دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو:

ملزومات چرخه نوآوری تبدیل علم به ثروت در کشور هنوز فراهم نیست

تهران- ایرنا- دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان این که هنوز ملزومات و شرایط مطلوب برای چرخه نواوری تبدیل علم به ثروت در کشور فراهم نیست، گفت: این خواسته باید به مطالبه عمومی بدل شود.

ملزومات چرخه نوآوری تبدیل علم به ثروت در کشور هنوز فراهم نیست
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سعید سرکار روز سه شنبه در جشنواره نانو و رسانه در سالن همایش های برج میلاد تهران افزود: متاسفانه در ایران سرمایه گذاری در حوزه نانو زیر 20 میلیون دلار است، در صورتی که کشورهایی همچون ژاپن، امریکا و کره جنوبی میلیاردها دلار در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند.
وی با بیان این که در حال حاضر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو توانسته است از مسیر تبدیل دانش به علم گذر کند و در مسیر تبدیل علم به ثروت قرار گیرد، افزود: در ستاد نانو در گام نخست به نقش ترویج و توسعه منابع انسانی و توسعه منابع علمی به صورت ویژه توجه شده است و در حال حاضر برنامه طراحی اقتصاد دانش بنیان را در این ستاد پیگیری می کنیم.
سرکار با اشاره به این که 35 هزار نیروی متخصص در حوزه نانو در کشور فعال هستند و به لحاظ علمی رتبه 5 دنیا را داریم، خاطرنشان کرد که در عین حال همه پتانسیل کشور در این زمینه به کار گرفته نشده است؛ به واقع ظرفیت و پتانسیل همه ملل بسیار بالا است، اما مهم این است که ما چطور این ظرفیت ها را تحریک کنیم و فرصت بروز و ظهور به آنها دهیم .
وی ادامه داد: در سند دوم 10 ساله توسعه نانو، تمرکز بر صنعتی سازی و تجاری سازی محصولات نانو است و پس از آن، شاهد شکوفایی اقتصاد دانش بنیان برمبنای نانو خواهیم بود.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به نقش پررنگ رسانه ها در توسعه فناوری نانو گفت: رسانه ها باید به مردم آگاهی دهند و مطالبات رهبری را در حوزه نانو تبدیل به مطالبات عمومی کنند، رسانه ها همچنین باید مسوولین و سیاستگذاران را وادار به پاسخگویی در زمینه فعالیت ها و پیشرفت های حوزه نانو کنند، زیرا رکن اصلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است و محقق شدن اقتصاد دانش بنیان ابزار خود را می خواهد.
به گفته سرکار، امروزه هویت کشورها وابسته به برندهایشان شده و ایران نیز باید در عرصه بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشد
وی ادامه داد: زمان پرداختن به صنایع مطرود گذشته است و باید برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان به دنبال اقتدار تکنولوژیک باشیم، زیرا اقتدار دفاعی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را با خود به همراه دارد .
سرکار با بیان این که کشور ما در عرصه توسعه دانش دو دهه خوب عمل کرده است و امید می رود کیفیت آن را هم توسعه دهیم، یاداور شد: نیروی محرک اقتصاد دانش بنیان همین مغزها هستند و مواد اولیه مرغوب را در کشور داریم، نیروی انسانی و بنیه دانشی در کشور ایجاد شده است، اما برای این که این نیروی دانشی را به ثروت بدل کنیم، باید دست به دست هم دهیم .
امروز در مراسمی، برترین های جشنواره نانو و رسانه در بخش های مختلف خبرگزاری ها، روزنامه ها، شبکه های تلویزیونی و رادیویی، برترین آثار رسانه ای و افراد با عملکرد برتر، معرفی شدند.
جشنواره نانو و رسانه هر سال برگزار می شود.
علمی*9340
خبرنگار: منیر ابراهیمی زاده* انتشار: زهره محتشمی پور
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان