در این نوشته قصد بر آن است تا تعریفی از فشن ارائه گردد و در ادامه به نیروهای پیش ران آن اشاره شود.
در تعریفی مختصر میتوان فشن را ظهور استعدادهای یک طراح در قالب محصولی با کیفیت و جذاب که میتواند نیازهای روحی و عاطفی مخاطب را برآورده کند نامید که از سوی دیگر راهی است تا طراح نیازهای مادی وامیال درونی خود را تامین کرده و کالای ارائه شده عاملی برای رضایت هر دو طرف گردد.
پارامتر اساسی و تاثیر گذار در مد "تغییر" میباشد، همین پویایی و تغییر است که این صنعت را به یکی از زندهترین و پویاترین صنایع دنیا تبدیل کرده است. اهمیت مد در این است که طیف عظیمی از مردم دربازه خاص زمانی اقدام به مشارکت و استفاده از کالایی میکنند که از روز ابتدایی معلوم است پس از مدتی جذابیت خود را از دست خواهد داد.
تعریف دیگری که از مد می توان ارائه داد: اجزای علایق شخصی در فردی است که میخواهد خود را به گروهی خاص نسبت دهد یا خود را از آنها متمایز کند. طبق این تعریف پارامتر تاثیرگذار دیگری به نام "خاص" بودن مطرح می گردد.
ـ عوامل تاثیر گذار بر مد (فشن)
مد متاثر از عوامل گوناگون زندگی ما انسانهاست که به ترتیب به شرح آنها خواهیم پرداخت
1ـ شرایط اجتماعی و اقتصادی:
راه و رسم زندگی، میزدان درآمد، عادات پوشش و میزان مصرف از پارامترهای دخیل در این عامل میباشند.
2ـ شرایط سیاسی و قانونی:
توافق نامههای بین المللی و قوانین هر کشور چهارچوبی برای مد آن کشور و یا منطقه را مشخص می کند.
3ـ تاثیرات تاریخی:
پیشینه و فرهنگ قبایل خطه میتواند نفش عجیبی در نوع پوشش و حتی خیابانهای آن اقلیم داشته باشد.
4ـ شرایط محیطی و سلامت:
آب و هوا، قوانین حمایت از حیوانات و محیط زیست و میزان زمان اختصاصی به ورزش.
در خیلی از کشورها همچنان استفاده از پوست حیوانات برای کالاهای لوکس تقبیح میشودو یا صرف زمان زیاد در سالنها ورزشی و علاقه به دویدن در بعضی از جوامع باعث گردیده تا استقبال از لباسهای اسپرت بیشتر از لباسهای فرمال باشد.
5ـ هنر:
نقش بسیاری در عادات پوششی و تزئین جوامع مختلف دارد. نقاشی یا مجسم سازی، تئاتر، موزیک و ادبیات از عوامل تاثیر گذار این بخش میباشند.
6ـ پیشرفتهای فنآوری و تکنولوژی:
الیاف جدید، پارچههای هوشمند، ماشین آلات جدید تولید و حمل و نقل سرعت بیشتری به تغییرات داده و بازه زمانی انتظار را کوتاهتر کردهاند.
7ـ جنسیت:
عامل بسیار تاثیر گذار بر روی پوشش آقایان و بانوان گردیده و دو کانال موازی پر مخاطب را به وجود آورده است
8ـ اینترنت:
آخرین و شاید مهمترین عامل که تا حدی سایر عوامل بالا سری را دچار چالش کرده اینترنت است که با آن ، رویای "حضور جهانی" محقق گردیده و مد و سلایق در جای جای دنیا قابل دسترس و یا حداقل قابل پیش بینی گردیده است.
شتاب موجود در این صنعت باعث تغییر شگرفی در محصولات طراحان گردیده بطوری که شاهد هستیم نیوکالکشن سال بعد هیچ ارتباطی به رنگها و مدلهای طراحی شده سال قبل نداشته و طراح، تمام علایق و سنتهای سالیان قبل را کنار میگذارد و تنها به عنوان تجربه از آنها سود میبرد.
دانش شگرف از مشتریان و عادات خرید آنها لازم است تا طراح بتواند طراحی خود را برای خیل انبوه مشتریان جهانی خود تولید کند.
بخاطر همین دانستن و در نظر گرفتن عوامل مطرح شده در بالا بسیار در طراحی مهم است، حتی در کمپانیهای بزرگ نیز به دفعات دیده شده که جنس خاص و پر طرفداری در منطقهای از جهان، مورد توجه افراد حاظر در کشور دیگر نبوده و یا رنگ خاص که مد سال نام گرفته در بعضی نقاط مورد توجه قرار نگرفته .با تمام محدودیتها و عوامل بازدارنده همانگونه که پیشتر مطرح شد"آزادی در خلاقیت" جوهر اصلی مد میباشد و طراح بدون پروا از عدم استقبال ،باید به کار خود ادامه دهد.
راه و رسم زندگی ، سنتها و تعصبات در نقاطی از جهان امکان استفاده از بعضی کالاها را نمیدهد بطور مثال نوع پوشش و رنگ مورد علاقه در کشورهای گرم سیری آمریکای مرکزی را با لباسها و پوشش کشورهای خاورمیانه مقایسه کنید.
چالش دیگر طراحان در تولید لباسهای خاص برای منطقه خاص است. بطور مثال لباس خدمه پرواز شرکتهای بینالمللی را در نظر بگیرید که برای تمام افراد در تمام نقاط جهان یکسان است اما همین فرد بمحض ورود به کشورهای اسلامی ملزم به استفاده از کلاه برای پوشش سر میباشد که بایدبا قوانین آن کشور همخانی داشته باشد.
و یا استفاده از لباسهای سنتی بعضی از قومیتها در کشورهایی که با آن قومیت مشکلات تاریخی دارند شاید بسیار جذاب نباشد.
متن فوق تنها اشارهای بود به آنچه مد دنبال میکند تا پوششی حداکثری از مخاطبان را به سلایق مختلف در برگیرد.