عوارض پرخوری

یکی از عوارض پرخوری و خوردن بیش از حد آجیل و غذاهای پر چرب آماده در تعطیلات و سفرهای ، خطر ابتلا به چاقی و دیابت در افرادی که فرد از آن آگاهی ندارد است

عوارض پرخوری
یکی از عوارض پرخوری و خوردن بیش از حد آجیل و غذاهای پر چرب آماده در تعطیلات و سفرهای ، خطر ابتلا به چاقی و دیابت در افرادی که فرد از آن آگاهی ندارد است.
مطالعاتی که برروی غذاهای آماده و میزان چاقی افراد در ایران صورت گرفته نشان می دهد که تغییر عادت های غذایی و شیوه زندگی باعث بروز چاقی در بین افراد شده است و علاوه بر نوع تغذیه که به سمت غذاهای پرکالری سوق یافته، مشکلات فکری مردم در چاقی و اضافه وزن افراد موثر است.
در چند سال اخیر به علت رواج مواد غذایی ناسالم و فرهنگ سازی غلط تغذیه ای در کشور، مانند غذاهای ساندویچی از جمله fastfood پرچربی و با کالری بالا در کنار عدم ورزش، حدود 30 درصد از مردم ایران را با افزایش وزن همراه کرده که 10 درصد از این افراد مبتلا به چاقی بیمارگونه می شوند.
تعریف ساده چاقی افزایش توده چربی بدن است و تعریف دقیق تر آن افزایش توده چربی بدن، بیش از حد طبیعی می باشد و سندرم متابولیک که پیشتر به آن با نام سندرم ایکس یاد می کردند مجموعه ای است از چربی خون و ازدیاد فشار خون ودیابت نوع دوم که زمینه ساز آن چاقی شکمی است. توده چربی شکمی (مرکزی ) باعث تغییر فعالیت گیرنده های انسولینی شده که منجر به افزایش قند خون و در نتیجه دیابت می شود.
از آن جا که ریشه این نوع دیابت افزایش چربی شکمی است و این نوع چاقی در آقایان شایع تر است به همین خاطر مردان بیشتر از زنان مبتلا به این سندرم می شوند.
پرهیز از صرف غذا به همراه نوشابه که حدود 10 تا 12 درصد آن قند است. اصلاح عادت های ماندگار غلط (تغییر رفتارهای مرتبط با چاقی) از جمله تند غذا خوردن، صرف غذا همراه با انجام فعالیت های دیگر نظیر تماشای تلویزیون ، آوردن ظرف اصلی غذا سر سفره، با قاشق های بزرگ و در بشقاب های بزرگ غذا خوردن در کمک به رفع چاقی موثر است.
عضو مرکز تحقیقات دیابت و چاقی اروپا و دانش آموخته فوق دکترای داروسازی از آلمان در این زمینه می گوید:برای جلوگیری از بروز چاقی در هر وعده غذایی باید از گیاه "شنبلیله " استفاده کرد.
دکتر " اکبر کهرنگ بهشتی " در سفر به شهرکرد در گفت وگویی اختصاصی افزود: چاقی و دیابت برای کشور مخارج بسیار بالایی را به همراه دارد و باید از بروز این بیماری در بین افراد با از طریق مصرف دارو یا از طریق تغذیه صحیح جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد:دیابت در زنان باردار به صورت لحظه ای و دوره ای است و راه درمان آن تغذیه صحیح است و زنان باردار کمتر از مواد پرچرب و آجیل و شیرینی استفاده کنند.
به گفته وی،مردم در تعطیلات و سفرهای از خوردن مواد چرب و شیرینی ها بیش از اندازه خودداری کنند و داروهای گیاهی استفاده کنند.
وی گفت:استفاده از گیاه داروی "جی سینگ "در کاهش قند خون و دیابت و چاقی موثر است اما چون در ایران این محصول فراوان نیست از شنبلیله به عنوان داوری گیاهی جایگزین استفاده کنند.
منبع:www.jamejamonline.ir
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر