گفتگو با آیت الله مکارم شیرازی

سؤال. برخی افراد، بحث مهدویّت را خیلی سطحی کرده اند. آنان، بابی را به نام ملاقات گرایی باز کرده، می گویند «باید به دنبال ملاقات با آقا بود ملاقات با آقا، راحت است » و این فکر را در قالب کتاب ها و سخنرانی ها و برخی مجلاّت به شدّت ترویج می کنند. می خواستیم نظر شما را در این باره جویا شویم.

سؤال. برخی افراد، بحث مهدویّت را خیلی سطحی کرده اند. آنان، بابی را به نام ملاقات گرایی باز کرده، می گویند «باید به دنبال ملاقات با آقا بود ملاقات با آقا، راحت است » و این فکر را در قالب کتاب ها و سخنرانی ها و برخی مجلاّت به شدّت ترویج می کنند. می خواستیم نظر شما را در این باره جویا شویم.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی: متأ سفانه، همین طور که بیان کردید، یک عده سوء استفاده گر درباره این مسأله پیدا شده اند. همیشه، مهم ترین مسائل سازنده، از سوی بعضی بدترین سوء استفاده ها شده است. مسأله مهدویّت هم همین طور است. افراد نادرستِ گناهکارِ آلوده تحت عنوان مسائل مربوط به مهدویت، گاهی افراد را اغفال می کنند و سوء استفاده می کنند. در مجالس می آیند می گویند «چشم هایتان را ببندید که حضرت مهدی علیه السلام آمد و بوی حضرت مهدی علیه السلام را می شنویم و دیشب حضرت مهدی علیه السلام را دیدم و...!»

این گونه برخوردها، یا ناشی از فکر کوتاه است و یا توطئه ای در کار است که می خواهند ابهت مسأله را بشکنند و خراب کنند! ما باید به هوش باشیم و جلوی این سوء استفاده ها را بگیریم! لباس روحانیت بسیار مقدّس است، ولی از همین لباس بسیار مقدّس، یک کسی ممکن است سوء استفاده بکند! ما باید مراقب باشیم! آنانی که ناآگاهند، باید بیدارشان کنیم و کسانی که آگاهانه دست به این کارها می زنند، باید با آنها مبارزه کرد. کسانی که می آیند و خبر از نزدیک شدن ظهور می دهند، کارشان برای متزلزل کردن دل ها است! من فراموش نمی کنم که قبل از سال 1414 هجری قمری، یک شایعه مفصلی پخش کردند که در سال 1414 حضرت می آید!

هر کس وقت ظهور را تعیین کند، به ما دستور داده شده که تکذیبش کنیم و او را آدم کذّاب و دروغ گو بدانیم! هر کسی ادعای روِ یت کند، وظیفه مان این است که تکذیبش کنیم. مسائل مهدویت را نباید به سطح پایین، نازل دهیم. امام زمان به این کار راضی نیست! همیشه، ما، گرفتار دوستان نادان بودیم و دشمنان دانا! الان هم گرفتاریم. شما می بینید در مسائل عزاداری امام حسین علیه السلام، هم گرفتار دشمنان دانا هستیم! و هم دوستان نادان! گاهی مسائل کفرزا را در مجالس عزاداری حسینی می گویند. بنابراین، در هر دو جبهه، باید کوشید. منتهی در این دو جبهه، دوستان نادان را بیش تر باید ارشاد کرد. حالا اگر یک جریان هایی باشد و یک حساب و کتابی، با آنان باید مبارزه کرد! در همه این مراحل، باید با منطق برخورد کرد. منطق ما، الحمد للّه، در مسأله ظهور حضرت مهدی علیه السلام، خیلی قوی است. در این باره، هم منطق عقل و هم آیه و هم روایت و هم اجماع داریم.

سؤال. آیا ما، مأ مور به درخواست و طلب دیدار حضرت هستیم؟ به عبارت دیگر آیا از جمله تکالیف شیعه در عصر غیبت، درخواست و تقاضای دیدار با امام است؟ یا چنین تکلیفی نیست؟

آیت الله العظمی مکارم شیرازی: نه؛ ما، مأ مور نیستیم....

سؤال. آیا به صورت مستحب هم، جز تکالیف نیست؟

آیت الله العظمی مکارم : نه؛ ما مأ مور نیستیم که اصرار به دیدن حضرت داشته باشیم. کسی ممکن است خدمت حضرت مشرّف بشود، امّا آنانی که مشرّف شدند، خبری نمی دهند. آنان، تظاهر به این مسائل نمی کنند. بر اساس رواج همین تفکر غلط، خیلی ها می آیند پیش ما و می گویند: «آقا! دعا کنید تا حضرت مهدی علیه السلام را ببینیم!» نباید یک چنین امیدی را و یا یک چنین فکری را در جامعه ایجاد کنیم.

در دیدار با دانش پژوهان مرکز تخصصی مهدویّت

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر