چطور یک کلاه شنای مناسب انتخاب کنیم

کلاه شنا به شما کمک می‌کند تا درآب هیدرودینامیک باشید و درعین حال مانع از آن می‌شود که در هنگام شنا، موهای‌تان روی صورت‌تان بریزند. انتخاب یک کلاه شنای مناسب، یک گام مثبت رو به جلو است و معمولا انتخاب آن به نوع شنایی که می‌خواهید انجام دهید، بستگی دارد. ولی دراین میان نکاتی هم هست که باید در هنگام خرید کلاه، مد نظر بگیرید.

کلاه شنا به شما کمک می‌کند تا درآب هیدرودینامیک باشید و درعین حال مانع از آن می‌شود که در هنگام شنا، موهای‌تان روی صورت‌تان بریزند. انتخاب یک کلاه شنای مناسب، یک گام مثبت رو به جلو است و معمولا انتخاب آن به نوع شنایی که می‌خواهید انجام دهید، بستگی دارد. ولی دراین میان نکاتی هم هست که باید در هنگام خرید کلاه، مد نظر بگیرید.

شنای LAP - تمرین آبی

شنای LAP درحقیقت نوعی شنا است که سر پائین و صورت در داخل آب قرار می‌گیرد. هرگونه تمرینی که در داخل آب انجام می‌گیرد  را شامل می‌شود . به عنوان مثال راه رفتن در آب، آب تراپی و ایروبیک داخل آب از جمله این ورزش‌ها شمرده می‌شوند. دلیل استفاده از کلاه در تمرینات آبی این است که موها به داخل صورت نیامده و خشک بمانند. ورزشکاران در آب، ایروبیک آبی و یا پیاده روی در آب و هرگونه تمرینات سبک در آب را انجام می‌دهند که برای این کار به کلاه شنای نیاز است. این کلاه‌ها جنسی نرم و مشبک دارند که به فرد کمک می‌کند تا موهای‌شان در چشمان‌شان نرود و کلاه‌هایی سفت هستند که حرارت را در خود حفظ می‌کنند و شبیه کلاه شناهای سنتی هستند. اما معمولا هدف شناگران LAP از استفاده از کلاه شنا برای این است که با کمک کلاه با راندمان و کارآیی بیشتری در آب حرکت کنند و به همین خاطر کلاه‌هایی هیدرودینامیک از جنس لاتکس یا سیلیکون را ترجیح می‌دهند.

تمرین- مسابقه در آب‌های باز

کلاه‌های تمرین شنا، معمولا از جنس لاتکس یا سیلیکون هستند و کلاه‌هایی ساده و ارزان قیمت هستند که مدل این کلاه‌ها در برندهای مختلف، مشابه است. این کلاه‌ها معمولا در جلسات تمرینی و رقابت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. کلاه‌های مسابقه مدرن از جنس سیلیکون قالبی هستند که سطحی صاف تر دارد و در جریان مسابقات، کشیدگی را کمتر می‌کنند. این کلاه‌ها کمی گران‌قیمت‌تر از کلاه‌های سنتی شنا هستند.

شناگران آبهای باز ترجیح می‌دهند تا کلاه‌هایی از جنس سیلیکون و یا نبرن (neoprene ،نوعی پلیمر مصنوعی) داشته باشند که درصد عایق بودن و شناوری بهتری نسبت به کلاه‌های لاتکس دارند (البته کلاه‌های لاتکس هم قابل قبول هستند و به صورت گسترده‌ای در شناهای آب‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرند). شناگران آب‌های باز در هنگام خرید کلاه باید مراقب باشند که کلاهی به رنگ روشن خریداری کنند تا دیده شدن‌شان در آبهای باز برای مسئولان و نجات غریق‌ها آسان‌تر باشد.

 

حجم موها

اگر موهای‌تان متوسط و یا بلند است، یک کلاه سیلیکونی بهترین گزینه برای شماست. کلاه های سیلیکونی، دوام بیشتری نسبت به کلاه‌هایی از جنس لاتکس دارند و در مقابل پارگی هم مقاوم‌تر هستند و موهای‌تان را هم نمی‌کشند. کلاه‌های سیلیکونی جنس نرم‌تری دارند و روی موها هم با لطافت بیشتری قرار می‌گیرند و گذاشتن و درآوردن‌شان هم ساده‌تر است. کسانی که موهای بلندتری دارند، به کلاه‌های راحت‌تری نیاز دارند تا بتوانند با سادگی بیشتری موهای‌شان را در داخل کلاه جا بدهند و یا کلاه را در بیاورند. کلاه‌های سیلیکونی، حالتی منحنی دارند که می‌توانند به خوبی روی سرهایی با سایزهای مختلف قرار گرفته و همه حجم موها را در خودشان جای بدهند.

اگر موهای‌تان کوتاه است و یا مو ندارید، یک کلاه لاتکس بیشتر به درد شما خواهد خورد. این کلاه ها از جنس لاتکس هستند و خیلی راحت می‌توان آن‌ها را روی سر گذاشت و رسما هرفردی می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. کلاه‌هایی با سایز معمولی بیشتر از همه به درد شناگرانی با سایز سر معمولی می‌خورد. اگر کلاه سایز متوسط برای‌تان شل و گشاد است، می‌توانید به سراغ کلاه سایز جونیور یا کلاه کودکان بروید که کاملا سایز سرتان باشد. این کلاه باید به اندازه کافی تنگ باشد تا در جریان مسابقه یا تمرین، به صورت ثابت روی سرتان باقی بماند ولی نباید آنقدر تنگ باشد که روی سرتان رد و خط انداخته و یا سرتان را اذیت کند. اگر نگران آن هستید که کلاه شنا به صورت ثابت روی سرتان قرار بگیرد، باید کلاه شنایی را تست کنید که یک بند دور چانه داشته باشد تا بدین ترتیب درزمان شنا دقیقا روی سرتان فیکس بماند.

بهترین گزینه را انتخاب کنید.

هیچ قانون و قاعده کلی برای کلاه‌های شنا وجود ندارد. انتخاب یک کلاه، باید با درنظر داشتن نیازهای شما صورت بگیرد. باید موضوع راحتی، عایق بودن و رنگ مورد علاقه‌تان را در نظر بگیرید. از آنجا که کلاه‌های شنا آن‌قدرها هم گران نیستند، این ایده خوبی است که چند تایی کلاه بخرید تا بتوانید درهر مورد خاص، کلاه ایده آل‌تان را استفاده کنید. گاهی وقت‌ها می‌توانید کلاه‌های بامزه ای هم بخرید. خیلی از کمپانی‌ها به بهانه‌ها و مناسبت‌های مختلف، کلاه‌های تم داری را طراحی می‌کنند که روی آن‌ها شعارها و گرافیک‌های بامزه ای دیده می‌شود. درعین حال می‌توانید کلاه‌های شنا را با نام، لقب و یا لوگوی خاص خودتان سفارش بدهید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر