ماهان شبکه ایرانیان

برای اجتناب از برخورد در خلیج فارس؛

خودکفایی شرکت نفت و گاز شرق در ساخت پیچیده ترین قطعات

مشهد- ایرنا- مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق گفت: این شرکت به توانایی ساخت پیچیده ترین قطعات مورد نیاز در حوزه استخراج نفت و گاز دست یافته است.

خودکفایی شرکت نفت و گاز شرق در ساخت پیچیده ترین قطعات
محمد مام بیگی روز شنبه در مراسم افتتاح دفتر محلی مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی ایران در شهرک صنعتی توس مشهد افزود: این شرکت از نهادهای پیشرو در ساخت قطعات مربوط به استخراج و بهره برداری از چاه های نفت و گاز می باشد.
وی اظهار کرد: نتیجه تلاش های این شرکت منجر به بومی سازی حساس ترین و پیچیده ترین قطعات مربوط به رشته های حفاری از چاه های گاز شده است که در گذشته تنها توسط شرکتهای خارجی ساخته می شد.
وی گفت: شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق سومین شرکت زیرپوشش شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که مسئولیت تولید، تفکیک اولیه و انتقال گاز و میعانات گازی برای تامین خوراک پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد در شرق ایران را بر عهده دارد.
مام بیگی افزود: شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق مسئولیت تولید گاز و میعانات گازی از مخازن گاز مزدوران، مخزن شوریجه، میدان گازی گنبدلی و میدان توس را برعهده دارد و به پنج استان خراسان رضوی، مازندران، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و بخشی از سمنان گازرسانی می کند.
وی اظهار کرد: همچنین این شرکت خوراک پتروشیمی خراسان و سوخت نیروگاه نکا را تامین می کند.
وی گفت: افزایش و بهبود فضای رقابتی، کاهش هزینه های تعمیر قطعات و لوازم، در دسترس بودن قطعه سازان و پیمانکاران توانمند، تسریع در تبادل نظر بین کارشناسان صنعت نفت و قطعه سازان از مزایایی است که در صورت موفقیت آمیز بودن مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی ایران، صنعت نفت و گاز استان از آن بهره مند می شوند.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: یکی از مدل های توسعه صنایع، پروژه ملی توسعه نظام مبادلات پیمانکاری فرعی ایران است که از سال 1370 در کشور آغاز شد.
مسعود مهدیزاده مقدم افزود: مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی بین پیمانکاران اصلی و پیمانکاران فرعی ارتباط منطقی بوجود می آورد تا پیمانکاران به صنایع بالادستی خود وصل شوند.
وی تحویل به موقع سفارشات، ثبت سفارشات، عمل به موقع به تعهدات مالی، ایجاد سیستم رتبه بندی برای پیمانکاران و دادن خدمات مشاوره به آنان را از مزایای راه اندازی مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی ایران برشمرد.
وی اظهار کرد: راه اندازی این مرکز زمینه شناسایی صنایع پیمانکاری و توانمندسازی آنها، استفاده از ظرفیت خالی صنایع کوچک، ارتقای سطح علمی برای صنایع کوچک و ارتقای سطح تولید را فراهم می کند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی گفت: در سال گذشته با همکاری شرکت نفت و گاز شرق و انعقاد تفاهم نامه ای در این زمینه مقرر از ظرفیت های این شرکت در تامین قطعات مورد نیاز استفاده شود.
نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: یکی از دغدغه های تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، جامعه و دولت، عدم وابستگی به واردات و حمایت از تولید داخلی است.
حسین محمودی افزود: هر زمان که قیمت نفت افزایش می یابد درهای واردات به روی ایران باز می گردد و هر زمان که قیمت نفت کاهش می یابد، معضلات اقتصادی و اجتماعی ایجاد می شود لذا ایجاد فضای اقتصاد مقاومتی می تواند از بروز این تکانه های اقتصادی جلوگیری کند.
وی اظهار کرد: اقتصاد کشور باید درون زا و برون نگر باشد و ضمن حمایت از تولید داخل، رویکرد تولید و توجه به بازارهای بین المللی و صادرات داشته باشد که در این بخش شرکتهای دانش بنیان می توانند به خوبی نقش ایفا کنند.
وی گفت: صنعت نفت در ابتدا صنعتی وابسته بود اما امروز با حمایت دولت از تولید داخل، قطعات مورد نیاز صنعت نفت و گاز در داخل کشور تولید می شود و این رویکرد باید در صنایع دیگر نیز مدنظر قرار گیرد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: اقتصاد مقاومتی با شعار محقق نمی شود بلکه باید در عمل سیاست های آن را محقق کرد.
حسن حسینی افزود: 90 درصد بودجه کشور صرف هزینه های جاری و 10 درصد صرف هزینه های عمرانی می شود و این مهم نتیجه دولتی بودن و نفت محور بودن اقتصاد کشور است.
وی اظهار کرد: زیرساخت های اقتصادی در کشور فراهم نیست و هنوز نظام بانکی، نظام مالیاتی و سیستم بیمه مشکل دارد و بدون این زیرساخت ها و حمایت دولت نمی توان اشتغال ایجاد کرد.
وی گفت: اگر صاحبان صنایع به حوزه نفت ورود پیدا کنند، از خام فروشی نفت نیز جلوگیری خواهد شد.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان