به گزارش ایسنا، مصطفی قنبرنژاد با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه چند سالی است آلودگی هوا گریبان شهر تهران را گرفته و هیچ روشی نتوانسته آلودگی هوا را کنترل کند، افزود: براساس آخرین پژوهشهای انجام شده، موتورسیکلتها در تولید 32 درصد از آلودگی شهر تهران نقش دارند و این در حالی است که هر موتور کاربراتوری، هشت برابر یک خودرو آلودگی ایجاد میکند و این در حالیست که با تشدید آلودگی هوا و هنگامی که کمیته اضطرار تشکیل میشود، هیچ محدودیتی برای تردد این موتورسیکلتها که انواع و اقسام عارضهها را ایجاد میکنند، گذاشته نمیشود.
مدیر کل صدور آرم طرح ترافیک موتورسیکلت سواران ضمن تشریح روند ثبت نام آرم طرح ترافیک موتورسیکلت سواران گفت: براساس مصوبه لایحه نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک که در شورای شهر به تصویب رسید، ثبت نام از موتورسیکلت سواران برای صدور آرم طرح ترافیک از اول مردادماه آغاز شده است.
قنبرنژاد با بیان اینکه راکبان موتورهای شهر تهران که قصد ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند باید حتما در این سامانه ثبت نام کنند، گفت: راکبانی که در هسته مرکزی شهر تردد نمیکنند، نیازی نیست که اطلاعات خود را وارد کنند.
مدیر کل صدور آرم طرح ترافیک با بیان اینکه پس از اتمام مهلت ثبت نام راکبان موتورسیکلت، بررسی شرایط آنها در دستور کار قرار میگیرد، اظهار داشت: سن موتور که براساس مصوبه هیئت دولت باید 8 سال باشد و همچنین پرداخت عوارض و داشتن برگه معاینه فنی از الزامات موتورسیکلتهایی است که در این سامانه ثبت نام کردهاند.
قنبر نژاد با بیان اینکه موتورسیکلتها از هیچ قاعده ترافیکی پیروی نمیکنند، خاطرنشان کرد: موتورسیکلتها تقریبا هیچ مقرراتی را رعایت نمیکنند و حالا وقت آن رسیده تحت کنترل دوربینها قرار گیرند.
مدیرکل واحد صدور آرم طرح ترافیک موتورسیکلت سواران با بیان اینکه از شنبه تا سه شنبه، اطلاعات 6هزار و 325 موتورسیکلت در سامانه ثبت شده است، گفت: در اجرای هر طرحی ابتدا با مقاومتهایی مواجه میشویم، اما موتورسیکلتها وضعیت ناگواری در جامعه داشتهاند و ساماندهی آنها یک حرکت ملی است و باید همه دستگاهها پای کار بیایند.
مدیر کل صدور آرم طرح ترافیک با بیان اینکه احتمال تمدید محدود زمان ثبت نام وجود دارد، توضیح داد: از اول شهریور ماه بررسی اطلاعات راکبان موتور در دستور کار قرار میگیرد و در زمان اجرای طرح، مالکان و راکبانی که در مرحله اول نسبت به خوداظهاری ثبت نام نکرده باشند، پلاک آنها توسط دوربینها ثبت و عوامل اجرایی نسبت به اعمال قانون اقدام میکنند.
قنبرنژاد با بیان اینکه موتورهای برقی از ثبت نام در سامانه و پرداخت عوارض معاف هستند، اظهار داشت: راکبان موتورهای کاربراتوری، انژکتوری و هیبریدی نیز براساس مصوبه شورا، باید تعرفه و عوارض را پرداخت کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکلات موجود در مالکیت موتورسیکلتها گفت: در سامانه به سه طریقه میتوان مالکیت موتور را مشخص کرد؛ به گونهای که در میان گزینهها، قولنامه دستی، سند وکالتی و گزینه مالک وجود دارد و راکبان میتوانند یکی از این دو گزینه را انتخاب کنند.
مدیر کل صدور آرم طرح ترافیک با بیان اینکه متاسفانه تاکنون سرشماری در خصوص تعداد موتورهای متردد در شهر تهران انجام نشده، به گونه ای که حتی نمی دانیم چند موتورسیکلت در تهران تردد می کند، خاطرنشان کرد: آمارهای متضادی در مورد تعداد موتورسیکلت ها در شهر وجود دارد.
مدیرکل واحد صدور ارم طرح ترافیک موتورسیکلت سواران افزود: موتورسیکلت ها برای ثبت نام به اطلاعات معاینه فنی احتیاج دارند و بهتر است هر چه سریعتر به مراکز معاینه فنی شهر تهران برای دریافت برگه معاینه فنی مراجعه کنند.