ماهان شبکه ایرانیان

یک کتاب در یک نگاه - ظهور حضرت مهدی (ع) از دیدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان

ناشر: انتشارات مسجد مقدس جمکران

نام کتاب: ظهور حضرت مهدی (ع) از دیدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان

ناشر: انتشارات مسجد مقدس جمکران

نوبت و تاریخ چاپ: تابستان سال 1380، نوبت اول

از مطالعه سرگذشت فرهنگ بشریت و بررسی تاریخ تفکر در طول حیات انسان این حقیقت به وضوح معلوم می شود که بشر در تمام دوره های زندگی خود به یک سلسله مسائل بنیادین اعتقاد راسخ داشته است که هر یک از آنها در تعیین مسیر زندگی و جهت گیری او در نظام هستی عمیق ترین تاثیر را دارند و حتی با گذشت قرون متمادی و وقوع تحولات بسیار عظیم در عرصه های تفکر و اندیشه و پیدایش مکاتب مهم فکری و اعتقادی نه تنها از اهمیت آن مسائل بنیادی کاسته نشده است بلکه دستاوردهای خوب و بد تمدن جدید حقانیت و ضرورت پایبندی به این بخش از مسائل اعتقادی را بیش از پیش به اثبات رسانده است .

یکی از این موارد اعتقاد به ظهور یک منجی بزرگ جهانی است که در یکی از سخت ترین برهه های زندگی انسان ها با هدف از بین بردن تمام نابسامانی ها و بی عدالتی های ناشی از نفس پرستی انسان های هواپرست از پس پرده غیبت بیرون آمده و با یاری گروهی از انسان های صالح و باایمان از طریق به اجرا درآوردن کاملترین احکام و مقررات و حاکمیت بخشیدن به ارزش های متعالی زمینه را از هر جهت برای کمال واقعی افراد بشر در سرتاسر عالم فراهم خواهد نمود و بدین ترتیب به آرزوها و اهداف رهبران راستین بشریت بویژه انبیا و اوصیا تحقق بخشیده و صلح و امنیت و آسایش را در همه جوامع مستقر خواهد ساخت .

اعتقاد به ظهور یک منجی مقتدر در آخرالزمان نه تنها در تمام ادیان الهی بلکه حتی در مکاتب غیرآسمانی مورد توجه قرار گرفته و در آموزه های هر یک از آنها ویژگی ها و خصوصیت های خاصی برای او ذکر شده است .

در کتاب حاضر مؤلف تلاش کرده است به صورت مفصل مساله موعود جهانی را از دیدگاه ادیان بزرگ جهان بویژه دین اسلام و آیین مسیحیت و یهود و زرتشت و هندو و مانوی و ... مورد بررسی و تحقیق قرار دهد . بر این اساس وی مجموعه مطالب مورد نظر خود را در ضمن دوازده بخش و 455 صفحه به شرح ذیل تنظیم و به نگارش درآورده است .

بخش اول: مساله مهدویت و اندیشه ظهور حضرت مهدی علیه السلام

در این بخش پس از اشاره به دیدگاه اسلام درباره ظهور مهدی، به شبهات منکران و مغرضان مخالف پاسخ داده می شود و در ادامه به دیدگاه های برخی از صحابه و تابعین و رهبران اقوام و ادیان در زمینه ظهور آن حضرت پرداخته و نیز مباحثی چون مسیح های دروغین، عقلی، منطقی، فطری بودن مساله اعتقاد به مهدی علیه السلام و ... را مورد کنکاش قرار می دهد .

بخش دوم: نوید اسلام درباره ظهور حضرت مهدی علیه السلام

در این قسمت دیدگاههای تشیع و تسنن از طریق بررسی تعداد روایات و ویژگی هایی که در روایات برای مهدی موعود ذکر شده است مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد .

بخش سوم: شناخت مهدی علیه السلام

در این فصل حدود بیست و پنج وصف حضرت مهدی علیه السلام که در ضمن ده ها روایت آمده است مورد اشاره قرار می گیرد که از جمله آنهاست: مهدی موعود از عرب، از اولاد کنانه، از قریش، از عترت پیامبر، از اهل بیت، علیهم السلام، از فرزندان علی، زهرا، حسنین، ... و فرزند امام عسکری علیه السلام است .

بخش چهارم: اعتراف دانشمندان اهل سنت به صحت احادیث مهدوی علیه السلام

در مجموعه مباحث این بخش با اهداف پاسخ به برخی ادعاهای کذب افرادی چون ابن حزم و ابن کثیر و ... اثبات می شود که اندیشمندان بزرگ اهل تسنن نیز اعتراف دارند که روایات مربوط به موضوع مهدویت هم از جهت کمیت و هم از نظر کیفیت دارای اعتبارند و خدشه ای بر آنها وارد نیست .

بخش پنجم: موعود در گفتار دانشمندان بزرگ اهل سنت

در این بخش دیدگاه های حدود بیست و پنج نفر از اندیشمندان بزرگ اهل سنت درباره نسب حضرت مهدی علیه السلام به همراه پاسخ به افسانه ساختگی سرداب سامرا مورد اشاره قرار می گیرد .

بخش ششم: تفاوت های نادرست و داوری حساب نشده

مطالبی چون رد نظریه «مارگلی پوت » ، اعتراف «جیمز دار مستتر» به اصالت مساله مهدویت در اسلام و «محمد احمد سودانی » و ادعای مهدویت و ... در این قسمت ارائه شده است .

بخش هفتم: مساله انتظار

با هدف بررسی ابعاد مختلف مساله انتظار در زمینه انتظار از نظر لغت، انتظار در قرآن و روایات، مفهوم صحیح انتظار، آثار سازنده انتظار، مسؤولیت منتظران و اعتراف برخی از دشمنان به سازندگی انتظار و ... مباحثی در این قسمت آمده است .

بخش هشتم: حضرت مهدی علیه السلام و نویدهای ظهورش در قرآن کریم

ائمه اطهار، علیهم السلام، برخی از آیات قرآن را به مساله مهدویت تطبیق و تفسیر کرده اند که در این بخش آیاتی از چهارده سوره قرآن از این نظر مورد بررسی قرار می گیرد .

بخش نهم: نوید ظهور حضرت مهدی علیه السلام

در کتاب های مقدس ادیان و اخبار اهل بیت، علیهم السلام، مطالبی از کتاب های مقدس ادیان الهی و غیرالهی که به مساله موعود جهانی مربوط می شوند در این بخش مورد اشاره قرار می گیرد . از کتاب هایی چون: اوپانیشادها، پاتیکل، دادتک تورات، زبور، انجیل های متی، مرقس، یوحنا، لوقا و منابع زرتشتی و ... عباراتی به عنوان شاهد ارائه شده است .

بخش دهم: دین آینده جهان

در این قسمت ضمن اشاره به این حقیقت که جهان روزی را در پیش دارد که تمام مرزهای جغرافیایی کشورها برداشته خواهد شد و یک حکومت واحد جهانی در سرتاسر زمین حاکمیت خواهد داشت تلاش می شود تا به این سؤال که در زمان تشکیل حکومت واحد جهانی چه دین و آیینی و کدام کتاب آسمانی مورد پذیرش مردم خواهد بود; بر این اساس پس از بررسی آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت، علیهم السلام، و ویژگی های دین اسلام و دعوت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و خاتمیت نبوت رسول خدا صلی الله علیه و آله و ... نتیجه می گیرد که در جامعه واحد عدل جهانی فقط دین اسلام به جهت برخورداری از جهان بینی صحیح و احکام و قوانین کامل شایستگی پاسخ به نیازهای همه جانبه بشر را خواهد داشت و دین حاکم در جامعه جهانی موعود اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله است .

بخش یازدهم: جهان پیش از ظهور

بحث های مربوط به اوضاع جهان از نظر فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... قبل از قیام امام زمان علیه السلام در این بخش مورد اشاره قرار می گیرد . عوارض شوم تمدن صنعتی نظیر گسترش یاس و ناامیدی و فساد اخلاق و ازدیاد بزهکاری و مسابقات تسلیحاتی خطرناک و وقوع جنگ های خانمانسوز و ... به همراه دیدگاه ها و اعترافات دانشمندان بزرگ معاصر درباره عوارض منفی تمدن جدید و لزوم تشکیل یک حکومت واحد جهانی و ... از جمله مطالبی هستند که در این قسمت به آنها پرداخته شده است .

بخش دوازدهم: سیمای راستین ظهور حضرت مهدی علیه السلام

در این قسمت که آخرین بخش از کتاب است برخی از ویژگی های حضرت مهدی علیه السلام و عوامل پیروزی آن حضرت و ویژگی های یاران آن حضرت در قرآن و روایات به همراه مطالبی در زمینه وقت و مدت حکومت جهانی منجی عالم بشریت به چشم می خورد .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان