4معیار برای قضاوت درباره صحت و سقم تبلیغات جنسی
گسترش مطالعات و تحقیقات درباره عملکرد جنسی انسان و افزایش دانش بشری درباره انواع اختلالهای جنسی و متعاقب آن، دستیابی به روشهای تشخیص و درمان اینگونه اختلالها طی سالیان اخیر باعث شده است افراد، بیش از گذشته، برای دریافت مشاورههای جنسی و بهبود روابط زناشویی خود به کلینیکهای تخصصی اختلالهای جنسی مراجعه کنند. در همین حال، تقاضای روزافزون در حوزه مسایل جنسی و زناشویی، گروههای سودجو و غیرعلمی را نیز به این حوزه وارد کرده تا برای رسیدن به سود سرشار با انواع و اقسام تبلیغهای کاذب و فریبنده به جذب مشتری بپردازند؛ مشتریانی که در صورت عدم رضایت از خدمات ارایهشده به علت نوع خاص مشکلشان قادر به شکایت هم نخواهند بود، چرا که از برملا شدن خصوصیترین مسایل زندگی خود بیمناکاند و به علت همین نگرانی معمولا از این سودجویان شکایت نمیکنند.
امروزه انواع و اقسام محصولات جنسی در بستهها و اشکال مختلف به بازار آمده که هرچند درباره تمامی آنها نمیتوان یکسان قضاوت و آنها را به کلی رد یا تایید کرد اما میتوان نکاتی را بر شمرد که تکلیف خوانندگان این نوشته را هنگام مواجهه با محصولات جنسی و تبلیغهای آن روشن میکند.
1.روابط زناشویی یک اتفاق یا یک برنامه نیست؛ بلکه یک فرآیند است که درک متقابل زوجین، بیشترین نقش را در رضایت جنسی دارد. به عبارت دیگر، نمیتوان روابط زناشویی را صرفا به یک عمل فیزیکی محدود به بستر خواب خلاصه کرد؛ بلکه بسیاری از حوادث و اتفاقات زندگی مشترک و نوع ارتباطات و مراودات زن و شوهر در خارج از بستر خواب روی عملکرد جنسی آنها نیز تاثیر میگذارد. بنابراین صرف استفاده از انواع محصولات جنسی بدون شناسایی و حل مسایل و مشکلات احتمالی موجود میان زن و شوهر کمکی به بهبود روابط جنسی زوجین نخواهد کرد. ضمن اینکه گاهی هم همین تبلیغها مشکلآفرین هستند.
2.بسیاری از مکملها و ترکیبهای دارویی و گیاهی که در داروخانهها و عطاریها به فروش میرسند هنوز به تایید مراکز معتبر علمی نرسیدهاند و فواید و عوارض آنها کاملا شناخته شده نیست و طرح هر فایده و اثری از آنها صرفا جنبه تبلیغاتی دارد. اینگونهترکیبها اگر با عبارات معجزهآسا، تضمینی و نظایر اینها تبلیغ شوند قطعا کذب و نادرست است. ضمن اینکه بین مجوز واردات و فروش مکملها که مطلقا جنبه درمانی و دارویی ندارد و متن تبلیغاتی آنها مبنی بر درمان مناسب و بیخطر برای اختلالهای رایج جنسی تناقض بسیاری وجود دارد. در کشورهای دیگر روی اینگونه بستهها عبارت «این بسته برای تشخیص و یا درمان هیچ بیماری تجویز نمیشود» به صورت انگلیسی درج شده و در کشورما نیز باید همین عبارت به فارسی چاپ شود و مسوولان امر نیز شرکتهای دارویی را به درج این عبارت ملزم کرده و با موارد تخلف برخورد کنند.
3.در حال حاضر و در مقایسه با گذشته روشهای درمان اختلالهای جنسی، بیشتر و متنوعتر شده است. به عنوان نمونه، برای ناتوانی جنسی در مردان، داروهای خوراکی، دستگاههای کمکی، فرآوردههای تزریقی و پروتزی وجود دارد که به کمک آنها میتوان توانایی مرد را برای رابطه زناشویی با همسر احیا کرد اما اینکه بیمار به ناتوانی جنسی مبتلاست یا نه و اینکه کدام درمان برای وی سودمند است، نیازمند بررسی و تشخیص پزشک است. از اینرو افراد باید مانند سایر بیماریها در صورت مواجهه با اختلالهای جنسی برای تشخیص و درمان آن به مشاوران و پزشکان مراجعه کنند.
4.برخی محصولات جنسی بر پایه دامن زدن به یک تصور نادرست و ایجاد یک نیاز کاذب تبلیغ میشوند. برای نمونه، اندازه اندام تناسلی نزدیک به صددرصد مردانی که با شکایت کوچکی این عضو به کلینیک درمان اختلالهای جنسی مراجعه میکنند، طبیعی است اما به علل مختلفی که از طرح آن صرفنظر میکنم، آنها اصرار میکنند که از دستگاههای بزرگکننده اندام تناسلی استفاده کنند و درباره کارایی آن سوال میکنند؛ در حالی که چون شکایت یا هدف افرادی که تمایل به استفاده از این دستگاه دارند، با واقعیت منطبق نیست؛ هیچ سودی از خرید و استفاده اینگونه دستگاهها به دست نمیآورند زیرا بهبود روابط زناشویی به اندازه اندام تناسلی ارتباطی ندارد و چنین تبلیغهایی فقط به ایجاد و گسترش یک فرهنگ غلط در خانوادهها منجر میشود و معیارها و سلایق فردی به عنوان یک معیار مطلوب به زوجین به طور ناخودآگاه و از طریق همین تبلیغات جنسی تحمیل میشود؛ باور نادرستی که ممکن است تا سالها از ذهن زوجین خارج نشود. البته مسوولیت و وظیفه دستگاههای نظارتی و متولیان امر نیز در این مورد بسیار خطیر است؛ زیرا تبلیغات کاذب و فراگیر سودجویان که باپشتوانه منابع مالی حاصل از فروش محصولاتشان همراه است باعث کمرنگ یا بیتاثیر شدن مقالات علمی و دیدگاههای صاحبنظرانی میشود که دایره مخاطبانشان محدودتر از تبلیغهای پرهیاهوی سودجویان است. بنابراین دستگاههای نظارتی باید برای جلوگیری از ترویج فرهنگ غلط ناشی از تبلیغات کاذب جنسی اقدام لازم را به عمل آورند. به هرحال، اختلالهای جنسی و پیامدهای زناشویی ناشی از آن، مسایل سادهای نیستند که بتوان آنها را با ارسال پستی (سودجویان محصولات جنسی را بدون ذکر هرگونه نشانی از خود به آدرس مشتری ارسال میکنند) یا خرید محصولات جنسی برطرف کرد بلکه افراد باید با افزایش آگاهی و اطلاعات خود در این حوزه و در صورت نیاز با مراجعه به مشاوران و پزشکان متخصص حوزه مسایل جنسی از درمانهای لازم بهرمند شوند.
نظر کارشناس/ دکتر محمد حسین اخوان/درمانگر اختلالات جنسی
استفاده از دارو برای تقویت میل جنسی
میل جنسی و نوسانات آن در خانمها و آقایان در اغلب موارد بیش از آنکه به اختلاهای هورمونی و بیماریهای جسمی مربوط باشد به مسایل روانشناختی و نوع ارتباط زوجین با یکدیگر و محیط پیرامون آنها مرتبط است. زوجینی که برای گفتوگو و ارتباط کلامی با یکدیگر وقت نمیگذارند؛ همسری که به همه چیز اعم از کار و تحصیل و مخارج زندگی فکر میکند اما در ذهن پرمشغله خود، جایی برای ارتباط بهتر و صمیمیتر با شریک زندگی خود باز نکرده است؛ بیتوجهی به آراستگی و ظاهر برای جلب بیشتر همسر، روابط زناشویی یکنواخت و کسالتبار و کوتاه، تبدیل شدن روابط زناشویی لذتبخش به حربهای برای انتقامگیری و قدرتنمایی، ابتلا به درجات خفیف تا شدید افسردگی، اضطراب، انواع و اقسام فشارها و تنشهای عصبی، ابتلا به اختلالهای جنسی همزمان دیگر، مصرف برخی داروها ، اختلالهای هورمونی مانند کمبود تستوسترون، افزایش مرضی پرولاکتین، اختلالهای غده تیرویید، ناهماهنگی زوجین در روابط زناشویی، اشباع ذایقه جنسی در بیرون از منزل ، از طریق استمناء، سایبر سکس و تماشای فیلمها و تصاویر جنسی از جمله علل و عواملی است که به کاهش میل جنسی منجر میشود. بدیهی است بدون توجه به این علل یا سایر علل احتمالی دیگر نمیتوان بیمیلی جنسی را صرفا با مصرف دارو یا برخی رژیمهای غذایی خاص افزایش داد. افزون بر اینکه برخی داروها که در بازار با هدف تقویت میل جنسی تبلیغ میشوند، عوارضی دارند که ممکن است سلامت فرد را به طور جدی به خطر بیندازد و مصرف خودسرانه و بیرویه آنها به هیچوجه توصیه نمیشود. از این رو در صورتی که احساس میکنید میل جنسی شما در مقایسه با گذشته به طور محسوسی کاهش یافته، باید به پزشک یا مشاور مراجعه کنید تا با بررسی همهجانبه علل آن شناسایی و درمان شود.
منبع: www.salamat.com