ماهان شبکه ایرانیان

۶ دلیل بوی بد دهان، بجز بهداشت نامناسب

اگر مسواک زدن فایده نداشته و هنوز هم دهان‌تان بوی بدی دارد، شاید علائم خاصی است که بدن‌تان می‌خواهد به شما بگوید

اگر مسواک زدن فایده نداشته و هنوز هم دهان‌تان بوی بدی دارد، شاید علائم خاصی است که بدن‌تان می‌خواهد به شما بگوید. هر روز مسواک می‌زنید، نخ دندان می‌کشید، روزی چند بار از دهان‌شویه استفاده می‌کنید، روزی که قرار ملاقات دارید غذای سیردار نمی‌خورید و همیشه بعد از خوردن قهوه‌ی صبحانه، آدامس نعنایی می‌خورید؛ اما هنوز هم دهان‌تان بوی بدی دارد؟ دلیل آن چیست؟ برای پاسخ به این سوالات با بنیتا همراه باشید.

هارولد کاتز باکتری‌شناس و موسس کلینیک تنفس کالیفرنیا می‌گوید همیشه بهداشت نامناسب دهان و دندان دلیل بوی بد دهان نیست. در واقع مزمن‌ترین علت آن، خشکی دهان است. هنگامی که دهان شما رطوبت کافی ندارد، باکتری‌هایی موجود در دهان‌تان، رشد می‌کنند.

دکتر کاتز توضیح می‌دهد «وقتی شب‌ها می‌خوابید تولید بزاق بسیار کم است و این دلیل خشکی دهان و بوی بد نفس در صبح است.»

اگا تنها مشکل شما بوی بد دهان در صبح است، فقط دندان‌هایتان را مسواک بزنید. اما اگر مشکل خشکی دهان دارید (که همراه با بوی بد دهان است) که تمام طول روز ادامه دارد ممکن است به علت داروهایی باشد که استفاده می‌کنید.

دکتر کاتز می‌گوید «یکی از اثرات جانبی هفتاد و پنج درصد از داروهای تجویزی از جمله داروهای ضدافسردگی، آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای فشارخون، خشکی دهان است.»

بنابراین اگر متوجه شدید هنگام صحبت با افراد، آن‌ها مرتبا عقب می‌روند، از دکتر خود درباره‌ی عوارض داروهای‍تان بپرسید. اگر علت آن داروهای‌تان است پس مرتبا آب بنوشید، آدامس بدون قند بجویید، یا ممکن است تغییر داروهای‌تان نیز موثر باشد.

در سایر موارد بوی بد دهان ممکن است نشانه‌ی مشکلی در جای دیگری از بدن شما باشد. این بوها ممکن است علائمی باشند که به دکتر یا دندان‌پزشک‌تان برای پیدا کردن مشکل شما کمک کنند.

اگر دهان‌تان بوی نفتالین بدهد نشانه‌ی چیست؟

ممکن است آلرژی، ترشحات پشت بینی یا عفونت سینوسی داشته باشید. هنگامی که مشکلات مزمن سینوسی دارید، باکتری‌های موجود در دهان‌تان پروتئین‌ها را در مخاط به ترکیبی بد بو به نام اِسکاتول تبدیل می‌کنند.

خوردن داروهای آلرژی یا (اگر دکترتان تشخیص دهد عفونت باکتریایی دارید) یا خوردن آنتی‌بیوتیک ممکن است کمک‌کننده باشد.

اگر دهان‌تان بوی میوه‌ای بدهد نشانه‌ی چیست؟

ممکن است دیابت داشته باشید. قند در جریان خون شما به طور طبیعی وارد سلول‌های‌تان می‌شود و در آن جا برای انرژی استفاده می‌شود.

دکتر شیلیپ آگاروال پزشک خانواده و دکتر طب تلفیقی در واشنگتن دی.سی می‌گوید اگر این اتفاق رخ ندهد، قند خون‌تان افزایش می‌یابد و سلول‌های‌تان برای تولید انرژی چربی‌ها را می‌سوزانند. نتیجه‌ی این فرآیند، کِتون‌ها هستند که بوی دهان‌تان را میوه‌ای می‌کنند.

دکتر آگاروال اضافه می‌کند «اگر این مورد را در بیماری مشاهده کنم، قند خون او را آزمایش خواهم کرد» تا ببینم آیا دیابت دارد یا نه.

اگر دهان‌تان بوی شیر ترش بدهد نشانه‌ی چیست؟

ممکن است بدن‌تان به لاکتوز آلرژی داشته باشد. دکتر کاتز می‌گوید این بو ممکن است نشانه‌ی این مسئله باشد که بدن‌تان پروتئین موجود در لبنیات را به درستی تجریه نمی‌کند.

البته شما احتمالا علائم دیگری همچون اسهال، گرفتگی عضلات و گاز پس از مصرف محصولات شیری خواهید داشت.

اگر دهان‌تان بوی پوشک کثیف بچه بدهد نشانه‌ی چیست؟

در این صورت ممکن است سنگ لوزه داشته باشد. باکتری‌ها و باقی مانده‌ی مواد غذایی به لوزه‌های شما می‌چسبند و سنگی قابل مشاهده در شکاف‌های آن تولید می‌کنند.

دکتر آگاروال می‌گوید «این سنگ مانند یک پوشک کثیف واقعا فاسد است»  و اضافه می‌کند احتمالا اولین اقدام پزشک شما برداشتن این ذرات آزاردهنده با پَنس است.

اگر دهان‌تان بوی چیزی فاسد بدهد نشانه‌ی چیست؟

ممکن است بیماری ریوی داشته باشید. دکتر کاتز می‌گوید «بوی بسیار بد دهان –خیلی بدتر از بوی معمولی دهان- می‌تواند نشانه‌ی مشکلات ریوی از عفونت (مثل ذات‌الریه) تا سرطان باشد.»

جالب است بدانید آزمایش‌های بوی دهان برای تشخیص بوهای مرتبط با سرطان در حال حاضر انجام می‌شود.

اگر تصور می‌کنید ریه‌هایتان مشکلی دارد حتما با پزشک خود درباره‌ی این مسئله صحبت کنید. او ممکن است پس از گوش کردن با گوشی طبی، آزمایش خون، رادیوگرافی قفسه سینه یا سایر آزمایشات را تجویز کند. 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان