ماهان شبکه ایرانیان

آثار تربیتی، اخلاقی صبر

1. تأثیر صبر بر قدرت تحمل
نازپروردگانی که در بستر نرم و راحت آرمیده اند، سرد و گرم جهان را نچشیده و گرفتاری های آن را ندیده اند و آزمون پایداری در برابر مشکلات را نداده اند و آنچه خواسته اند، بدون رنج و سختی برایشان فراهم شده است، آن گاه که تنها و دور از امکانات می شوند، توان ایستادگی در برابر هیچ مشکلی را ندارند و از انجام بدیهی ترین وظایف انسانی خود عاجزند و تنها انسان های صبورند که از هر گونه خودباختگی و شکست روحی در امانند.
2. بردباری، سبب تقویت ایمان
توکل به خداوند امیدآفرین، اراده خلاق و روح پایداری را در انسان بیدار می کند و او را به افقی تابناک تر رهنمون می سازد. ایمان، یگانه عاملی است که روان آدمی را نیرومند می سازد و گستره اختیارش را وسعت می بخشد، به گونه ای که از رویارویی با پیچیده ترین پیشامدها نهراسد و هرگز دچار ضعف و زبونی نشود.
صبر و شکیبایی، تمرین و ممارست مقدسات و پیامبران و آزمایش قدرت و استقامت آنان است، شکیبایی آنان را منجی و رهاننده خود ساخته و باعث فتح و چیرگی آنها بر مظالم استبداد گردیده است و صاحب سرنوشت ومقدرات خوبش شده اند.
میلتون
آدمی در زندگی خود، گاهی با حوادث و رخدادهای ناگوار رو به رو می شود و احساس می کند به تنهایی نمی تواند آنها را حل کند که بی گمان به مدد نیروی لایزال الهی و بردباری خویش، در حل شان پیروز خواهد شد. اتکا به خداوند، بر روح شکست خورده و ناامید اثری نیکو می گذارد و انسان مضطرب را به آرامش می رساند و او را از افکار پریشان آرام می سازد.

جهان سر به سر حکمت و عبرت است

چرا بهر من زو همه غفلت است

گهی زو فراز آید و گه نشیب

گهی شادمانی و گاهی نهیب

فردوسی
قدرت تحمل، نیروی ایمان آدمی را افزایش می دهد، بدون اینکه به تعادل درونی اش آسیب برسد.
3. امید، میوه درخت صبر
در سایه سار تحمل، امید جوانه می زند و دشواری ها را آسان می کند. آن گاه که ضعف و دودلی بر انسان چیره می شود و او را تا لبه پرتگاه ناامیدی پیش می برد، شکیبایی و امیدواری همچون تلألو آفتاب، یخبندان ناامیدی را از میان برمی دارند. با صبر و حلم می توان به اوج قله های سخت و دشوار زندگی رسید.

در هجر صبور باش یک چند

کز صبر گشاده گردد این بند

صبر است کلید گنج مقصود

از صبر به کام دل رسی زود

ابن عماد شیرازی
پیام متن:
نقش صبر در افزایش قدرت تحمل، تقویت ایمان و مایه امیدواری.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان