در سیگار بر روی DNA موها که فولیکول نام دارد تاثیر زیادی می‌گذارد و باعث آزاد شدن رادیکال‌های ساختار مو می‌شود. به همین دلیل، افراد سیگاری نسبت به افراد دیگر موهای کم پشتی دارند. البته ناگفته نماند که این مواد شیمیایی باعث سفید شدن موهای سر هم می‌شوند. حتما می‌دانید که ویتامین B اجازه نمی‌دهد تا موهای سر سفید شوند اما سیگار باعث از بین رفتن این ویتامین در بدن می‌شود و با از دست رفتن ویتامین B به علت کشیدن سیگار فرد 20 ساله مانند  فرد 40 ساله به نظر خواهد رسید. درست است که مطالعات نشان داده در بسیاری از افراد سفید شدن مو به عامل وراثت نیز بستگی دارد اما سیگار بیشترین تاثیر را در سفید شدن مو و ریزش آن دارد.

 

از دست دادن دندان‌ها

teeth-loss-smoking-400x400.jpg

Credit: Health

سیگار باعث به وجود آمدن سرطان دهان و بیماری‌های لثه می‌شود. بر اساس تحقیقی که در سال 2005 در انگلستان انجام گرفت، افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری به بیماری‌های لثه دچار می‌شوند. شاید این پرسش برای شما هم به وجود آید که بیماری‌های لثه چه ارتباطی با از دست دادن دندان دارد؟ این جا است که باید گفت لثه‌های سالم، باعث سلامت دندان می‌شود زیرا ریشه‌های دندان در لثه‌ها قرار دارد و هنگامی ‌که لثه‌ها دچار بیماری شوند ریشه‌‌های دندان به خطر می‌افتند و پس از مدتی دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند.

 

از بین رفتن درخشش طبیعی چهره

554372885-569fefdb3df78cafda9f24ab_2.jpg

Credit: VeryWell

تا به حال به  چهره و پوست زنی که سیگار می‌کشد نگاه کرده‌اید؟ پوست او نسبت به افراد دیگر تیره‌تر است. در سال 1985 یک تحقیق علمی اشاره‌ی مستقیمی به چهره‌ی افراد سیگاری داشت و به آن لقب چهره‌ی سیگاری داد. تمام تلاش این تحقیق تنها برای نشان دادن چهره‌ی افراد سیگاری بود. خصوصیات چهره‌ی افراد سیگاری چین و چروک، گود افتادگی و تیرگی پوست چهره است زیرا دود سیگار حاوی مقادیر زیادی از مونواکسید کربن است این ماده به سادگی جایگزین اکسیژن موجود در پوست می‌شود. همچنین دود سیگار دارای نیکوتین است و نیکوتین باعث کند شدن جریان خون می‌شود و با کند شدن جریان خون پوست شادابی و تازگی خود را از دست می‌دهد. دیگر آن که سیگار باعث از بین رفتن حیاتی‌ترین ویتامین بدن می‌شود. این ویتامین، ویتامین C نام دارد که برای حفظ و بازسازی پوست حیاتی است.

 

تاخیر در بهبودی زخم‌ها

woundhealingscarsweb.jpg

Credit: Woundhealingscar

تحقیقات نشان داده است که زخم‌های حاصله از جراحی‌ در افراد سیگاری نسبت به افراد دیگر به کندی بهبود می‌یابد. به همین دلیل اگر سیگاری هستید و همچنین قصد دارید که چین و چروک حاصله از سیگار را از طریق جراحی زیبایی مداوا کنید باید بدانید که درمان زخم‌های جراحی در شما به کندی انجام می‌گیرد و این کار در شما کمی مشکل خواهد بود. از این رو، جراحان زیبایی قبل از اقدام به جراحی به فرد سیگاری توصیه می‌کنند که سیگار را ترک کنند تا زخم‌های حاصله از جراحی زیبایی به سرعت التیام پیدا کند.

 

سرطان پوست

168204713.jpg

Credit: Health

قطعا شما هم عبارت نوشته شده بر روی پاکت سیگار را خوانده‌اید که می‌گوید: «دخانیات عامل اصلی سرطان است». این موضوع اثبات شده است و این که سیگار باعث به وجود آمدن سرطان می‌شود کاملا صحت دارد. سیگار عامل اصلی به وجود آمدن سرطان‌های ریه، گلو، دهان و مری است. بنابراین اگر پزشکان تصریح می‌کنند که سیگار باعث به وجود آمدن سرطان پوست می‌شود جای تعجب نیست چون بر اساس تحقیقی که در سال 2001 انجام شد، سیگار باعث به وجود آمدن «سرطان سلول سنگفرشی» می‌شود. این نوع سرطان دومین سرطان شایع در افرادی است که به سرطان پوست مبتلا شده‌اند و در افراد سیگاری نسبت به افراد عادی سه برابر است.

 

ترک خوردن پوست

hands-flexing.jpg

Credit: WiseGeek

نیکوتین موجود در سیگار به ساختار و بافت سلولی پوست صدمات شدیدی وارد می‌کند و باعث می‌شود که پوست انعطاف خود را از دست بدهد. افراد چاق بیشتر از افراد دیگر در معرض ترک خوردگی پوست قرار دارند و چه بسا فکر کنید که ترک خوردگی پوست در افراد چاق امر عادی است که تا حدودی درست است اما نیکوتین موجود در سیگار باعث تشدید این عارضه می‌شود.

 

زگیل

642x361_Warts.jpg

Credit: HealthLine

هنوز مشخص نیست که چرا افراد سیگاری به ویروس پاپیلوما دچار می‌شوند؟ ویروس پاپیلوما باعث به وجود آمدن زگیل پوستی و نیز زگیل اندام تناسلی می‌شود. افراد سیگاری نسبت به افراد دیگر بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند و داشتن رابطه‌های جنسی متعدد در به وجود آمدن این بیماری تاثیر بسزایی دارد.

 

شکم شل و وارفته

belly.jpg

Credit: Getty Images

مصرف سیگار باعث کم اشتهایی می‌شود و افراد سیگاری نسبت به دیگر افراد وزن بیشتری از دست می‌دهند. با این حال، در تحقیقی که در سال 2009 در کشور هلند انجام گرفت نشان داد که چربی موجود در بدن افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری بیشتر است. چربی‌ در بدن افراد سیگاری به این دلیل بیشتر است که چربی در بین بافت‌ها و اندام‌های داخلی قرار دارد این چربی‌ها کم کم و پس از مدتی باعث بروز بیماری‌هایی مانند دیابت و چربی خون بالا می‌شود.

 

چین و چروک و پیری زودرس

Getty%20Images2.jpg

Credit: Getty Images

چین و چروک در افراد مسن نشانه‌ی یک عمر زحمت و تجربه است و قابل احترام است اما این چین و چروک‌ها در صورت افراد جوان و به ویژ زن جوان شاید نشانه چیز دیگری باشد. به گفته محققان، سیگار عامل اصلی پیری زودرس در افراد جوان است. محققان تاکید می‌کنند که افراد سیگاری 14 سال پیرتر از افراد هم سن و سال غیرسیگاری به نظر می‌رسند چون سیگار باعث می‌شود که خون نتواند به بافت‌های پوست برسد و نرسیدن خون به بافت‌های پوست موجب به وجود آمدن چین و چروک در پوست می‌شود.

 

انگشتان زرد

Getty%20Images.jpg

Credit: Getty Images

نیکوتین موجود در دود سیگار باعث زرد شدن دندان‌ها و حتی زرد شدن ناخن‌ها و انگشتان دست می‌شود. اگر شما هم مانند دیگر افراد سیگاری در اینترنت به دنبال راهی برای سفید کردن دندان‌ها و دیگر اندام خود هستید بهتر است به فکر درمان کم هزینه باشید. ترک سیگار باعث درمان بسیاری از بیماری‌ها و از بین رفتن رنگ‌ زرد بر روی پوست می‌شود. به همین سادگی!

 

ابتلا به پسوریازیس

Istockphoto.jpg

Credit: Getty Images

این جا باید انصاف را رعایت کرد و گفت که ابتلا به بیماری پسوریازیس فقط در افراد سیگاری اتفاق نمی‌افتد بلکه غیرسیگاری‌ها نیز ممکن است پسوریازیس بگیرند. با این همه، اگر سیگاری باشید پوست شما شرایط بهتری برای گرفتار شدن به این بیماری پیدا می‌کند.

بر پایه‌ی پژوهشی که سال 2007 صورت گرفت، اگر فردی به مدت 10 سال و یا کمتر روزی یک پاکت سیگار بکشد، خطر وقوع پسوریازیس در او 20 درصد بیشتر افزایش می‌یابد. ولی اگر به مدت 11 تا 20 سال روزی یک پاکت سیگار دود کند احتمال پدیدار شدن پسوریازیس در فرد به 65 درصد خواهد رسید. حالا تصور کنید که فردی بیش از 20 سال، روزانه همان یک پاکت سیگار را بکشد، طبیعی است که درصد دچار شدن او به بیماری پسوریازیس بیش از دو برابر می‌شود. در این زمینه باید افراد غیرسیگاری و زنان باردار را که در معرض دود سیگار هستند را نیز اضافه کرد چون بررسی‌های ثابت کرده پسوریازیس در این دسته از افراد نیز ظاهر می‌شود.

منابع: 7ganj، health ،aestheticsjournal

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر