شناسه : ۳۶۷۰۴۳ - سه شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۵
حوزه نجف،میراث پویندگی
نجف،سالها مرکز تحولات عمیق و ریشهای در منظومه اندیشهای شیعه بوده است. بزرگان بسیار و اندیشهورانی ژرف، از آن برآمدهاند و توانستهاند راهی به سوی تفکرات سنجیده و نو بگشایند. وجود عتبات عالیات در عراق باعث شده شیعیان به این شهرها همواره نوعی تعلق خاطر و اشتیاق وصف ناپذیرداشته باشند.
نجف،سالها مرکز تحولات عمیق و ریشهای در منظومه اندیشهای شیعه بوده است. بزرگان بسیار و اندیشهورانی ژرف، از آن برآمدهاند و توانستهاند راهی به سوی تفکرات سنجیده و نو بگشایند. وجود عتبات عالیات در عراق باعث شده شیعیان به این شهرها همواره نوعی تعلق خاطر و اشتیاق وصف ناپذیرداشته باشند.
سال 448هجری،شیخ الطائفه طوسی،حوزه نجف را بنیان گذاشت و توانست حلقهای از اندیشهوران و بزرگان شیعی را در آن شهر گرد هم آورد.حلقهای که پس از گذر درازمدت زمان، هر روز بر بالندگی و پویش آن افزوده شده و توانسته است بستری برای حضور اندیشمندان و بزرگانی از تاریخ اندیشة شیعه و پشتوانه نظریهسازی های مجتهدانه گردد.
شیعیان عراق که حدود شصت درصد جمعیت این کشور را تشکیل میدهند،سابقهای کهن و دیرین در این کشور دارند. از آن روز که علی(ع)بنیان حکومت عدل خویش را در کوفه بنا نهاد، تشییع در عراق ریشه گرفت. اما پس از آن روزهای شیرین و داد ورانه حاکمیت ایشان، شیعیان غالبا تحت ستم حاکمان جور و ستم بودهاند و حقوقشان،به ویژه در سده اخیر، پایمال شده است.با این همه،پس از سالها، عالمان شیعی هیچ گاه از حرکت و تلاش خویش نکاستند و امیدوارانه به سوی اعتلای دین گام برداشتند. در سال 1968که حزب بعث،بر عراق چیره شد،حدود هشت هزار نفر در حوزه علمیه نجف مشغول به تحصیل بودند؛ اما این تعداد در اوایل دهه نود تا ششصد نفر کاهش یافت و برای فعالیت و تکاپوی علمی طلاب و فضلا مانعتراشی های بسیار شد.
با این همه، اندیشمندان شیعی، با الهام از اندیشههای ناب علوی ،هیچ گاه خاموش و بی مبالات از کنار حوادث و رویدادهای کشور عراق و جهان اسلام ، نگذشتند. در مواقع حساس، دیدگاه خویش را بیان کردند و بن بست ها را شکستند.آن رویه از روزگاران پیشین تا این روزها همچنان در رفتار،کردار و اندیشه بزرگان شیعی، حضور داشته است.همان گونه که در آشوبها و ناآرامیهای عراق در سال گذشته،آیت الله سید علی سیستانی،به عنوان نماینده روحانیت اصیل و هوشیار، با اندک اشارهای، کشور عراق را از فروغلتیدن در دامان جنگ قومی و داخلی نجات داد،این در حالی بود که هیچ اسلحه و قدرت مادی در اختیار نداشت. این امر خود، نشانی از اقتدار و نفوذ معنوی مجتهدان شیعی بود.
این مساله، ویژه دوران اخیر نیست. در سال 1285ه.ش. یکی از پشتوانههای نهضت مشروطه ایران،علمای نجف بودند و حتی نظریهسازی برای هماهنگی برخی از آموزههای آن حرکت با میراث شیعی، از حوزه نجف و توسط کسانی چون علامه نایینی انجام گرفت. مراجع آن دیار در سال1915حکم جهاد را بر ضد استعمار انگلیس صادر کردند و یا برای رهایی از سلطه بیگانگان انگلیسی«در هیجده آوریل 1923 دو تن از روحانیان برجسته ایرانی به نامهای حضرات آیات ابوالحسن اصفهانی و شیخ محمد حسین نایینی همراه با روحانی برجسته شیعه عراقی مهدی خالصی، به تشکیل کنگره ای جهت راه جویی برای خروج عراق از قیمومت انگلیس، اقدام کردند»[1]
رژیم ستمکار صدام در سال 1358یکی از بزرگان شیعه در عراق یعنی آیت الله سید محمد باقر صدر را به شهادت رساند، و این نبود مگر برای آن اندیشههای عمیقی که در مخالفت با حکومت ستم داشت، و به همین دلیل او را «خمینی عراق»لقب داده بودند،زیرا او با تفکرات خویش، نظریهپردازی های انقلابی و اصیلی را به انجام رسانده بود که میتوانست اساس حکومت ظلم را ویران کند.
تلاش ما از پرداختن به کشور عراق، به دلیل این همه ظرفیت های گوناگونی است که در این کشور وجود داشته است.گنجایش های بسیاری که گشاینده راه پژوهش گران مسلمان است.حوزه نجف به کتابخانههای وسیع و گنجینههای کتب خطی مشهور است،بر اندیشهوران و بزرگان آن سامان است که با توجه به حضور بیگانگان در این کشور برای حفاظت از این گنجینهها دقت و وسواس بیشتری نشان دهند و امید که این حرکت،قدمی کوچک در این راستا باشد.