ماهان شبکه ایرانیان

اقدام ستودنی این دانشجوی طراحی برای تولید لباس مناسب حال پناهجویان

داستان از زمانی شروع می‌شود که آنجلا لونا در جو کلاس‌ها و صحبت درباره آخرین اخبار مدل‌ها قرار گرفته، که با ماجرای وضعیت اسفبار پناهندگان سوری روبرو می‌شود. با این اتفاق وی یک شکاف عمیق مابین چیزی که در دانشگاه می‌آموخته و چیزی که در دنیای واقعی است را احساس می‌کند.

روزانه چند هزار پناهجوی سوری از این کشور خارج می‌شوند، و تا به حال چندین ملیون نفر از این کشور جنگ زده خارج شده‌اند. حالا این پناهجویان که به کشورهای دیگر رفته چگونه می‌خواهند زندگی کنند و سرپناهی داشته باشند. به دلیل تعداد زیاد آنها هزینه حمایت از آنها را هیچ یک از جوامع بین‌المللی قبول نکرده‌اند، ولی اخیرا یک دانش آموز به نام آنجلا لونا دست به یک ابتکار زده‌است که می‌تواند زندگی را تا حد زیادی برای این پناهجویان راحت‌تر کند. برای مطلع شدن از کل ماجرا در ادامه با بنیتا همراه باشید.

داستان از زمانی شروع می‌شود که آنجلا لونا در جو کلاس‌ها و صحبت درباره آخرین اخبار مدل‌ها قرار گرفته، که با ماجرای وضعیت اسفبار پناهندگان سوری روبرو می‌شود. با این اتفاق وی یک شکاف عمیق مابین چیزی که در دانشگاه می‌آموخته و چیزی که در دنیای واقعی است را احساس می‌کند.

او یک دانش اموز در مدرسه پارسونز است، با وجود اینکه سه سال تا فارغ التحصیلی وی مانده بود، تصمیم گرفت تا کمی جهت دانسته‌ها و مطالعات خود را بشر دوستانه کند و با گسترش علم خود تفاوت‌هایی را در این زمینه ایجاد کند.
لونا در گفتگوی خود با مجله بیزنس اینسایدر (Business Insider) اعلام کرد که "مهارت‌های من برای همیشه با خلاقیت و طراحی عجین شده‌است. من وقتی به مدرسه مد و فشن وارد شدم با خودم فکر می‌کردم که آمدن به همچین مکانی می تواند خیلی جالب‌تر از استفاده از مهارت‌هایم در طراحی شود و حتی می‌تواند خلاقیت مرا نیز افزایش دهد."

پس از صحبتی که لونا با فعالان حقوق بشر داشت، وی تصمیم گرفت که باید سیاست‌های جدید را دنیای مد و فشن اتخاذ کند و فعالیت خود را در قسمت پرسود آن یعنی طراحی ادامه دهد.

با نگاه کردن به تصاویر پناهندگانی که در پیاده رو خوابیده بودند و خواندن مصاحبه‌ها و صحبت با سازمان‌های بشر دوستانه، لونا توانست برجسته ترین چالش‌های پیش روی پناهندگان را که می‌توانست از طریق طراحی‌های خود رفع کند، تشخیص دهد. این نیازها شامل نیاز به گرما و یک وسیله حفاظتی مانند چادر بود. لونا سپس تحقیقات خود را برای گسترش یک مجموعه‌ای از7 قطعه برای پروژه ارشد پایان نامه طراحی خود را در پارسونز شروع کرد، به طور همزمان او شرکت پوشاک ADIFF را با شعار "مداخله طراحی برای حل مسایل و مشکلات جهانی" تاسیس کرد.

در سطح جهانی، مد یک صنعت 1.2  تریلیون دلاری می باشد. لانا با طراحی این لباس چند منظوره و خریدن آن برای تفریح توسط مردم، راه در اوردن سود از این صنعت را پیدا کرد و با سود دریافت شده از این تجارت می‌خواهد یک ورژن تغییر یافته این لباس را برای پناهجویان جنگدیده سوری برای ادامه زندگیشان طراحی کند. او امیدوار است که مدل بیزنس او مانند کفشهای تام (Tom's Shoes) باشد، که در این مدل هر نفر با خرید یک جفت کفش، یک جفت دیگر به عنوان هدیه دریافت می‌کند. لونا می‌گوید که در حال حاضر در حال مذاکره با سرمایه گذاران وشرکای تولیدی است و احتمالا در اوایل تابستان آینده چرخ این مجموعه تجاری شروع به چرخیدن کند.

لونا تاکید کرده‌است که این مجموعه طراحی‌شده کاملا از پناهجویان الهام نگرفته است، ولی در طراحی این لباس‌ها، رفع نیاز آنها تا حد امکان مد نظر گرفته شود.


نام این مجموعه "Outerwear Anywhere" است یعنی لباسی که مخصوص همه جا هست.



در طراحی این لباس‌ها به جای اینکه لباسی طراحی شود که به راحتی به ابزاری برای بقا مانند چادر تبدیل شود(مانند چیزی که او در اینترنت یافت)، بیشتر تمرکز بر روی پشت صحنه این لباس‌ها معطوف شده است. شاید ذهنتان مشغول شود که معنی این حرف چیست! خب باید بدانید این جمله یعنی به جای اینکه لباسی طراحی شود که به راحتی به چیزی مثل چادر تغییر شکل دهد، چادری طراحی شده است که به تواند به راحتی به لباس تبدیل شود.

یا یک کیسه خواب که به راحتی تا میشود و تبدیل به یک لباس می‌شود و می‌تواند حداکثر گرما را به ارمغان بیاورد.

لونا گفت که فرایند طراحی این مجموعه‌ها  زمان بسیار زیادی را برد، به طوری که بعضی از لباس‌ها برای طراحی چندین ماه زمان نیاز داشتند.

این لباس به گونه‌ای طراحی شده‌است که می تواند به حمل کودک کمک می‌کند.

او گفت تا آنجایی که ممکن بوده سعی شده است که لباس به گونه‌ای طراحی شود تا فیت بدن فردی باشد که آن را می پوشد و زیبا به نظر بیاید.

این لباس به کوله‌پشتی تبدیل می‌شود.

لونا گفت "از وقتی که من وب‌سایت را آنلاین کرده‌ام، با آدم‌هایی روبرو شده‌ام که پیاده‌روی، کمپینگ و سفربه مکان‌های کوهستانی دوردست را دوست دارند. در نتیجه هم علاقه و هم نیاز به این لباس‌ها وجود دارد."

آنجلا همچنین اضافه کرد که به حقیقت "تفاوت در نیاز کسانی که این لباس را برای تفریح می پوشند با کسانی که انها را برای زنده ماندن می پوشند" کاملا واقف است.

از دیگر حرف‌های او می‌توان به این اشاره کرد که: "این لباسها اثبات می‌کنند که مد چیزی فراتر از لباس است و من احساس می کنم که در هر صنعت همچین  فرصت‌هایی وجود دارد و این فقط به شما بستگی دارد که این فرصت را پیدا کنید و یا آن را بسازید و از آن استفاده کنید".

 

مقالات مرتبط

چگونه در تابستان لباس بپوشیم [گزارش اختصاصی بنیتا]

reza-nadimi-fashion-design


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان