ماهان شبکه ایرانیان

اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ (۳۱)

اعلامیه جهانی حقوق بشر، در ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸، در قصر شایلو شهر پاریس، با ۴۸ رای موافق، هشت رای ممتنع و بدون مخالف به تصویب رسید (۳۲) و دارای یک مقدمه و سی ماده بود که حاوی حقوق مدنی و سیاسی، اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی بود که همه افراد در تمام کشورها باید از آن بهره مند گردند

اعلامیه جهانی حقوق بشر، در 10 دسامبر 1948، در قصر شایلو شهر پاریس، با 48 رای موافق، هشت رای ممتنع و بدون مخالف به تصویب رسید (32) و دارای یک مقدمه و سی ماده بود که حاوی حقوق مدنی و سیاسی، اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی بود که همه افراد در تمام کشورها باید از آن بهره مند گردند . (33)
در مقدمه، بدیهیات و هم چنین تفکراتی که الهام بخش نویسندگان اعلامیه بود، به طور کلی بیان شده است: یگانگی خانواده بشری، شان و منزلت انسان، حقوق اساسی (حقوق ثابت و انتقال ناپذیر) مرد و زن . به طور کلی محتوای این اصول، و تامل در نتایج مصیبت بار بی توجهی و زیر پاگذاشتن حقوق بشر، توجه به رابطه منطقی رعایت این حقوق با استقرار قانون و آزادی در نظام های داخلی و برپایی صلح میان ملت ها، زمینه های فکری پدیدآورندگان این اعلامیه بوده است . (34)
در این اعلامیه، حیثیت ذاتی و حقوق مساوی و انتقال ناپذیر همه خانواده بشری، به عنوان شالوده آزادی، عدالت و صلح در جهان شناسایی شده و از سی ماده این اعلامیه، که بر اساس نگرش لیبرال و مادی گرا تدوین شده است، ده ماده به صراحت، به مفهوم تساوی حقوق بین همه افراد انسانی پرداخته است .
به طور کلی، مواد 3 الی 21 اعلامیه، درباره حقوق مدنی و سیاسی، مواد 22 تا 27 درباره حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و مواد 28 تا 30 اعلامیه، وجود سیستمی را که تحقق حقوق بشری در آن ممکن و میسر باشد، جزو حقوق اصلی بشر قلمداد کرده است . (35) در مواد 28 تا 30، ابتدا نظم اجتماعی ملی و بین المللی را لازمه تحقق کامل حقوق و آزادی های ضروری دانسته، سپس به تکالیف فرد در قبال جامعه اشاره کرده و حد و مرز خاصی را مشخص نموده است که فرد نباید فراتر از آن گام نهد .
درباره اعتبار حقوقی اعلامیه باید گفت: اعلامیه در واقع یک قطع نامه مجمع عمومی است (قطع نامه شماره (3) الف 217)، که عده ای همچون «کلسن » و «هنکین » آن را از لحاظ حقوق بین الملل فاقد تعهدات الزام آور می دانند . «کلسن » اعلامیه را قدمی در بیان حقوق بشر و آزادی های اساسی تلقی نموده، آن را در حکم سندی نمی داند که دولت ها را مکلف کرده باشد; به خصوص که سیستم اجرایی خاصی هم در اعلامیه پیش بینی نشده است و «هنکین » هم، این اعلامیه را سند سیاسی می داند که در پی ایجاد حداقل مشترکی است و آن را معاهده و هنجار حقوقی نمی داند که برای دولت ها الزام حقوقی ایجاد کند و این امور را ناشی از فقدان ضمانت اجرا در اعلامیه می داند . (36)
هم چنین در این باره، دو نظریه دیگر نیز مطرح شده است: بر اساس نظر نخست، مواد اعلامیه را نوعی متن کمکی برای تفسیر و تعیین مصادیق منشور ملل متحد قلمداد می کند و از آن جا که منشور به علت حالت معاهده ای داشتن، الزام معاهده ای به دنبال دارد، الزام حقوق ناشی از مواد 55 و 56 را شامل اعلامیه هم می نمایند، هم چنان که «براونلی » اعلامیه را به عنوان «تفسیری مجاز» از تعهدات حقوق مذکور در منشور می داند; (37) اما بر اساس نظر دوم که طرفداران بیش تری هم دارد، قواعد مندرج در اعلامیه، به تدریج جنبه عرف بین المللی به خود گرفته است و قواعد عرفی بین المللی محسوب می گردد که الزام حقوقی به همراه دارد و همه کشورها چه عضو ملل متحد و چه غیر عضو، مشمول الزام اعلامیه هستند; زیرا مفاد این سند بنیان تمام مقاوله نامه ها و میثاق های حقوق بشر را تشکیل می دهد و از هنگام تصویب آن تا کنون، رویه مداوم دولت ها و تلاش های فراگیر و گسترده ارکان سازمان ملل متحد و نهادهای مختلف تخصصی آن به تصویب قطع نامه های گوناگون منجر شده است که به اعلامیه اشاره نموده اند و در واقع، بر مبنای اعلامیه شکل گرفته اند . بنابراین، عملا می توان ادعا کرد که اصول مندرج در این اعلامیه، اعتبار حقوق بین المللی عرفی را یافته است . (38) به طوری که آمال و آرمان های این اعلامیه در قوانین اساسی بسیاری از دول تازه استقلال یافته منعکس شده، این اعلامیه در تصمیمات محاکم داخلی یادآوری گشته، و در قطع نامه ها گزارش های ارکان مختلف ملل متحد غالبا مورد استناد قرار گرفته است . در مواردی نزد دیوان بین المللی دادگستری این اعلامیه، مبنای محکوم ساختن اعمال تبعیض آمیز، مانند رودزیای جنوبی و آفریقای جنوبی، بوده است .
ادامه دارد . . .
پی نوشت ها:
31. Universal Declaration of human right؛s.
32) جانسون گلن، اعلامیه جهانی حقوق بشر و تاریخچه آن، ترجمه: محمد جعفر پوینده، ص 87 .
33. Bassic Fact about the United nations, op.cit.,p. 218
34) هدایت الله فلسفی، «تدوین و اعتلای حقوق بشر» در مجله تحقیقات حقوقی، ش 17- 16، ص 104 .
35) عالیه ارفعی و . . . ، حقوق بشر از دیدگاه مجامع بین المللی، ص 110 .
36) بوسچک بلدسو، فرهنگ حقوق بین المللی، ترجمه: بهمن آقایی ص 120 .
37) بهمن آقایی، فرهنگ حقوق بشر، ص 18- 17 .
38) فریده شایگان، «نظام ملل متحد و حقوق زن » ، مجله سیاست خارجی، ش 1، 1375، ص 895 .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان