آمادگی و اقدام برای بارداری(۱)

آیا استفاده طولانی مدت از قرصهای جلوگیری از بارداری، می تواند موجب تاخیر در حامله شدن بعد از قطع قرص شود؟ این مسئله ثابت نشده که مصرف طولانی مدت قرص، باردار شدن را مختل می کند

آمادگی و اقدام برای بارداری(1)
آیا استفاده طولانی مدت از قرصهای جلوگیری از بارداری، می تواند موجب تاخیر در حامله شدن بعد از قطع قرص شود؟
این مسئله ثابت نشده که مصرف طولانی مدت قرص، باردار شدن را مختل می کند. حتی برخی تحقیقات نشان داده است که آن را تسهیل نیز می کند. پزشکان دلیل آن را این می دانند که این قرصها به دلیل اثر پیشگیری کننده که از برخی بیماریها مثل اندومتریوز، سرطان تخمدان و رحم، بیماریهای التهابی لگن و حاملگی خارج رحمی دارند، موانع باردار شدن را از پیش پا بر می دارند.
توصیه می شود چنانچه قصد حاملگی دارید، دو تا سه ماه قبل از اقدام جدی برای حاملگی، مصرف این قرص ها را قطع کنید تا تخمک گذاری و دیواره رحم (برای لانه گزینی جنین) به وضعیت عادی بر گردد و به همین دلیل است که گفته می شود در خانم هایی که بلافاصله بعد از قطع قرص حامله می شوند احتمال سقط وجود دارد. نکته دیگر اینکه چنانچه بلافاصله پس از قطع قرص باردار شدید، نگران اثرات دارو بر تکامل جنین نباشید، این مسئله هنوز ثابت نشده است.

*******
 

آیا می توان جنسیت کودک را انتخاب کرد؟
داشتن ارادی یک پسر یا یک دختر یکی از رویاهای قدیمی انسانهاست. مانند پیش بینی جنسیت کودک، در این مورد نیز توصیه ها و معجونهای موثر یا مضحکی وجود داشته است.
بطور کلی می توان روشهای مختلفی را که امروزه برای انتخاب جنسیت جنین قبل از لقاح مورد استفاده قرار می گیرد به دو روش کلی آزمایشگاهی و غیر آزمایشگاهی تقسیم کرد.
به نظر می رسد که اختلافاتی بین اسپرماتوزوئیدهای X و Y وجود دارد بطوری که اسپرماتوزوئیدهای Y کوچکتر، سریعتر، ولی کم دوامتر هستند. بنابراین می توان تصور کرد که هر عاملی که باعث جلوگیری از اختلاط یک اسپرماتوزوئید و تخمک باشد، در یک اسپرم می تواند باعث شود که مثلاً اسپرماتوزوئید X بر اسپرماتوزوئیدY غالب گردد و کودک دختر شود و همچنین برعکس. از این رو روش زمانبندی آمیزش در سیکل های قاعدگی و نیز تغییرات اسیدیته محیط واژن و رحم اهمیت می یابد.
از سوی دیگر تغییرات نمکهای معدنی در بدن و روشهای تغذیه ای نیز می تواند با تاثیر بر بار یونی تخمک و اسپرم، قابلیت امتزاج را به نفع دختر یا پسر شدن جنین تغییر دهد.
طی چند سال اخیر تحقیقات زیادی در تمام دنیا در زمینه انتخاب جنسیت پیش از لقاح انجام گرفته است که البته هدف آنها راضی نمودن والدینی که می خواهند دختر یا پسر داشته باشند نیست، بلکه کمک به خانواده هایی است که دچار بیماریهای ارثی مربوط به جنسیت هستند. زیرا برخی از این بیماریها فقط پسرها یا دخترها را مبتلا می سازند. روشهای مختلف آزمایشگاهی در این مورد پیشنهاد می شود که نتایج مختلفی به دست می دهند؛ ولی هنوز درصد موفقیت آنها به 100 درصد نرسیده است. این روش ها در مرحله اول نیاز به جمع آوری اسپرماتوزوئیدها پس از انزال دارند و در مرحله بعد آنها را برای ایجاد توانایی باروری مصنوعی در مجرای تناسلی زن قرار می دهند.

*******
 

قبل از اقدام به باردار شدن باید چه کنیم؟
مهمترین اقدام بررسی سلامت جسمانی شما است. برای یک بررسی کامل پزشکی برنامه ریزی کنید و برنامه بارداری خود را با پزشکتان در میان بگذارید. با این شرایط مطمئن خواهید بود که زمانی که باردار شوید، در بهترین وضعیت ممکن سلامت فردی قرار دارید. بهتر است قبل از اقدام به بارداری به پزشک متخصص زنان و زایمان و دندانپزشک مراجعه کنید و همینطور اگر بیماری دیگری دارید که تحت نظر یک پزشک (مثلا متخصص داخلی) هستید، برنامه بارداری خود را با او هم درمیان بگذارید.
ممکن است دچار نوعی اختلال پزشکی باشید که پیش از بارداری نیاز به بررسی داشته باشد. اگر پیش از تلاش برای بارداری به وضعیت بیماری خود رسیدگی نکنید، ممکن است بر توانایی باروری شما تاثیر گذار باشد. ممکن است تغییر داروهایی که مصرف می کنید و یا نوع روش زندگی، ضرورت داشته باشد. اگر دچار بیماریهای مزمن دیگر مانند کم خونی و یا سقط های خود به خودی مکرر هستید، ممکن است پزشک شما درخواست انجام آزمایش های ویژه ای کند.
انجام یک معاینه جسمانی عمومی پیش از بارداری توسط متخصص زایمان می تواند شما را مطمئن کند که در طول دوران بارداری با مشکلات پزشکی جدیدی روبرو نمی شوید. این معاینه جسمانی باید شامل آزمایش دهانه رحم پاپ اسمیر و معاینه سینه ها نیز باشد. تستهای آزمایشگاهی هم بهتر است که پیش از بارداری باید انجام شوند و پزشک شما آنها را برایتان درخواست خواهد کرد. سابقه پزشکی و مشکلاتی را که در بارداری های قبلی داشته اید (مانند حاملگی خارج رحمی، سقط خود به خود، عمل های سزارین قبلی و یا سایر عوارض بارداری) با وی مرور کنید. از پزشک خود بپرسید که برای کاهش و یا از بین بردن احتمال بروز همان مشکلات در بارداری آینده، چه باید بکنید. این ملاقات همچنین فرصت خوبی است برای بحث در مورد قرار گرفتن در معرض بیماریهای مقاربتی و مشکلات ناشی از آنها. در مورد جراحی های اساسی قبلی و یا عمل های جراحی زنانه ای که انجام داده اید، با پزشک خود صحبت کنید. اگر تحت درمان بیماری خاصی قرار دارید، پزشک خود را آگاه سازید.

*******
 

غیر از اقدامات پزشکی و بررسی سلامت جسمانی کارهای دیگری هم وجود دارد که باید انجام دهیم؟
بله. بهتر است آمادگی روانی خودتان و همسرتان را در نگهداری و پرورش یک نوزاد در نظر بگیرید. شاید بهتر یاشد در این مورد با هم صحبت کنید و با نقطه نظرات یکدیگر آشنا شوید. می توانید مقاله نی نی سایت را با عنوان " آیا برای بچه دار شدن آماده هستید؟" بخوانید.
بعلاوه توانایی مالی نیز مساله ای است که نباید نادیده گرفته شود. وضعیت بیمه تان را چک کنید. بسیاری از بیمه های تکمیلی بعد از شروع بارداری مخارج زایمان شما را تقبل نخواهند کرد. اگر شاغل هستید، ممکن است بعد از زایمان مجبور شوید مدتی از کار کناره گیری کنید. بهتر است در مورد شرایط زندگی تان در دوران بارداری و پس از تولد کودک با هم به توافق برسید.

*******
 

چه آزمایشاتی را لازم است قبل از باردار شدن انجام دهم؟
اگر مراجعه پزشکی قبل از بارداری داشته باشید معمولا آزمایشات لازم برای شما درخواست خواهد شد.
در صورتی که بیماری بخصوصی مانند دیابت، مشکلات تیروئید یا سایر بیماریهایی که بر باروری و سلامت شما و جنین در طول بارداری تاثیر می گذارند، مبتلا باشید باید تحت نظر پزشک معالجتان آزمایشهای لازم را انجام دهید و در طول بارداری هم تحت نظر ایشان باشید.
در مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان هم معمولا بر اساس بیماری های فعلی و سابقه خانوادگی شما، آزمایش های مختلفی درخواست می شود که عمده آنها عبارتند از:
• تست دهانه رحم (پاپ اسمیر)
• آزمایش خون از نظر وجود کم خونی و بررسی سلولهای خونی
• تعیین گروه خون و عامل Rh
• بررسی قند خون یا تست تحمل گلوکز (بخصوص اگر سابقه دیابت یا دیابت حاملگی داشته باشید)
• بررسی وضعیت ایمنی در برابر سرخجه و توکسوپلاسموز
• آزمایش های لازم جهت بررسی وجود بیماریها مقاربتی و HIV ( اگر با عوامل خطر ایجاد عفونت در تماس بوده اید)
• هپاتیت ( اگر با عوامل خطر ایجاد عفونت تماس داشته اید)
منبع:www.ninisite.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر