چرا مظلوم بود؟ / معنای جمله «امام حسین علیه السلام مظلوم بود»، چیست؟

«ظلم» در مقابل «عدل» به معنای ندادن حق کسی است که صاحب حق است و امام حسین علیه السلام بدین جهت مظلوم تلقی می شود که حق ولایت و زعامت بر مسلمین - که از بارزترین امامان علیهم السلام بود - از آن حضرت گرفته شد

«ظلم» در مقابل «عدل» به معنای ندادن حق کسی است که صاحب حق است و امام حسین علیه السلام بدین جهت مظلوم تلقی می شود که حق ولایت و زعامت بر مسلمین - که از بارزترین امامان علیهم السلام بود - از آن حضرت گرفته شد. علاوه بر آن که حقی نیز بر عموم مسلمانان داشت و آن عبارت بود از شناختن و محبت وی که متأسفانه به جهت تبلیغات سوء، موقعیت، معنویت و جایگاه رفیع و بلند ایشان نزد مسلمانان، شناخته نشد و با حجاب های ظلمانی چون جهالت، خباثت و خیانت، مقام منیع آن چهره ملکوتی پوشانده شد و آن جلوه الهی، به طور کامل ظهور و بروز نیافت.

کشته شدن سیدالشهداء علیه السلام در مقابل این دو ظلم، بسی ناچیز است. کشتن وی، بزرگ ترین ظلم به آن حضرت نبود؛ بلکه نشناختن او و نشناساندنش، بزرگ ترین ظلم به ایشان در تاریخ بشریت بوده است.

باید توجه داشت که واژه «مظلوم» با کلمه «مُنْظَلَم» متفاوت است. «مُنْظَلَم» کسی است که ظلم را می پذیرد و هیچ مقاومتی در برابر آن نمی کند؛ ولی مظلوم کسی است که به او ظلم می شود و او در برابر آن آرام نمی نشیند و با تمام وجود و امکانات، مبارزه می کند. در فرهنگ دینی، «ظلم پذیری»، مذموم و «ظلم ستیزی»، پسندیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر