ماهان شبکه ایرانیان

رود سیال

۱. تشیع، حقیقت اسلام و رود سیال و جاری تاریخ اسلام است[۱] . تاریخ اسلام، بی تشیع، درخت آفت زده ای را می ماند که قرن ها است خشکیده است .

1. تشیع، حقیقت اسلام و رود سیال و جاری تاریخ اسلام است[1] . تاریخ اسلام، بی تشیع، درخت آفت زده ای را می ماند که قرن ها است خشکیده است .

به گفته ی دکتر علی وردی (استاد جامعه شناس دانشگاه بغداد)، تشیع، آتشفشان خاموش کوهسار است که گاه و بی گاه، دود و بخار و لرزه و تکان اندکی پدید می آورد و همین تاثیر اندک، ریشة تمام انقلابات دنیای اسلام است .[2]

ویلیام وات، محقق دانشگاه ادین بورگ، در کتاب اصول گرایی اسلام و مدرنیسم، می گوید:

اعتقاد به امامت و مسألة انتظار، از جمله ویژگی های تشیع اند که در اندیشة سیاسی شیعه، نقش مهمی ایفا می کنند.[3]

2 . فقها، حصون اسلام[4] و حجت و پناه مردم در عصر غیبت اند .[5] فقها، نایبان و راهبران مردم در عصر حیرت اند . صفحات تاریخ هزار سالة شیعه در عصر غیبت، وامدار علما و فقها - این نایبان عام امام علیه السلام - است که با ثار و ایثار و حماسه و عرفان خود، حیات فکری و سیاسی شیعه را رقم زدند .

نگاهی به کارنامة هزار سالة علما و مرجعیت شیعه، این دژهای تسخیرناپذیر و سنگربانان حریم تشیع، این رهبانان شب و شیران روز و ناخدایان کشتی شیعه در تندباد حوادث روزگار و مبارزات فکری و سیاسی آنان، از کلینی و شیخ مفید و شیخ طوسی گرفته تا شهیدین و نراقیین، تا شیخ انصاری و میرزای شیرازی، تا میرزای نایینی و امام خمینی،(رحمة الله علیهم اجمعین)، گویای «العلماء ورثة الانبیاء» و برگی زرین در تاریخ حیات مسلمانان بل تمامی بشریت، از آغاز تا امروز است .

تاریخ درخشان علما و مرجعیت شیعه، امتداد تاریخ انبیا و اولیا است .

3. امام راحل، نایب امام زمان4 و روح خدا بود در کالبد فسردة زمان و هدیت بزرگ الهی در قرن غفلت.

او، یادگار همة انبیاء سلف و علماء گذشته بود . با هیبت موسوی و دم عیسوی خود، از ایرانی که مهد فرهنگ بیگانه و پایگاه بیداد شده بود و می رفت تا هویت فرهنگی و تمامی هستی خود را، یک جا، با بیگانه به معامله بگذارد، اژدهایی در برابر تمامی قدرت های استکباری آفرید، اژدهایی که مسیر تاریخ در قرن غفلت را به گونه ای دیگر رقم زد و تمامی ساختارهای دنیا را به هم ریخت .

4. انقلاب مبارک اسلامی ایران، آذرخشی در شبستان سرد و دیجور قرن، و چراغی فرا راه انسان معاصر در متن گمراهی ها و پلشتی ها بود .

انقلاب ما، دستاورد و آرزوی همة انبیا و اولیا از آدم تا خاتم بود .

انقلاب ما، انفجار نوری بود که بر «طور» اندیشه ها تجلی کرد و «موسی خواهان» را در سراسر این کرة خاکی، بیدار ساخت، و بارقه اش در دل دشمن، ترس و وحشت، و در دل دوست، شور و امید آفرید و خفته ها را بیدار و هوشیار ساخت .

5 - انقلاب اسلامی ایران، بزرگ ترین رخداد اجتماعی قرن بیستم است . پدیده ای با این گستردگی و عمق، نه تنها نهادها و نظام های یک ملت و یک قوم را در هم ریخته و سرنوشت تاریخی آنان را در مسیر تغییرات بنیادینی قرار داده، بلکه دامنة آن، بسی فراتر از یک کشور رفته و تمامی اندیشه ها، سیاست ها، نهضت ها، احزاب سیاسی جهان را به چالشی نو فرا خوانده است . این تاثیرها، از آسیا و خاورمیانه گرفته تا قلب اروپا و آمریکا را در بر می گیرد .

بهتر آن باشد که سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران

هنری کسینجر، وزیر امور خارجة اسبق آمریکا:

پیروزی ایران در جنگ، عقاید رادیکال اسلامی را، از جنوب شرقی آسیا تا سواحل اقیانوس اطلس، گسترش خواهد داد .[6]

شیمون پرز، نخست وزیر سابق اسراییل:

انقلاب ایران، یک انقلاب بسیار افراطی و خصمانه در قبال اسراییل است . تجربة آیة الله [امام] خمینی برای ما، یک تجربة بسیار تلخ در قرن بیستم به شمار می رود .[7]

موشه دایان، وزیر خارجة اسبق اسرائیل:

اثرات تحولات انقلاب اسلامی بر روابط سایر کشورها قابل ملاحظه است .[8]

مارگارت تاچر، نخست وزیر سابق انگلیس:

ما، غربیان، در دهة 1980 از وسائل نظامی و ابزار جنگی شوروی و اقمارش واهمه نداریم؛زیرا، اگر بلوک شرق و اعضای پیمان ورشو، مجهز به سلاح های نظامی باشند و به ادوات مخرب و ویرانگر مسلح باشند، ما نیز به سلاح های مدرن مسلح و مجهزیم، لکن از حضور فرهنگ اسلامی انقلاب ایران می ترسیم .[9]

ریچارد نیکسون، از رؤساء جمهور اسبق آمریکا:

وقتی حکومت شاه در سال 1979م [1375ش] سقوط کرد، یک خلاء قدرت تازه به وجود آمد . انقلاب ایران، در واقع، انقلابی بود علیه ارزش های غربی . این انقلاب، همان قدر که از سرمایه داری تنفر داشت، از کمونیسم نیز متنفر بود . هر دو را به مانند دو روی سکة مادی گرایی می دید . پس از انقلاب، مردم ایران، همان چیزی را به دست آوردند که انقلاب قول داده بود . جای انکار نیست که انقلاب اسلامی یک انقلاب واقعی اندیشه ها را ارائه داد و آنان آن را با عشق و ایمان پذیرفتند .[10]

آن چه که انقلاب اسلامی به اثبات رسانده و به دنیا بیان کرده، این است که اسلام، شایستگی حاکمیت بر جامعه را دارد؛ زیرا که دین آسمانی است . از این رو، در کشورهای اسلامی - عربی، تاثیر گذاشته است و انقلاب هایی که هم اکنون در سایر کشورهای عربی شکل گرفته اند، جز ثمره درخت انقلاب اسلامی چیز دیگری نیست . انقلاب، ثمره های دیگری نیز دارد که اثرات آن را در کشورهایی چون تونس، الجزایر، مصر، آذربایجان، کشورهای استقلال یافته ی شوروی سابق و سایر نقاط دنیا می بینیم . این انقلاب ها، نهرهایی هستند که از سرچشمه جوشان انقلاب اسلامی ایران، در نقاط مختلف جهان، شاخه شاخه شده اند . انقلاب اسلامی ایران، تکرار و تجدید نهضت امام حسین علیه السلام

روزنامه ی البعث چاپ دمشق:

جهان عرب و تمامی جهان، تحت تاثیر رویدادهای ایران قرار گرفته اند که در آن تاریخ با خون ملت و با خط راست ملت نوشته شده است .

روزنامه ی آمریکایی تایمز:

دنیای غرب، به دلیل انقلاب ایران، ناگهان بار دیگر اسلام را باور کرد . جنب و جوشی که به دنبال انقلاب اسلامی ایران به وجود آمد هنوز ادامه دارد . برای اولین بار یک کشور مسلمان، به طور موفقیت آمیز، قدرت بزرگ غربی را به مبارزه طلبید، آن را تحقیر، و خسارت مادی به منافع آن وارد کرد . این مورد، قدرت بزرگ غربی آمریکا بود، و این ضربات، از طریق جنبشی وارد شد که نه به نام ملی گرایی، بلکه با نام اسلام که دارای ریشه های قدیمی تر و عمیق تر بود، عمل کرد .

6 - هر انقلابی با این وسعت و عمق و با این اهداف و شعارها که بر خرابه هایی دو هزار و پانصد ساله بنا شود و بار جنگی هشت ساله را به دوش کشد، بدون تردید، در معرض مشکلات و آسیب های فراوان قرار می گیرد . به خصوص آن جا که تو داعیة صدور انقلاب و حمایت از فلسطین و همة گروه های آزادی بخش و مستضعفان عالم را هم داشته باشی، که در این هنگام، دشمن، آرام نمی نشیند و با ترویج شبهات و شهوات و بدعت ها، و در نهایت، هجوم مستقیم، با تو درگیر می شود .

در برابر انقلابی با این وسعت و عظمت و با این انبوه مشکلات و دشمنان داخلی و خارجی، بهترین موضع گیری، گفتة آن استاد فقید است که گفته بود: «توجیه، حماقت و تضعیف، جنایت، و تکمیل، رسالت ما است .» .

باید آموخت که اشتباه را از هیچ کس و از هیچ مقامی توجیه نکنیم . به گفتة امام راحل، انقلاب، به هیچ کس و هیچ دسته ای، دینی ندارد . تضعیف این انقلاب نیز جنایتی نابخشودنی است؛ چون، به گفتة همان استاد، انقلاب، تنها کشتی نجاتی است که در این دریای مواج و طوفانی و این دنیای وانفسا قرار دارد . سوراخ کردن این کشتی، مرگ خود، بل ناامید کردن همة مستضعفان و آزادی خواهان این کرة خاکی است . رسالت ما و همة آگاهان و دل سوزان، تکمیل ضعف ها و کمبودهای انقلاب است .

هر کس در هر کجا هست، چه داخل و چه خارج، باید از انجام هر کاری که می تواند در جهت تکمیل این انقلاب بکند، دریغ نورزد و کوتاهی نکند که بی هیچ تردید، از این نعمت و این مسئولیت بزرگ، از آنان سؤال خواهد شد: وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّث ،[11] وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ [12] .

7 - هر انقلابی، عوامل رشد و انحطاط و رکود دارد . شرط بقای هر انقلاب، شناسایی مدام این عوامل و به کار بستن و یا جلوگیری از آن هاست .

بر زعمای قوم و دل سوزان و برنامه ریزان انقلاب است که مدام، در صدد شناسایی هر یک از این عوامل، و اقدام مناسب مطابق آن ها باشند . از همة این عوامل، در جای دیگری باید گفت و شنود کرد

8 - مقولة مهدویت، به خاطر دارا بودن ویژگی های متعدد، یکی از توان مندترین عوامل رشد جامعة دینی ما است . طرح صحیح این مقوله و گسترش این فرهنگ در سطح جامعه، بدون تردید، باعث شکوفایی هر چه بیش تر جامعه و حفظ آن از در غلطیدن در فسادها و تباهی ها است.* *

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان