اصغر اسدی مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خراسان شمالی در گفتوگو باخبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان در خصوص الکترونیکی شدن امور ثبتی گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موفق شد قدم بسیار مهمی در تسهیل خدمات رسانی و اصلاح فرایند خدمات ثبتی در کشور انجام دهد.
وی گفت: اقدام سنتی مواجه با آسیبهای فراوانی بود و نگهداری دفاتر و پیشگیری از جعل و تخلفات آن مشکل بود و باید از این مسیر سنتی گذر میکردیم.
اسدی با اشاره به استفاده از سامانه های الکترونیکی در اداره کل ثبت اسناد خراسان شمالی اعم از سامانه ثبت آنی معاملات، سامانه الکترونیکی ثبت شرکتها، سامانه بانک جامع املاک گفت: این تحولات ایجاد شده در اداره کل ثبت اسناد خراسان شمالی جهت تسهیل و ارائه خدمات مطلوبتر به مراجعین در کمترین زمان ممکن بوده است. به طوری که 98 درصد خدمات کنونی به صورت الکترونیکی است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خراسان شمالی گفت: یکی دیگر از اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صدور گواهی امضای الکترونیکی است که اکنون دیگر دفاتر سنتی مربوطه حذف و تمام گواهی امضا به صورت الکترونیکی در دفاتر اسناد رسمی سراسر استان صورت میپذیرد.
وی بیان کرد: در اجرای مقررات از جمله بند ج ماده 12 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و ماده 7 قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور مصوب سال 1393 و مواد 5 و 13 آئین نامه اجرایی آن مبنی بر ایجاد دفاتر الکترونیک و فراهم کردن زیرساخت و نرم افزارهای مورد نیاز راه اندازی و بهره برداری آن به صورت الکترونیک در کلیه دفاتر اسناد رسمی در واحدهای ثبتی سراسر کشور محقق شد.
اسدی با اشاره به عملی شدن خدمات الکترونیک و تأثیر آن در روند فعالیتها اظهار کرد: در این طرح، امکان برای افراد مختلف فراهم میشود که در کمترین زمان ممکن خدمات خود را دریافت کند و این فرایند کمک شایانی به پاسخگویی مناسب و تسریع در امور مراجعین خواهد کرد.