ماهان شبکه ایرانیان

حضرت آیةاللّه جوادی آملی:تسبیح حضرت زهرا(س) هدیه الهی است

حضرت آیةاللّه جوادی آملی در دیدار جمعی از طلاب و دانشجویان که به مناسبت سالروز شهادت حضرت صدیقه کبرا فاطمه زهرا سلام اللّه علیها صورت گرفت، ذکر تسبیح حضرت فاطمه سلام اللّه علیها را بهترین هدیه الهی به آن حضرت دانستند و اظهار داشتند: پیامبر گرامی اسلام صلی اللّه علیه وآله دو هدیه گران بها به دختر خود، حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها دادند، یکی هدی ...

حضرت آیةاللّه جوادی آملی در دیدار جمعی از طلاب و دانشجویان که به مناسبت سالروز شهادت حضرت صدیقه کبرا فاطمه زهرا سلام اللّه علیها صورت گرفت، ذکر تسبیح حضرت فاطمه سلام اللّه علیها را بهترین هدیه الهی به آن حضرت دانستند و اظهار داشتند: پیامبر گرامی اسلام صلی اللّه علیه وآله دو هدیه گران بها به دختر خود، حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها دادند، یکی هدیه ملکی فدک بود که آن را باب الکریم وضع کردند و دیگری هدیه ملکوتی تسبیحات حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها است.

ایشان افزودند: در اهمیت این ذکر همین بس که حضرت امام صادق علیه السلام درباره آن فرموده اند: اگر هدیه و نحله ای بالاتر از آن تسبیح بود، پیامبر اسلام صلی اللّه علیه وآله آن را به حضرت فاطمه سلام اللّه علیها تعلیم می دادند.

معظم له تصریح کردند: این تسبیح و تعلیم، جزو بهترین و برترین تعلیم های ملکوتی است که به صورت خاصی به آن حضرت تعلیم داده شده تا دیگران هم از آن استفاده کنند. این یک تعلیم عمومی نبود بلکه یک نحله و عطایی است که پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله به حضرت فاطمه سلام اللّه علیها دادند، آنگاه به برکت آن معلم پیامبر صلی اللّه علیه وآله و این متعلمه حضرت زهرا سلام اللّه علیها دیگران هم از منابع معنوی آن بهره می برند. از سوی دیگر حضرت زهرا سلام اللّه علیها هم منافع هدیه ملکی (فدک) را در اختیار محرومان و مستضعفان قرار دادند.

معظم له در ادامه به برخی از فضایل ذکر تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها اشاره نموده و خاطرنشان کردند: امام صادق علیه السلام فرمودند: من سبّح تسبیح فاطمة(سلام اللّه علیها) ثمّ استغفر غفرله و هی مأئة باللسان و الف فی المیزان و تطرد الشیطان و ترضی الرحمنوسایل الشیعه 6/442؛ این تسبیح از نظر زمان صدتاست اما از نظر میزان و ترازوی عمل هزار تاست و ثواب این ذکر براساس آیه شریفه من جاء بالحسنة فله عشر امثاله محاسبه شده است؛ البته این حداقل ثوابی است که برای این ذکر در نظر گرفته شده و ممکن است فضایل و برکات دیگری برای این ذکر در نظر گرفته شده باشد.

حضرت آیةاللّه جوادی آملی یادآور شدند: این تسبیح شیطنت و وسوسه های شیطانی را دور می کند و رضای پروردگار را تأمین می نماید.

چنین تسبیح مهمی آداب خاصی را نیز می طلبد. 1 این ذکر را در کمال آرامش و تأمین روحی انجام دهید. 2 بدون تسبیح از کنار سجاده برنخیزید. 3 این ذکر را با سرعت انجام ندهید. 4 قبل از این که پاهایتان را حرکت بدهید و از حالت نمازگزار خارج شوید، این ذکر را انجام بدهید.

ایشان در ادامه افزودند: امام صادق علیه السلام به یکی از شاگردانشان فرمودند: انا نأمر صبیاننا بتسبیح فاطمة (سلام اللّه علیها) کما نأمرهم بالصلاة فالزمه فانه لم یلزمه عبد فشقیکافی3/343؛ ما (اهل البیت) بچه های خود را همان طور که به نماز امر می کنیم، به تسبیح فاطمه (سلام اللّه علیها) نیز امر می کنیم. و هر کسی که ملازم این تسبیح نباشد، گرفتار شقاوت می شود. تو ملازم این تسبیح باش و آن را از یاد نبر. در روایت آمده که اگر نمازگزار این تسبیح را با لااله الااللّه تمام کند، آمرزیده می شود؛ زیرا در حقیقت، این تسبیحی که به حضرت فاطمه سلام اللّه علیها عطا شده است، همان تسبیحات اربعه نماز، یعنی عناصر چهارگانه تسبیح،تحمید، تهلیل و تکبیر نماز را در برمی گیرد. البته همین تسبیحات اربعه در نماز هم گفته می شود؛ منتها تقدیم برخی از اینها و تأخیر برخی دیگر از این چهار تا، مربوط به دستورات خاص الهی است. پس اگر کسی این صد ذکر 34باراللّه اکبر، 33بارالحمدللّه و 33بار سبحان اللّه را بگوید و در پایان آن، یک بار ذکر لاله الا اللّه را بگوید بخشیده می شود.

حضرت آیةاللّه جوادی آملی با استناد به آیه شریفه یا ایهاالذین آمنوا اذکروااللّه ذکرا کثیر؛ احزاب/43، تسبیح حضرت فاطمه سلام اللّه علیها را از مصادیق ذکر کثیر دانسته و یادآور شدند: مرحوم صاحب وسایل در تعقیبات نماز می گوید: این همان است که خداوند فرمود: اذکرونی اذکرکم، یعنی برخی ها به یاد نعمت خداوند، مانند لباس، غذا، مسکن و مال هستند و شکر این نعمت ها را نیز بجا می آورند. طبق آیه اذکروا نعمتی التی انعمت علکیم... اشخاصی امتثال امر می کنند و فقط به ذکر نعمت های الهی بسنده می کنند، اما در این میان کسانی هم هستند که فقط به ذکر نعمت الهی بسنده نمی کنند، بلکه به ذکر ولی نعمت هم مشغولند. یعنی نه تنها به یاد نعمت های خداوند هستند، بلکه پیوسته خداوند (ولی نعمت) را هم یاد می کنند. کسانی که نعمت را شاکرند و به یاد نعمت الهی هستند مصداق بیت:

شکر نعمت، نعمتت افزون کند کفر، نعمت از کفت بیرون کند

هستند. پس، بالاتر از یاد نعمت های الهی، یاد ولی نعمت هم بسیار مهم است. چون ما در اینجا دو نوع تعبیر اذکروا نعمتی التی انعمت علکیم... و اذکرونی اذکرکم داریم، لذا اگر کسی به یاد خدا بود، خدا هم به یاد اوست (و لذکراللّه اکبر....)

استاد عالی قدر حوزه تصریح کردند: تسبیح فاطمه سلام اللّه علیها که ذکر کثیر می باشد، مشمول اذکرونی اذکرکم است، یعنی اگر کسی زیاد به یاد خدا بود، خدا هم زیاد به یاد او خواهد بود و اگر خدا دائما و کثیرا به یاد کسی باشد، آن شخص هرگز از وسوسه های شیطان، آسیب نمی بیند. اینها برکات تسبیح فاطمه زهرا سلام اللّه علیها است که متمم نماز است.

معظم له در ادامه افزودند: از امام صادق علیه السلام سؤال شد، چرا کعبه چهار دیوار دارد؟ حضرت فرمودند: کعبه چهار دیوار دارد، چون بیت المعمور چهار دیوار دارد، بیت المعمور هم چهار ضلع دارد، چون عرش خدا چهار ضلع دارد. و حضرت در ادامه تعلیل آوردند که: لاCن الکلمات التی بنی علیها الاسلام اربعبحار55/5، یعنی آن کلماتی که مبنا و عناصر اصلی دین، چهارتاست که عبارتند از سبحان اللّه والحمدللّه ولااله الااللّه واللّه اکبر است، لذا چون عناصرمحوری دین چهارتاست، از نظر ملکوتی هم اگر بخواهد تمثل پیدا کند، عرش، بیت المعمور و کعبه هم چهار ضلعی و چهار دیواری می شود و نتیجه سخن این می شود که این طبیعت، نظام، ملکوت و مافوق ملکوت با هم هماهنگ هستند. لذا اگر آن عناصر اصلی بخواهند تجلی کنند، می شوند عرش؛ عرش هم بخواهد تمثل یابد، می شود بیت المعمور؛ بیت المعمور نیز بخواهد تنزل کند، می شود کعبه.

ایشان اضافه کردند: حضرت امام صادق علیه السلام درباره فضایل تسبیح حضرت زهرا سلام اللّه علیها چنین می فرمایند: پایان هر تسبیح یک لااله الا اللّه بگویید تا در مجموع صدویک ذکر کامل شود و مجموعه تسبیح، تحمید، تکبیر و تهلیل تکمیل گردد. اما از عرش به کسی چنین مطالبی اهدا می شود که بتواند ام الائمة و النقباء و النجبا بشود.

حضرت آیةاللّه جوادی آملی با اشاره به کلمات حزن آور امیرالمؤمنین علیه السلام در شهادت و سوگ حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها گفتند: وقتی معلوم شد که این هدیه و نحله هدیه ملکوتی تسبیح حضرت زهرا سلام اللّه علیها یعنی چه؟

آنگاه آن سوگنامه حضرت علی علیه السلام در هنگام شهادت همسرش فاطمه زهرا سلام اللّه علیها مشخص می شود. وقتی حضرت علی علیه السلام در مراسم تدفین و تجهیز بدن مطهر حضرت صدیقه طاهره سلام اللّه علیها، با پیامبر صلی اللّه علیه وآله گفت وگو می کند، به پیامبر صلی اللّه علیه وآله عرضه می دارد: سلام من و سلام دخترتان به حضور شما، یا رسول، از دخترتان بپرسید که این امت با من چه کردند و با او چه کردند؟ اینها توطئه کردند که هم مرا بکوبند و هم زهرا سلام اللّه علیها را حذف کنند! ستنبئک ابنتک بتضافر امتک علی هضمها، نهج البلاغه خطبه 202، همه جمع شدند که فاطمه را بکوبند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان