بررسی مصادیق تاریخی تهاجم فرهنگی

تهاجم فرهنگی نه منحصر به زمانه ما، که پدیده ای است که در طول تاریخ بشر ملل گوناگونی با آن مواجه بوده اند

رسالت، 15/6/82

تهاجم فرهنگی نه منحصر به زمانه ما، که پدیده ای است که در طول تاریخ بشر ملل گوناگونی با آن مواجه بوده اند . اما این امر در بعضی از مواقع و برهه های تاریخی، بنا به عللی، شدت بیشتری داشته است . برای مثال، به هنگام نضج و ظهور فرهنگی نوپا یا در روزگار انحطاط فرهنگی که نمی تواند به نیازهای پیروان خود پاسخ گو باشد . از روز اول بعثت پیامبر تا به حال، مکتب اسلام در برابر چنین تهاجماتی قرار داشته است . طرح اسرائیلیات، تفرق در صفوف مسلمانان، جلال های فلسفی و نفوذ دادن تفکر صوفیانه هندی و یونانی در چارچوب همان تهاجمات قرار دارد .

نویسنده، «غرب زدگی » را صورت تهاجم فرهنگی در عصر حاضر و بزرگ ترین مشکل جهان اسلام می داند . وی علل غرب زدگی را چنین برمی شمارد: 1) جمود عقلی و رکود فکری مرگبار مراکز علمی در جهان اسلام; 2) نالایقی سیاست مداران جهان اسلام و فاصله طبقاتی شدید; 3) پراکندگی مسلمین در سایه مذاهب و ملیت ها; 4) عمل نکردن مسلمانان به دستورات اسلام و 5) شیوه آموزش غربی .

جهان اسلام در برابر تمدن غربی معمولا سه استراتژی مشخص را اتخاذ نموده است: استراتژی رد; استراتژی تسلیم و استراتژی دفاع یا اقتباس . در استراتژی رد، جهان اسلام در مواجهه با تمدن غرب، به طرد تمام اجزای آن پرداخت . در استراتژی تسلیم، تمدن مادی غرب، با تمام ویژگی هایش، پذیرفته شد . در اتخاذ این استراتژی، ترکیه پیش قدم بود . استراتژی سوم بر مبنای این واقعیت شکل گرفته است که هم نمی توان واقعیت غرب را انکار کرد و هم نمی توان به کلی تسلیم آن شد . انکار واقعیت غرب، مخالفت با طبیعت بشری است و تسلیم شدن به غرب نیز بهره ای جز اسارت و غارت دارایی های مسلمین نصیب آنان نخواهد ساخت . راه معقول و مطلوب، اقتباس آگاهانه از تمدن غرب و زدودن روح الحاد و مادیگری از علوم غربی است . عنصر اساسی استراتژی دفاع یا اقتباس، وحدت جهان اسلام است .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر