ماهان شبکه ایرانیان

انتظار آگاهانه

فرمود: «در حقیقت، ما قوم تو را پس از [عزیمت] تو آزمودیم و سامری آن ها را گمراه ساخت » پس موسی خشمگین و اندوهناک به سوی قومش باز گشت [و] گفت: «ای قوم من، آیا پروردگارتان به شما وعده نیکو نداد؟ آیا این مدت بر شما طولانی می نمود یا خواستید خشمی از پروردگارتان بر شما فرود آید که با وعده من مخالفت کردید .» (۱)

فرمود: «در حقیقت، ما قوم تو را پس از [عزیمت] تو آزمودیم و سامری آن ها را گمراه ساخت » پس موسی خشمگین و اندوهناک به سوی قومش باز گشت [و] گفت: «ای قوم من، آیا پروردگارتان به شما وعده نیکو نداد؟ آیا این مدت بر شما طولانی می نمود یا خواستید خشمی از پروردگارتان بر شما فرود آید که با وعده من مخالفت کردید .» (1)

انحراف مردم پس از هدایت، از مهم ترین آفات و خطرهای ملت ها به شمار می آید . هنگامی که موسی با گروهی از نخبگان به میقات طور رفت و چهل روز از قومش غایب گردید، ظاهربینان و سطحی نگران بنی اسرائیل، راه سامری پیش گرفتند و به سادگی به پرستش گوساله طلایی وی روی آوردند . موسی، پس از بازگشت با آفت جدید ایمان و توحید مردم به مبارزه پرداخت . وی با استدلال و توجه دادن مردم به فطرت توحیدی و نیز برخورد قهرآمیز در محو آثار شرک کوشید . غیبت موسی (ع) امتحانی الاهی برای بنی اسرائیل بود . آنان که در انتظار بازگشت موسی به سر می بردند و انتظارشان آگاهانه و بر مبنای آموزه های الاهی بود، هرگز در برابر دسیسه های شیطانی سامری فریب نخوردند .

مطالعه تاریخ ادیان بیانگر این واقعیت است که غیبت همواره زمینه ظهور سامریان فرصت طلب و انحراف مؤمنان را فراهم می آورد . در این موقعیت، تنها کسانی قافله اندیشه و دین خویش را به مقصد می رسانند، که انتظار را بر مبنای کتاب آسمانی و آموزه های پیامبر خویش تفسیر و تحلیل کنند . رمز این که در چهارده قرن گذشته، عوامل گوناگون در ایمان شیعیان خلل پدید نیاورده است، تفسیر انتظار بر اساس «قرآن » و «عترت » است .

امروز نیز انتظار، چون گذشته، نسخه بدل های فراوان، مشابه و گمراه کننده دارد . معنای واقعی انتظار تنها به یاری توسل به وجود مقدس حجة بن الحسن (ع) و تاسی به سیره عالمان و روشنفکران متعهد و دلسوز مکتب تشیع درک می شود .

انتظار صحیح، حماسه تبر ابراهیم و ذوالفقار علی (ع) است نه سستی و خمودگی . انتظار تفسیر خون نامه نینوا و ضمانت نامه پیروزی هابیلیان است . انتظار دریچه ای به بستان ملکوت و بهانه ای برای تپیدن قلب تاریخ است . انتظار کشتی ای مطمئن دردریای شهوات و هواهای نفسانی است .

انتظار چکامه شورانگیز یکتاپرستی است . هر کس مفهوم «انتظار» را خارج از «دایره توحید» و وظایف «منتظر» را برون از دایره «شرع مقدس » معنا و تفسیر کند، سامری و بدعت گذار است . بدین سبب، وجود مقدس پیامبر اسلام فرمود: «افضل اعمال امتی انتظار الفرج » .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان