ماهان شبکه ایرانیان

فهرست نسخه های خطی کتابخانه های قائن

فهرست حاضر که با فروست: معرفی میراث مخطوط ۶ چاپ و منتشر شده بدون که آنکه به پیشینه پنج فهرست قبلی اشاراتی شود.

از سیدجعفر حسینی اشکوری. قم: مجمع ذخائر اسلامی، 1381 ش / 1423 ق.

فهرست حاضر که با فروست: معرفی میراث مخطوط 6 چاپ و منتشر شده بدون که آنکه به پیشینه پنج فهرست قبلی اشاراتی شود.

در مقدمه کوتاه و مختصر ولی مفید، فهرست نگار محترم به چگونگی آشنائی با نسخ خطی موجود در کتابخانه مدرسه جعفریه پرداخته و سپس اضافه می کند که: در این فهرست نسخه های خطی کتابخانه های ذیل معرفی شده اند:

1. کتابخانه مدرسه جعفریه [201 نسخه]

2. کتابخانه سید حسن امام مشهور به فقیه [35]

3. کتابخانه عمومی اداره فرهنگ و ارشاداسلامی (دکتر بهشتی) [16 نسخه ].

فهرست نگار، روش فهرستنگاری خود را همان روش فهرست نویسی والد محترمشان، حجة الاسلام والمسلمین حاج سید احمد حسینی اشکوری از فهرستنگاران برجسته و ساعی و زحمت کش در عالم نسخه شناسی دانسته و در دو بخش: الف: کتابشناسی؛ ب: نسخه شناسی به تدوین فهرست اقدام کرده اند.

در آغاز فهرست هر یک از سه کتابخانه یاد شده، پس از تاریخچه مختصری از پیدایش کتابخانه ها به معرفی نسخه های آن کتابخانه به صورت مستقل اقدام کرده اند و برای سهولت استفاده مراجعان پنج فهرست (= نمایه):

1. فهرست الفبائی کتابها

2. فهرست موضوعی کتابها

3. فهرست مؤلفین کتابها

4. فهرست اعلام و اشخاص

5. فهرست جاها و امکنه، استخراج و تنظیم کرده اند.

فهرست نگار در تدوین فهرست حاضر چنانچه یاد شد، فهرست هر عنوان کتاب را در دو بخش تدوین کرده:

1. کتابشناسی: به ذکر نام کتاب، مؤلف یا مؤلفان اکتفا کرده و از اطلاعات کتابشناختی در پیشنه کتاب و مؤلف خودداری ورزیده مگر آنکه کتابی برای نخستین بار معرفی شده توضیحات مختصری در کتابشناسی آنها اقدام نموده است. در همین بخش در مورد کتابهای غیر مشهور به مختصری از ابواب و فصول کتاب و نام شخصیتی که کتاب به او اهدا شده با آغاز و انجام هر نسخه بخش اول فهرست را پایان برده و سپس به بخش دوم پرداخته است.

2. نسخه شناسی

در این بخش به نوع قلم خط، نام کاتب، تاریخ کتابت، محل کتابت، ویژه گی های تصحیحی یا هنری و دیگر مشخصات نسخه از قبیل: نوع جلد، اندازه کتاب، تعداد اوراق ،سطور و هم چنین به بیان مالکان نسخه و دیگر یادداشتهایی که در نسخه آمده اشاره شده است.

گفتنی است که برای توجه استفاده کنندگان از تنوع حروف در حروفچینی کتاب استفاده شده به ویژه بخش کتابشناسی و نسخه شناسی کاملاً از هم متمایز شده اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان