ماهان شبکه ایرانیان

کیسوا چگونه لباس‌های آفریقایی را وارد دنیای مد می‌کند؟

حتی اگر خیلی از دنیای مد اطلاعات نداشته باشید اما احتمالا می‌دانید اکثر طراحان بزرگ از یکی از شهرهای پاریس، میلان، نیویورک و لندن هستند

حتی اگر خیلی از دنیای مد اطلاعات نداشته باشید اما احتمالا می‌دانید اکثر طراحان بزرگ از یکی از شهرهای پاریس، میلان، نیویورک و لندن هستند. هر یک از این کلان شهرها زیرساخت‌های محکم و گروه‌های صنعتی دارند که از استعدادهای رو به رشد حمایت می‌کنند این حمایت‌ها از طریق انجمن طراحان مد امریکا/صندوق سرمایه‌ی مد ووگ، جایزه‌ی بین‌المللی وِلمارک یا جایزه‌ی اِل.وی.اِم.اِچ صورت می‌گیرد. استرالیا و حتی کشورهای آسیایی مانند چین و ژاپن در حال تولید مارک‌های شیکی هستند تا در سطح جهانی شناخته شوند. مطمئنا تنها قاره‌ای که به نظر می‌رسد از این رقابت عقب مانده آفریقا است؛ مسئله ای که ساموئل منسا بنیان‌گذار کیسوا به دنبال اصلاح آن است.

در ادامه در بنیتا با ما همراه باشید.

از اُسکار دِلا رِنتا تا دیور توپرادا بسیاری از بزرگ‌ترین مارک‌های مد از فرهنگ‌های آفریقایی الهام گرفته‌اند. رنگ‌های متنوع و پرنشاط، طرح‌ها و سایه‌های بزرگ که عمیقا در سنت‌های این قاره ریشه دوانده به تازگی به غرب راه یافته‌اند. و اگرچه این ایده‌های در سراسر دنیا تاثیر می‌گذارند اما بر اقتصاد آفریقا آنچنان که باید تاثیر نگذاشته‌اند.

منسا می‌گوید «آفریقا بیش از یک بیلیون نفر جمعیت دارد ولی هنوز یک مارک مد بین‌المللی در این قاره وجود ندارد. این مسئله هرگز برای من قابل پذیرش نیست. می‌خواهم مد آفریقایی را به مشتریان دنیا معرفی کنم.»

منسا به عنوان اقتصادانی که در دانشگاه آکسفورد درس خوانده، تصور می‌کند آفریقا نه تنها نیروی انسانی و منابع کافی برای این تجارت دارد بلکه استعداد فراوانی نیز در این زمینه دارد. او از شغل خود به عنوان مدیرعامل یک صندوق سرمایه‌گذاری بین‌المللی استعفا دارد و کیسوا –نام تجاری که از صنعتگران و مواد اولیه‌ی محلی استفاده می‌کند- را از میز آشپزخانه‌ی خود شروع کرد؛ او از طریق صندوق سرمایه‌ی طراحان کیسوا از طراحان سراسر قاره استفاده کرد و مجموعه‌های خلق کرد که حساسیت‌ها و سنت‌های آفریقایی در آن‌ها گنجانده شده اما در عین حال از سراسر دنیا برای آن‌ها تقاضا می‌شود.

از زمانی که کیسوا در سال 2013 شروع به کار کرد، مراکز فروشی در امریکا و اروپا افتتاح کرد و با یوکس (Yoox) همکاری کرده و افراد مشهور و بین‌المللی مانند خواننده‌ی امریکایی بیانسه آن را می‌پوشند. با گذشت زمان و تحت رهبری منسا، کیسوا به زودی نقش مهمی در این صنعت خواهد داشت و مد آفریقایی را به همه معرفی خواهد کرد.

در ادامه منسا درباره‌ی شکل‌گیری کیسوا، برنامه‌ها و آینده‌ی آن برای ما می‌گوید.

کیسوا چگونه شکل گرفت؟

من در سراسر قاره‌ی آفریقا کار و سفر می‌کردم و برای دوستان و خانواده‌ام در خارج از آفریقا، لباس‌ها الهام گرفته از فرهنگ آفریقایی هدیه می‌خریدم. گاهی افراد مختلف از من می‌خواستند در سفر بعدی به شهر خاصی از آفریقا برای آن‌ها لباس بخرم. این مسئله جرقه‌ای در ذهن من روشن کرد: تقاضای زیادی برای لباس‌های آفریقایی با کیفیت خوب وجود دارد اما مراکز اندکی برای خرید است. پس از تحقیق و برنامه‌ریزی کیسوا در نوامبر 2013 شروع به کار کرد.

به طور کلی زیبایی کیسوا را چگونه توصیف می‌کنید؟

زبان طراحی خوب، جهانی است و هدف کیسوا انتقال صدای آفریقا به این گفتگوی جهانی است. مد آفریقایی رنگارنگ و پرشور است؛ برای جلب رضایت مشتریان جهانی که به دنبال کیفیت خوب و لباسی به سبک این قاره هستند کیسوا عناصر سنتی را طرح‌های مدرن ترکیب می‌کند. 

آیا همه‌ی موارد از آفریقا تامین می‌شود؟ اگر اینطور است چرا این مسئله اهمیت دارد؟

بله ما نه تنها بیش‌تر موادمان را از آفریقا تامین می‌کنیم بلکه عملا تمام تولیدمان را نیز در این قاره انجام می‌دهیم. اشتغال‌زایی، توانمندسازی زنان و تولید پایدار جز جدایی‌ناپذیر ارزش‌های ما است. ارزش‌هایی که به گوش مشتریانمان در سراسر دنیا می‌رسانیم؛ افراد مشهوری از جمله بیانسه و اِستِل لباس‌های کیسوا را می‌پوشند.

چگونه همکاران‌ طراح‌تان را انتخاب می‌کنید؟

بسیاری از طراحان با ما از طریق وب‌سایت‌مان در تماس هستند و دائما به دنبال طراحان جدیدی هستیم که کارهای با کیفیت تولید می‌کنند. برای آخرین مجموعه مشترک‌مان برای ما بسیار مهم بود که مجموعه‌ی خوبی از طراحان از سراسر قاره داشته باشیم که در کنار فلسفه‌ی طراحی کیسوا، طراحی قوی داشته باشند: مد پوشیدنیِ آفریقای معاصر.

می‌توانید صندوق سرمایه طراحی کیسوا را توصیف کنید؟

صندوق سرمایه طراحی کیسوا تاسیس شده تا از نظر مالی طراحان آفریقایی که با کیسوا همکاری می‌کنند را حمایت کرده و پاداش دهد. از طریق این صندوق بخشی از فروش مجموعه‌ها مستقیما به طراح مربوطه پرداخته می‌شود.

صنعت مد آفریقا را چطور توصیف می‌کنید؟

آفریقا به سرعت در حال پیشروی در مرزهای صنعت مد است. این قاره چشم‌انداز تازه‌ای در سبک به این صنعت پیشنهاد کرده و همچنین طبقه‌ی خلاق رو به رشدی را وارد بازار کرده که به زودی منجر به آوردن استعداد غنی و منابع آفریقایی به جهان می‌شود. با وجود مارک‌های بین‌المللی مهمی مانند والِنتینو، باربری و لوئیس ویتون که در سال‌های اخیر مجموعه‌های الهام گرفته از آفریقا داشته‌اند، به زودی بقیه‌ی دنیا شروع به شناخت آفریقا کرده‌ و متوجه خواهند شد چقدر مد آفریقایی زیبا است. آفریقا دارای سرمایه‌های فرهنگی است که طراحان از آن‌ها برای مجموعه‌های مدرن الهام می‌گیرند؛ این فرهنگ‌ها شامل لباس هیمبا از نامیبیا، پتوهای خوزا از آفریقای جنوبی و پارچه‌ی کِنتِ از غنا هستند؛ همچنین مناظر آفریقا دارای رنگ، بافت و شکل‌های گوناگون است. ناتوانی در انتقال این میراث فرهنگیِ غنیِ طراحی به تجارت رو به رشد با ظرفیت ارائه‌ی خدمات به مشتریان مد جهانی، چالش صنعت مد آفریقا بوده است. انجام این کار به سرمایه‌گذاری در فناوری، امکانات تولید مدرن، زیرساخت‌های مجهز و مهارت نیازمند است. این دقیقا همان کاری است که ما در کیسوا انجام می‌دهیم و به همین دلیل شرکت‌های بزرگی همچون یوکس بزرگ‌ترین فروشگاه لوکس آنلاین در جهان می‌خواهد با ما کار کند. کیسوا برای 8 مجموعه در یوکس بسیار موفق بوده است و ما انتظار داریم این رابطه‌ی رو به رشد، ادامه یابد.

5 سال آینده‌ی این مارک را چطور می‌بینید؟

کیسوا تنها مارک مد آفریقایی است که در سه قاره‌ی آفریقا، آمریکا و اروپا کار کرده و مراکز فروشی در ایالات متحده، بریتانیا و آفریقای جنوبی دارد. در حالی که راه‌اندازی بخش‌های بین‌المللی ما را قادر می‌سازد مد آفریقایی را به مشتریان جهانی نشان دهیم، به ریشه‌های آفریقایی خود افتخار می‌کنیم. ما هنوز برای رشد مارک‌مان در آفریقا، امریکا و اروپا، جا داریم.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان