عاشوراپژوهی در آیینه نرم افزارها

ترویج و تبلیغ معارف حیات بخش دینی و احیا و نشر فرهنگ جامع اسلام و معرفی سیره سراسر نور اسوه های الهی و پاسداری از تحریف این معارف و بهره جویی از روشهای نوین هر عصر و زمان و استفاده از ابزارها و امکانات هر دوران در جهت هرچه کارساز بودن و فراگیر شدن این امر سرنوشت ساز از ویژگی های رسولان نور و بانیان سعادت بشری از آدم تا خاتم و از عصر نبوی تا دوران ...

مقدمه

ترویج و تبلیغ معارف حیات بخش دینی و احیا و نشر فرهنگ جامع اسلام و معرفی سیره سراسر نور اسوه های الهی و پاسداری از تحریف این معارف و بهره جویی از روشهای نوین هر عصر و زمان و استفاده از ابزارها و امکانات هر دوران در جهت هرچه کارساز بودن و فراگیر شدن این امر سرنوشت ساز از ویژگی های رسولان نور و بانیان سعادت بشری از آدم تا خاتم و از عصر نبوی تا دوران غیبت مهدوی به شمار می آید .

این نوح نبی است که در آن طوفان سهمگین برخاسته از خشم خدای قهار، پس از تبلیغ و ارشادی هزارساله، آن هم با شگردهای گوناگون و عدم اقبال کوردلان بی ایمان بر عرصه کشتی نجاتبخش الهی نشست و پیام دعوت به معارف آسمانی و دین باوری در غربت آباد دیانت و یکتاپرستی برای قرون و اعصار به نمایش گذاشت و هنوز بشریت ندای ملکوتی شیخ الانبیاء را به گوش جان می شنود که «بسم الله مجریها و مرسیها» ; به نام خدای بی همتا که برای ماندگاری دین او رهپوییم و به یاد او پایگاه استقرار و استحکام توحید را بناخواهیم کرد .

و این تندیس توحید و یکتاپرستی، ابراهیم خلیل الرحمان است که بعد از صحنه گردانی میدان مبارزه با بتان بی جان و بی زبان، نمرود و نمرودیان را به بهت و حیرت نشاند و خانه توحید و کعبه عشق را به تصویر کشید و تا ابد پایدار ساخت و عشق و دلدادگی به خدا را با تقدیم اسماعیل خویش، برای خدا جویان قرون و اعصار به نمایش گذاشت .

و آخرین رسول حق که در تبلیغ رسالت الهی خویش در طول 23 سال از نوین ترین ابزارهای روز بهره جست . از روش کلامی و گفتمان طرفینی، تا روش تصویری و در منظر عموم قراردادن عملی آموزه های دینی چون اقامه نماز حضرت با علی علیه السلام و خدیجه علیها السلام در کنار خانه خدا و به دیدار یهودی رفتن و صبر بر سماجت های حجودانه آنان در کوی و برزن تا سلام و حرمت نهادن به نونهالان و همبازی و مرکب سواری شدن برای ایشان تا تواضع و فروتنی به هنگام سوار شدن برعادی ترین مرکب سواری تا نمایش حماسه های مکرر و قاطعیت بی انعطاف او در برابر خداستیزان در بدر و احد و خندق و خیبر و سرانجام بهره جستن از بی نظیرترین نوع ارتباط جمعی تصویری زمان در ابلاغ مهمترین و اساسی ترین رکن اعتقادی یعنی امامت و ولایت وصی به حق خویش در بیابان تفتیده غدیر بر فراز منبری رفیع در میان جمعی عظیم از مسلمانان نواحی مختلف و سپردن بیرق رهبری به دست قهرمان توحید امام علی علیه السلام و به دوش کشیدن حسنین و بوسه برداشتن از لبان حضرتشان و بی تابی از شنیدن گریه ایشان و بوسه نهادن بردستان اولین مدافع ولایت فاطمه عزیزعلیها السلام .

نه تنها در دوران پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در دوران ائمه علیهم السلام نیز این مهم بیش از پیش رعایت می شد .

این سرمشق برای ما است که با پیشرفت روز به روز علم و تکنولوژی و همچنین تهاجم پیاپی استکبار جهانی به اسلام و علی الخصوص مذهب تشیع، همراه با ابزار و تکنولوژی روز پیش رویم و با ابزار روز به مقابله با آنان برخیزیم . در عصر انقلاب اسلامی - بحمدالله - این وظیفه نه به حد کفایت، ولی در حال انجام است . تالیف کتب، ارائه گسترده مطبوعات، خصوصا مطبوعات اختصاصی حوزه دین و در سالهای اخیرتلاش در عرصه تولید و ارائه محصولات نرم افزاری و رایانه ای در قلمرو فرهنگ اسلامی و وارد شدن در عرصه سایت های اینترنتی از فعالیت های ضروری امروز است .

در این گزارش اجمالی بر آن شده ایم تا در حد توان و امکان دستیابی، در این شماره که ویژه نامه سال عزت و افتخار حسینی است، تلاشهایی را که در راستای معرفی شخصیت والای حضرت اباعبدالله علیه السلام در قالب فعالیت های رایانه ای و نرم افزاری انجام گرفته است ارج نهاده و شما مخاطبان ارجمند را با این محصولات نرم افزاری آشنا سازیم .

نرم افزارهای موجود:

1 . عاشورا

2 . ولای امام حسین علیه السلام

3 . رثاء

4 . جامع القاتل امام حسین علیه السلام

5 . الطف

6 . فرهنگ عاشورا

7 . سیدالشهداءعلیه السلام

8 . عترت امام حسین علیه السلام

9 . امام حسین علیه السلام از سری سیمای اهل بیت علیهم السلام

10 . ثارالله از سری سیمای اهل بیت علیهم السلام

11 . کرب و بلا

12 . امام حسین علیه السلام

1 . نرم افزار عاشورا

برنامه عاشورا به قصد بیان گوشه هایی از حماسه عاشورا تولید شده است . این برنامه شامل چهارده ساعت مداحی و نوحه خوانی بیست ذاکر اهل بیت علیهم السلام در رثای هفت تن از نزدیکان سیدالشهداءعلیه السلام است که در قالب 58 قطعه صوتی ارائه شده است . قرائت زیارت عاشورا توسط ذاکران اهل بیت و هم چنین نمایش شش قطعه فیلم در 10 دقیقه، بخش دیگری از برنامه را تشکیل می دهد .

این برنامه توسط مرکز تحقیقاتی یاسین (1) و بر روی یک دیسک نوری و به زبان فارسی عرضه شده است . این نرم افزار که به زبان برنامه نویسی (C++) نوشته شده است دارای حجمی بالغ بر M.b 640 بوده و در محیط Win قابل اجرا است .

عناوین برنامه عاشورا

ابن برنامه دارای پنج عنوان است که پس از اجرای برنامه، در صفحه اصلی به چشم می خورد و عبارتند از:

الف) مصائب; گوشه هایی از مصائب وارده بر هفت تن از نزدیکان سیدالشهداعلیه السلام که توسط ذاکران اهل بیت بازگو شده در برنامه گنجانده شده است . این هفت نفر عبارتند از:

حضرت عباس، علی اکبر، علی اصغر، قاسم بن الحسن، عبدالله بن الحسن، اطفال حضرت زینب و مسلم بن عقیل علیهم السلام .

ب) زیارت عاشورا; قرائت زیارت عاشورای معروف توسط آقایان: صادق آهنگران، منصور درجاتی و مهدی منصوری به علاقمندان عرضه شده است .

ج) ذاکران اهل بیت علیهم السلام; نوای گرم بیست تن از ذاکران که به ذکر مصیبت اهل بیت علیهم السلام پرداخته اند، در برنامه موجود است . اسامی ایشان به این ترتیب است:

منصور ارضی، غلامرضا سازگار، صادق آهنگران، علی خورشیدی، رضا عاصی، علی انسانی، محمدرضا طاهری، سید محمد موسوی، حسن باقری، سیداحمد شمس، مهدی منصوری، محسن طاهری، حسین فخری، اسماعیل اخباری، سعید حدادیان، خوش چهره، حسن خلج، رضا متقی، علی مالکی، منوچهریان .

د) سیمای غم; 6 قطعه فیلم به مدت ده دقیقه که نمایشگر اماکن متبرکه و مراسم عزاداری است، تحت عنوان سیمای غم در برنامه آمده است . هر قطعه دارای عنوان ویژه ای به این ترتیب می باشد:

غم هجران; کودکان آب، آب; غم زینب; علی اصغر بی تاب; کنج ویرانه; مویه های فراق .

ه) - پیوست; با انتخاب این عنوان می توان نام هجده تن از یاران و نزدیکان امام حسین علیه السلام را که در برنامه موجود است و درباره آنان مطلبی وجود دارد، مشاهده کرد . ایشان عبارتند از:

1 . ابوبکر بن علی علیه السلام .

2 . ابوبکر بن الحسن علیه السلام .

3 . جعفربن علی علیه السلام .

4 . جعفر بن عقیل علیه السلام .

5 . عباس بن علی علیه السلام .

6 . عبدالله بن الحسین علیه السلام .

7 . عبدالله بن علی علیه السلام .

8 . عبدالله بن الحسن علیه السلام .

9 . عبدالله بن مسلم علیه السلام .

10 . عبدالرحمن بن عقیل علیه السلام .

11 . عثمان بن علی علیه السلام .

12 . علی اکبر بن الحسین علیه السلام .

13 . عون بن عبدالله علیه السلام .

14 . قاسم بن الحسن علیه السلام .

15 . مسلم بن عقیل علیه السلام .

16 . محمدبن عبدالله علیه السلام .

17 . محمدبن مسلم علیه السلام .

18 . محمدبن ابی سعیدعلیه السلام .

قابل ذکر است که این نرم افزار به قیمت 49000 ریال در مرکز تحقیقاتی یاسین، فروشگاه شبکه شارح (2) و فروشگاه امدادکامپیوتر (3) عرضه می شود .

2 . نرم افزار ولای امام حسین علیه السلام

برنامه ولای امام حسین علیه السلام دومین نرم افزار از مجموعه عاشورا است . این برنامه حاوی مطالب گوناگون و ارزنده ای درباره امام حسین علیه السلام می باشد . این نرم افزار نیز توسط مرکز تحقیقاتی یاسین در یک دیسک نوری و به زبان فارسی عرضه شده است . این نرم افزار که به زبان برنامه نویسی (c Visual) نوشته شده است . دارای حجمی بالغ بر M.b 650 بوده و در محیطWin قابل اجرا می باشد .

مطالب ارائه شده در این برنامه 13 عنوان دارد:

1 . کتاب شناسی; ولای امام حسین علیه السلام در بردارنده فهرست کتاب هایی است که در موضوعات مختلف در باره وجود مقدس سیدالشهداءعلیه السلام نوشته شده است . عناوین و سرفصل های این کتاب ها نیز در دسترس است .

2 . چهل آیه; در این بخش 40 آیه از قرآن کریم که با وجود مقدس امام حسین علیه السلام ارتباط دارد، همراه با صوت و تصویر آورده شده است .

3 . کلمات امام حسین علیه السلام; احادیث، خطبه ها و کلمات امام حسین علیه السلام که در دسترس بوده اند، در این برنامه گنجانده شده است .

4 . چهل حدیث از امام حسین علیه السلام; در این بخش، چهل حدیث از امام حسین علیه السلام، انتخاب و با صدا و تصویر همراه شده است .

5 . چهل حدیث از معصومین علیهم السلام; چهل حدیث از معصومین در باره فضایل و کرامات امام حسین علیه السلام همراه با صوت و تصویر در برنامه گنجانده شده است .

6 . مدایح و مراثی امام حسین علیه السلام; این بخش از برنامه که صوتی - تصویری است، حدود بیست ساعت از برنامه را به خود اختصاص داده است .

7 . زیارت امام حسین علیه السلام; این قسمت، مشتمل بر قرائت زیارت های عاشورا، اربعین و وارث همراه با تصویر می باشد .

8 . بیست درس; این بخش شامل زندگی نامه امام حسین علیه السلام از ولادت تا شهادت می باشد که به گونه صوتی - تصویری آماده شده است .

9 . فیلم; در نرم افزار ولای امام حسین علیه السلام نزدیک به ده دقیقه فیلم از حرم حضرت و عزاداری مردم نمایش داده می شود .

10 . شعر; در این عنوان از برنامه، مجموعه ای از اشعار شاعران گوناگون در مدح و رثای امام حسین علیه السلام به همراه تصویر قطعاتی از هر شعر آمده است .

11 . دعاهای امام حسین علیه السلام; بخشی از برنامه به دعاهای امام حسین علیه السلام اختصاص یافته است .

12 . فرهنگ عاشورا; این قسمت از برنامه حاوی دانستنی های مفیدی درباره نهضت عاشورا از زمان وقوع آن تاکنون می باشد .

13 . آزمون و سرگرمی; یکی از قسمت های برنامه، بخش آزمون و سرگرمی است که علاوه بر آزمایش معلومات کاربر و سرگرمی او، اطلاعات مفیدی نیز به وی ارائه می دهد . این بخش، از برنامه های متنوعی چون شکار پاسخ، جورچین، کلمات مزدوج، جدول حروف متقاطع و جدول حروف در هم ریخته، تشکیل شده است .

قابل ذکر است که این نرم افزار به قیمت 80000 ریال در مرکز تحقیقاتی یاسین، فروشگاه شبکه شارح، فروشگاه امدادکامپیوتر و کامپیوتر شبکه (4) عرضه می شود .

3 . نرم افزار رثاء

برنامه رثاء که در جهت تبلیغ معارف اسلامی به ویژه حماسه تاریخی سیدالشهداءعلیه السلام تهیه شده است، یازده ساعت نوحه سرایی و مرثیه خوانی درباره امام حسین علیه السلام و یارانش را در بردارد و توسط خطیبان و مداحان معروف عرب اجرا شده است . مرثیه خوانی به زبان اردو، ترکی و انگلیسی نیز در این برنامه وجود دارد . رثاء همچنین شامل اطلاعاتی مربوط به زندگانی امام حسین علیه السلام از ولادت تا شهادت می باشد . این نرم افزار توسط دفتر تحقیقاتی یاسین بر روی یک دیسک نوری به چهار زبان عربی، اردو، ترکی و انگلیسی ارائه گردیده است .

این نرم افزار که به زبان برنامه نویسی (C++) نوشته شده، حجمی بالغ بر M.b 640 داشته و در محیط Win قابل اجرا می باشد .

عناوین برنامه رثاء

مطالب رثاء در قالب هشت عنوان دسته بندی شده که در ادامه به هریک از آنها می پردازیم:

الف) مراثی عربی: رثاء حاوی 55 مرثیه عربی توسط ده خطیب و نه مداح است . نام خطیبان و مداحان که یکایک آنها به صورت گزینه و قابل انتخاب می باشد، چنین است:

خطیبان:

1 . الشیخ هادی الکربلائی .

2 . الشیخ احمد الوائلی .

3 . الشیخ فاضل المالکی .

4 . الشیخ باقر المقدسی .

5 . السید جاسم الطویر جاوی .

6 . السید جابر آغائی .

7 . الشیخ عبدالحمید المهاجر .

8 . الشیخ مرتضی الشاهرودی .

9 . الشیخ عبدالزهرا الکعبی .

10 . الشیخ الجمری البحرانی .

مداحان:

1 . حمزة الزغیر .

2 . عبدالرضا الرادود .

3 . وطن الرادود .

4 . الشیخ یاسین الرمیثی .

5 . الشیخ محمد العوادی .

6 . السید جاسم النوینی .

7 . ملا باسم .

8 . ملا جلیل .

9 . ابوبشیر النجفی .

ب) مراثی اردو: 14 مرثیه که توسط مداحان اردو زبان خوانده شده و با تصاویر ثابت و متحرک همراهی می شود . این مراثی حدود 2 ساعت از برنامه را به خود اختصاص داده است .

ج) مراثی ترکی: در این برنامه 12 مرثیه به همراه تصاویر ثابت و متحرک به وسیله مداحان ترک زبان قرائت شده و نزدیک به 2 ساعت زمان برده است .

د) مراثی انگلیسی: 5 مرثیه به زبان انگلیسی به مدت یک ساعت به علاقمندان عرضه شده است . این مراثی نیز با نمایش تصاویر ثابت و متحرک همراه است .

ه) زیارت امام حسین علیه السلام: زیارت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا، زیارت وارث و زیارت اربعین از میان زیارات متعدد حضرت سیدالشهداءعلیه السلام انتخاب و در این برنامه گنجانده شده است .

و) زندگانی امام حسین علیه السلام: این بخش از برنامه دربردارنده مراحل مختلف زندگانی امام علیه السلام از ولادت تا رسیدن به سرزمین مقدس کربلاست .

ز) مقتل امام حسین علیه السلام: مجموعه کاملی از واقعه عاشورا، شهادت امام حسین علیه السلام و فرزندان و اصحاب ایشان در این برنامه موجود است .

ح) احادیث امام حسین علیه السلام: تعداد قابل توجهی از احادیث امام حسین علیه السلام که پیرامون موضوعات اخلاقی بیان فرموده اند در برنامه رثاء موجود بوده و در اختیار علاقمندان قرار دارد .

لازم به ذکر است که این نرم افزار به قیمت 59000 ریال در مرکز تحقیقاتی یاسین، فروشگاه شبکه شارح و فروشگاه امدادکامپیوتر عرضه می شود .

4 . نرم افزار جامع المقاتل امام حسین علیه السلام

در یک دیسک نوری و به زبان فارسی تهیه شده است . این نرم افزار که در محیطWin قابل اجرا می باشد به قیمت 60000 ریال در فروشگاه امدادکامپیوتر عرضه می شود .

مطالب ارائه شده در این برنامه:

ترجمه سیره و مقاتل معتبر با امکان چاپ و جست و جو، شامل متون:

1 . روضة الشهداء، کاشفی .

2 . لهوف، سیدبن طاووس .

3 . فرهنگ عاشورا، استاد جواد محدثی .

4 . مقتل بحار، ج 44 و 45 (عربی و فارسی)، زندگانی امام حسین علیه السلام .

5 . نفس المهموم، شیخ عباس قمی .

6 . زندگانی حضرت علی اکبرعلیه السلام، حضرت سکینه علیها السلام و مسلم بن عقیل علیه السلام، عبدالرزاق مقرم .

7 . ناسخ التواریخ (4 جلد)، میرزا محمدتقی سپهر .

8 . فرسان الهیجاء (2 جلد)، شیخ ذبیح الله محلاتی .

9 . زندگانی امام حسین علیه السلام، آیة الله سیدهاشم رسولی محلاتی .

10 . سردار کربلا حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام، عبدالرزاق المقرم .

11 . ترجمه مقتل ابی مخنف .

صدا: 150 قطعه گلچین مداحی سال 80 .

فیلم: 4 ساعت فیلم گلچین عزاداری مداحان ممتاز ایران (2 ساعت و نیم کامل مقتل خوانی به زبان عربی و گلچین مراسم بیت رهبری سال 80) به انضمام تصاویر زیبای گرافیکی .

5 . نرم افزار الطف

این نرم افزار توسط مؤسسه دائرة المعارف کامپیوتری علوم اسلامی (6) و به زبان عربی و انگلیسی و در یک دیسک نوری تهیه شده است . این نرم افزار که به زبان برنامه نویسی (Delphi5) نوشته شده دارای حجمی بالغ بر . M.b450 بوده و در محیط Win) عربی) قابل اجرا ست .

عناوین این نرم افزار

زندگی نامه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، بررسی موقعیت جغرافیائی حرکت حضرت از مکه به کربلا، مسیر حرکت اسرا از کربلا به کوفه و سپس به شام، شخصیت شناسی و بررسی زندگی نامه هر شخصی که در حادثه کربلا حضور داشته، اعم از اهل بیت حضرت و یارانشان و دشمنان و کوفیان، مجالس عزاداری و نوحه سرائی با صدای خطباء و نوحه سرایان معروف، بررسی اشعاری که در مصیبت حضرت سروده شده، زیارت ها و دعاهائی که در محرم و صفر وارد شده با صدای شیوا .

نمودار محتویات این نرم افزار که همراه با این نرم افزار عرضه شده است، به شرح ذیل می باشد:

لازم به ذکر است که این نرم افزار با قیمت 70000 ریال در فروشگاه شارح و فروشگاه امدادکامپیوتر عرضه شده است .

6 . نرم افزار فرهنگ عاشورا

نرم افزار فرهنگ عاشورا توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی - سازمان کامپیوتری نور (7) به زبان فارسی و در یک دیسک نوری تهیه شده است . این نرم افزار به زبان برنامه نویسی Delphi نوشته شده و در محیط Win قابل اجرا می باشد . حجم این نرم افزار 650 M.b بوده و با قیمت 70000 ریال در فروشگاه شارح و فروشگاه امدادکامپیوتر عرضه شده است .

مطالب ارائه شده در این برنامه:

بیان تصویر علمی از واقعه عاشورا و طرح نکات قابل توجه در ضمن نمایاندن موضوعات و مسائل مختلف پیرامون این واقعه عظیم، مفاهیم، واژه ها و موضوعات و همچنین نمونه هایی از آداب و رسوم و سنن عزاداری از کشورهای مختلف و سخنرانیها و تحلیلهای شخصیت ها .

7 . نرم افزار سیدالشهداءعلیه السلام

نرم افزار سیدالشهداء توسط شرکت طاووس رایانه (8) به زبان فارسی و در یک دیسک نوری تهیه شده است . این نرم افزار که در محیط Win قابل اجراست به قیمت 60000 ریال در فروشگاه شارح و فروشگاه شبکه عرضه شده است .

امکانات نرم افزار سیدالشهداعلیه السلام

- مجموعه مراثی مداحان اهلبیت علیهم السلام در ایام محرم

- مجموعه سخنرانی در ایام محرم

- منتخب احادیث اخلاقی حضرت امام حسین علیه السلام

همراه با ترجمه فارسی و صوت زیارت عاشورا با صدای مداحان اهلبیت علیهم السلام

- مولودی های حضرت امام حسین علیه السلام

- مجموعه فیلم های کربلا

8 . نرم افزار عترت امام حسین علیه السلام

نرم افزار عترت امام حسین علیه السلام توسط مرکز جهانی آل البیت (مؤسسه تحقیقاتی امام رضاعلیه السلام) (9)به زبان فارسی و عربی و در یک دیسک نوری تهیه شده است . این نرم افزار در محیط Win قابل اجرا بوده و به قیمت 70000 ریال در فروشگاه شارح و فروشگاه امدادکامپیوتر عرضه شده است .

عناوین نرم افزار

زندگینامه امام حسین علیه السلام و یاران آن حضرت، تصاویر اماکن متبرکه، داستانهایی از زندگی امام حسین علیه السلام، زیارت عاشورا و دعای عرفه، فیلم عزاداری محرم، مجموعه احادیث امام حسین علیه السلام و ترجمه و جست و جوی لفظی به فارسی و عربی، سرگذشت قیام مختار، کتابشناسی و متن کتب مرجع مربوط به امام حسین علیه السلام .

9 . نرم افزار امام حسین علیه السلام از سری سیمای اهلبیت علیهم السلام

عناوین نرم افزار

معرفی اماکن مقدس سرزمین کربلا به صورت فیلم همراه با پخش برنامه، آلبوم کاملی از تصاویر مختلف مذهبی، ادعیه و زیارتهای مخصوص امام حسین علیه السلام، زندگی نامه کامل امام حسین علیه السلام، تاریخ کامل واقعه کربلا، بیان نحوه شهادت اصحاب و یاران امام حسین علیه السلام، چهل حدیث از امام حسین علیه السلام، بانک صوتی شامل مراثی سال 78، 79 و 80 به زبان های فارسی و ترکی از مداحان اهل بیت علیهم السلام، سخنرانی پیرامون وجود مقدس اباعبدالله الحسین علیه السلام .

ویژگی های خاص نرم افزار

قابلیت نصب و اجرای آسان، سازگار با تمامی ویندوزهای فارسی، عربی، لاتین، اشغال کم فضای هارد دیسک .

این نرم افزار توسط شرکت سینادیتا (10) تهیه شده و به قیمت 45000 ریال در فروشگاه امدادکامپیوتر عرضه شده است .

10 . نرم افزار ثارالله از سری سیمای اهلبیت علیهم السلام

عناوین نرم افزار

معرفی اماکن مقدس سرزمین کربلا به صورت فیلم همراه با پخش به زبان عربی، آلبوم کاملی از تصاویر، ادعیه و زیارت های مخصوص امام حسین علیه السلام زندگی نامه امام حسین علیه السلام، برگرفته از کتاب نفس المهوم شیخ عباس قمی، چهل حدیث برگزیده از امام حسین علیه السلام، بانک صوتی شامل مراثی از مداحان معروف عرب (سیدحسن، جلیل، ملاباسم و) . . .

ویژگی های خاص نرم افزار

1 . نصب آسان .

2 . اشغال کم فضای هارد دیسک .

این نرم افزار توسط شرکت سینادیتا تهیه شده و به قیمت 45000 ریال در فروشگاه امدادکامپیوتر عرضه شده است .

11 . نرم افزار کرب و بلا

عناوین نرم افزار

آلبوم کامل تصاویر اماکن مقدسه، گلچین مراثی بصورت صوت در 110 ساعت از مداحان اهل بیت علیهم السلام، زندگی نامه امام حسین علیه السلام برگرفته از کتاب فقهی الامال، چهل حدیث از امام حسین علیه السلام .

این نرم افزار توسط شرکت سینادیتا تهیه شده و به قیمت 30000 ریال در فروشگاه امدادکامپیوتر عرضه شده است .

12 . نرم افزار امام حسین علیه السلام

این نرم افزار توسط شرکت سینادیتا تهیه شده و شامل 7 کلیپ ویدئویی برای معرفی اماکن کربلا بوده و به قیمت 16000 ریال در فروشگاه امدادکامپیوتر عرضه شده است .

نرم افزارهای در دست تولید

1 . گلشن حسینی

2 . عاشورا

1 . نرم افزار گلشن حسینی

این نرم افزار توسط پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام (11) در یک دیسک نوری و به زبان فارسی تهیه شده است . این نرم افزار که در محیط Win قابل اجرا می باشد دارای حجمی به میزان M.b 39 می باشد و تا پایان سال 81 کار تهیه این نرم افزار به پایان خواهد رسید .

این نرم افزار که به طور خاص در باره امام حسین علیه السلام می باشد، در سه بخش کلی تنظیم شده است:

1 . مطالب علمی; که شامل چهار کتاب ارزنده و مرجع که هریک در جای خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است و سالها در پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام مورد تحقیق قرار گرفته اند و برخی نیز بارها منتشر شده است و نیز سخنرانی های برخی شخصیت ها درباره امام حسین علیه السلام و نهضت کربلا .

چهار کتاب مذکور عبارتند از:

موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام; به زبان عربی که در بردارنده نزدیک به یکهزار حدیث از امام حسین علیه السلام است . از ویژگی های این کتاب همراه داشتن شان صدور حدیث است . یعنی با آوردن مطالب قبل و بعد حدیث، فضای صدور حدیث را نیز روشن می کند . این کتاب توسط گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام تحقیق و تالیف شده است .

فرهنگ جامع سخنان امام حسین علیه السلام; به زبان فارسی که در واقع ترجمه کتاب «موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام » است که توسط جناب حجة الاسلام علی مؤیدی ترجمه شده است .

موسوعة شهادة الامام الحسین علیه السلام; این کتاب به زبان عربی است و شامل مقتل صحیح امام علیه السلام است که از منابع معتبر و اصیل استفاده شده است .(ترجمه این کتاب به قلم نویسنده معروف جواد محدثی به زودی منتشر خواهد شد) .

فرهنگ عاشورا; به زبان فارسی که از آثار نویسنده و محقق معروف، جواد محدثی است .

2 . سخنرانی ها; در این قسمت سخنرانی های شهید مطهری، مقام معظم رهبری و . . . در زمینه نهضت عاشورا ذخیره و قابل استفاده است .

3 . مداحی و مراثی، تصاویر درباره امام حسین و اهل بیت علیهم السلام .

2 . نرم افزار عاشورا

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با ایمان و اعتقاد کامل به راه حسینی که مهمترین عامل پیروزی انقلاب مقدس اسلامی به رهبری امام خمینی قدس سره و با احساس ضرورت گسترش فرهنگ عاشورا در میان نیروهای مسلح و عموم مردم مسلمان و نیز ادای دینی که امام حسین علیه السلام برگردن فرزندان انقلاب دارد، اقدام به تاسیس «مدیریت ویژه تحقیقات عاشورا» در «پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه » (12) نمود که این نرم افزار حاصل تحقیقات و پژوهشهای این مدیریت می باشد . این نرم افزار که به زبان فارسی و عربی و در یک دیسک نوری تهیه شده است در محیط 59 Win قابل اجرا بوده و به زبان برنامه نویسی (Delphi) نوشته شده است . تهیه این نرم افزار از سال 78 آغاز شده و تا پایان سال 82 به پایان خواهد رسید .

نرم افزار عاشورا که حاصل بررسی علمی - تحقیقی تاریخ کربلا می باشد حاوی اطلاعات زیر می باشد:

1 . متن کتب تاریخی و مقاتل 150 جلد .

2 . آثار منتشره پژوهشکده تحقیقات اسلامی 30 جلد .

3 . کتابشناسی عاشورا 500 جلد .

4 . مقاله نامه عاشورا .

5 . معرفی پایگاه های اینترنتی عاشورا .

6 . جست وجوی کلیدواژه ای در فهرست و متن کتب .

7 . پخش فیلم و مرثیه های مناسب .

نواهای عاشورایی

علاوه بر نرم افزارهایی که به آنها اشاره شد، مجموعه های مختلفی با محتوی سخنرانی، عزاداری، مدیحه سرایی، تعزیه و مولودی در باب ایام محرم و حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، اهل بیت و یاران باوفایش با عناوین و نام های مختلفی در دیسک های نوری جمع آوری شده است که مجموعه های محرم، سوز عشق، گنجینه معرفت، تعزیه، رضوان، زمزمه نیاز و . . . را می توان مثال زد .

این مجموعه ها در مناسبت های مختلف سالهای گذشته تا به حال، در کشورهای ایران، عراق، سوریه، هند، ترکیه، تایلند، آمریکا و . . . به صورت Vcd , CD و صوت به زبان های فارسی، عربی، ترکی، هندی، انگلیسی و . . . تهیه شده است .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان