ماهان شبکه ایرانیان

رامین جوادی، خالق موسیقی به یاد ماندنی سریال بازی تاج و تخت

یکی از عوامل محبوبیت سریال گیم اف ترونز یا بازی تاج و تخت موسیقی بی‌نظیر آن بود که متناسب با حال و هوای سریال است و کمتر از خود سریال طرفدار ندارد. آهنگساز این موسیقی متن زیبا رامین جوادی، آهنگساز ایرانی‌الاصل است که در این مطلب با او بیشتر آشنا خواهید شد.

رامین جوادی، خالق موسیقی به یاد ماندنی سریال بازی تاج و تخت

سریال گیم اف ترونز یا همان بازی تاج و تخت که کمتر از یک هفته به پخش فصل هفتم آن مانده، بخشی از موفقیت خود را مدیون موسیقی متن زیبایی است که برای این سریال ساخته شده و باعث می‌شود مخاطبین این سریال لذت بیشتری از تماشای آن ببرند. رامین جوادی، موسیقیدان و آهنگساز ایرانی‌الاصل برای طرفداران سریال گیم اف ترونز نام آشنایی است؛ فردی که نه تنها موسیقی متن این سریال، بلکه موسیقی متن فیلم‌های معروف هالیوود و سریال‌های پرطرفدار تلویزیونی را ساخته است. امروز در بنیتا به معرفی رامین جوادی می‌پردازیم تا بیشتر با این هنرمند آشنا شویم.

رامین جوادی آهنگساز گیم اف ترونز

رامین جوادی در تاریخ 19 جولای 1974 در دویسبورگ آلمان متولد شد. پدرش یک مهاجر ایرانی بود که به آلمان مهاجرت کرده بود. رامین جوادی از کودکی به موسیقی علاقه‌ی زیادی داشت و یک نوازنده‌ی گیتار و یک پیانیست ماهر بود. طبق مصاحبه‌ای که رامین جوادی با رسانه‌ی «دویچه‌وله» در آلمان انجام داد هنگامی که چهارساله بود و یک قطعه را از روی حافظه با پیانو نواخت، پدر و مادرش تصمیم گرفتند او را در مسیر موسیقی قرار دهند. او تا سن 11 سالگی ساز کیبورد می‌نواخت و از 13 سالگی به طور فشرده تمرین گیتار را آغاز کرد و در یک گروه راک به عنوان نوازنده‌ی گیتار فعالیت کرد. اولین فیلم‌هایی که باعث شدند او در ادامه دادن مسیر موسیقی مصمم‌تر شود فیلم وسترن «هفت دلاور» و «جنگ ستارگان» بود. او سپس در سال 1994 به کالج موسیقی برکلی رفت که به عنوان یکی از بزرگترین موسسه‌های مستقل موسیقی معاصر شناخته می‌شود. اودر سال 1998 از این کالج با رتبه‌ی ممتاز فارغ‌التحصیل شد.

هانس زیمر، آهنگساز مطرح آلمانی به ممتاز و نمونه بودن رامین جوادی در کالج توجه نشان داد و از او برای دعوت به همکاری کرد. رامین جوادی در کمپانی هانس زیمر به نام Remote Control مشغول به کار شد و با فردی به نام کلاوس بادت که به واسطه‌ی موسیقی متن فیلم‌های «گلادیاتور» و «ماموریت غیرممکن2» معروف است مشغول به همکاری شد. در سال 2003 جوادی به همراه بدلت ساخت موسیقی متن فیلم دیوید هیکسون به نام «طبل را بزن» و به همراه هانس زیمر ساخت موسیقی متن فیلم «مرغ طوفان» به کارگردانی جاناتان فرکس را بر عهده داشت. از دیگر همکاری‌های رامین جوادی با هانس زیمر می‌توان به موسیقی متن فیلم سینمایی «دزدان دریایی کارائیب» اشاره کرد.

رامین جوادی آهنگساز گیم اف ترونز

پس از مرغ طوفان، جوادی کمی مستقل‌تر شروع به کار کرد. یکی از اولین کارهای مستقل او برای هالیوود، موسیقی متن فیلم «تیغ: سه‌گانگی» به کارگردانی دیوید گویر بود. رامین جوادی ساخت موسیقی متن فیلم سینمایی «متولدنشده» که اثری در ژانر ترسناک است و همچنین انیمیشن محبوب «فصل شکار2» را نیز بر عهده داشت. در سال 2005، با ساخت موسیقی متن سریال پرطرفدار «فرار از زندان» به چنان موفقیت بزرگی دست پیدا کرد که نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی متن فیلم در جشنواره‌ی موسیقی «امی» شد.

قدم بزرگ بعدی برای رامین جوادی، ساخت موسیقی متن فیلم «مرد آهنی» در سال 2008 بود. او درباره‌ی این پروژه بسیار هیجان‌زده بود زیرا سال‌ها از طرفداران سرسخت مرد آهنی بود و این کمیک معروف را همیشه دنبال می‌کرد. او همچنین در سال 2013 برای فیلم موفق «پاسیفیک ریم» و در سال 2014، برای فیلم «ناگفته‌های دراکولا» و همچنین فیلم‌های «نبرد تایتان‌ها» و «وارکرفت» نیز آهنگسازی موسیقی متن را برعهده گرفت.

در کنار تمام این اثرهای با ارزش، پروژه‌ای که رامین جوادی را بیش از پیش معروف کرد، آهنگسازی موسیقی متن سریال گیم اف ترونز یا همان بازی تاج و تخت بود که بر اساس یک مجموعه کتاب به همین نام، نوشته‌ی جرج آر.آر مارتین ساخته شده است. او درباره‌ی ساخت و تنظیم موسیقی برای این سریال در مصاحبه‌اش با دویچه‌وله گفت: «به دلیل اتفاقات زیادی که در این سریال می‌افتد و شخصیت‌های مختلف و متنوعی که دارد، خط داستانی در این سریال بسیار پیچیده است، ساخت موسیقی برای هرکدام از آن‌ها کار دشواری بود، بنابراین برای هر خاندان و هر اتفاق مجزا، موسیقی خاصی در نظر گرفتیم. وقتی یک شخص از یک خاندان جدا می‌شود، موسیقی خاص خود را پیدا می‌کند. برای مثال، تیون گریجوی قبل از اینکه از خاندان استارک جدا شود موسیقی خاصی نداشت اما پس از اینکه از این خاندان جدا شد و دارای مسیر مجزا شد شخصیت او مهم‌تر شد و یک تم موسیقی را به او اختصاص دادیم.»

موسیقی متن این سریال به سرعت توسط دوستداران موسیقی به صورت کاور از شبکه‌های اجتماعی پخش شد. یک از کاورهای جالب و شنیدنی موسیقی متن سریال گیم اف ترونز، ورژن ایرانی آن با آلات موسیقی ایرانی است که توسط مسلم رسولی اجرا شده است که ویدیوی آن را می‌توانید در زیر ببینید.

چند ماه گذشته، رامین جوادی بخشی از موسیقی این فیلم را در قالب کنسرتی ارائه کرد که به همراه تصاویری که از دنیای گیم اف ترونز پخش می‌شد می‌توانست مردم را در حال و هوای این سریال فرو ببرد. رامین جوادی همچنین آهنگسازی بازی کامپیوتری این اثر را نیز بر عهده داشت. علاوه بر بازی گیم اف ترونز، رامین جوادی سازنده‌ی موسیقی متن بازی‌های دیگری چون «سیستم شاک 2» و «نشان افتخار» نیز هست و در آخرین همکاری‌اش با شبکه HBO موسیقی متن سریال «وست ورلد» را به عهده گرفت.

اگر شما هم از طرفداران بازی تاج و تخت هستید، تحلیل تیز دوم فصل هفت سریال بازی تاج و تخت را در بنیتا بخوانید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان