اختلال های همراه با اختلال شخصیت وسواسی- جبری

اختلال یا وسواس های فکری- عملی، افسردگی، اختلالات اضطرایی مثل ترس مرضی یا فوبیاها و اضطراب فراگیر همراه با اختلال شخصیت وسواسی- جبری دیده می شوند

اختلال های همراه با اختلال شخصیت وسواسی- جبری

اختلال یا وسواس های فکری- عملی، افسردگی، اختلالات اضطرایی مثل ترس مرضی یا فوبیاها و اضطراب فراگیر همراه با اختلال شخصیت وسواسی- جبری دیده می شوند. در برخی از موارد اختلال هذیانی همراه با سوءظن شدید نسبت به دیگران نیز ممکن است با اختلال شخصیت وسواسی- جبری همراه باشد که در این صورت فرد علاوه بر ابتلا به اختلال شخصیت وسواسی- جبری به اختلال شخصیت پارانوئید نیز مبتلاست. (جهت اطلاع بیش تر به کتاب پارانوئید از همین نویسنده در انتشارات قطره مراجعه کنید.) به علاوه این افراد ممکن است به برخی ویژگی های اختلال شخصیت اسکیزوئید، اسکیزوتایپال، خودشیفته، منفعل، پرخاشگر و وابسته نیز دچار باشند.
یکی دیگر از اختلالاتی که اغلب با اختلال شخصیت وسواسی دیده می شود، اختلال شخصیت دوری گزین یا شخصیت اجتنابی است. افراد مبتلا به این نوع اختلال اغلب اضطراب اجتماعی زیادی دارند و از ارزیابی شدن توسط دیگران به شدت می ترسند، آن ها نگران هستند که مبادا دیگران آن ها را نپذیرند یا دست رد به سینه شان بزنند، به همین دلیل ممکن است از نزدیک شدن یا صمیمی شدن با دیگران اجتناب کنند.
منبع مقاله: قهاری، شهربانو؛ (1390)، اختلال شخصیت وسواسی- جبری (راهنمای بیمار و خانواده)، تهران: نشرقطره، چاپ اول
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان