چرا مردم دروغ می‌گویند و چطور می توان با آن‌ها برخورد کرد؟

در مواجهه با شخصی دروغ‌گو، واکنش‌های احساسی شما بهترین گزینه است. شما نمی‌توانید رفتار یک دروغ‌گو را عوض کنید اما می‌توانید چگونگی احساس و واکنش خود نسبت به آن‌ها را تغییر دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌باره به ادامه مطلب بروید. با بنیتا همراه باشید.

چرا مردم دروغ می‌گویند و چطور می توان با آن‌ها برخورد کرد؟

عده‌ای از مردم برای اینکه خود را خوب جلوه دهند و یا به چیزی که می‌خواهند برسند دروغ می‌گویند. به‌هرحال نقطه‌ی شروع برای برخورد با رفتار بد آن‌ها، مقابله با این افراد است. این نکته کاملاً اهمیت دارد که به خاطر بسپارید شما توان تغییر دیگران را ندارید و نهایت کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به خودتان راست بگویید. با بنیتا همراه باشید.

«چرا به من دروغ گفتی؟ قلب مرا شکستی!»

«من به تو اعتماد داشتم این‌گونه جوابم را دادی؟ همه‌چیز تمام شد! تو یک دروغ‌گویی!»

 مردم همواره با چنین موقعیت‌های مشابهی مواجه می‌شوند. یا دروغ گفته و یا دروغ شنیده‌اند. کشف حقیقت تلخ همیشه ناراحت‌کننده است. هیچ‌کس دوست ندارد دروغ بگوید اما همه‌ی ما این کار را انجام می‌دهیم. این‌گونه نیست؟ چه چیزی باعث می‌شود که گاهی دروغ‌گو را ببخشیم و گاهی نه؟

گاهی شخص دروغ می‌گوید تا آسیب بزند اما گاهی دروغ می‌گوید تا جلوی آسیبی را بگیرد. دروغ‌گویی امری زشت و ناپسند محسوب می‌شود اما مقصود آن می‌تواند خوب باشد. به زبان ساده دو نوع دروغ داریم: دروغ مضر و دروغ بی‌ضرر.

همه‌ی دروغ‌ها آسیب نمی‌رسانند...!

دروغ‌هایی که برای مصلحت است و به دیگران آسیب نمی‌رسانند را دروغ‌های بی‌ضرر می‌گویند که شامل تحریف یا اغراق در حقیقت است و معمولاً با مقاصد زیر همراه است:

جلوگیری از آسیب دیگران

این نوع دروغ برای دفاع از ارزش‌های خود و یا جلوگیری از آسیب حقیقت‌های تلخ گفته می‌شود. برای مثال: مادری به فرزندانش می‌گوید که پدرشان به‌جایی دور رفته و تا مدتی طولانی بازنمی‌گردد. اما حقیقت این است که پدرشان در جنگ کشته‌ شده است. در این مورد مادر نمی‌خواهد که فرزندانش موضوع مرگ را بدانند، چراکه بسیار ناراحت‌کننده است و زندگی‌شان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

جلوگیری از تنش در تعاملات اجتماعی

این نوع دروغ برای برقرار داشتن خوش‌مشربی در موقعیت‌های اجتماعی گفته می‌شود. برای مثال: روزنامه‌نگاران همیشه مصاحبه‌ی خود را با تعریف از نحوه‌ی لباس پوشیدن دیگران آغاز می‌کنند. امکان دارد این نظر واقعی آن‌ها نباشد اما برای خشنود کردن مصاحبه‌کننده و داشتن مصاحبه‌ای مسالمت‌آمیز و روان، گفته می‌شود.

عدم اجازه به دیگران برای فهمیدن ترس‌ها و سستی‌هایمان به‌ منظور محافظت شخصی

این نوع دروغ شامل به حداقل رساندن افشای خود برای پنهان کردن ترس‌ها و سستی‌هایمان است. گاهی نمی‌خواهیم که دیگران راجع به ما زیاد بدانند. برای مثال خاطرات تلخ و گذشته‌ی دردناک را به دیگران نمی‌گویند تا از یادآوری آن لحظات سخت جلوگیری کنند.

حفظ غرور و اعتمادبه‌نفس

این نوع دروغ را افراد خودمحور می‌گویند اما قصد آنان آسیب به دیگران نیست. در عوض آن‌ها سعی می‌کنند اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهند و با گزافه‌گویی توجهات را به سمت خود جلب کنند. اغلب در افرادی دیده می‌شود که منتظرند دیگران از آن‌ها تشکر کنند تا احساس قدرت و رضایت کنند. آن‌ها در مورد دستاوردها و تجربیات خود غلو می‌کنند تا تحسین دیگران را برانگیزند و احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند.

دروغ‌های بی‌ضرر برخلاف مقاصد خنثی و یا خوبشان ممکن است واقعاً خوب نباشند. اگر ما هرگز خود واقعی‌مان را به دیگران نشان ندهیم, چگونه می‌توانیم یک دوستی واقعی را برقرار کنیم؟ بااین‌حال نسبت به دروغ‌های مضر آسیب کم‌تری به دیگران می‌رسانند.

 

مراقب دروغ‌های سمی باشید!

دروغگوییCredit: nus

دروغ‌های مضر قاتل رابطه‌های باارزش هستند. با نیتی بد آغاز می‌شوند و دیگران را گول می‌زنند. برای فریب دیگران «واقعیات» غیرواقعی ساخته می‌شوند. باید در برابر این دروغ‌ها هوشیار باشیم.

به دست آوردن اعتماد و مهربانی دیگران

این نوع دروغ شامل تحریف حقیقت برای به وجود آوردن احساسی است که از آن به نفع خود استفاده کنند. برای مثال ما اعتماد و مهربانی دیگران را برای آینده‌ی شغلی درخشان‌تر جلب می‌کنیم. این اغلب در محیط کسب‌وکار و زمانی که همکاری و حمایت بیشتر همکارانمان را می‌خواهیم اتفاق می‌افتد و اینجا دقیقاً جایی است که دروغ‌گویی و چاپلوسی شروع می‌شود. موقعیت دیگر، زمانی است که می‌خواهیم در مصاحبه‌ای، شخص مصاحبه‌کننده را تحت تأثیر قرار دهیم، بنابراین خود واقعی‌مان را پنهان می‌کنیم.

فرار از مسئولیت‌ها

همه‌ی ما از تنبیه متنفریم. ما هرگز به دنبال آن نمی‌رویم اما گاهی او در خانه‌ی ما را می‌زند! این دقیقاً جایی است که ما برای فرار از آن دروغ می‌گوییم. این دروغی ناعادلانه است و گاهی امکان دارد شخص بی‌گناهی به‌جای ما مجازات شود. شایع‌ترین این دروغ‌ها در مدرسه اتفاق می‌افتد. زمانی که معلم به دنبال شخص خاطی می‌گردد ولی ما اقرار نمی‌کنیم.

استفاده از دیگران

این دروغ مضر زمانی گفته می‌شود که از دیگران کمکی می‌خواهیم که آمادگی‌اش را ندارند. برای مثال زمانی که برای کار بی‌میل هستیم و از دیگری می‌خواهیم مسئولیت ما را به دوش کشد. وانمود می‌کنیم که در وضعیت بد و یا شرایط اضطراری هستیم و نیاز به کمک داریم.

 

10 راه مفید در مواجهه با دروغ‌گویان

پینوکیوCredit: inc

1- یاد بگیرید که تفاوت بین دروغ و حقیقت را بدانید

زبان بدن شخص، همیشه خیانت می‌کند، مخصوصاً زمانی که شما تفاوت بین چگونگی پاسخ‌های صادقانه و نادرست را بدانید.

طرز ایستادن، چگونگی قرار گرفتن بازوها، پلک زدن و یا بهانه‌گیری‌ها می‌توانند شخص دروغ‌گو را نمایان کنند. شما باید دقیقا بدانید که به چه چیزهایی مشکوک شوید و آن‌ها را دنبال کرده و با رفتارهای صادقانه مقایسه کنید. این موضوع به تعریف الگوهای رفتاری کمک می‌کند.

2- تمایز بین دروغ‌های مضر و بی‌ضرر

همه‌ی ما زمان‌هایی دروغ می‌گوییم. نمی‌گوییم کار درستی است اما اگر به دروغ‌گوهایی برخوردید که می‌خواهند وضعیت را به نفع خود تغییر دهند چه؟ در این مورد، شما باید از تأثیر احتمالی جلوگیری کنید و اقدامات مربوطه را انجام دهید. هر چه مردم بیشتری تحت تأثیر قرار بگیرند باید زودتر آن دروغ را آشکارسازید.

3- شناسایی موضوعات جنجالی

بعضی از مردم نمی‌توانند از حقیقت تلخ دوری کنند بنابراین برای دفاع از خود دروغ می‌گویند. اگر هنگامی‌ که راجع به موضوع خاصی می‌پرسید و همواره یک الگوی خاص در دروغ دیگری می‌بینید، بفهمید که آنچه موضوع ناراحت‌کننده‌ای است. در این موارد، در اولین فرصت مناسب موضوع صحبت خود را تغییر دهید.

4- شواهدی در دست داشته باشید

اگر تصمیم گرفته‌اید که دروغ‌گو را رسوا کنید و همه‌ی دروغ‌هایی که تاکنون گفته را آشکارسازید، آن‌ها را با سند و مدرک رو کنید. این کار بسیار مفید است. مخصوصاً زمانی که دروغ‌گو حقایق را گیج‌کننده می‌گوید و یا تلاش دارد رویداد را طور دیگری بازگو کند.  شما حتی می‌توانید برای گفته‌های خود شاهدانی بیاورید تا به شما کمک کنند.

5- صحیح برخورد کنید

به‌صورت خصوصی با آن‌ها صحبت کنید. از برخورد با او در جمع و یا خجالت دادنش اجتناب کنید. اول‌ از همه اگر مدرک کافی برای ادعای خود در دست ندارید، این کار را نکنید و خود را احمق جلوه ندهید. 

افرادی که همیشه دروغ می‌گویند برای زمانی که دروغشان آشکار می‌شود ترفندهایی دارند. پس به‌اندازه‌ی کافی آماده‌ باشید تا از پس حاشا کردنشان بربیایید.

 

6- همدردی کنید

همدردیCredit: rehabs

دروغ‌گو را سرزنش نکنید و سعی کنید او را درک کنید. اگر دروغ او از نوع دفاع از خود باشد، نشان‌دهنده‌ی این است که او به کمک نیاز دارد. او به شخصی که بتواند به او کمک کند و یا حتی یک شنونده‌ی خوب محتاج است.

دروغ‌هایی راجع به وضعیت زندگی و خانوادگی، حقوق و یا گذشته، به کسی آسیب نمی‌رساند بلکه نشان‌دهنده‌ی مشکلات روحی شخص دروغ‌گو است. در این موارد نهایت چیزی که لازم است این است که یک دوست خوب باشید و قضاوت نکنید.

7- درگیر باشید اما عصبی نشوید

هنگامی‌که با دروغ‌گویی مواجه می‌شوید با او راجع به خودتان و عکس‌العمل‌هایتان صحبت کنید. برایش روشن کنید که بعید است اعتماد ازدست‌رفته‌ی شما بازگردد مگر اینکه دلیل قانع‌کننده‌ای برای دروغش داشته باشد.

با عصبانیت رفتار نکنید، فضا را آرام نگه‌دارید به یاد داشته باشید این موقعیت چقدر برای او می‌تواند سخت باشد. یک قاعده‌ی کلی راجع به برخورد با دروغ‌گوها است که می‌گوید هرگز با خشمگین کردن فردی که می‌خواهید از او اعتراف بگیرید موفق نخواهید شد. در عوض داشتن دلایل محکم برای ادعای خود، می‌تواند نتایج قابل‌قبولی به همراه داشته باشد.

8- از متخصصان یاری بجویید

اگر به‌تنهایی نمی‌توانید از پس این کار بربیایید، از کسانی که در این زمینه مهارت دارند مثل روانشناسان کمک بگیرید. داشتن کسی که بتوانید نگرانی‌هایتان را با او در میان بگذارید فرصت‌های بیشتری در اختیارتان می‌گذارد تا به خود و شخص دروغ‌گو کمک کنید. البته این موضوع بسیار مهم است که این افراد از محافل اجتماعی قابل‌قبول باشند.

9- در وقت مناسب اقدام کنید

شما باید زمان درستی انتخاب کنید و ارزیابی درستی از موقعیت داشته باشید. اگر رابطه‌ی شما خیلی مهم است مطمئن شوید که به هم بازمی‌گردید. زمان زیادی طول می‌کشد تا یک دروغ‌گو عادت خود را ترک کند، اما اگر شما به ادامه‌ی دوستی و یا همکاری خود با آن شخص علاقه دارید، بدانید که برای کمک و درک کردن او آن‌جا هستید.

10- خود را از آسیب حفظ کنید

خود را از آسیب‌های احتمالی دور نگه‌دارید و نگذارید قربانی دروغ شوید، به‌خصوص زمانی که دروغ برای سوءاستفاده گفته می‌شود. اگر شما شخصی هستید که فریب دروغ را خورده‌اید و از آن آسیب‌دیده‌اید، بدون معطلی و به کمک دوستان قابل‌اعتمادتان، خود را از دام آن نجات دهید و به افرادی که از این قبیل دروغ استفاده می‌کنند و جزئی از وجودشان شده نزدیک نشوید.

بد نیست سری هم به چطور با افراد خودشیفته مقابله کنیم؟ و ده سوالی که زنان باردار به دروغ پاسخ می دهند! بزنید.

منبع: enkirelations, lifehack, wikihow

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر