ماهان شبکه ایرانیان

چکیده کتاب جان لاک و اندیشه آزادی

مناقشه اصلی این کتاب بیشتر مربوط به یکی، دو دهة اخیر و رویکرد جدید واقعگرایان به عوامل تأثیر گذار بر اندیشة سیاسی لاک می باشد. این پژوهش سعی نموده تا رویکردهای متفاوتی را که لاک شناسان معاصر با توجه به عوامل مدخل در اندیشة سیاسی وی لحاظ کرده اند، مورد آزمون قرار دهد.

مناقشه اصلی این کتاب بیشتر مربوط به یکی، دو دهة اخیر و رویکرد جدید واقعگرایان به عوامل تأثیر گذار بر اندیشة سیاسی لاک می باشد. این پژوهش سعی نموده تا رویکردهای متفاوتی را که لاک شناسان معاصر با توجه به عوامل مدخل در اندیشة سیاسی وی لحاظ کرده اند، مورد آزمون قرار دهد.

مناقشات جدید از آنجا آغاز شده است که جمعی از لاک شناسان سنتی بر این باور قرار گرفتند که اندیشة سیاسی لاک تحت تأثیر نظریة تساهل و سیاستهای آزادیخواهی لاک برای استعلای اندیشة اصالت جان، مال و آزادی انسان بوده است. بدین جهت با اغماض از فعالیتهای لاک در مستعمرات و حتی برده داری، بر این باور که دو رسالة حکومت صرفاً تحت تأثیر اندیشه های آزادخوانة لاک به رشتة تحریر درآمده به بحث و بررسی اندیشه های سیاسی و تجارب لاک در سیاست داخلی پرداخته و با قبول این عقیده که اندیشة لاک برای تشکیل یک حکومت مشروطه بوده است به تجزیه و تحلیل اندیشه و تاریخ لاک در قران هفده مشغول شدند.

اما مناقشات لاک شناسان به همین قائله ختم نشد. در واقع همزمان با این بحث، گروهی از لاک شناسان تلاش خود را بر روی تجارب سیاسی لاک در مستعمرات متمرکز نموده و مبتنی بر آن ادعا کردند که اندیشة سیاسی لاک در دو رسالة حکومت پیش از آنکه تحت تأثیر تجارب لاک در سیاستگذاری داخل شد، تحت تأثیر تجارب وی در راه اندازی کاروان های برده داری و استعماری در ماوراء بحار و توجیه اخلاقی آنها بوده است.

به این ترتیب با روشن شدن مواضع دو رویکرد، این پژوهش با پیوند میان فلسفة سیاسی لاک و تاریخ زمان وی رویکرد سومی را مطرح نموده که اساس بحث کتاب حاضر محسوب می شود. این رهیافت بر آن است تا به لاک شناسان نشان دهد که تجربیات لاک در آمریکا نه تنها در خارج از بحث اندیشة وی قرار نمی گیرد، بلکه اساس] بدون توجه به «دنیای جدید» فهم اندیشة سیاسی لاک نیز ناممکن است. به بیان دیگر این رویکرد ضمن تبیین چهرة ژانوسی لاک است، درصدد است تا ضمن توجه به غایت اندیشة سیاسی لاک در بنای لیبرالیسم داخلی و ناسیونالیسم استعماری، نشان دهد هم نظریة تساهل و اندیشة آزادیخواهی لاک، که طرفداران رویکرد اول آنها را مؤثر در شکل گیری دو رساله تلقی می کنند، و هم تجارب استعماری لاک، که طرفداران رویکرد دوم آنها را مؤثر در شکل گیری دو رساله می پندارند، هر دو توأمان در شکل گیری اندیشه سیاسی لاک مؤثر بوده اند.

به این ترتیب پژوهش حاضر درصدد است تا با ارائه قرائتی جدید از اندیشة سیاسی لاک، ضمن ایجاد پیوند میان فلسفة سیاسی لاک و تجارب زندگی و همچنین با توجه به منطق درونی و غایات اندیشة سیاسی وی دریابد که چگونه اندیشة سیاسی لاک مبتنی بر حکومت مشروط و قانونمند بر پایة نظریة تساهل شکل می گیرد.

معرفی کتاب «نگرشی نوین بر تاریخ و علوم قرآنی»

طرح تحقیقاتی تاریخ و علوم قرآنی در سال 74 آغاز شد. این طرح با تصویب شورای پژوهش واحد خواهران و پس از بحث، بررسی و تبادل نظر بسیار، در سال 1378 با مدیریت سرکار خانم عظیم زاده و همکاری خانمها دکتر بی بی سادات رضی بهابادی و دکتر اعظم پویا زاده کار خویش را شروع کرد.

این طرح تحقیقاتی پس از تکمیل توسط گروه نامبرده، به مدت دو سال به صورت درسنامة تحقیقاتی در کلیة رشته های انسانی موجود در این واحد تدریس شد و نتایج حاصله از آن موجب رفع نقایص و اشکالات موجود گردید و سرانجام با مساعدت ریاست محترم واحد خواهران سرکار حاجیه خانم مهدوی، کار چاپ و نشر آن با همکاری انتشارات بنیاد قرآن صورت گرفت.

شناسنامه کتاب: این کتاب با استفاده از تعداد 112 منبع و مأخذ علمی و معتبر و بهره گیری از تعداد کثیری از آیات و روایات شریف، در 11 فصل و 368 صفحه به رشته تحریر درآمده است. برخی از عناوین این کتاب عبارتند از:

آیات و سور، نزول قرآن و کیفیت تدوین آن، بررسی منشأ اختلاف قرائات، بررسی سور حروف مقطعه، بررسی پدیده وحی و صور آن، بررسی اسامی عناوین قرآن کریم، بررسی ابعاد اعجاز قرآن کریم، محکم و متشابه کدام است، اسباب النزول و اهمیت آن، بررسی اجمالی ناسخ و منسوخ، گذری بر مبحث مطلق مقید.

شایان ذکر است.این کتاب به همت مرکز تحقیقات واحد خواهران دانشگاه امام صادق(ع) و با مساعدت انتشارات بنیاد قرآن، در تیراژ 2000 جلد، هم اکنون در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. در پایان جا دارد تا یکبار دیگر از مساعدتهای بی شائبه ریاست محترم واحد خواهران و کلیه مسؤولان این واحد که ما را در امر تدوین آثار علمی بانوان اندیشمند یاری کردند، تشکر و قدردانی نماییم.

علاقمندان می توانند کتاب «نگرشی نوین بر تاریخ و علوم قرآنی» را از مرکز فروش به شرح ذیل تهیه نمایند.

تهران، شهرک قدس، بلوار شهید فرحزادی، خیابان شهید طاهرخانی، واحد خواهران دانشگاه امام صادق(ع)، مرکز تحقیقات تلفن 2065436،32074572

نمابر: 2065437

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان