دلایل به وجود آمدن غبغب و راه های از بین بردن آن

غبغب چربی اضافی زیر ناحیه چانه است که تاثیر زیادی در قیافه افراد می گذارد و معمولا صورت را چاق نشان می دهد. گزارش بنیتا را برای راه های از بین بردن آن بخوانید.

دلایل به وجود آمدن غبغب و راه های از بین بردن آن

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که روبه‌روی آینه بایستید و فکر کنید چرا صورتتان غبغب دارد؟ معمولا غبغب در نتیجه‌ی افزایش سن و یا اضافه وزن به روی صورت به وجود می‌آید و ظاهر صورت شما را بیشتر از سنتان نشان می‌دهد و هیچ راهی هم برای پوشاندن آن وجود ندارد. اما راه هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید غبغب خود را کوچک کنید یا کاملا از بین ببرید. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا در مورد علت و راه‌های از بین بردن آن بیشتر بخوانید.

علت به وجود آمدن غبغب چیست؟

غبغب

 

Credit: Health Niche

افزایش وزن

خوردن غذاهای چرب باعث رسوب چربی در بدن و در نتیجه اضافه وزن می‌شود. چانه نیز مانند دیگر قسمت‌های بدن نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهد، در نتیجه پوست آن کشیده شده و باعث ایجاد غبغب می‌شود. 

کاهش وزن

کاهش وزن شدید و فوری باعث تغییر شکل داخلی پوست می‌شود. این تغییر شکل معمولا با افتادگی پوست، مخصوصا در لبه‌های بدن همراه است و در نتیجه‌ی همین موضوع، در زیر چانه غبغب ظاهر می‌شود.

افزایش سن

افراد مسن بیشتر از انسان‌های جوان غبغب در می‌آورند زیرا با افزایش سن، ماهیچه‌ها شل شده و از پوست جدا می‌شوند و از آنجایی که پوست دارای چربی‌های زیر جلدی است، پوست سنگین شده و به سمت پایین آویزان می‌شود و غبغب ظاهر می‌شود.  

ژنتیک

بدن برخی افراد دارای ژن‌هایی است که به طور ارثی و بدون دلیل خاصی غبغب در می‌آورند.  

نحوه قرار گرفتن صورت

برخی حرکات صورت باعث ایجاد ماهیچه‌ای در منطقه‌ی چانه می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که سر در حالت افتاده قرار بگیرد، چربی‌ها در ناحیه‌ی چانه جمع شده و تبدیل به غبغب می‌شوند.

راه‌های از بین بردن غبغب

ورزش غبغبCredit: wikiHow

صورتتان را ورزش دهید

  • ورزش صورت باعث قوی شدن ماهیچه‌های صورت شده و جلوی به وجود آمدن غبغب را می‌گیرد. قبل از انجام حرکات ورزشی زیر به مدت 5 ثانیه نفس عمیق بکشید تا ماهیچه‌ها و عضلات بدن آرام شوند. به یاد داشته باشید که برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر باید این حرکات را روزانه و به مدت حداقل 1 ماه انجام دهید.
  • در حالی که نشته‌ یا ایستاده‌اید، صورت خود را خم کنید تا به صورت افقی در بیاید، این کار را به آرامی انجام دهید تا فشار زیادی به گردن وارد نشود. لب‌های خود را به حالت بوسیدن غنچه کنید و 10 ثانیه در همین موقعیت بمانید.  
  • بدن و پشت خود را صاف کنید و سپس چانه‌ی خود را به سمت سقف بالا ببرید و لب‌های خود را غنچه کنید و تا 10 بشمارید، این کار باعث می‌شود ماهیچه‌های صورت و گردنتان قوی شوند. این حرکت را هر روز انجام دهید تا زودتر نتیجه بگیرید.
  • گردن خود را صاف نگه دارید و با بالا بردن لب‌ها روی دندان‌ها، تاندون‌های فک را بکشید در همین حال، گوشه‌های لب خود را به سمت پایین آویزان کنید. 10 ثانیه در همین وضعیت بمانید و سپس رها کنید. این حرکت را 10 بار انجام دهید.
  • یک توپ تنیس را روی گردن قرار دهید و آن را محکم با چانه‌تان نگه دارید و سپس رها کنید. این حرکت را 10 بار انجام دهید.   
  • آدامس جویدن یکی از بهترین راه‌ها برای ورزش دادن فک است. همچنین خوردن غذاهای سفت مانند هویج نیز باعث سفت شدن ماهیچه‌های فک می‌شوند.  

وزن کم کنیدCredit: Getty

وزن کم کنید

کم کردن وزن بهترین راه برای از بین بردن غبغب ناشی از چاقی است. راه‌های متفاوتی برای کم کردن وزن وجود دارد که بهترین آن ورزش کردن است. مخصوصا ورزش‌هایی که ضربان قلب شما را بالا می‌برند. ورزش باعث می‌شود تا کالری و چربی‌های اضافه اکسید شده و ماهیچه‌ها نیز قوی شوند. رژیم‌های غذایی حاوی غذاهای کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و حبوبات نیز در کاهش وزن موثر هستند همچنین باید مصرف شکر و نمک را نیز به حداقل برسانید.

سرتان را در وضعیت مناسب قرار دهید

بعضی فعالیت‌های روزانه و حتی شغل ما باعث می‌شود بدن ما در وضعیت مناسبی قرار نگیرد. همانطور که گفتیم پایین قرار دادن صورت می‌تواند باعث ایجاد غبغب شود. بنابراین سعی کنید صاف بنشینید و سرتان را بالا نگه دارید. همچنین لبخند زدن نیز باعث سفت شدن ماهیچه‌های صورت می‌شود در حالی که اخم کردن باعث آویزان شدن ماهیچه‌ها به سمت چانه می‌شود پس سعی کنید تا می‌توانید بخندید و کمتر اخم کنید.

ویتامین E بخورید

ویتامین E پوست را تقویت کرده و آن را نرم و منعطف می‌کند. برای استفاده از این ویتامین‌ها می‌توانید آن‌ها را مستقیما به صورت قرص استفاده کنید یا از مواد غذایی طبیعی، مانند: سبزیجات برگ‌دار، جگر، روغن جوانه گندم، حبوبات، لوبیا، بادام زمینی و سیب استفاده کنید.

ماسک سفیده تخم مرغCredit: Home made Masks

ماسک سفیده تخم مرغ بگذارید

ماسک صورت سفیده تخم مرغ نه تنها شرایط پوست شما را به طور کلی بهبود می‌بخشد، بلکه در از بین بردن غبغب نیز موثر است. برای درست کردن این ماسک، سفیده‌ی 3 عدد تخم مرغ را با 2 قاشق غذاخوری شیر، 1 قاشق غذاخوری عسل و 2 قاشق غذاخوری آبلیمو به خوبی ترکیب کنید و روی نواحی چانه بزنید و 30 دقیقه صبر کنید، سپس آن را با مقدار زیادی آب بشویید. این کار را هر روز انجام دهید.

جراحی زیبایی

یکی دیگر از راه‌های از بین بردن غبغب انجام عمل جراحی است. متخصص جراحی، ناحیه چانه را باز کرده و سپس چربی اضافی را از آن بیرون می‌کشند. این کار هزینه زیادی دارد و ریسک انجام آن بالاست زیرا ممکن است فرم صورت از بین برود، جای بریدگی روی گردن بماند و شخص چهره قبلی‌اش را ترجیح بدهد. بنابراین قبل از انجام آن، حتما با پزشک مربوطه مشورت کنید. 

منبع: بنیتا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر