بانی فیلم-گروه سینمای جهان: فیلم جنگی و با کلاس و بسیار خوب «دانکرک» که در نمایش های امتحانی اش برای منتقدان و اهالی سینمای غرب نمرات قبولی درشتی گرفته بود، همان طور که پیش بینی می شد، در شروع اکران عمومی اش به صدر جدول پرفروش های آمریکای شمالی صعود کرد و بر بام های هنر سینما نشست و در این راه در بیش از 3700 سالن اختصاص یافته به این فیلم پنجاه میلیون و پانصد هزار دلار فروش کرد که برای فیلمی از ژانر جنگی دستاورد بالایی است.
«دانکرک» به واقع به اولین فیلم غیرفرانچیزی و غیردنباله ای در اواخر بهار و نیمه اول تابستان امسال تبدیل شد که توانسته در جدول سودسازان سینمای آمریکا و کانادا در صدر قرار گیرد. در همین حال فیلم جدید دیگری به نام «سفر دختران» که آن را یونیورسال تدارک دیده است، با فروشی 30 میلیون دلاری و کسب رتبه دوم در جدول آمریکای شمالی شروع اکران قدرتمندانه ای را تجربه کرد و در نقطه مقابل، افسانه علمی- تخیلی جدید و پرهیاهوی «والریان و شهر هزار سیاره» که مخلوق فکر و اقدام لوک بسون مشهور و فرانسوی است، به رغم توقعات فراوانی که در زمینه فروشی بالا و کوبنده از آن می رفت، نتوانست درخشش لازم را داشته باشد و با اکتفا به سودسازی ای 17 میلیون دلاری فقط در رده پنجم جدول درآمدسازان سینماهای آمریکا و کانادا خانه کرد.
در نقطه و زمان تاریخی
«دانکرک» که بینندگان را به نقطه و واقعه ای تاریخی در زمان جنگ جهانی دوم در خاک فرانسه برمی گرداند و کریستوفر نولان سرشناس با ساخت و ارائه آن وسعت ژانرهای تحت اقدام و پوشش خود را فزونی بخشیده، 23 درصد از کل درآمدش در هفته نخست اکران خود در آمریکا و کانادا را در سالن هایی کسب کرد که به امکانات پخش فیلم به روش بسیار مدرن و چشم نواز ایمکس مجهز بودند. با این حال آنچه مردم را با وسعت به سوی تالارهای محل نمایش فیلم سوق داد، نه امکاناتی از این دست بلکه نظیف و جامع بودن فیلم و نظر مثبت اکثر کارشناسان نسبت به اثر هنری جدید کریستوفر نولان بود که پیشتر با امثال «ممنتو»، «تلقین» و البته سه گانه «بت من» به دنیای کارهای علمی- تخیلی نقب عمیق و وسیعی زده بود و سینمای پلیسی را هم با «بیخوابی» در سال 2002 تجربه کرده بود. «دانکرک» اولین تجربه جنگی اوست و کار را به قدری خوب پیش برده که این فیلم از همین حالا به سوی اسکارهای 2018 خیز برداشته است و کاندیدا شدنش حتی در 8 تا 10 شاخه این جوایز معتبر نیز تعجبی را برنخواهد انگیخت. بررسی ها نشان می دهد که از تماشاگران هفته نخست فیلم 60 درصد مرد و 40 درصد زن بودند و از کل بینندگان 76 درصد بیش از 25 سال سن داشتند.
20 سال درخشش
هرگونه به «دانکرک» نگاه کنیم، صدرنشین شدن سریع آن در سینماهای آمریکای شمالی و بسیاری از نقاط دیگر جهان محصول نظر مثبتی است که جهانیان به کارهای او طی این 20 سال پیدا کرده اند و به محض اکران یک کار جدید از وی، انتظار توفیق و گیشه موفقی را از آن دارند و با رویکرد گسترده شان به تالارهای محل نمایش فیلم، عملاً خودشان این واقعه را پی می ریزند و حتی نمونه های نیمه موفق در میان کارهای او نیز آمار بالایی را به ثبت رسانده اند و می توان در این ارتباط به «بین ستاره ای» کار فضایی سال 2014 وی اشاره کرد. این فاکتورها به این معناست که برای «دانکرک» هم می توان یک فروش حدود 185 میلیون دلاری را تا زمان پایان اکرانش در آمریکای شمالی پیش بینی کرد و حتی بیش از آن نیز برای «دانکرک» غیرممکن نخواهد بود.
موفقیت یک فیلم زنانه
همان طور که قبلاً نوشتیم، رتبه دوم در جدول درآمدسازان سینماهای آمریکای شمالی به فیلم «سفر دختران» رسید که به رغم بودجه اندک 19 میلیون دلاری اش سی میلیون و سیصد هزار دلار در آمریکا و کانادا فروش کرد و در حالی به این آمار رسید که فزون تر از 2500 سالن در اختیارش گذاشته شده بود. این موفقیت بیش از هر کسی برای ویل پکر تهیه کننده «سفر دختران» شیرین و مهم است زیرا در سال 2012 هم آغاز اکران موفقی را برای فیلم قبلی اش به نام «مثل یک مرد فکر کن» که به ساخت یک قسمت دوم در سال 2014 هم کشیده شد، رقم زده بود. فیلم تازه او یک کمدی- رمانتیک و کار اجتماعی- خانوادگی متکی بر کاراکترهای زن است و رجینا هال، تیفانی هادیش، جادا پینکت اسمیت و کویین لطیفه رل های اصلی آن را بازی می کنند و اگر قصد قیاس داشته باشیم، فیلم بالنسبه مشابه «مادران بد» در سال گذشته با آغاز اکرانی 23 میلیون دلاری بر پرده سینماهای جهان نشست و زمانی که از پرده ها برداشته می شد، 113 میلیون دلار را به حساب سازندگان خود ریخته بود. هرگونه احتمال و آینده ای را در این ارتباط برای «سفر دختران» قایل باشیم، از تماشاگران هفته نخست فیلم 79 درصد زن و 21 درصد مرد بودند و این البته با احتساب زن محور بودن فیلم جای تعجب ندارد. در میان کل بینندگان این فیلم نیز 3 درصد آسیایی و 17 درصد لاتن تبار بودند ولی سیاهپوستان عمدتاً آمریکایی با اختصاص دادن 79 درصد از کل رقم بینندگان به خود، در این زمینه پیشتاز بودند.