ماهان شبکه ایرانیان

تازه های کتاب در خارج از ایران

۱. فلسفه اسلامی و پدیده شناسی غرب، پیرامون مسأله جاودانگی عالم خُرد و کلان جهان (۱) / ای.تی.تای منیکا؛ انتشارات اسپرینگر، مارس ۲۰۰۶، ۲۸۶ ص، گالینگور، ISBN: ۱۴۰۲۰۴۱۱۴۴ ، انگلیسی.

1. فلسفه اسلامی و پدیده شناسی غرب، پیرامون مسأله جاودانگی عالم خُرد و کلان جهان (1) / ای.تی.تای منیکا؛ انتشارات اسپرینگر، مارس 2006، 286 ص، گالینگور، ISBN: 1402041144 ، انگلیسی.

نویسنده ین اثر با پیشنهاد مقیسه عالم صغیر و کلان جهان در گفت وگوی بین فلسفه اسلامی و پدیده شناسی غربی، بر ین اراده است، به احیی موقعیت پیدار انسان در جدال میان نیروهی درونی و بیرونی بپردازد. ین بحث از زمان افلاطون تا قرون وسطی، رنسانس و مدرنیته همواره مطرح بوده است، اما، دانشمندان معاصر به ین موضوع کم تر پرداخته اند. ین موضوع، با توجه به کشفیات علمی در زمینه «بی نهیت کوچک» و «بی نهیت بزرگ» اهمیت و موقعیتی جدید پیدا کرده است. انسانی که با توجه به مسائل جدید زندگی، نیاز به یجاد عادت هی نوی ذهنی را حس می نمید، یمان به تمامی اعتقاداتش را از دست داده و با یاس و ناامیدی به دنبال تشریحی جدید از وضعیت انسان می گردد که بتواند هم در زمینه نیروهی کیهانی و هم درباره سرنوشت او، وی را هدیت نمید. گفت وگوی بین فلسفه اسلامی و پدیده شناسی زندگی غربی می تواند ین مسیر را مشخص نمید.

2. تفسیر قرآن، گرامر و منطق (2) / اثر: کرنیلیا اسچاک؛ هلند: دانشگاه بریل، اول نوامبر 2005، 486 ص، گالینگور، قیمت 226 دلار، ISBN: 9004145885 ، آلمانی.

کلام اسلامی از ابتدی قرن هشتم، به طور روز افزون تحت تاثیر منطق ارسطویی بوده است. راه حل هی کلیسی ارتدکس در زمینه مسائل اصلی خداشناسی مسلمانان، نتیجه قرن ها بحث دانشورانی بوده که مبنی بحث خود را بر پیه دستور زبان و منطق بنا می کردند.

ین کتاب به رویکردی جدید درزمینه تفسیر متون اسلامی و درک تفسیر قرآن، خداشناسی اسلامی و استفاده از منطق ارسطویی در جهان عرب می پردازد.

کرنیلیا اسچاک، استاد دانشگاه فریبورگ و همکار تحقیق (Research Associate) در دانشگاه کمبریج انگلستان می باشد و در زمینه تاریخ خداشناسی اسلامی و تفسیر، کتب زیاد نوشته است.

3. پلورالیسم دانته و فلسفه اسلامی مذهب (3) / اثر: جورج. ب. استون؛ انتشارات پل گراو مک میلان. 2006، 336 ص، گالینگور، 95/69 دلار، ISBN: 140397130، انگلیسی.

نویسنده در ین کتاب بر آن است، نشان دهد، پروژه دانته در زمینه یجاد جامعه جهانی صلح آمیز که بر پیه پلورالیسم دینی بنا شده، ریشه در سنت فلسفی عربی- اسلامی دارد، سنتی که نمونه آن اعلان فارابی بود که به ین صورت بیان شده: «وجود شهر ها و ملت هیی که علیرغم تفاوت در مذهب به به ترین نحو زندگی می کنند، محتمل است».

قسمت یکم کتاب به بررسی «کمدی دانته» در پرتو اندیشه هی فارابی در زمینه رابطه بین مذهب و تخیل می پردازد. بحث قسمت دوم کتاب، شرح ین نظریه دانته است که می گوید: «بهشت تنها بری پیروان مسیح آماده نشده است». یکی از شخصیت هیی که در تمامی قسمت هی کتاب به آن اشاره شده، ابن رشد (فیلسوف مسلمان و حکیم عرب در مراکش و اسپانیا) می باشد که تفکراتش در زمینه رابطه مذهب و فلسفه به منزله الگویی بوده که درک عملگریانه دانته در زمینه مذهب بر پیه آن استوار است.

4. یده هی اصلی فلسفه اسلامی (4) / اثر: مشهد ال آلاف؛ انتشارات ادوین ملین، 30 مارس 2006، 360 ص، قیمت: 95/119 دلار و 95/74 پوند، ISBN: 773458484 ، انگلیسی.

نگارنده در ین اثر به فلسفه اسلامی در محدوده سنت اسلامی پرداخته، آن گاه با توجه به اصول خود فلسفه به شرح فلسفه می پردازد. در این اثر .به جی بررسی یده هی فیلسوفان مسلمان به صورت تاریخی سنتی، عقید یشان بر اساس متون اولیه تجزیه و تحلیل شده اند. ارائه مطالب به ین سبک نه تنها به درک به تر تمدن اسلامی کمک می کند؛ بلکه، به شناخت ریشه هی فلسفه مدرن غرب نیز کمک می کند. در زمینه ین کتاب پروفسور «نیکولاس رسچر» از دانشگاه پیتسبورگ می نویسد «از آن جیی که هیچ کتابی در ین زمینه به رشته تحریر در نیامده و منبعی در دست نبوده که بتواند اصول عقید و مباحث فلاسفه مسلمان را - که غالبا از زبان خودشان نقل شده باشد - بیان کند، ین کتاب، می تواند، پاسخ گوی نیازهی محققان باشد». دکتر مشهد ال آلاف استاد فلسفه دانشگاه سنت لوئیس می باشد.

5. مسائل روش شناسی و جستارهای قرآنی (5) / اثر: مسعود عالم چودهاری؛ انتشارات ادوین ملین، 2006، 472 ص، قیمت: 92/129 دلار، ISBN: 0773460268 ، انگلیسی.

این اثر، شامل بررسی مفهوم معرفت شناسی وحدانیت خدا و دلالت آن بر جهان بینی یگانگی علم الاهی است. بر اساس همین معرفت شناسی بنیادین، نویسنده، به استدلال وجود خدا و شرح شواهد فلسفه وجودی و توصیف دنیا با سیستم متحد می پردازد.

نتیجه چنین رویکردی، توسط نویسنده،خلق کتابی است نو، چالش برانگیز، با تجزیه و تحلیل عمیق و با مطالعه تطبیقی بر روی موضوع یگانگی سیستم هی یادگیری. [که سرچشمه آن شناخت یگانگی خدا به عنوان مقدمه بحث یکتیی علم الاهی است و قادر به تشریح تمامی سیستم هی جهان می باشد].

با استفاده از از ین نوع استنتاج ابتکاری، بسیاری از مسائل اجتماعی، و علوم طبیعی بررسی شده اند. ین شاهکار یار و همراه محققان و دانش پژوهانی خواهد بود که در زمینه تفکر خلاق بر روی معرفت شناسی علم و خدا تحقیق و تتبع می نمیند.

6 ـ الاهیات ناخوشنودی: بنیاد عقیدتی انقلاب اسلامی یران (6) / اثر: حمید دباشی؛ انتشارات ترنزکشن، ژانویه 2006، 644 ص، شومیز، ISBN: 1412805163 ، انگلیسی.

تاکنون کتب و نوشته هیی زیاد به تحلیل انقلاب اسلامی پرداخته اند، اما، آنچه هرگزبه آن پرداخته نشده تحلیلی روشن از اساس عقیدتی و فکری ین انقلاب بزرگ زمان ما است. نویسنده با استفاده از سبکی داستان وار و رویت گونه به شرح رهبرانی می پردازد که پیه گذار یدئولوژی ین حادثه عظیم بوده اند. نویسنده، بیش از ده سال عمر خود را صرف تحقیق بر روی متون فارسی وعربی مرتبط با موثرترین روحانیان و متفکران یرانی نموده است. وی، به بررسی نظریات شخصیت هیی همچون «جلال آل احمد، علی شریعتی، مرتضی مطهری، بنی صدر و امام خمینی» پرداخته است. ین کتاب، همچنین دلیل وسیع تر تاریخی و نظری ساختار «یدئولوژی اسلامی» را بررسی کرده است. در ین روند، آنچه که بیش تر برای نویسنده جلوه نمود، اصلاحات اصولی ین انقلاب با هدف احیی اسلام رادیکالی در تمامی جهان اسلام بوده است.

7. مکتب تصوف : عشق و حکمت (7) / اثر: لوئیس میشن جین ـ راجر گاتانی؛ انتشارات ورلد ویزدم، اول مارس 2006، 280 ص، شومیز، قیمت 72/15 دلار، ISBN: 0941532755 ، انگلیسی.

متفکران صوفی بری سالیان متمادی تمرکز خود را بر روی هسته معنوی اسلام قرار داده بودند. مقالات ین اثر به خواننده فرصت می دهند، با حکمت و تاریخچه عارفان صوفی آشنا شوند. ین اثر، مجموعه ای از گرانبها ترین گلچین هی ادبی است که در رابطه با مکتب تصوف به زبان انگلیسی به رشته تحریر در آمده است. ین اثر در نوع خود از نظر صحت، سندیت و تنوع بی نظیر است. بر خلاف رشته هیی چون خداشناسی، فلسفه و علوم، ترجمه ی به زبان انگلیسی از متون تصوف درخلال قرون وسطی موجود نمی باشد و این کتاب بخشی از این خلأ را جبران می نماید.

8. اصول علم و دانش پیش از اسلام مدرن: یدئولوژی مذاکره و پرسش و پاسخ مذهبی (8) / اثر : امید صافی؛ امریکا: دانشگاه کارولینای شمالی، 31 ژانویه 2006، 352 ص، گالینگور، قیمت: 95/59 دلار، ISBN: 0807829935 ، انگلیسی.

در مطالعه تاریخ اسلام، (سده هی یازدهم و دوازدهم) داری اهمیتی زیاد می باشند. سلجوقیان که قبیله ی ترک زبان از آسیی مرکزی بودند بر نیمه شرقی دنیی اسلام به مدت مدیدی حکم فرمیی می کردند. نویسنده ایرانی تبار در تحقیقات وسیع خود که ترکیبی از تاریخ اجتماعی ،فرهنگی و سیاسی آن زمان است، نشان می د هد که چگونه سلجوقیان سعی در یجاد یک حضور سیاسی بادوام، با استفاده از گریش به اندیشمندان و روحانیان داشتند. در میان ین روحانیون و اندیشمندان چهره هی شناخته شده مسلمانان صوفی که تحت حمیت دولت عمل می کردند، نیز دیده می شد.

9. دکترین تصوّف جلال الدین رومی (مولوی) (9) / اثر: ویلیام چیتیک ـ سید حسین نصر (مقدمه)؛ انتشارات ورلد ویزدم، 25 اکتبر 2005، 120 ص، شومیز، قیمت: 32/12 دلار، ISBN: 0941532887 ، انگلیسی.

تقریبا هیچ کتاب قابل اطمینانی وجود ندارد که بتواند به زبان ساده و قابل درک مفاهیم معنوی اشعار سحر آمیز جلال الدین رومی را بری خواننده عمومی (غیر متخصص) بیان نمید. ویلیام چیتیک، صوفی شناس شیعه آمریکایی در این اثر به صورتی زیبا به شرح ین اشعار پرداخته است. وی اندیشمندی است برجسته که در زمینه مکتب تصوف رومی به تحقیق و تفحص پرداخته و راه را بری درک خلوت گاه اندیشه هی قدسی وی هموار نموده است.

ین کتاب کوچک بری خوانندگانی که رومی را فقط از طریق ترجمه هی مشهور اشعار وی می شناسند، می تواند بینش هیی در زمینه دنیی مفاهیمی که رومی در نظر می گرفته است، داشته باشد.

10. تصوف ضروری (10) / اثر: سید حسین نصر؛ انتشارات ورلد ویزدم، 25 می 2006، 320 ص، شومیز، 98/16 دلار، ISBN: 1933316101 ، انگلیسی.

ین کتاب به معنی و اهمیت رسم و سنت [که شامل هنر،علم،طبیعت و زندگینامه هی جامع می باشد] پرداخته و مهم ترین نوشته هی دهه گذشته در آن جمع آوری شده اند. نویسنده در لابلای کتاب، اهداف و دستاوردهی تصوف را با زبانی روشن و شیوا نقل می نمید.

11. یک انسان، یک هنرمند: تفاسیر فلسفی سنتی ازهنر (11) / اثر: برایان کیبل ـ سید حسین نصر؛ انتشارات: ورلد ویزدم، 25 اکتبر 2005 م، 280 ص، شومیز، 61/15 دلار، ISBN: 0941532712 ، انگلیسی.

ین عنوان برجسته، مفهومی برجسته را نیز اراده کرده است. کسی را می توان انسان کامل نامید که تمیلی به هنر داشته باشد. نویسندة ین گلچین ادبی، بر آن است تا نشان دهد، هنر جامعه امروزی تمیلی به ارزش هی سنتی نشان نمی دهد. ین کتاب نه تنها به شرح اهمیت هنر سنتی می پردازد؛ بلکه، صفات انسانی را بری خواننده بر شمرده، و در آخر انسان کامل را- که به مثابه پلی است بین آسمان و زمین و مجری رحمت بری جهان اطراف - تشریح می نمید.

12. خدایان و تکنولوژی: مطالعه ی بر دیدگاه های هیدیگر (12) / اثر: ریچارد جویسویز؛ آمریکا: دانشگاه ملی نیویورک، ژانویه 2006، 248 ص، گالینگور، قیمت: 65 دلار، ISBN: 0791466418 ، انگلیسی.

اثر حاضر تحلیلی دقیق و موشکافانه از فلسفه تکنولوژی مارتین هیدیگر است که در مقاله ی تحت عنوان «بحثی پیرامون تکنولوژی» آورده شده است. ین مقاله داری مطالبی پربار است. نویسنده قصد دارد، با جست وجویی که از متون آلمانی دست آورده، گنجینة نهفته ین مقاله را کشف کند. نویسنده بر آن است، نشان دهد که چگونه مساله تکنولوژی، محور فلسفه هیدیگر را تشکیل داده است. فلسفه تکنولوژی بری هیدیگر به منزله فلسفه وجود یا فلسفه خدیان محسوب می شود. وی تکنولوژی را دانش کاربردی (applied knowledge) نمی داند؛ بلکه، در نظر وی تکنولوژی، ابتدیی ترین دانشی است که علوم یکی ازکاربردهی آن می باشند.

13. اسماعیلیه درجوامع قرون وسطی مسلمانان: معرفی تاریخی یک جامعه اسلامی (13) / اثر فرهاد دفتری؛ لندن: مؤسسه مطالعات اسماعیلی، فوریه 2006، 246 ص، گالینگور، قیمت: 55 دلار، ISBN: 1845110919 ، انگلیسی.

اثر حاضر به بررسی جامع تاریخ اسماعیلیه در قرون وسطی می پردازد. محققانی که دربارة مسائل اسلام قرون وسطی تحقیق می نمیند، توجه شیانی به ین کتاب می نمیند. بعضی از قسمت هی کتاب درباره شخصیت هی تأثیرگذاری چون حسن صباح می باشد. نویسنده ین طور بیان می دارد که اسماعیلیه در خلال تاریخ پر فراز و نشیب خود، همیشه از یک طرف به اشاعه آموزه هی بدعت آمیز متهم بوده و از طرف دیگر مکتب خود را با افسانه ها و تصوراتی غلط درگیر یافته است.

14. اشعار صوفیانه: گلچین ادبی قرون وسطی (متون اسلامی و آثار اجتماعی جامعه) (14) / اثر: مارتین لینگز (ابوبکر سراج الدین)؛ انتشارات اسلامیک تکست سوسایتی، آوریل 2005، 116 ص، شومیز، ISBN: 1903682177 ، انگلیسی.

اشعار صوفیانه، مجموعه ی از اشعار دوره طلیی مکتب تصوف است که از زبان عربی به انگلیسی ترجمه شده اند. اشعار جمع آوری شده که اثر بری یکمین بار به چاپ می رسند، توسط بزرگانی چون رابعه عدویه، حلاج، ابن الفرید، و ابن عربی سروده شده اند. شعرها به دو زبان عربی- انگلیسی درج شده، که توجه خوانندگان و دانشجویان را به خود جلب خواهد کرد؛ البته برای کسانی که بخواهند متن عربی را نیز مطالعه کنند.

مارتین لینگز که تصدی نگهداری نسخه هی خطی خاور را در موزه و کتابخانه انگلستان به عهده داشته، سه کتاب در زمینه عرفان اسلامی با عناوین «روحانی صوفی قرن بیستم، مکتب تصوف چیست؟» و «کتاب یقین» نوشته است.

15. خیمه ابراهیم؛ داستان هی امید و صلح بری مسلمانان، مسیحیان و یهودیان/ نوشته: مرشد سعید شکور چشتی، خواهر جوان چیتیستر، خاخام آرتور واسکوو؛ انتشارات بیکن، ژوئن (تیرماه) 2006، 304 ص، انگلیسی.

در سال هی اخیر بحث هایی گسترده دربارة دین اسلام و نقش دین در جهان مطرح بوده اند و کتاب هیی متعدد در ین رابطه منتشر شده که به مسأله سیاست، تاریخ یا امنیت جهانی پرداخته اند، هرچند ین موضوعات را از لحاظ معنوی در نظر نگرفته اند. ین درشریطی است که میلیون ها نفراز مردم ین موضوعات را تنها به عنوان پرسش هی سیاسی، اقتصادی و فکری درنظر نگرفته، بلکه، اهمیت معنوی، عاطفی و دینی بری آن قائل هستند.

کتاب «خیمه ابراهیم» مجموعه داستان هیی است، با محوریت همزیستی همه ادیان از دیدگاه یک مسلمان، یک یهودی و یک راهبه فرقه بندیکتی مسیحیت که به زبانی قابل درک و ترکیبی از آموزه هی مشترک تورات، قرآن و انجیل به نگارش درآمده است. ین کتاب همچنین داستان زندگی حضرت ابراهیم (ع) را براساس منابع اسلامی، مسیحی و یهودی رویت کرده است تا تا بتوان آن را به عنوان پیه ی بری صلح در نظر گرفت.

16. شکوفیی الاهیات اسلامی/ نوشته: جوزف ون اس ـ ترجمه جین ماری؛ آمریکا: دانشگاه هاروارد، می (اردیبهشت) 2006، 240 ص، انگلیسی.

ین کتاب که بری یکمین بار به زبان انگلیسی منتشر می شود، نتیجه سی و پنج سال فعالیت «ون اس» در ین عرصه است، که به صورت مقدمه ی شفاف به اسلام کلاسیک ارائه شده و پنجره ی به سوی جهان فکری محسوب می شود که الاهیات اسلامی را پرورش داد. کتاب، نگاهی به مسائل مهم در اویل ظهورعلم کلام دارد و ظهور الاهیات در دوره کلاسیک را به بحث گذاشته و مقیسه هیی هوشمندانه با سنت هی مسیحی و یهودی صورت داده است. «ون اس» مسأله ارتداد و مسائلی را که ذهن بسیاری از متألهان را به خود مشغول داشته در ین اثر بررسی کرده و در بخش توسعه افکار، به نقش و اقتدار حاکمیت و همچنین ترکیب الاهیات و تفکر سیاسی در اسلام پرداخته است.

جوزف ون اس نویسنده ین اثر، از صاحب نظران برجسته کلام و الاهیات اسلامی است و سمت استادی مطالعات اسلامی دانشگاه توبینگن آلمان را عهده دار است.

17. مسجد: قلب تسلیم (16) / نوشته: راسمیر محمود حاجیک - مقدمه: ویلیام چیتیک؛ امریکا: دانشگاه فوردهام، می (اردیبهشت) 2006، 100 ص، رقعی، انگلیسی.

مسجد، مکان عبادت مسلمانان بری بسیاری از غربیان ناشناخته باقی مانده است. نویسنده درین اثر استدلال می کند که مسجد را نمی توان با کلیسی مسیحیت مقیسه کرد و علت آن را می توان به عدم وجود سلسه مراتب روحانیان در اسلام نسبت داد، اما همه مسلمانان خود بید روحانی باشند و به آداب دینی عمل کنند. از ین رو کارکرد مسجد در سراسر جامعه اشاعه می یابد و ین امر به گسترش آن در سطح دنیا نیز کمک می کند.

سید حسین نصر، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه جورج واشنگتن درباره ین کتاب گفته است: «ین اثر توسط یکی از شخصیت هی متفکر بوسنی درباره اهمیت معنوی مساجد نوشته شده و به زبان معنویت جهانی با مخاطب خود گفت وگو می کند؛ ین امر باعث می شود، رابطه میان مخاطب غربی و مسجد یجاد شود. راسمیر محمود حاجیک استاد فیزیک کاربردی در دانشگاه ساریوو است.

18. ابن سینا: طبیب مسلمان و فیلسوف قرن یازدهم(بزرگ ترین دانشمند و فیلسوف قرون وسطی) (17) / تألیف: عیسی خان؛ کتابخانه بندینگ، ژوئن (تیر ماه) 2006، 112 ص، انگلیسی.

مؤلف در این کتاب، سعی کرده است، آری ابن سینا را به صورتی مجمل و مختصر بررسی کند. چنان که این اثر را می توان، نمونه ای ساده از ارائه مفاهیم فلسفی ابن سینا دانست. مؤلف، معتقد است که بدون تردید ابن سینا، تنها فیلسوف و طبیب مسلمانی است که توانست در عصر تاریکی قرون وسطی ظهور کند و غرب را تحت تأثیر آری خود قرار دهد. وی در معرفی کتاب، نوشته است «بری کم تر کسی جی تردید است که فیلسوفان غرب، از طریق فیلسوفان مسلمان، چون ابن سینا با سنت یونانی خود آشنا شدند».

 

19. عقل و وحی در اسلام: الاهیات، فلسفه و عرفان نزد مسلمانان / اثر: تود لاوسن؛ لندن: مؤسسه مطالعات اسماعیلی، 2006، 600 ص، انگلیسی.

بحث عقل و وحی از مباحث بسیار مهم در فلسفه و عرفان اسلامی است؛ زیرا به گریش هی فلسفی نزد مسلمان منجر شده است. فیلسوفان مشیی، با تأکید بسیار بر عقل به تبیین مبانی فلسفی با تمرکز بر عقل اهتمام دارند. اما فیلسوفان اشراقی و متعالیه بر وحی و شهود تأکید دارند. بدین منظور گریش عقلانی و وحیانی نزد فلسفه و عرفان مسلمانان به جد قابل بررسی اند.

مؤلف که خود استاد فلسفه و مطالعات اسلامی در دانشگاه تورنتو است، ین کتاب را در جهت تبیین مبانی عقلانی و وحیانی، نزد مسلمانان تبیین کرده است؛ زیرا، معتقد است، دانشمندان اسلامی عقل و وحی را دو عنصر جدی در مبانی معرفتی خود می دانند.

20. ؟؟؟ (18) / اثر: جی.جی. التیزر؛ ناشر: دانشگاه نیویورک، تاریخ نشر: ماه می 2006، ISBN: 0-7914-6757-0 ، 192 ص، انگلیسی.

محقق الاهیات، جیمز الیتزر، به عنوان سخن پرداز اصلی «الاهیات مرگ خدا» در دهه 1960 ،هم به شهرت دست یافت و هم بدنام گردید. در سال هی بعد وی دست به خلق سنتی مربوط به علوم الاهی زد که تمامی نسل ها و اندیشمندان علم الاهیات بعد از خود را تحت تاثیر قرار داد.

التیزر، با هدف یجاد یک خداشناسی کاملا جدید، خواننده را به یک سفر می برد. وی، طی شرح حال خود، به توضیح و تبیین مراحل زندگی خویش می پردازد؛ از زمانی که افکار وی کاملا به سمت شیطان متمرکز شده بود تا دوره ی که او به مرگ خدا یمان آورده و حتی به تبلیغی وسیع در زمینه مرگ خدا پرداخته است. اما ین مرگ، نابودی آن خدیی است که کاملاً منحرف شده، مرگی که باعث برخاستن خدیی جدید و مصلوب یا مسیح (وابسته به کتاب مکاشفات یوحنا) می شود.

21. راه برتر؛ بر اساس دیدگاه هی شانکارا، ابن عربی و میستر اخارت (19) / نویسنده: رضا شاه کاظمی، ناشر: ورلد ویزدم، تاریخ نشر: ژانویه 2006 ، ISBN: 0-941532-97-6 ، 288 ص، قیمت: 95/26 دلار، انگلیسی.

راه برتر یکمین کتابی است که به مقیسه و شفاف سازی دکترین قادر متعال پرداخته است. بحث کتاب پیرامون مفاهیم قدرت متعال در زمینه نظری و عملی از دیدگاه سه محقق مشهور تاریخ مذاهب جهان می باشد.

کتاب مذکور نظریات سه محقق مشهور تاریخ فلسفه جهان درباره مفهوم مطلق برتر از بعد نظری و عملی را تشریح کرده است. شانکارا، ابن عربی و میستر اخارت به ارائه بالاترین درجات ماوراء الطبیعی و عرفانی هندوئیسم، اسلام و مسیحیت می پردازند. ین کتاب با تمرکز بر روی تفوق و برتری، که بیش تر در مطالعات مذهب و عرفان تطبیقی نادیده گرفته می شوند، می کوشد، تا با روشنگری در زمینه بصیرت معنوی، خواننده را به قلب مذهب ببرد.

22. تصوف: حجاب و جوهر (ترجمه جدید به همراه نامه هی منتخب) (20) / نویسنده: فریتشوف شوان، ویراستار: جیمز کاستینگر، دیباچه از سید حسین نصر، ناشر: ورلد ویزدم، ISBN: 1-933316-28-4 ، 208 ص، قیمت: 95/19 دلار، پخش در بازار: زمستان 2007، انگلیسی.

ین کتاب که نسخه ای جدید از کتاب «فیلسوف جاودان مکتب تصوف» اثر فریتشوف شوان فیلسوف سنتگری مسلمان آلمانی است، ترجمه کاملا اصلاح شده از زبان فرانسه به انگلیسی است که به همراه ضمیمه ی جامع از نامه ها و نوشته هی پنهانی وی می باشد. نویسنده در هفت مقاله به تمیز شدید میان اسلام «مطلق» و اسلام «مشروط» می پردازد و با شرح و توضیح خود بین پیام خود اسلام و برداشت هی اعراب مسلمان که با استفاده از فصاحت و بلاغت خود تمیل به مستور کردن آن دارند،تمیز قائل می شود.

23. مفهوم فراگیر اسلام: با استفاده از قرآن و حدیث (21) / نویسنده: میکل اورن فیتزجرالد (ویریش شده)، دیباچه: امام فیصل عبدالرعوف، ناشر: ورلد ویزدم، سال نشر: 2006، ISBN: 1-933316-16-0 ، 176 ص، قیمت: 95/14 دلار، انگلیسی. سال نشر: 2006

ین کتاب که به صورت زیبیی به شرح مطالب پرداخته، با استفاده از نقل قول هیی از قدیمی ترین منابع اسلامی، به دیدگاه و احترامی که اسلام بری پیامبران قائل می شود، پرداخته و پیرامون پذیرش سنت هی مذهبی ین ادیان سخن به میان آورده است. کتاب «مفهوم اصلی» در دورانی که برداشت غلط از اسلام شیع شده، سعی دارد، به مسأله دیدگاه اسلام دربارة پیامبران دیگر بپردازد. نویسنده نشان می دهد که اسلام صحت بسیاری از مذاهب را با استفاده از منابع اسلامی تیید می نمید. ین منابع که از قرآن و گفته هی محمد (ص) انتخاب شده اند، نیازی به تفسیر نداشته و خود گویی حقیقت می باشند.

24. دانش اسرار روحانی: حکمت الاهی (ترجمه ی نو به همراه نامه هی منتخب) (22) / نویسنده: فریشوف شوان، ویراستار جیمز کات سینگر، ناشر: ورلد ویزدم، پاییز 2006، 184 ص، ISBN: 1-933316-18-7 ، قیمت: 95/19 دلار، انگلیسی.

ین اثر، ویریشی جدید از نوشته ادبی نویسنده است، که ترجمه نسخه فرانسوی آن می باشد و شامل ضمیمه ی جامع و مجموعه ی از نامه ها و دست نوشته هی شوان است که تا کنون چاپ نشده بود. شوان (فیلسوف مسلمان معاصر آلمانی) که به عنوان مهم ترین شخصیت در زمینه مکتب جاودانه تطبیق اندیشه هی مذهبی شناخته می شود، در زمینه جنبه هی مختلف مذهب و زندگی روحانی؛ همانند تنوع وحی ها، عرفان، عشق به خدا و لیاقت «درک خدا در همه مکان ها» سخن رانده است.

در چاپ جدید کتاب، یادداشت هی ویراستار، واژه نامه عبارات و اصطلاحات بیگانه و فهرست جامع به عنوان پیوست در پیان کتاب آمده اند.

25. نهاد مقدس عدالت در اسلام (23) / ویراستار: علی لخانی، دیباچه: سید حسین نصر، ناشر: ورلد ویزدم، ISBN: 1-933316-26-8 ، 200 ص، قیمت 95/21 دلار، عرضه به کتابفروشی ها: زمستان 2007، انگلیسی.

نویسنده، صفاتی چون حکمت در آموزه ها، بینش ژرف لاهوتی و ارشاد عملی امام علی را به عنوان الگوی حکمت، پارسیی و تقوا برشمرده، و وی رانه تنها به عنوان مسلمانی بزرگ، بلکه، به عنوان رهبر مذهبی برجسته معرفی کرده اند، که پیام جهانیش در زمینه حقیقت در تمی دوران ها در خور توجه خواهد بود.

رضا شاه کاظمی، لئونارد لویسون و علی لخانی با ارائه مقالاتی درنگارش ین کتاب همکاری داشته اند.

26. اسماعیل در مرز تصویر عبری یکمین عرب (24) / نویسنده: کارل بخوس، ناشر: دانشگاه ملی نیویورک، 208 ص، قیمت: 60 دلار، تاریخ نشر: جولی 2006، گالینگور، ISBN: 0-7914-6759-7 .

تحقیقی است، ژرفکاوانه از نگرشی عبری به اسماعیل، یکمین پسر ابراهیم. ین کتاب، به بررسی تصویر متناقض هزار ساله عبری که از اسماعیل ارائه شده می پردازد و به آموزه هیی متفاوت که یهود از ین چهره در طول تاریخ (قبل و بعد از پیدیش اسلام) داشته اشاره می نمید. شخصیت اسماعیل در متون کلاسیک عبری به گونه هیی مختلف تبیین شده است. نویسنده با بررسی دیدگاه انجیل از زندگی اسماعیل، به ترسیم مسأله عضویت وی در خانواده ابراهیم و بیرون راندن او از خانوده پرداخته است. از طرفی او به دست ابراهیم تزکیه و تطهیر شده، از طرف دیگر، برادرانش به دلیل التفات یزدانی به وی او را به نابودی می کشانند. به نظر نویسنده، پیدیش اسلام و تغییر شریط قومی، مذهبی و سیاسی خاور نزدیک (سرزمین هی تحت تسلط عثمانی) در قرن هفتم باعث تغییر تصویری شد که یهود قرون وسطی از اسماعیل ارائه می داد، که به موجب آن، اسماعیل به عنوان سمبل اسلام و نمونه کامل عرب اولیه شناخته می شود.

27. ابن سینا (25) / به قلم: ی گودمن، ناشر: دانشگاه کورنل، تاریخ: ژانویه 2006، قیمت: 50/22 دلار، 261 ص، گالینگور، انگلیسی، ISBN: 0-8014-7254-7 .

ابن سینا یکی از برجسته ترین فلاسفه میان دورانی (قرون وسطی) اسلام به شمار می رود. وی، مولف کتب مربوط به علم پزشکی است که هم در دنیی اسلام و هم در اروپا بیش از پانصد سال به عنوان دسته بندی کننده اصول علمی جالینوس شناخته شده است. ین اثر، از آثاری معدد است که نه تنها به خاطر شیویی سخن و درک آسانش جلوه نمود، بلکه، به دلیل بررسی هی عمیق و بینش جدید نویسنده، خواننده را به خود مجذوب می نمید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان