ماهان شبکه ایرانیان

اهمیت قواعد فقه کاربردی برای شیعه و سنی

آیت الله خلیل قبله ای خویی، از اساتید فقه و اصول حوزه و دانشگاه تا کنون کتابهای بسیاری در زمینه فقه و اصول تألیف کرده و کتاب قواعد فقهبخش جزای وی، کتاب برگزیده کتابهای دانشگاهی ده است./

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

آیت الله خلیل قبله ای خویی، از اساتید فقه و اصول حوزه و دانشگاه تا کنون کتابهای بسیاری در زمینه فقه و اصول تألیف کرده و کتاب قواعد فقهبخش جزای وی، کتاب برگزیده کتابهای دانشگاهی ده است./

آیت الله قبله ای در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ،درباره کتاب «قوائد فقه(بخش جزا)»، گفت: این کتاب در خصوص قوائد فقه، بخش جزا و دارای 10 قاعده فقهی است و در این قواعد به مسائل مستحدثه ای می پردازد که احکام این قواعد از دیدگاه فقه شیعه بیان و مطرح می شود،
وی اضافه کرد: اصولا قواعد فقه، خواه در جزا و خواه در فقه مدنی حقوق، کاربرد با اهمیی در احکام فقه اسلامی شیعه و سنی دارد.

آیت الله قبله ای در ادامه ،به مباحث مربوط به این کتاب پرداخت و تصریح کرد: در این کتاب به تشریح، پیوند اعضاء، سقط جنین و... پرداخته ام.

برگزیده مؤلف برتر کتاب های دانشگاهی ،درباره هدف از تألیف این کتاب اظهار کرد: برای قواعد فقهی و استنباط احکام فقه از منابع آن مانند: کتاب قرآن، سنت، اجماع و عقل مورد استفاده قرار می گیردو  احکام اسلام را نشان می دهد.

مؤلف کتاب قواعد فقه در ادامه، به وجه تمایز این کتاب فقهی که کتابی تخصصی در زمینه فقه و اصول است، گفت: من در این کتاب یک سری احکام غیر مشهور دارم که در سایر کتب فقهی دیده نمی شود .

وی تصریح کرد: در جلد اول کتاب «قواعد فقه» به 10 قاعده فقهی اشاره شده و در جلد دوم این کتاب 11 قاعده دیگر فقهی مورد بررسی قرارگرفته، که می توان به قواعد؛ مسقطات قصاص، عفو از قصاص، قصاص حق چه کسی است؟ آیا قصاص حق مقتول است یا ورثه؟ اشاره کرد.
آیت الله قبله ای در پایان خاطرنشان کرد: اصل قانونی بودن جرم و مجازات از معضلاتی بود که 12 قرن پیش از انقلاب کبیر فرانسه مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده بود و قرآن کریم  تمامی آن مباحث را به طور کامل تشریح کرده و تألیف این کتاب از تمامی آن ها استفاده شده است.    

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان