مراقبت از موها

"مو" به مراقبت و توجه خاص نیاز دارد و عدم رعایت نکات تغذیه ای و بهداشتی و.

مراقبت از موها
"مو" به مراقبت و توجه خاص نیاز دارد و عدم رعایت نکات تغذیه ای و بهداشتی و... سلامت و زیبایی مورا به خطر می اندازد.
امروزه به اثبات رسیده است تغذیه مناسب، میزان خواب و استراحت کافی، پرهیز از مصرف داروهای خود تجویزی، ورزش، عدم استعمال سیگار و دوری از استرس به فرد کمک می کند تا مویی با وضعیت مناسب داشته باشد؛ در زیر به نکات مؤثر در حفظ سلامت مو و مواردی که سلامت موها را به خطر می اندازند اشاره می شود:
-اسیدهای چرب از عوامل اصلی تشکیل دهنده روغن هاست. اسیدهای چرب غیر اشباع امکان دفع کلسترول اضافی بدن را فراهم می کند بنابراین بدن از کلسترول خلاص می شود. این مهم بر مو تأثیر زیادی می گذارد. مصرف چربی های حیوانی باید تا حد ممکن کاهش یابد و به جای آن از روغن های گیاهی استفاده شود؛ توصیه می شود مصرف گوشت های چرب، لبنیات چرب، غذاهای کنسروی و مواد غذایی از این قبیل را به حداقل برسانید.
-پروتئین در حیات و بازسازی بافت ها نقش دارد. سلول های مو به طور دایم در حال تجدید و بازسازی است و کمبودهای پروتئینی موجب بروز مشکلاتی برای مو می شود. مو از پروتئین به عنوان منبع حیاتی استفاده می کند.توجه داشته باید هرگز در مصرف پروتئین ها زیاده روی نکنید. مصرف بیش از حد پروتئین برای بدن مضر بوده و شما را از داشتن موهای زیبا محروم می سازد.
-مصرف بیش از حد مواد قندی صدمات زیادی به سلامت فرد وارد می سازد که از آن جمله می توان چاقی را نام برد که خود زمینه ساز ابتلا به بیماری های مختلف است.
قند نیاز دارد، هرگز نباید در مصرف آن زیاده روی نمود.
هر چند بدن بسته به فعالیت جسمی فرد به مقدار مشخصی مواد قندی طبیعی نیاز دارد. ولی آن چه نگران کننده است زیاده روی در مصرف این مواد است که امروزه بسیار رواج پیدا کرده است.
-در برخی مواقع لازم است فرد از مکمل استفاده کند. مکمل ها در رفع کمبودها و اختلالات متابولیکی که موجب مشکلات زیادی برای مو می شود، مؤثر است. کمبودهای غذایی زیبایی مو را می زداید و موجب شکننده شدن و ریزش مو می گردد. البته بهتر است در مورد میزان مصرف مکمل ها با یک متخصص مشورت شود.
-از میوه و سبزی جات تازه بهره ببرید. انواع سبزی جات و میوه جات را به صورت پخته و خام مورد مصرف قرار دهید. این مواد در سلامت مو مؤثرند.
-مایعات به مقدار کافی بنوشید. به جای نوشابه های گازدار، چای و قهوه از آب میوه و سبزی جات تازه و انواع دم کرده و جوشانده های مناسب استفاده کنید.
-از سشوآر وبرس زدن بیش از حد موها خودداری شود. هم چنین موی خود را خیلی در معرض روش هایی مانند فر زدن، صاف کردن، بی رنگ کردن و... قرار ندهید.
این روش ها مخصوصاً اگر به شیوه نادرست انجام شود، صدمات جبران ناپذیری به موی فرد وارد می سازد.
-بستن سفت موها در پشت سر به موی شما آسیب می رساند. هم چنین استفاده از گیره، کش و گل سرهای سفت نیز موجب کشیدگی موها و آسیب به موها می گردد.
-درصورت احساس هر نوع مشکلی در موهای خود،چه بهتر که قبل از هر اقدامی به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید؛ چرا که ممکن است مشکل شما ناشی از بروز یک بیماری در بدنتان باشد؛ همان طور که گفته شد بروز بعضی از بیماری ها ریزش موها را به همراه دارد.
-سعی کنید تا حد ممکن از خوددرمانی دوری کنید.
منبع: ماهنامه تغذیه و سلامت شماره 72
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان