۱۰ اشتباهی که به پوست آسیب می‌زند ـ قسمت اول

«دیگر این اشتباه را نمی‌کنم.» بارها پیش آمده که این حرف را بزنیم. اما اگر حتی ندانیم که داریم اشتباه می‌کنیم، چه؟ مراقبت از پوست کار ساده‌ای نیست. پوست بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین عضو بدن است و به همین دلیل، باید کاملا درست از آن مراقبت کرد. در غیر این صورت، ممکن است با زگیل، خطوط عمیق، چین و چروک و لکه‌های تیره مواجه شوید... و حتی آکنه‌ها بیرون بریزند.

10 اشتباهی که به پوست آسیب می‌زند ـ قسمت اول

   مراقبت از پوست

«دیگر این اشتباه را نمی‌کنم.» بارها پیش آمده که این حرف را بزنیم. اما اگر حتی ندانیم که داریم اشتباه می‌کنیم، چه؟ مراقبت از پوست کار ساده‌ای نیست. پوست بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین عضو بدن است و به همین دلیل، باید کاملا درست از آن مراقبت کرد. در غیر این صورت، ممکن است با زگیل، خطوط عمیق، چین و چروک و لکه‌های تیره مواجه شوید... و حتی آکنه‌ها بیرون بریزند.

البته همه ما از اصول اساسی مراقبت از پوست اطلاع داریم. دست کم دوبار در روز باید صورت مان را بشوییم، هم چنین باید از شوینده‌ای استفاده کنیم که مناسب پوست ما باشد. اما سوای این دو قانون، خیلی از ما هر روز مرتکب اشتباهات زیادی می‌شویم که هم ظاهرمان را خراب می‌کند و هم به روند پیر شدن پوست سرعت می‌بخشد.

برای این که تا حد ممکن از این مشکلات دور بمانید، نگاهی به این اشتباهات بیندازید که ممکن است برای مراقبت از پوست‌تان مرتکب شوید و باید از آن‌ها پرهیز کنید:

مرطوب کننده

استفاده نکردن از مرطوب کننده با SPF 

اغلب ما می‌دانیم که باید در روزهای سرد زمستان که هوای خشک باعث التهاب پوست می‌شود و عملا آن را خشک می‌کند، از کرم مرطوب کننده استفاده کنیم. ولی خیلی‌ها به اشتباه فرض می‌کنند استفاده کمتر از مرطوب کننده در تابستان ایرادی ندارد. برای این که به بهترین نتیجه ممکن برسید، مهم است که هر روز از کرم مرطوب کننده با SPF حداقل 20 استفاده کنید. بهتر می‌شود اگر موقع آرایش، کرم ضد آفتاب هم بزنید، ‌اما ضد آفتاب به تنهایی کیفیت مورد نظر را فراهم نمی‌آورد.

شاید از آن آدم‌هایی باشید که گاه به گاه از خانه بیرون می‌روند، مثلا برای خرید از خواروبار فروشی یا برداشتن بچه‌ها از مدرسه؛ ‌اما مهم نیست. در این حال هم پوست‌تان در خطر آسیب دیدن توسط نور خورشید است.

لایه‌برداری زیاد

لایه‌برداری مهم است و توصیه هم می‌شود. اما می‌دانستید که چیزی به نام لایه‌برداری زیاد وجود دارد؟ اگر نه، خیلی احتمالش هست که الان جزء ‌برنامه‌تان باشد.

برداشتن زیاده از حد لایه رویی پوست در دراز مدت آسیب‌زا است. با این کار، لایه محافظ پوست را برمی دارید و آن را در معرض سموم موجود در هوا و پرتوهای مضر آفتاب قرار می‌دهید. این کار می‌تواند سرعت پیر شدن پوست را زیاد کند.

نرم نرمک خشک نکردن

اگر پوست حساسی دارید، خیلی خیلی مهم است که بعد از شستن صورت، به جای این که روی آن حوله یا دستمال بکشید،‌ با ضربه‌های آرام و نرم، ‌صورت را خشک کنید.

چرا؟ با حوله روی پوست کشیدن می‌تواند خیلی راحت پوست را ملتهب کند. اگر سال‌ها است این کار را می‌کنید، معنایش این است که احتمالا پوست شما در حال از دست دادن قابلیت ارتجاعی خود است. هم چنین وقتی حوله بر می‌دارید و دور چشم می‌کشید، احتمال این که لکه‌های تیره شکل بگیرد،‌ زیاد می‌شود.

به جای این کار، با ضربه‌های نرم روی صورت، آن را خشک کنید. هم چنین حوله دست و صورت را از هم جدا کنید.

مراقبت از پوست

خوابیدن روی روبالشی نامناسب

مگر روبالشی خوب و بد داریم؟ معلوم است! خوابیدن روی کتان برای پوست ضرر دارد. باعث آسیب دیدن پوست می‌شود و در نتیجه کولاژن از بین می‌رود. به محض این که این اتفاق افتاد، چین و چروک‌ها پدیدار می‌شوند و از بین هم نمی‌روند.

بهترین کار خوابیدن روی متکا با رویه ابریشم یا اطلس است.

نشستن دست قبل از شستن صورت

همیشه باید قبل از شستن صورت، دست‌ها را پاک کرد. تعداد خانم‌هایی که دست شان را قبل از صورت نمی‌شویند، به طرز شگفت‌انگیزی زیاد است. اگر عضوی از باشگاه آن‌ها هستید، وقتش شده که یک رویه دیگر را در پیش بگیرید.

اگر صورت‌تان را بشویید بدون این که دست‌ها را درست تمیز کرده باشید، انواع آلودگی ها، ‌چربی‌ها و باکتری‌ها را از سرانگشت های‌تان به پوست منتقل کرده اید. و این می‌تواند دلیل اصلی بیرون ریختن آکنه‌ها باشد. عادت‌تان را تغییر دهید!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان