ماهان شبکه ایرانیان

اسلام دیپلماتیک یا دیپلماسی اسلامی

نویسنده، نخست با ارائه تعریف هایی از دیپلماسی، بیان می کند که این واژه دستخوش تغییراتی شده است تا سرانجام به معنای روابط بین المللی و حل و فصل اختلافات بین المللی به کار رفته است

انتخاب، 29 و 30/8/81

نویسنده، نخست با ارائه تعریف هایی از دیپلماسی، بیان می کند که این واژه دستخوش تغییراتی شده است تا سرانجام به معنای روابط بین المللی و حل و فصل اختلافات بین المللی به کار رفته است . در معنایی کاربردی تر، آن را یکی از ابزارهای اجرای یاست خارجی در کنار ابزارهای دیگری مانند ابزارهای اقتصادی، نظامی و فرهنگی می دانند . به نظر نویسنده، سرنوشت نوع بشر و ادیان بزرگ جهان نیز در گرو همین روابط دوستانه و دشمنانه بوده است و تاریخ چیزی جز سرگذشت این روابط نیست .

بعد از انقلاب صنعتی در سده بیستم، تبادل اطلاعات میان دولت ها به طور چشم گیری افزایش یافت و همین امر سبب شد دیپلماسی از آن حالت سنتی خارج شود و با ساخته شدن سفارت خانه ها و کنسول گری ها، روابط میان ملت ها اهمیت و سرعت و تحول بیشتری به خود بگیرد . اگر در گذشته، حکومت ها می کوشیدند اخبار و اطلاعات را از مردم به دور نگه دارند، تا به هولت بر آنها حکمرانی کنند، امروزه حکومت ها در این فکرند که کمترین اطلاعات و آمار و موضوعات سیاسی، به ویژه مواضع دیپلماتیک خود را در معرض افکار عمومی قرار دهند; زیرا در هر صورت، در شرایط بحرانی آنها به فداکاری و همکاری مردم خود نیاز دارند .

در ادامه، گزارشی از روند صحیح دیپلماسی در تاریخ اسلام، شرایط و قلمرو آن و حدود اختیارات سفیران اسلامی ارائه شده است . در پایان، نویسنده، با متفاوت دانستن دیپلماسی واقعی اسلام (اسلام دیپلماتیک) با سیاست های امروز منطقه ای و استراتژیکی و گاه حکومتی و دولتی، که به نام دیپلماسی اسلامی معرفی شده، نتیجه گرفته است که مفاهیم اسلام نخست باید خوب درک شود و بعد ارائه گردد; بنابراین نمی توان انگاره ها و برداشت های شخصی را باعنوان دیپلماسی اسلامی معرفی کرد . اسلام اصول و ضوابط لازم را بیان کرده است و ما اختیار دستکاری و برداشت شخصی نداریم .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان